امروز دوشنبه 16 مهر 1403

Monday 07 October 2024

اگزاست فن چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26147
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

اگزاست فن حالت خاص و پرکاربردی از فن می باشد که معمولا با هوای آلوده سر و کار دارد. اگزاست فن یا به عبارتی فن تخلیه گر بر خلاف آن دسته از فن ها که هوا را به فضای مورد نظر می دمند، و یا جت فن سقفی که هوای داخل محیط را با اعمال تکانه به جریان می اندازد، هوای آلوده محیط را جمع آوری و به خارج از آن تخلیه میکند. این نوع از فن ها گاهی بصورت تک و گاهی در ترکیب با سایر ابزارهای  تهویه نظیر فن های دمنده، جت فن های سقفی و یا داکت های هوا، استفاده می گردند.



نحوه نصب انواع اگزاست فن


اگزاست فن در شکل های ساده پروانه ای تا نوع جت فن استوانه ای آن، در شرایط مختلفی استفاده می گردد. انواع ساده اگزاست فن که به شکل پروانه تنها بوده، بر روی دیوارها و یا سقف مکان های مختلف صنعتی ، نیمه صنعتی یا خانگی نصب می شوند. اگزاست فن های بزرگ اما محل های نصب خاص خود را دارند. مثلا در پارکینگ ها  و یا کارخانه ها یا تونلهای ریلی یا خودرویی، اطاقک یا ایستگاههای تخلیه مشخصی پیش بینی میشود که اگزاست فن ها در آن نصب و مورد بهره برداری قرار میگیرند.

فن ضدانفجار چه كاربردي دارد؟


کاربرد فن ضد انفجار، تهویه، جابجایی و انتقال اتمسفر گازی یا غبارآلود قابل انفجار، خنک سازی یا هوارسانی به تجهیزات و به طور کلی کارکرد در نواحی انفجاری و مستعد خطر است، به گونه ای کاملا ایمن بدون آنکه احتمال احتراق اتمسفر و خطر انفجار وجود داشته باشد.

ويژگي هاي فن ضدانفجار

فن ضد انفجار از لحاظ مکانیکی از متریال خاص ساخته می شود تا علاوه بر آنکه دارای بیشینه استحکام و ایمنی ساختاری باشد، در صورت هرگونه شکست، تماس پروانه با بدنه یا حتی رخداد نقص فنی ، منجر به تولید جرقه، قوس الکتریکی و یا افزایش موضعی دما نگردد. همچنین تجهیزات الکتریکی یا پنوماتیکی مورد استفاده در فن ضد انفجار نیز نباید در زمان روشن شدن، خاموش شدن و در طول کارکرد، جرقه، قوس الکتریکی یا موضع داغ تولید نمایند.
در یک فن ضد انفجار اقدامات پیشگیرانه لازم جهت جلوگیری از تجمع و تخلیه جاروبکی الکتریسیته ساکن بعمل می آید. به این مهم هم در انتخاب متریال، هم در انتخاب پوشش و هم در فرایند ساخت، توجه ویژه ای میشود.
یک فن ضد انفجار باید بطور دوره ای مورد بازرسی قرار گیرد تا از بروز خطر در اثر عوامل مختلف همچون نابالانسی پروانه، خطا یا شکست متریال، تماس قسمتهای دوار، تخلیه بار الکتریکی و ... جلو گیری شود. در برخی موارد همچون فن ضد انفجار مناسب جهت محیطهای غبار آلود، نظارت و مانیتورینگ دائمی و مستمر مورد نیاز می باشد، به نحوی که در صورت رخداد نقص فنی، فن بصورت خودکار خاموش و از مدار خارج شود.


فن آکسیال چیست؟

فن آکسیال یا فن جریان محوری، شناخته شده ترین و پرکاربردترین شکل فن در مصارف مختلف است. فن آکسیال از یک موتور اصلی به همراه پروانه سوار شده بر محور آن تشکیل می شود. ایده ساخت فن و استفاده از آن در بخش های گوناگون، برای اولین بار بصورت فن آکسیال مطرح شد. پس از آن با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ساختار فن آکسیال ایجاد گردید. این تغییرات در واقع تاثیری بر نوع عملکرد اصلی فن آکسیال ایجاد نکرد. تغییراتی نظیر تعداد پره ها، بهینه سازی مقطع پره ها، کوتاه تر شدن یا بلند تر شدن پره های فن آکسیال و افزودن پره های ثابت، پیش یا پس از پروانه ...، سبب تبدیل فن آکسیال ساده به انواع دیگر فن آکسیال شده است. تغییراتی که برای افزایش کارایی این نوع فن اعمال می گردد، عمدتا تغییرات ساختاری ساده ای بوده که عملکرد اصلی فن را به همان شکل حفظ می کند.

عملکرد فن آکسیال

فن آکسیال که با نام فن محوری نیز شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین فن های مورد استفاده در حوزه تهویه و هوارسانی است. نامگذاری فن محوری از ساختار و نحوه کارکرد آن نشات می گیرد. عملکرد جابجایی هوا در فن آکسیال در راستای محور الکتروموتور  صورت می پذیرد. اساس کار یک فن آکسیال، چرخش یک ایرفویل یا مقطع آیرودینامکی به دور محور الکتروموتور و اعمال نیروی معادل لیفت به هوا می باشد که در نتیجه آن هوا در ناحیه بالایی ایرفویل فشار منفی و در ناحیه زیرین ایرفویل فشار مثبت پیدا کرده و در نتیجه فن آکسیال از یکسو مکش و از سوی دیگر دمش مینماید.

فن پرتابل ضدانفجار


فن پرتابل ضدانفجار نوع بخصوصی از فن پرتابل است که بدون ایجاد جرقه، قوس الکتریکی یا موضع داغ در زمان روشن و خاموش شدن و در طول عملکرد، گازهای قابل انفجار را در شرایط کاملا ایمن تهویه می نماید. کاربرد این نوع از فن پرتابل جهت تخلیه یا تهویه فضاهای محبوس مملو از گازهای قابل انفجار می باشد. فن ضد انفجار با توجه به حساسیت گازهای موجود، دارای انواع و دسته بندی مختلفی است. فن پرتابل ضد انفجار می تواند الکتریکی و یا پنوماتیکی باشد. هنگامی که سطح خطر فضای آلوده به گاز، در بیشترین میزان ممکن باشد (ZONE 0) از فن پرتابل پنوماتیکی استفاده می شود. از طرفی دیگر زمانی که سطح خطر پایین تر باشد (ZONE 1&2) استفاده از جت فن پرتابل ضد انفجار متداول تر است.

قيمت فن پرتابل


فن پرتابل دارای طراحی متفاوت از انواع فن های دیگر است. از طرفی به دلیل حساسیت بالای کار با این نوع فن و کاربرد آن در محیط های قابل اشتعال، بکار گرفتن مواد اولیه درجه یک و کاملا سبک در اولیت کار می باشد. این دلایل سبب می گردد که قیمت این نوع فن ها از سایر همتایان خود متفاوت باشد. بسته به نوع و سایز فن پرتابل، قیمت آن می تواند از حدود 300 دلار آغاز و در نوع ضد انفجار به بیش از 6000 دلار برسد.


فعالیت خذال از سال 1389، در شهرک صنعتی نجف آباد (2)، واقع در استان اصفهان آغاز شد. به پشتوانه تخصص و دانش نیروهای مجرب، همراستا با استانداردهای بین المللی و با بهره گیری از مدرن ترین لوازم و ماشین آلات تولید، محصولاتی با کیفیت جهانی در شاخه تخصصی فنهای جریان محوری تولید و به مشتریان حرفه ای خود در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی، فولاد، نظامی و هسته ای، ساختمان، معادن، آب و فاضلاب، آتش نشانی و ... عرضه شده است .

دفتر و کارخانه:
اصفهان،کیلومتر 5 جاده نجف آباد- فولادشهر، شهرک صنعتی نجف آباد 2 -انتهای بلوار امیرکبیر - میدان کارگر- خیابان رازی - فرعی 16

تلفـن:
42695065 و 95018487 و 95018486 (031)

همراه:
09130188486 و 09130178486 و 09132049070


 





لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26147
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید