امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

انواع سرنگ انسولین | بهترین نوع سرنگ انسولین چه ویژگی هایی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28762
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 12 نفر

انسولین چیست؟

انسولین یکی از هورمون هایی است که در بدن انسان از از غده لوزالمعده ترشح می شود. هورمون انسولین وظیفه تنظیم قند خون را در بدن بر عهده دارد. در افراد دیابتی یا هورمون انسولین ترشح نمی شود یا اینکه جذب نمی شود. بنابراین باید روزانه دوز مشخصی انسولین را تزریق کنند. بنابراین نیاز دارند به تهیه سرنگ انسولین دارند. در ادامه بیشتر در مورد ساختار و ویژگی های سرنگ های انسولین برای شما توضیح می دهیم تا راحت تر بتوانید یکی از انواع سرنگ های انسولین را انتخاب کنید.


 انواع سرنگ انسولین

انواع سرنگ های انسولین

سرنگ های انسولین سر جدا

به سرنگ هایی که قسمت سوزن از بدنه جدا می شود سرنگ های سرسوزن جدا می گویند. اینکه سرسوزن قابلیت جداشدن از بدنه را داشته باشد می تواند میزان دقت در تزریق را اندکی کاهش دهد. از جمله اینکه در قسمت سوپاپ دار سرنگ مایع بسیار کمی باقی می ماند و همین مسئله دوز تزریق برای دیابتی ها می تواند کمی دچار خطا نماید. از این سرنگ ها بیشتر در دامپزشکی و آزمایشکاه ها استفاده می شود. با این وجود این سرنگ ها فوائدی دارند که می تواند موجب این شود که یک فرد دیابتی در مقایسه با سرنگ های یکپارچه این سرنگ ها را انتخاب کند.

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما طب

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما طب همان طور که از نامش هم پیداست جزء انواع سرنگ های انسولین سر سوزن جدا است. به دلیل مشکلاتی مانند شسکتن و آلوده شدن گاهی استفاده از سرنگ های سر سوزن جدا با وجود اینکه دقت پایین تری در تزریق با آن ها وجود دارد توصیه می شود.طول سوزن این سرسرنگ 13 میلی متر است. و در گیج های 27 و 29 تولید می شود.

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر لاک حلما طب

سرنگ انسولین سرسوزن جدا لوئر لاک حلما طب هم یکی از انواع سرنگ هایی است که سرسوزن جدا دارد. جدا بودن سرسوزن در زمانی که مشکلاتی نظیر آلوده شدن و شکستن سرسوزن وجود دارد می تواند مفید باشد. از ویژگی های دیگر سرنگ انسولین حلما طب این است که از جنس استیل ضد زنگ بوده و کاملا استریل شده است.

سرنگ های انسولین پکپارچه

انواع سرنگ های انسولین از نظر ظرفیت

سرنگ هایی که برای تزریق انسولین استفاده می شوند با دو ظرفیت 100 و 50 واحدی تولید می شوند. هر بیمار با توجه به دوز انسولین تجویز شده توسط پزشک باید یکی از این دو ظرفیت را انتخاب کنند.

ساختار انواع سرنگ های انسولین

مهمترین قسمت های سرنگ انسولین شامل: سرسوزن،پیستون و سیلندر است.

سرسوزن:

یکی از مهمترین قسمت های سرنگ انسولین سرسوزن است. جنس سرسوزن از استیل ضد زنگ است و یک لایه نازک سیلیکونی تشکیل شده است. سلیکون یکی از ویژگی هایی که دارد این است که میزان درد را در ناحیه تزریق کاهش می دهد. سوزن های انسولین به صورتی هستند که فقط باید برای تزریق های جلدی از آن ها استفاده شود.طول و اندازه های سوزن در سرنگ های انسولین متفاوت است. از سرنگ های کوتاه تر برای تزریق های ایمن تر استفاده می شود.

سیلندر:

سیلندر یکی دیگر از قسمت های سرنگ است که دارای یک فضای توخالی می باشد.جنس سیلندر از مدیکالی پروپیلن و مدیکال پلی آمید است. سلیندر همان قسمتی است که مایع انسولین را در خود نگه می دارد. روی سیلندر سرنگ انسولین یه صفحه با درجه بندی وجود دارد. در بعضی از انواع سرنگ های انسولین این درجه بندی 50 سی سی و در انواعی دیگر این درجه بندی 100 واحدی است. شما به عنوان بیمار دیابتی با توجه به نیازی که پزشک برای شما مشخص کرده است می توانید یکی از هر کدام از سرنگ ها با درجه بندی 50 و 100 واحدی را انتخاب کنید.

پیستون :

پیستون یک استوانه توپر است که در انتهای سیلندر قرار دارد با کشیدن دستی پیستون به سمت عقب مایع به درون سیلندر وارد می شود. و با فشار سیلندر به سمت جلو مایع انسولین درون سیلندر از طریق سوزن به بدن فرد بیمار تزریق می شود.


 انواع سرنگ انسولین

نکات مهم هنگام انتخاب انواع سرنگ های انسولین

•    در تجویز پزشک تزریق انسولین برای بیمار به صورت زیر جلدی می باشد. سوزن های کوتاه می توانند تزریق ایمن تری را ایجاد کنند. به علاوه در تزریق با این سرنگ ها انسولین در بدن بیمار سریع تر و بهتر جذب می شود.
•    بهترین اندازه سرنگ برای فرد به میزان دوز انسولین که پزشک برای بیمار تجویز می کند بستگی دارد.
•    یکی از عوارضی که بعد از تزریق انسولین برای بیماران زیادی به کرات دیده شده است.لیپوهیپوتروفی یا رسوب غیر طبیعی چربی در زیر پوست در محل تزریق است.بنابراین باید دقت کنید علاوه بر اینکه سرنگی مناسبی را برای تزریق انتخاب می کنید محل صحیحی برای تزریق در نظر بگیرید.

بهترین سرنگ انسولین

برای اینکه بهترین سرنگ انسولین را انتخاب کنیدباید چند نکته را در نظر بگیرید.مهمترین مسئله این است که نیاز خود را بشناسید و متناسب با نیاز خود یکی از بهترین انواع سرنگ های انسولین را انتخاب کنید. مورد دیگر این است که بدانید قرار است از سرنگ انسولین برای تزریق انسولین انسانی استفاده کنید یا اینکه قرار است برای نمونه گیری و تزریق به حیوانات استفاده کنید.اگر قرار است برای تزریق های انسانی مورد استفاده قرار گیرد بهتر است از انواع گیج های شماره بالا استفاده کنید.

قیمت سرنگ انسولین

قیمت سرنگ انسولین تحت تاثیر چند عامل مهم است. پارامترهایی مثل کشور سازنده،میزان قطر سوزن سرنگ مهمترین فاکتورها در تعیین قیمت سرنگ انسولین هستند. هر چقدر قطر سوزن کم تر و اصطلاحا ظریف تر باشد تزریق راحت تر انجام می شود و بیمار درد کم تری را تجربه می کند. بنابراین این سرنگ ها قیمت بالاتری دارند. با توجه به هزینه های گمرک و قیمت دلار طبیعتا قیمت سرنگ های خارجی بالاتر است. اما خب نمی توان از کیفیتی که سرنگ های خارجی دارد صرفه نظر کرد. اما سرنگ های ایرانی هم کیفیت قابل قبولی دارند. شما با توجه به بودجه ای که دارید می توانید سرنگ ایرانی یا خارجی را برای مصرف خود تهیه نمایید.

سرنگ های انسولین چند بار مصرف هستند؟

سرنگ های انسولین جزء سرنگ های یک بار مصرف نیستند. می توانید از این سرنگ ها با رعایت یه سری اصول بیش از یک بار و حتی برای 20 بار استفاده کنید. فقط بعد از استفاده از سرنگ هر بار درپوش آن را قرار دهید تا آلوده نشود.
جمع بندی ...
در این مقاله سعی کردیم نکاتی پیرامون سرنگ ها و انواع آن برای شما مطرح کنیم تا بتوانید بر اساس نیازی که دارید یه سرنگ مناسب را انتخاب کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28762
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید