امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

انواع حساسیت پوستی در کودکان و مراجعه به دکتر متخصص کودکان


1401/07/27
کد خبر : 27766
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 14 نفر
حساسیت پوستی (Skin allergy) از جمله آلرژی هایی به شمار می رود که برخی کودکان نیز با آن مواجه می باشند. دلایل مختلفی می توانند موجب بروز این مجموعه آلرژی ها شده و شرایط سختی را پیش روی افراد مبتلا قرار دهند به همین دلیل بهتر است در صورت بروز این حساسیت ها با متخصص کودکان (Pediatrician) مشورت نموده و از آن ها راهکارهای درمانی مناسب را دریافت کنید. جالب است بدانید زیورآلات مختلفی همچون طلا می توانند  زمینه های بروز حساسیت را فراهم سازند زیرا این زیورآلات ماده هایی انرژی زا به شمار می روند که پوست حین مواجه شدن با آن ها دچار حساسیت می شود.

درماتیت پوستی (allergic dermatitis) نام دیگر حساسیت پوستی است که دارای علائمی همچون خارش های خفیف درکل بدن بوده و ممکن است این میزان افزایش یابد. افزایش سطح خارش های پوستی قادر است روند طبیعی انجام فعالیت های روزمره شما را مختل سازد بنابراین توصیه داریم حتما در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن ها با مراجعه به متخصص اطفال اقدام نمایید. کودکان نیز همچون دیگر افراد می توانند در معرض این حساسیت ها قرار گرفته و با التهابت پوستی خاص مواجه شوند. حساسیت پوستی کودکان علائم خاص خود را داشته و لازم است درباره آن ها اطلاعات لازم را کسب نمود تا حین بروز بتوان بهتری عملکرد را داشت.

شناخت تخصص های پزشکی

داشتن زندگی سالم بسیار مهم است و در این مسیر با راهکارهای مراقبتی که پزشکان متخصص در اختیار ما قرار می‌دهند می‌توان زندگی سالمی داشت پس شناخت هر تخصص پزشکی برای ما بسیار حائز اهمیت است. در دنیای نوین امروزی تخصص های پزشکی گوناگونی وجود دارد و نیاز است که شما عزیزان شناخت خوبی نسبت به این تخصص‌های پزشکی پیدا کنید و هرکدام از این تخصص‌ها را بشناسید چرا که در هنگام بیماری‌های متفاوت می‌توانید خیلی راحت تشخیص دهید که به کدام دکتر در هر تخصصی باید مراجعه کنید.

حساسیت پوستی چیست

در این بخش قصد داریم تا به این پرسش که حساسیت پوستی (Skin allergy) چیست پاسخ داده و اطلاعات مفیدی را جهت درمان در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی حساسیت پوستی زمانی در بدن انسان بروز می یابد که شما در معرض عامل هایی که موجب حساسیت و آلرژی می شوند قرار گیرید. حساسیت پوستی بازه سنی خاصی نداشته و می تواند همه افراد جامعه را درگیر خود سازد اما نباید این نکته را نیز فراموش نمود که شدت و مقاومت آن در عموم مردم متفاوت می باشد به این صورت که ممکن است یک فرد حساسیت بسیار شدید داشته و فرد دیگری با چنین شرایطی مواجه نباشد.

انواع حساسیت پوستی

همان گونه که در بخش های قبل بیان نمودیم ممکن است برخی افراد طی زندگی طبیعی خود با حساسیت های پوستی مختلفی مواجه شوند. این حساسیت ها انواع مختلفی داشته و به شکل های مختلفی بروز می یابند و برای درمان هر کدام از آن ها لازم است روند درمانی متفاوتی را پیش گرفت. چنین شرایطی شما را ملزم می سازد تا برای درمان خود به پزشکان متخصص مراجعه کنید زیرا این افراد با دانشی که دارند بهتر می توانند به شما کمک کنند. به طور کلی انواع مختلف حساسیت پوستی در افراد بزرگسال و کودکان به  شکل های زیر مشاهده می شوند.

  • کهیرها (urticaria)
  • آنژیودام ها (Angioedema)
  • درماتیت ها (dermatitis)

شرایط کهیر و آنژیودام ها

کهیرها به طور معمول به صورت لکه های قرمز همراه با خارش می باشند که دارای اندازه های مختلفی بوده و می توان آن ها را در هر قسمت از بدن مشاهده نمود. کهیرها را به عنوان حساسیت هایی حاد در نظر می گیرند که تمام افراد بزرگسال و کودکان می توانند به آن مبتلا شوند اما اگر درمان های لازم برای آن ها صورت پذیرند طی مدت چند روز یا چند هفته بهبود می یابند.

در برخی موارد دلایل بروز کهیر مشخص است پس می توان برای جلوگیری از ابتلا از چنین دلایل و عامل هایی دوری نمود اما اگر نتوان دلیل اصلی بروز کهیرها را یافت شرایط کمی سخت خواهد بود اما قابل پیشگیری است. به طور معمول عواملی همچون عفونت های ویروسی ، باکتریایی می توانند منجر به بروز کهیرهای حاد شوند.

علائم آنژیودام ها

یکی دیگر از نمونه های حساسیت پوستی کودکان با نام آنژیودام (Angioedema) شناخته می شود که نسبت به کهیرها علائم حادتری دارد به این معنی که می تواند لایه های عمیق تری از پوست را درگیر خود سازد. در مجموعه علائم این حساسیت پوستی کودکان خارش و قرمزی پوست مشاهده نمی گردد اما قادر است تا نواحی های خاصی از بدن همچون لب ها ، پلک ها ، دست ، پا و زبان انسان را درگیر خود نماید. از عمده دلایل بروز این حساسیت حاد می توان مواد غذایی نامناسب ، داروها و یا نیش حشرات را نام برد.

علائم درماتیت پوستی

خارش و قرمزی پوست از مهم ترین علائم درماتیت پوستی در کودکان و بزرگسالان به شمار می روند که خود به دو دسته درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی تقسیم می شوند. دکتر کودکان با دانشی که دارد می تواند به شما کمک کند تا به سادگی این دسته از حساسیت پوستی کودکان را برطرف نموده و شرایط بهتری را برای آن ها رقم بزنید.

علائم حساسیت پوستی در کودکان

برخی ممکن است بر این باور باشند که تمام حساسیت های بروز یافته در کودکان دارای علائمی همچون عطسه و خس خس می باشند درحالی که این باور اشتباه است برخی از حساسیت ها ممکن است بر روی سطح پوست کودک شما ایجاد شوند و در چنین شرایطی می گوییم فرد دچار آلرژی یا حساسیت پوستی شده است. حساسیت هایی که در کودکان رخ می دهند ممکن است سلامت آن ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند بنابراین لازم است جهت درمان حتما به دکتر کودکان مراجعه نمود. از مهم ترین علائم حساسیت پوستی کودکان (Children's skin allergies) می توان موارد زیر را نام برد :

  • لکه های قرمز رنگ
  • خراش های کوچک که موجب وارد شدن آسیب به پوست شده و موجب خارش می شوند.
  • خشک شدن پوست کودک
  • لکه های ضخیمی که به دلیل خاراندن پوست ایجاد می شوند. شما پس از خاراندن سطح پوست به دلیل خارش ممکن است شاهد بروز این لکه ها در نواحی مختلفی از بدن خود همچون گونه ها ، پشت گردن ف دست و پا ، کمر ، سینه و شکم باشید.
  • عفونت های پوستی که ناشی از خاراندن پوست می باشند.

آشنایی با متخصص اطفال (کودکان)

نیاز به متخصص اطفال از این جهت که کودکان بسیار حساس هستند و اگر دچار بیماری شود باید سریع درمان شود بسیار مهم است. متخصص کودکان با دانش بالایی که دارد همچنین می‌تواند راهکارهای مراقبتی برای کودکان شما نیز بیان کند و شما را در زمینه فراهم کردن یک زندگی سالم برای کودک خود راهنمایی کند.

درمان حساسیت پوستی کودکان

امروزه درمان های خانگی بسیاری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا عارضه های پوستی کودک خود را برطرف سازید اما آیا تمام این درمان های خانگی موثر می باشند ؟ قطعا خیر ! زمانی که با  حساسیت های پوستی بسیار حادی در کودک خود مواجه می شوید لازم است با مراجعه به متخصص کودکان این حساسیت های پوستی را برطرف سازید. این پزشکان با مورد بررسی قرار دادن تاریخچه فرزند شما اطلاعات خوبی کسب نموده و به دلیل اصلی بروز چنین حساسیت هایی دست می یابند. چنین اطلاعاتی می توانند راهکارهای درمانی موثری را پیش روی متخصص اطفال (کودکان) قرار دهند تا در سریع ترین زمان ممکن شما را به نتایج دلخواهتان برسانند.

سخن آخر

از آن‌جایی که بدن نوزادان و کودکان از نظر فیزیولوژیکی با بزرگسالان متفاوت است، دکتر اطفال به تشخیص و درمان بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان رسیدگی می‌کند. این بیماری‌ها شامل عفونت ها، اختلالات رشد، جراحات، واکسیناسیون و … است. در صورتی که والدین یک کودک هستید، باید سالانه چند بار به دکتر کودکان مراجعه کنید و حساسیت پوستی در کودکان و اطفال نیز از مهمترین عواملی است که باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع این مطلب سایت https://doctoreto.com است و برای خواندن مطالب بیشتر در مورد کودکان و اطفال و همچنین گرفتن نوبت آنلاین از دکتر کودکان و متخصص اطفال و کودکان میتوانید به سایت دکترتو مراجعه کنید و برای مشاهده تمام تخصص های پزشکی روی این لینک کلیک کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27766
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید