امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

انواع پتو نسوز و پتوی سرامیکی


1401/07/27
کد خبر : 26516
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

همه انسان‌ها کم و بیش یا در معرض حرارت و دمای زیاد قرار گرفته‌اند یا آن را مشاهده و لمس نموده‌اند. برخی از حرارت‌ها ناشی از آتش سوزی پدید می‌آید. برخی حرارت‌ها هم ناشی از سوخت دستگاه‌های بزرگ حرارتی در کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها تولید می‌شود. حرارت نوع دوم را باید حفظ و نگهداری کرد تا کارکرد تولیدات کارگاه‌ها با مشکل مواجه نشود. بنابراین نیاز است این حرارت و دمای زیاد را حفظ کرده تا هدر نرود. در صنعت برای جلوگیری از هدررفت آن از الیافی بنام پتو نسوز استفاده می‌کنند. ترکیبی که برای تولید پتو نسوز استفاده می‌کنند، باعث مقاومت آن در برابر حرارت‌های زیاد شده و به‌ عنوان عایق حفظ انرژی عمل می‌کند.

از پتو نسوز با نام پتو سرامیکی هم نامبرده می‌شود و این بخاطر استفاده از برخی مواد است که مقاومت آن را بیشتر می‎نماید. پتو سرامیکی کاربردهای دیگری غیر از مورد یاد شده دارد که در ادامه این نوشتار با معرفی پتو نسوز، ویژگی‌های آن را شرح خواهیم داد و موارد استفاده از آن را بیان خواهیم نمود. شرکت‌های مختلفی در راستای تولید این محصول گام‌هایی برداشته‌اند که برای خرید پتو نسوز، شرکت دیرگداز با تولید کیفیت بالا، محصولات باکیفیتی را عرضه می‌نماید. هدف از خرید پتو سرامیکی از سری تولیدات پتو لویانگ، کاربردهای خانگی هم دارد که پس از شناخت آن، بیشتر و بهتر می‌توان کاربردهای مهم آن را دریافت.

معرفی پتو نسوز

پتوهای نسوز ابزارهای ورقه‌ای شکلی هستند که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته و برای خاموش کردن آتش گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. در کنار کپسول‌های آتش‌نشانی که معمولاً در بیشتر اماکن بافت می‌شود، از پتو نسوز هم استفاده می‌شود تا افرادی که با قادر به استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی نیستند بتوانند در مواقع ضروری از این وسایل برای خاموش کردن آتش استفاده نمایند. ابعاد کوچک پتوهای نسوز که در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً از جنس فایبرگلاس و کولار تولید شده‌اند و بنحوی دسته‌بندی و شکل داده شده‌اند که در هنگام مواجه احتمالی با آتش، بسرعت و براحتی مورد استفاده قرار بگیرد. پتوهای غیرقابل اشتعالی که معرفی شد مقاومت‌پذیری تا دماهای حدود 900 درجه را هم دارا می‌باشند که برای خفه‌کردن آتش‌سوزی‌های کوچک، راه رسیدن اکسیژن به آتش را می‌بندند.

انواع پتو نسوز

پتوهای نسوزی که در کارگاه‌های صنعتی و آزمایشگاه‌های بزرگ بکار برده می‌شوند، آن‌ها را معمولاً از جنس جامه پشمی و در ابعاد بزرگ‌تری تولید و آغشته با مایعات ضد حریق می‌نمایند. برای این که در مواقع بحرانی بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن از پتو نسوز استفاده کرد، آن‌ها را به حالت‌های عمودی در مکان‌های مخصوصی تعبیه می‌نمایند تا در صورت نیاز، براحتی مورد استفاده قرار بگیرد. باید همیشه این نکته مد نظر باشد که پس از وقوع حریق، سریع‌ترین اقدام با حفظ خونسردی، بکاربردن راهکارهایی جهت جلوگیری از گسترش آتش می‌باشد.

نوع دیگر پتو نسوز، پتوهای سرامیکی می‌باشد. از الیاف سرامیکی فله برای مواد اولیه تولید پتو سرامیکی استفاده می‌نمایند که باعث بالارفتن خاصیت عایق‌ بودن و همچنین انعطاف‌پذیری این محصول نسوز شود. پروسه تولید محصول یاد شده که در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود، زمانی تکمیل می‌یابد که بدون استفاده از هرگونه چسب یا بایندر دیگری خاصیت عایق به آن داده می‌شود. سوزن‌دوزی و سوزن‌کاری یا همان اتصالات مکانیکی در روند تولید پتو سرامیکی عاملی است تا استحکام محصول بالا برده شود و تقریباً از 40 الی 120 کیلوپاسکال تهیه می‌گردد. لازم به ذکر است عدم استفاده از بایندر در تولید پتو، باعث می‌شود این محصول قابلیت خود را در دماهای بالا و پایین حفظ نماید.

پتو سرامیکی نسوز بیشتر به رنگ سفید تولید می‌شود و در هنگام استفاده بلند مدت آن، خاصیت‌های استحکام کششی و دیگر خواص آن از بین نمی‌رود. نام‌های دیگری که معمولا" بجای پتو نسوز استعمال می‌شود عبارتند از بلانکت نسوز، سرامیک فایبر بلانکت و پتوی سرامیک فایبر.

مشخصات و خاصیت‌های پتو نسوز سرامیکی

پتو سرامیکی خواص و ویژگی‌هایی مختلفی دارد که برخی از آن‌ها را بشرح ذیل می‌توان اشاره کرد:

  1. خود محصول ظرفیت حرارتی پایینی داشته و عایقی بسیار قوی در برابر حرارت‌هایی با درجات بالا می‌باشد.
  2. به‌علت انعطاف‌پذیری آسان و بالایی که دارند بسادگی برش خورد و نصب می‌شود و چگالی و غلظت آن به مراتب پایین است.
  3. در برابر هرگونه خوردگی که ناشی از مواد اسیدی یا قلیایی پایداری و مقاومت دارد.
  4. بافت دو بارسوزن‌دوزی آن باعث استحکام بالا می‌شود.
  5. در اندازه‌های مختلف آن، حالت شکنندگی وجود ندارد.
  6. پایداری شیمیایی و حرارتی داشته و عایق صدا نیز محسوب می‌شود.
  7. برای دماهای از 950 تا 1430 درجه سانتی‌گراد خاصیت دیرگذاری آن با محفوظ ماندن استحکام و عایق بودن، باقی می‌ماند.
  8. هدایت حرارتی پایینی دارد که این ویژگی مزیتی برای آن است تا در دماهای بالا، اتلاف و هدررفت گرمایی پایینی همراه داشته باشد.
  9. با وجود داشتن وزن اولیه سبک، در برابر هرگونه ضربات یا لرزه‌های مکانیکی مقاومت بالایی داشته و قادر به تحمل وزن‌های مختلف نیز می‌باشد.
  10. الیاف بسیار سبک آن،در برابر انواع شوک‌های حرارتی مقاوم می‌باشد و برای محافظت در برابر آتش و حریق، قابلیت‌های چند منظوره‌ای دارد.
  11. مصرف سوخت پایین ناشی از ذخیره‌سازی دمای کمتر که گرم و سرد شدن سریع آن باعث بالا رفتن بازده کاری می‌گردد.

کاربردهای پتو نسوز

خواص و ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، باعث شده است که این محصول بسیار سبک و انعظاف‌پذیر با خاصیت عایق بودن و همچنین داشتن انتقال حرارتی پایین، در صنایع مختلف و مکان‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرد که این کاربردها اهیمت فوق‌العاده آن را نشان می‌دهد. اغلب کاردهایی که پتو نسوز دارد را بشرح ذیل اشاره می‌نماییم تا مزیت‌های نامبرده شده ملموس‌تر باشد.

  1. از وارد آمدن هرگونه صدمه و آسیبی به انواع توربین‌های و سایر تجهیزاتی که در زمان کارکرد دمای بسیار بالایی دارند جلوگیری می‌نماید.
  2. برای انواع لوله‌های جهت حفظ انرژی به‌عنوان عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. به‌علت پایین بودن ضریب هدایت آن و همچنین قابلیت ذخیره گرمایی، بهترین گزینه برای آسترکاری و عایق‌کاری سطوح با حرارت بالای کوره‌های عملیات حرارتی در نظر گرفته می‌شود. از انواع کوره‌های عملیاتی که در دسته‌های ثابت و مداوم وجود دارند، کوره‌های کاشی تزئینی، کوره سکوریت، کوره پخت و لعاب سرامیک، چینی بهداشتی، کوره‌های ذوب فلزات و ... را می‌توان نام برد. برای این کوره‌ها، پتو نسوز سرامیکی به علت این که جرم واحد حجمش پایین است، برای دماهای بالا، خاصیت عایق یالایی دارد.
  4. از بهترین گزینه‌ها برای درزبندی حرارتی دیواره‌های کوره آنیل به شمار می‌آید که از انواع طناب‌های نسوز آن برای درزبندی درب کوره‌ها استفاده می‌نمایند.
  5. به‌ عنوان عایق پشتیبان یا عایق بک‌آپ برای کارخانجات فولاد و کارخانه‌های نورد گرم بکار برده می‌شود.
  6. انواع پتو نسوز به‌علت داشتن غلظت و چگالی متفاوت، به‌ عنوان لایه آستری جهت کوره‌های ذوب و همچنین کوره‌های نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوره‌های ذوب با سرعتی مشخص و هزینه‌هایی مناسب، این قابلیت را دارند که وزن مشخصی از هرگونه آلیاژ یا فلزی را با تولید حرارت لازم ذوب نمایند.
  7. پتوهای سرامیکی با توجه به داشتن الیاف سرامیکی با درجه حرارت بالا، به‌ عنوان پوشش مناسبی برای جلوگیری از هرگونه خوردگی، انواع شوک‌های حرارتی و همچنین جلوگیری از ترکیب نازل‌های ریخته‌گری با اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرند که این نازل‌ها در صنایع تولید فولاد کاربرد دارند.
  8. پتو نسوز می‌تواند فیلتر جداساز مناسبی برای مذاب‌های فلزی از اکسیدها و نیتریدها کاربرد داشته باشد. همچنین به‌عنوان فیلتر جداکننده اضافی سرباره از مذاب بکار برده می‌شود.
  9. برای تصفیه گازها و بخارهای داغ، نقش فیلتر و کاتالیست را ایفا می‌نماید.
  10. نقش فیلتر دماهای بالای گازها و مایعات را دارد.
  11. عایق حرارتی مناسبی برای راکتورها، توربین‌ها، ژنراتورها، دیگ‌های بخار، کات کراکرها و همچنین مراکز حرارتی در نظر گرفته می‌شود. برای دیگ‌های بخار با دماهای بالا هم نقش سرپوش و عایق دما را دارد.
  12. در ساخت و تولید لنت ترمز مواد واشر و مدول بکار برده می‌شود.
  13. استفاده جهت عایق‌سازی حرارتی برای برای دماهای بالا در صنایع فولاد، پتروشیمی و ریخته‌گری و نیز استفاده در بدنه کوره و تجهیزات زباله‌سوزی
  14. استفاده به‌عنوان عایقی برای تجهیزات الکتریکی در برابر آتش‌سوزی و حریق و همچنین مجرای دودکش‌هایی که ظرفیت احتراق بالایی دارند.

خرید پتو نسوز

فروش پتو نسوز در قالب‌های صنعتی و آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. شرکت دیرگداز اهواز با نام اختصاری D.R.CO بیش از 30 سال است که سابقه فعالیت در تولید انواع نسوزهای بدون‌شکل و شکل‌دار دارد که قابلیت تأمین نیازهای انواع صنایع کشور می‌باشد. برای خرید پتو نسوز شایسته است که قبل از خرید، با کارشناسان متخصص این شرکت ارتباط برقرار کرده تا مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم در این حوزه را دریافت نمایید. انواع مختلفی که پتوهای سرامیکی تولید می‌شوند، کاربردهای مختلفی دارند و توضیحات کارشناسان شرکت دیرگداز اهواز راهنمای خرید و مسیر راه را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در کنار قابلیت بهره‌دهی و بازدهی بالا حاصل گردد.

این شرکت علاوه بر تولید و فروش پتو نسوز که نیاز صنایع کشور را در این حوزه تأمین می‌نماید، سایر محصولات نسوز دیگری نظیر آجر نسوز، الیاف نسوز، بتن نسوز، فروآلیاژ عمده و فروآلیاژ نجیب، انواع نمد نسوز و چسب نسوز، ورق آزبست و ... در خط تولید خود داشته و روانه بازار می‌نماید. انواع گریدهای نسوز که برابر نیاز و خواست مشتری در بازار می‌توان یافت شامل پتو نسوز 1260 و 1430 درجه 1 اینچ، پتو سرامیکی 1260 و 1430 درجه 2 اینچ و پتو نسوز هایتکس و لویانگ می‌باشند که قیمت‌های هر کدام از این موارد گفته شده با توجه به کاربردهای مختلف و همچنین برخی مواد اولیه تولید که وارداتی نیز می‌باشد با سایر انواع تفاوت‌هایی داشته که متناسب با نوع کاربری و مقدار لازم برای استفاده، قیمت‌گذاری می‌شوند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26516
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید