امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

انواع رنگ های جواهرات نقره و طلا


1401/07/27
کد خبر : 26610
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

نقره و طلا با رنگ‌های مختلف از ترکیبات فلزهایی مانند رودیوم ، مس ، روی و ... ایجاد می‌شوند و در مرحله آبکاری به طلا و نقره اضافه می گردند.

همان طور که می‌دانید به صورت طبیعی تنها یک رنگ طلا به رنگ زرد و یک رنگ نقره به رنگ سیلوری و یا همان نقره ای وجود دارد و دیگر رنگ‌های طلا و نقره از طریق ترکیب فلزهای گوناگون مانند مس، رودیوم ، نقره، روی ، نیکل و … به وجود می‌آیند.

انواع رنگ طلا و نقره

تغییر رنگ طلا و نقره در مرحله آبکاری صورت می چذیرد به این ترتیب در عیار این دو فلز تغییری ایجاد نمی شود. این دو فلز با ترکیب مس ، روی و ... در مرحله ساخت و ساز عیار 18 برای طلا و عیار 925 برای نقره بدست ساخته می شود.

به ترکیب طلا و نقرا با فلزات دیگر، آلیاژ می‌گویند. همان‌طور که می‌دانید ساخت آلیاژها کار آسانی نیست و هر رنگ طلا و نقره از طریق آلیاژ قابل ساخت نیست.

در ابتدا متخصصان باید بدانند که فلزات گوناگون به چه صورت با یکدیگر واکنش می‌دهند. در ادامه افزودن فلزات به یکدیگر نیازمند دقت فراوانی است زیرا اگر مقدار فلزی که اضافه می‌کنیم، نامتناسب باشد؛ باعث می‌شود که ترکیب شکننده و یا بسیار سخت شود و دیگر نمی‌توان از آن در ساخت و ساز جواهرات استفاده نمود و عیار بدست آمده کمتر یا بیشتر از 18 برای طلا و 925 برای نقره می شوند.

بهترین عیار برای طلا 18 است بدین معنا که 75 درصد فلز طلا خالص و 25 درصد دیگر فلزات در آن وجود دارد این عیار مناسب ترین آلیاژ را برای ساخت جواهرات طلا از لحاظ کیفیت و رنگ و درخشندگی می دهد همچنین در نقره بهترین عیار 925 است بدین معنا که 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد فلزات دیگر در آن وجود دارد.

 انواع رنگ طلایی در زیورآلات نقره وطلا

متداول ترین رنگ های جواهرا نقره و طلا طلایی ، سفید و رزگلد است که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

طلای زرد

همان‌طور که گفتیم طلای موجود در طبیعت به رنگ زرد است و این نوع طلا بسیار نرم است. این نوع طلا به رنگ زرد و بسیار درخشان است و کمترین میزان ناخالصی را دارد و هرچه خلوص آن بالاتر باشد، رنگ زرد آن پررنگ‌تر است.

هنگامی که طلای زرد با فلزات دیگر ترکیب می‌شود، دیگر طلای خالص نیست و تبدیل به آلیاژهای گوناگون می‌شود.

طلای زرد، طلایی است که از قدیم وجود داشته است و برخی از قدیمیان طلا را تنها با این رنگ قبول دارند. در گذشته برای اینکه تشخیص دهند طلا خالص است آن را گاز می گرفتند اگر طلای خالص بود جای دندان ها بر رو آن نقش می بست.

این رنگ فقط در طلای خالص وجود دارد و در آلیاژ های نقره و طلا نمی توان این رنگ را بدست آورد.رینگ ساده نقره

رنگ سفید و یا سیلوری در نقره و طلا

در جواهرات طلا برای اینکه به رنگ سفید برسیم باید طلا خالص را با نیکل ترکیب کرده و طلای 18 عیار بدست آوریم این طلا به زرد روشن و کدر است پس در مرحله آبکاری یک لایه پوشش رودیوم که به رنگ سفید است به آن اضافه می کنیم.

متاسفانه رودیوم با طلا سازگاری بالایی ندارد و پس از حدود یک سال از بین می رود و لازم است مجدد جواهر را آبکاری نمود مشکل اساسی در این گونه جواهرات زمانی ایجاد می شود که آن تکه جواهر دو رنگ یا بیشتر باشد به این ترتیب دیگر امکان آبکاری رودیوم بر روی قسمتی که رنگش از دست داده وجود ندارد و می باست در کل جواهر به یک رنگ آبکاری گردد.

همان طور که در بالا به آن اشاره شد به منظور ایجاد طلای سفید، طلای زرد را با نیکل ترکیب می‌کنند. به علت اینکه برخی از افراد به نیکل حساسیت دارند، طلای زرد را به جای نیکل با پالادیوم ترکیب می‌کنند. اینگونه جواهرات سفارشی بوده و قیمت بالاتری نیز دارند.

فلز نقره خود به رنگ نقره ای است برای زیبا تر کردن رنگ نقره در مرحله آبکاری به آن رودیوم اضافه می کنند این آبکاری سبب می شود نقره زیباتر و درخشنده تر شود. فلز نقره بر خلاف طلا بسیار با رودیوم سازگار بوده و آبکاری رودیوم بر روی نقره اگر درست انجام گردد به مدت طولانی بالای ده سال ماندگاری خواهد داشت.

در ساخت اکثر زیورآلات محبوب مانند انگشتر رینگ ساده نقره 925 ، دستبند های پرنسس ، زنجیر کارتیه نقره  و ... از آبکاری رودیوم که به اصطلاح طلا سفید می گویند استفاده می شود.

طلا و نقره به رنگ مسی یا همان رزگلد

طلاو نقره مسی رنگ یا همان رزگلد رنگ بسیار خاص و جذابی دارد و این رنگ طلا بیشتر موردپسند جوانان است.این جواهرات از ترکیب  با فلز مس بدست می آیند و در مرحله آبکاری نیز با مس آبکاری می گردند. هرچه فلز مس موجود در آلیاژ بیشتر باشد، رنگ آلیاژ به رنگ سرخ نزدیک‌تر می‌شود و اگر فلز مس موجود در آلیاژ کمتر باشد، آلیاژ به رنگ صورتی نزدیک‌تر می  گردد.

رنگ رزگلد بسیار زیبا و قابل ست با رنگ های سرمه ای و قهوه ای و مشکی است ولی نکته قابل اهمیت این است که این نوع رنگ در جواهرات نیاز به مراقبت زیادی دارند و می بایست هر چند وقت یکبار مجدد آبکاری گردند. از این نوع رنگ در دستبند نقره کارتیه ؛ پرنس ، فانتزی و ... بیشتر استفاده می شود.

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره گردید ترکیب طلا و نقرا با فلزا دیگر که آلیاژ طلا و نقره را به وجود می آورند نقره و طلا می توانند با تمام فلزات جدول تناوبی ترکیب شوند به شرطی که برای اسان مضر نباشند.

طلا و نقره به رنگ سیاه

طلای سیاه ظاهر منحصربه‌فردی دارد و امروزه میان مردم محبوب شده‌است.

طلای سیاه از ترکیب طلای زرد با فلز کبالت ایجاد می‌شود. روش دیگری نیز برای به وجود آوردن طلای سیاه وجود دارد، مانند روکش کردن طلای زرد با فلز رودیوم، البته باید توجه داشته باشید که به مرور زمان این روکش از بین می‌رود و نیازمند روکش شدن دوباره است.

روش دیگری نیز وجود دارد که در آن فلز را اکسیداسیون می‌کنند و سپس به آن زنگار اضافه می‌کنند تا بتوانند رنگ طلا را تغییر دهند.

فروشگاه نقرا

طلا و نقره به رنگ سبز

طلای سبز از ترکیب طلای زرد و نقره ایجاد می‌شود. در برخی موارد در این ترکیب فلزاتی مانند کادمیوم، نیکل و روی استفاده می‌کنند.

امروزه طلای سبز اغلب در حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود.

طلا و نقره به رنگ بنفش

طلای بنفش از ترکیب طلای زرد با آلومینیوم و ایندیوم ایجاد می‌شود.

طلای بنفش هنوز در میان مردم رایج‌ نشده‌است و بسیار کم از آن استفاده می‌کنند. از این نوع طلا برای ساخت دستبند، حلقه، سنجاق سینه و … استفاده می‌کنند.

طلا و نقره به رنگ خاکستری

طلای خاکستری از ترکیب طلا و پالادیوم ایجاد می‌شود. برای تبدیل رنگ طلا به توسی دلخواه، مقدار پالادیوم را کم و زیاد می‌کنند.

در برخی موارد برای کم کردن هزینه‌ها، به جای پالادیوم از ترکیبات نقره، منگنز و مس استفاده می‌کنند.

فروشگاه اینترنتی نقرا

noghra.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26610
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید