امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ایمپلنت دندانی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26493
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 21 نفر

ایمپلنت ها دارای یک پایه تیتانیومی و گاه نیز زیرکونیا هستند. این پایه در داخل استخوان فک و در زیر لثه قرار می گیرد و مثل ریشه دندان عمل می کند. از سوی دیگر روکش دندان یا دندان مصنوعی در جای خود ثابت می ماند. به زبانی ساده تر ایمپلنت دندانی مانند پیچ عمل کرده و در واقع سوراخی که در استخوان فک ایجاد شده است قرار می گیرد. جوش خوردن آن با فک چند ماه زمان نیاز دارد. از ایمپلنت دندان می تواند برای ثابت کردن دندان مصنوعی هم استفاده کرد. جنسی که برای ایمپلنت دندانی استفاده می شود معمولاً از تیتانیوم خالص است که سازگاری کاملی با بدن دارد. مانند یک میله باریک است و داخل استخوان فک می شود.


 

مزایا ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندانی سبب می شود که قدرت جویدن و غذا خوردن بهبود یابد.از این رو بر روی گوارش و شرایط معده نیز اثر خوب می گذارد.
بر روی روحیه اثر گذار است و سبب می شود که وقتی حرف می زنیم یا لبخند می زنیم اعتماد به نفسمان بیشتر شود. این موضوع برای افرادی که دچار مشکل اعتماد به نفس هستند گزینه خوبی است.
دوام و ماندگاری بالای ایمپلنت دندان سبب شده تا یکی از بهترین روشهای جایگزینی دندان های از از دست رفته باشد. به زبانی ساده اگر بتوانید از آنها به خوبی نگهداری کنید، مرگ ندارند در صورتی که بریج ها نهایتاً 5 الی 10 سال عمر می کنند.
ایمپلنت سبب می شود که سلامتی دهان و دندان شما حفظ شود. در واقع این موضوع یکی از موارد مهم است و هیچ آسیبی به بافت لثه زده نمی شود و تمیز کردن ان نیز به سادگی صورت می گیرد. روال مسواک زدن نیز مانند دندان های طبیعی خودتان است.
دندان ها نقش مهمی در جوان نشان دادن صورت دارند و این موضوع سبب می شود که چند سالی چوانتر به نظر برسید.

انواع روکش دندان

روکش هایی که برای دندان استفاده می شود انواع مختلفی دارد:
روکش دندان تمام فلزی: این مدل روکش ها از آلیاژ های مختلف فلزی تهیه شده اند که رنگ آنها یا زرد و یا سفید است. برخی از آلیاژها قیمتی هستند به طوری که 60 درصد از آلیاژ از طلا یا تیتانیوم تهیه شده است. دسته دیگر آلیاژ های نیمه قیمتی هستند که تنها 25 درصد از مواد گران در آن استفاده شده است. نوع دیگر نیز به صورت معمولی هستند که معمولاً از جنس کروم و نیکل و … تشکیل شده اند.
روکش دندان سرامیکی: به روکش های سرامیکی پرسلن گفته می شود. یکی از پرسلن ژاکت کراون است که تمام سرامیک بوده و معمولاً ساختار آن ضعیف است. نوع دیگر پرسلن مدرن است که از نظر زیبایی بسیار مشابه با ژاکت کراون است و قدرت و استحکام آن چندین برابر است.
روکش دندان سرامیک و فلز PFM: این روش ها به صورتی طراحی می شوند که هسته مرکزی آنها از جنس فلز است و استحکام زیادی دارند و از دندان ها محافظت کنند اما لایه خارجی آن از جنس سرامیک است و زیبایی ظاهری بالایی دارد و به طور کلی از موارد پر استفاده در دندانپزشکی زیبایی محسوب می شوند.



روکش دندان شکسته

دندانی که شکسته است می بایست تا جای ممکن ترمیم شود. در واقع نیاز است که از مواد ترمیمی مانند کامپوزیت استفاده شود. گاه سوراخ و شکستگی دندان به قدری زیاد است که مواد وارد شده دوام زیادی در حل مورد نظر ندارد و به نوعی به زودی از جای خود خارج می شود در چنین شرایطی پس از اینکه پروسه ترمیم و پایه گذاری دندان شکسته صورت گرفت از روکش دندان استفاده می شود تا دندان هم از نظر دوام ترمیمی در موقعیت خوبی قرار بگیرد و هم از نظر ظاهری بتواند زیبا باشد. به طور کلی میزان شکست دندان در اجرا روکش ها بسیار مهم است. برخی از دندان ها دیوارهای شکسته دارند و برخی در بخش های میانی دچار شکستگی هستند. نوع روکشی که اجرا می شود باید بر اساس میزان شکستگی دندان ارزیابی شود.

قیمت روکش دندان عصب کشی شده

معمولاً دندان هایی که عصب کشی شده اند از نظر دوام تاج در وضعیت خوبی قرار دارند و به نوعی تاج دندان در معرض پوسیدگی قرار می گیرد به این ترتیب دندان های عصب کشی شده برای روکش نیاز به هزینه بیشتری به نسبت یک دندان سالم دارد. اگر دندان عصب کشی شده بسیار شکسته باشد نیز باید دقت لازم در اجرای روکش صورت بگیرد تا دوام قابل قبولی داشته باشد. در مورد قیمت ها دندان های جلویی با پشت نسبت به هم فرق دارند و این موضوع از نظر دندانپزشک ارزیابی می شود.
دلیل گران بودن روکش دندان این است که تکنیک های بسیار حساس و مدرن و همینطور مواد باکیفیت و سازگار با بافت دهانی مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که شخص احساس یک شی اضافه در دهان خود نداشته باشد. معمولاً روکش های فلزی یا پی اف اپ ها در لیست ارزانترین موارد محسوب می شوند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان در واقع ترکیبی از مواد زمینه ای هستند که به واسطه ترکیب شدن با ذراتی مثل فیلر سبب می شود که استحکام بالایی ایجاد شود. در واقع یک ترکیب خمیری شکل ایجاد می شود و از تابش نور در طول موج خاص استفاده می شود که به صورت سفت و سخت است. پس از سفت شدن نیز پولیش مناسب صورت می گیرد تا در دهان سبب اذیت شخص نشود و کار با آن طبیعی باشد.
یکی از کاربردهای اصلی کامپوزیت دندان برای پر کردن دندان های خالی است. در واقع ماده خمیری شکل به عنوان ماده پر کننده دندان شما استفاده می شود. گاه نیز کسانی که از رنگ دندان خود ناراضی هستند با رنگ کامپوزیت دندان مورد نظر خود می توانند، دندان هایی زیباتر و جذاب تر داشته باشند. این روش تقریباً بدون ضرر است. این روکش ها سطح جلوی دندان را پوشش می دهد و نیازی به تراش ندارند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت های سرامیکی و کامپوزیت دندان هر دو سبب می شود که زردی و بد فرمی دندان برطرف شود و به طراحی لبخند کمک می کند. این دو مورد می توانند در رنگ های دلخواه اجرا شوند یعنی از همرنگ دندان تا بسیار سفید قابل اجرا هستند.
لمینت به این صورت است که دندان تراش داده می شود و قالبگیری توسط لابراتوار انجام می شود و در نهایت دندانپزشک آن را به دندان می چسباند. این درمان بین دو الی سه هفته زمان نیاز دارد. معمولاً قالبگیری و ساخت پروتزهای موقت شروع می شود و معمولاً سه الی چهار ساعت طول می کشد و موقعیت چسباندن نیز بین دو الی سه ساعت زمان نیاز دارد.
ونیر کامپوزیت ها معمولاً در همان جلسه فرم داده می شود و حدوداً 5 ساعت برای هر فک زمان نیاز است و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. کامپوزیت دندان در صورتی که از ماده خوب استفاده شود سبب التهاب و بد بویی دهان نمی شود.
تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در یک نگاه
1-   تفاوت در جنس مواد استفاده شده
2-   زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت بیش از دو هفته است اما برای کامپوزیت برای هر فک یک جلسه کافیست.
3-   در روش لمینت سرامیکی نیاز به تراش و قالبگیری است.
4-   در روش کامپوزیت نیاز به تراش و قالبگیری نیست.
5-   در روش لمینت سرامیکی نیاز به پولیش وجود ندارد.
6-   در روش کامپوزیت دندان، نیاز به پالیش در فاصله زمانی یک سال یا بیشتر است.
7-   عدم امکان ترمیم در لمینت سرامیکی وجود دارد و در صورت لب پر شدن نیاز به تعویض کل تاج دندان است.
8-   کامپوزیت ونیر در زمینه لب پری برای ترمیم مناسب است.

کلینیک دندانپزشکی یاس، مفتخر است به عنوان مجهزترین کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران، با بهره گیری از برترین متخصصین دندانپزشکی و همچنین تکنولوژی های روز دنیا در محیطی آرام و دلنشین به ارائه خدمات با بالاترین استانداردهای جهانی اقدام نموده است.
خدمات کلینیک کریستال شامل طیف وسیعی از درمان ها و بخش های تخصصی ازجمله ایمپلنت دندانی، ارتودنسی، پروتز ثابت و متحرک، جراحی، دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی کودکان می باشد. حضور برترین متخصصین با تجربه و استادین دانشگاه در این مرکز، ما را قادر ساخته که کلیه این خدمات را در بالاترین سطح کیفیت ارائه دهیم.
همکاران ما در این مرکز، با تلاش شبانه روزی، سعی در جلب رضایت خاطر شما عزیزان را داشته و پیوسته آماده اند که به نظرات شما عزیزان گوش جان بسپارند.


کلینیک ما
تهران
خیابان وليعصر زعفرانيه خیابان پسيان جنوبي پلاک ١٤ برج الماس طبقه نهم واحد ٩٢
اطلاعات تماس
26353172(021)


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26493
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید