امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

اگر برنامه ای برای مراقبت از موی خود ندارید، حتما بخوانید


1401/07/27
کد خبر : 26775
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 23 نفر

آیا شما هم جزو آن دسته از آدم‌ها هستید که در حمام یک شامپوی سرسری به مویتان می‌زنید و با چند دقیقه سشوار بعد از حمام، قید رسیدگی به موهایتان را می‌زنید؟ حتما بعد هم وقتی جلوی آینه می‌ایستید توقع دارید موهایتان مثل بازیگران فیلم‌های هالیوودی، زیبا، خوش‌حالت و مواج باشد؟ واقعیت این است که داشتن چنین موهایی نیازمند مراقب از مو است. مراقبت از مو هم برای خودش دنیایی دارد که تا با پیچ‌وخم آن آشنا نشوید، مسیر درست را پیدا نخواهید کرد. مراقبت از مو ممکن است اوایل کاری چالش‌برانگیز به‌نظر برسد، به‌‌ویژه اگر زمان محدودی داشته باشید و سرتان شلوغ باشد. اما داشتن موهای سالم و خوش‌حالت تاثیر زیادی در جذابیت و اعتمادبه‌نفس شما خواهد داشت و نباید آن را دست‌کم گرفت.
همان‌طور که هر فرد برای حفظ زیبایی و سلامتی پوست خود از روتین مراقبت پوستی خاصی پیروی می‌کند، باید برای سلامتی و مراقبت از مو هم از یک روتین مراقبت متناسب با موهای خود استفاده کنیم. ایجاد روتین مراقبت از مو کار آسانی است، این روتین شامل کارهایی برای حفظ سلامتی موها و استفاده از محصولات مختلف مراقبت از مو، مثل شامپو، کرم، روغن و... است. خوشبختانه مراقبت از موها نیاز به برنامه روزانه ندارد و بسیاری از کارهای روتین مراقبتی مرتبط به مو به اندازه یک تا سه بار در هفته کافی است. مهم‌ترین چالش در این مسیر، پیدا کردن گزینه مناسب از بین محصولات متعددی است که برای افراد با موهای یکسان در بازار وجود دارد. شما باید در رابطه با روال مراقبت از مو به سطحی از آگاهی برسید تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید. یک روتین مراقب از موی خوب، داشتن موهایی تغذیه‌شده و قوی را در مدت زمان نسبتا کوتاهی تضمین می‌کند. در این مطلب قرار است درباره تمام چیزهایی که باید برای یافتن روتین مراقب از موی خود بدانید، صحبت خواهیم کرد.

چه عواملی را باید در روتین مراقبت از مو در نظر گرفت؟

برای انتخاب روتین شخصی مناسب موهای خود، قبل از هرچیز باید اطلاعات کافی درباره فاکتورهای موثر در مراقبت از مو داشته باشید. هر فردی موهای متفاوتی دارد و هر نوع مویی هم اغلب به مراقبت‌های مختلفی نیاز دارد. برای ایجاد روتین شخصی مراقبت از موهای خود، اولین گام این است که شناخت کاملی نسبت به نوع موهای خود داشته باشید. پس از تشخیص نوع موهای خود، همیشه مطابق آن، روال مراقبت از موهای خود را انتخاب کنید. به‌طورکلی مو دسته‌بندی‌های مختلفی دارد.

دسته‌بندی مو بر اساس حالت

موهای صاف
موهای حالت‌دار
موی فر
موی مجعد یا وز

دسته‌بندی مو بر اساس جنس آن

موهای چرب: این جنس مو، معمولا به خاطر ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی، چربی‌ای بیش از چربی متعادل سر دارد، در این حالت موها کمی براق به‌نظر می‌رسند.
موهای خشک: موهای خشک معمولا حالتی شکننده دارند، هنگام لمس حالتی خشن و خشک داشته و کمی کدر به‌نظر می‌رسند.
موهای معمولی: در صورتی‌که غدد بدن فرد به صورت طبیعی و نرمال فعالیت داشته باشد، موها نیز نه چرب خواهند بود و نه خشک. این حالت را موهای معمولی می‌گویند که نسبت به حالات دیگر دردسر کم‌تری دارد.

اجزا اصلی روتین مراقبت از مو

همان‌طور که گفتیم، نوع مو تاثیر زیادی در انتخاب روتین مراقبت از مو داشته و تعیین‌کننده مسیر شما است. با این وجود یک سری از مراحل در این فرآیند مشترک هستند و هر مدل مویی که داشته باشید باید به آن‌ها پایبند باشید تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

شست‌وشوی مو

شست‌وشوی مو با استفاده از انواع شامپو، بدون اینکه تعادل چربی طبیعی مو را از بین ببرد، موجب پاک شدن سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌ها از سطح سر و موها می‌شود. بدون شست‌وشوی مرتب مو، سبوم ترشح‌شده در سطح سر منجر به چرب شدن موها خواهد شد. علاوه‌براین پوست انسان طبق یک سیکل 28 روزه، بازسازی شده و سلول‌ها جدیدی جایگزین سلول‌های مرده می‌شوند؛ پاک نشدن سلول‌های مرده از سطح سر موجب کثیف به‌نظر رسیدن موها می‌شود. تعداد دفعات شستن موها بستگی به نوع موها دارد، اما به طور کلی بهتر است موها در طول هفته بین 2 تا 3 بار شسته شوند. از شستن موها با آب داغ خودداری کنید.

استفاده از نرم‌کننده

 استفاده از انواع نرم‌کننده در هنگام شست‌وشوی موها، فواید بی‌شماری دارد که مهم‌ترین آن‌ها مرطوب کردن موها است. نرم‌کننده موها را براق و درخشان می‌کند و از گره خوردن و وز کردن آن جلوگیری می‌کند. ساختار نرم‌کننده به‌گونه‌ای است که ترکیبات آن روی موهای خیس می‌نشیند و به بازسازی رطوبت مو کمک می‌کند. رطبوت طبیعی مو ممکن است از طریق استفاده از شامپو در حین شستن موها از بین رفته باشد، برای همین استفاده از نرم‌کننده را به همه پیشنهاد می‌کنیم.

شانه کردن موها

یکی از کارهایی که حتما باید در مراقبت از مو در نظر بگیرید، شانه کردن و جدا کردن موها از یکدیگر است. این کار از شکستگی تارهای مو جلوگیری می‌کند. با توجه به نوع موهای خود ممکن است دفعات شانه زدن مو برایتان متفاوت باشد اما چیزی که باید به آن توجه کنید، انتخاب شانه درست است. بهترین گزینه شانه با دندانه‌های درشت است که فقط به باز شدن گره‌های مو کمک می‌کند.

حالت‌دهی به مو

خوشبختانه با وجود ده‌ها مدل ژل و حالت‌دهنده، هرکسی می‌تواند موهای خود را به هر شکلی که دوست دارد حالت‌دهی کند. اما اگر طرفدار استفاده از وسایل حالت‌دهنده گرمایشی مثل سشوار، اتو مو و... هستید، بهتر است حتما از محصولات محافظت‌کننده مو در برابر گرما، استفاده کنید.

ابزار مورد نیاز در روتین مراقبت از مو

بسیاری از خانم‌ها و آقایان، اجزا اصلی روتین مراقبت از پوست را در زندگی خود پیاده می‌کنند و هرکسی به نحوی این کارها را انجام می‌دهد، اما بخش مهم بعدی که باید در این حین مورد توجه قرار بگیرد، ابزار و محصولات مراقب از مو هستند. می‌دانیم که محصولات مراقبتی زیادی با برندها و مدل‌ها متنوع در بازار وجود دارند که سخت‌ترین کار، انتخاب محصول مناسب است. برای پیدا کردن محصول متناسب با موهایتان، باید مدل‌های مختلف را امتحان کنید تا محصولی که بیشترین سازگاری با موهایتان را دارد انتخاب کنید. در ادامه به معرفی محصولات مورد نیاز در مراقبت از مو می‌پردازیم.

انواع شامپو و نرم‌کننده

امروزه صدها مدل شامپو و نرم‌کننده با برندهای ایرانی و خارجی در فروشگاه‌ها عرضه شده است که هرکسی متناسب با سلیقه و نوع موهای خود، شامپو مناسب خود را انتخاب می‌کند. شامپوها با توجه به کاربردی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. از جمله انواع شامپو می‌توان به شامپو مخصوص موهای چرب، شامپو مخصوص موهای خشک، شامپو ضد ریزش مو، شامپو مخصوص موهای معمولی، شامپو بچه، شامپو مخصوص موهای رنگ‌شده، شامپو ضدشوره و... اشاره کرد. در حال حاضر یکی از برندهای خوش‌نام ایرانی که دست به تولید انواع شامپو و محصولات تخصصی مراقب از مو زده است، برند سریتا است. از جمله نقاط قوت این برند تعهد این شرکت به ارتقای کیفیت محصولات، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مواد اولیه گیاهی است.

محصولات مرطوب‌کننده مو

پس از استفاده از نرم‌کننده، بهتر است برای محافظت بیشتر از موهای خود از لوسیون یا روغن‌های مخصوص مو استفاده کنید. این محصولات با تامین رطوبت مو، از خشکی آن جلوگیری می‌کنند.

محصولات مراقبت مو

برای باز کردن گره‌ مو و جدا کردن تارهای مو از یکدیگر ابزار و محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این ابزارها می‌توان به شانه یا برس اشاره کرد. البته بهتر است برای موهای خیس سراغ شانه با دندانه‌های بزرگ بروید زیرا آسیب کمتری به موها می‌رساند. یک بار استفاده از برس در طور روز نیز کافی است. اگر هنگام شانه کردن موهای خود درد دارید و اذیت می‌شوید، سعی کنید حتما از سرم یا اسپری مخصوص مو استفاده کنید تا گره‌های مو راحت‌تر باز شوند.

محصولات حالت‌دهنده مو

اگر دوست دارید پس از حمام موهای خود را به حالت خاصی دربیاورید، می‌توانید از محصولات حالت‌دهنده مو استفاده کنید. این محصولات در مدل‌های مختلفی مثل موس مخصوص مو، ژل، کرم مو، اسپری، سرم و...عرضه می‌شوند که شما باید محصولی که بیشتری سازگاری را با موهایتان دارد انتخاب کنید.

سایر توصیه‌ها در مراقبت از مو

کوتاه کردن مو: موها معمولا مستعد شکستگی یا موخوره هستند، برای همین اگر آن‌ها را برای مدت طولانی کوتاه نکنید، بعد از مدتی ظاهر ناسالم و آسیب‌دیده خواهد داشت. بهتر است برای تقویت موهای خود، هر سه ماه یک بار آن‌ها را کوتاه کنید تا جان دوباره‌ای بگیرند.
تغذیه سالم: تا اینجا درباره تمام محصولات مراقبتی که برای داشتن موهایی زیبا و سالم هستند صحبت کردیم، اما با تمام این اوصاف، تغذیه را دست‌کم نگیرید. سعی کنید تمام مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را با تغذیه درست تامین کنید.
بستن موها: درصورتی‌که از کش یا گیره برای بستن موها استفاده می‌کنید، به آن‌ها فشار نیاورید و موها را آزاد بگذارید.
رنگ کردن موها: از رنگ کردن بی‌ازحد موها خودداری کنید و سعی کنید از رنگ مو‌های گیاهی استفاده کنید که آسیب کم‌تری داشته باشند.

سخن آخر

موهای زیبا، پرپشت و خوش‌حالت تاثیر به‌سزایی در چهره و زیبایی فرد دارد، به همین خاطر باید از یک روتین مراقب از مو متناسب با جنس موهای خود استفاده کنید. در این مطلب به‌طورکامل درباره راه‌های مراقبت از مو و محصولات مورد نیاز آن صحبت شد. فقط کافی است از همین امروز این روتین را در برنامه هفتگی خود قرار دهید تا در عرض چند هفته شاهد تغییرات آن باشید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26775
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید