امروز شنبه 14 مهر 1403

Saturday 05 October 2024

انواع پلی اتیلن و کاربردهای آن چیست؟


1403/07/14
کد خبر : 2409199
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 35 نفر

پلی اتیلن از جمله پرکاربردترین پلیمرها در سطح جهان است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص خود چون مقاومت بالای شیمیایی، انعطاف پذیری بالا و ... توانسته در صنعت پلاستیک جایگاه مناسبی بدست آورد. این نوع متریال برای تولید انواع کیسه پلاستیکی، ظروف یک بار مصرف و لوازم خانگی کاربردی عمل کرده و همچنین در برابر خوردگی مقاوم است. در این مقابل به طور کامل انواع پلی اتیلن و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع پلی اتیلن

انواع پلی اتیلن

پلی اتیلن با توجه به ساختار و فرمی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود تنوع مولکونی در ساختار مولکولی پلی اتیلن باعث شده این نوع متریال دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی داشته و بسته به ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند در صنایع گوناگون بکار گرفته شوند. که از جمله مهمترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

پلی اتیلن سبک

در پلی اتیلن سبک شاخه‌های جانبی به طور اتفاقی به یکدیگر متصل شده و به همین دلیل شکلی غیر منظم ایجاد کرده‌اند. تعداد شاخه‌ها در آن زیاد و بلند بوده و زنجیره‌های مولکونی نیز فاصله زیادی با هم دارند. چگالی کمی دارد بر این اساس برای تولید انواع بسته بندی یا ورقه پلیمری گزینه مناسبی به حساب می‌آید. در برابر رطوبت مقاوم عمل کرده و همچنین شفافیت بالایی دارد و برای عایق کردن کابل نیز کاربردی عمل کرده است. از مزایای آن باید به قیمت مناسب و قابلیت شکل دهی آسان برای قالب گیری اشاره داشته باشیم.

پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین مقاومت و چگالی بالایی داشته و تعداد شاخه‌های کمی دارد که طول آن‌ها نیز نسبتا کوتاه‌تر هستند. این محصول کاربردهای گوناگونی داشته و به منظور تولید لوله برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به منظور تولید بطری انواع شوینده، مخازن سوخت و ظروف یکبار مصرف از آن استفاده شده است. از مهمترین خواص فیزیکی آن باید به خزش کم و مقاومت سایشی بالا اشاره کرد، بدین ترتیب در صنعت خودرو، کشاورزی، پزشکی و ساختمان کاربردی ظاهر می‌شود.

پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سبک خطی

پلی اتیلن نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که دارای شاخه‌های کوتاه بوده و فرمی منظم دارد. از نکات مثبتی که در مورد آن وجود دارد باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که انعطاف پذیری بالایی داشته و همچنین از استحکام زیادی برخوردار است، در برابر ضربه مقاومت بسیاری از خود نشده داده به همین دلیل دچار پارگی نمی‌شود. از جمله کاربردهای آن باید به تولید قطعات داخلی خودرو، عایق حرارتی و ... اشاره داشته باشیم.

پلی اتیلن MDPE

پلی اتیلن از جمله پلیمرهای ترمو پلاستیک است که ساختاری منظم داشته و با چگالی متوسط در اختیار قرار گرفته است. انعطاف پذیری مناسبی دارد و در عین حال از خود مقاومت و استحکام بالایی نشان می‌دهد. همچون دی اکسید تیتانیوم در برابر متریال شیمیایی مقاوم عمل کرده و توانسته مقابل اشعه UV یا تغییرات دمایی عملکرد مناسبی داشته باشد. در نتیجه به منظور تولید لوله گاز، لوله آبیاری و لوله فاضلاب بکار گرفته شده و توانسته در صنایع مختلف کاربردی عمل کند.

پلی اتیلن UHMWPE

پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا دارای مقاومت سایشی بالا بوده و در برابر ضربه عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد. این محصول اصطکاک را کاهش داده و به نوعی یک عایق حرارتی و الکتریکی مناسب به حساب می‌آید. از کاربردهای آن باید به تولید الیاف برای ساخت طناب و تسمه، تولید قطعات خودرو و ... اشاره داشته باشیم. یکی از مزیت‌های آن وزن کم است بدین ترتیب برای حمل و نقل گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

کاربردهای پلی اتیلن

پلی اتیلن در صنایع گوناگون توانسته کاربرد زیادی از خود نشان دهد اما مهمترین کاربرد آن را باید ساخت پلاستیک در نظر بگیریم، بدین ترتیب در ساخت و تهیه انواع ظرف شیر، ظروف پلاستیکی و کیسه بکار گرفته می‌شود. همچنین برای ساختن لوله و اتصالات مناسب بوده و به دلیل تنوع بسیار زیادی که دارد در این زمینه انعطاف پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد و توانسته به خوبی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مهمترین کاربردهای آن باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • استفاده در ساخت لوازم بسته بندی و جعبه‌های پلاستیکی
  • تولید قطعات پلاستیکی آشپزخانه چون لباسشویی
  • تولید انواع قطعات خودرو
  • تولید انواع اسباب بازی و وسایل سرگرمی
  • ساخت عایق و روکش کابل
  • تولید لوله نفت و فاضلاب
  • تولید لوله آبیاری برای گلخانه
  • ساخت انواع تجهیزات ورزشی
  • تولید الیاف مصنوعی
  • ساخت انواع وان صنعتی، شیلاتی و خانگی
  • ساخت ایمپلنت پزشکی
  • ساخت مخازن ساختمانی

خواص پلی اتیلن ها

پلی اتیلن چون پلی استایرن به سبب خواص و ساختاری که دارد مورد توجه بسیاری از صنعت گران قرار گرفته و توانسته این روزها طرفداران بسیار زیادی بدست آورد، از جمله مهمترین کاربردهای آن باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. این نوع متریال قیمتی مناسب داشته و نسبت به سایر پلیمرها با هزینه مقرون به صرفه در اختیار قرار گرفته است.
  2. به دلیل اینکه قابلیت بازیافت دارد، انتخابی مناسب است چرا که به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کند.
  3. فرآوری آسانی داشته در نتیجه عمر طولانی دارد و در برابر سایش نیز مقاومت بالایی از خود نشان داده است.
  4. این نوع متریال به عنوان یک عایق الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و در تولید انواع کابل یا سیم نیز مصرف می‌شود.
  5. به سبب اینکه در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارد به گزینه‌ای ایده‌آل در تولید بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است.
  6. چگالی و وزن کمی دارد در نتیجه برای حمل و نقل آسان بکار گرفته می‌شود.

خواص پلی اتیلن

بدین ترتیب با توجه به خواص ذکر شده باید بگوییم که پلی اتیلن به سبب مزایا و کاربرد بسیار زیادی که دارد توانسته در صنایع مختلف بکار گرفته شده در نتیجه طرفداران بسیار زیادی دارد، در صورتی که به دنبال خرید و تهیه این نوع متریال به شکل عمده هستید بهتر است به مراکز معتبر در این زمینه مراجعه کرده و سفارشات خود را انجام دهید تا کالا به طور اصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیارتان قرار گیرد. به همین دلیل پیش از خرید و تهیه این محصول بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و سپس با آگاهی و اطلاعات کامل بهترین نوع پلی اتیلن که نیاز شما را رفع می‌کند خریداری کرده و بکار بگیرید.

برای اطلاع بیشتر و خرید آن به وبسایت رسمی شیمی پل به آدرس https://shimipole.com مراجعه نمایید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2409199
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید