امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

انواع المنت حرارتی و کاربردهای آن


1401/07/27
کد خبر : 26515
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

امروزه با وجود تجهیزات الکتریکی مختلفی که تولید می‌شود، نیاز به نیروی حرارتی بیشتر از قبل حس می‌شود. تجهیزات بسیار متنوعی در صنعت وجود دارد که عملکرد آن‌ها از طریق گرم شدن امکان‌پذیر است و انرژی گرمایی در آن‌ها از تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی به دست می‌آید. المنت حرارتی را می‌توان واسط تبدیل انرژی در این تجهیزات دانست. حرارت و الکتریسته  دو اصل مهم در صنعت هستند که همیشه از لحاظ ایمنی مورد توجه قرار می‌گیرند چون در صورت عدم رعایت نکات ایمنی بسیار خطر آفرین خواهند بود. به همین دلیل پارامترهای مختلفی در تولید المنت حرارتی اعمال شده و مدل‌های گوناگون آن به شکل‌های مختلفی ایمن می‌شوند. برای این که بتوانید ارتباط نیروهای مختلف با المنت را درک کنید، بهتر است بیشتر با این تجهیز صنعتی آشنا شوید. در ادامه راجع به انواع این تجهیز صحبت خواهیم کرد.

المنت حرارتی چیست؟

المنت حرارتی که به آن المنت گرمایی نیز می‌گویند، از تجهیزات تولید گرما به صورت الکتریکی است. این تجهیز به شکل یک رشته سیم نیمه هادی است که همراه با مقاومت می‌باشد و با خاصیت داغ شوندگی جریان الکتریکی بسیار بالا را تحمل می‌کند. تصور کنید اگر جریان الکتریکی بالایی را در یک رشته سیم معمولی برقرار کنید، سیم در چند صدم ثانیه ذوب می‌شود، این در صورتی است که المنت خاصیت ذوب شوندگی ندارد و توان یا قدرت مقاومت آن بالا است. المنت گرمایی در شکل و اندازه‌های مختلفی تولید شده و با تنظیمات ویژه‌ای در تجهیزات گوناگون استفاده می‌شود. این وسیله صنعتی انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی تا دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد  تبدیل می‌کند. انرژی گرمایی آن نیز از طریق انتقال و هدایت به مایعات، هوا و جامدات منتقل می‌شود و عملکرد وسایل مختلف را ممکن می‌سازد.

کارکرد المنت حرارتی بر حسب نظریه گرمایشی ژول است که بر اساس آن وقتی جریان الکتریکی از المنت عبور می‌کند با مقاومت بالایی مواجه می‌شود. این مقاومت به انرژی الکتریکی و سپس به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. بنابراین مقدار گرمایی که در المنت ایجاد می‌شود به میزان مقاومت الکتریکی آن بستگی دارد. مسئله این‌جا است که آیا المنت برای ایجاد حرارت به مقاومت بالایی نیاز دارد؟ هر چند مقاومت الکتریکی به این تجهیز امکان تولید حرارت را می‌دهد اما در اصل چیزی که حرارت را تولید می‌کند، جاری شدن حریان برق در المنت است. با این وجود برای تولید حرارت به مقاومت احتیاج دارید اما میزان آن نباید آنقدر کم شود که جریان برق را کُند و کوچک کند.

نکته دیگری که در خصوص المنت حرارتی مطرح می‌شود، این است که نمی‌توان  از سیم المنت به صورت مستقیم استفاده کرد، چون احتمال برق گرفتگی وجود دارد و همچنین ممکن است انتقال دما به کندی صورت گیرد، همین مسئله باعث شکستگی المنت می‌شود. به همین دلیل المنت‌های حرارتی را بر حسب نوع استفاده با روکش‌های عایق شده می‌پوشانند‌. این روکش‌ها انتقال دما را بهتر کرده و احتمال اتصال الکتریکی یا برق گرفتگی را به صفر می‌رسانند. جنس اصلی این تجهیز نیکروم با همان نیکل-کروم است. نیکروم یک رسانای متوسط با مقاومت معتدل می‌باشد. سیم المنت توسط یک لایه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز  پوشانده می‌شود. المنت گرمایی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع المنت‌های حرارتی

  • المنت میله‌ای: این نوع المنت جزو پرمصرف‌ترین انواع المنت حرارتی است که در سایزهای مختلفی وجود دارد. پوشش این تجهیز از مس، تیتانیوم و استیل می‌باشد. المنت میله ای مجهز به پوشش خارجی قوی برای حفاظت از فشارهای الکتریکی است. این محصول در توان و ولتاژهای مختلفی تولید می‌شود و قابلیت شکل‌پذیری و خم شدن به هر جهتی را دارد. این المنت در انواع مختلف مهره‌دار، فلنج‌دار و غیره موجود است و بیشتر برای لوازم خانگی و صنعتی، گرم کردن مایعات و فضا، بسته بندی، صنایع شیشه و پلاستیک، خشک کن و غیره کاربرد دارد.
  • المنت تسمه‌ای: این المنت با نام‌های مختلف المنت سر نازل و المنت حلقه‌ای شناخته می‌شود. این تجهیز صنعتی در سایزهای مختلفی تولید شده و در انواع گوناگون قاب‌دار، پیچ‌دار، سیم‌دار و یساده با روکشی از جنس استیل و الکتروگالوانیزه با وات‌های مختلف عرضه می‌شود. این نوع المنت تسمه ای از طریق تماس حرارت را منتقل می‌کند. کاربرد آن نیز در صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم، صنایع تولید و تزریق پلاستیک و غیره دیده می‌شود.
  • المنت کمربندی: این المنت از مدل‌های پر کاربرد در صنایع مختلف است که با روکش استیل پوشانده شده و به دلیل شکل ظاهری تسمه مانند به نام المنت تسمه‌ای نیز شناخته می‌شود.
  • المنت فشنگی: این نوع المنت حرارتی که به المنت کارتریجی هم معروف است، به دلیل قطر متغیر آن کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. شکل این المنت به صورت فنری است و از سیم کروم-نیکل تشکیل شده است. این المنت فنری بعد از تولید به وسیله عایق مخصوصی داخل غلاف فشرده می‌شود. نکته مهمی که در رابطه با این وسیله مطرح می‌شود قابلیت کنترل آن به وسیله ترموکوپل(تجهیز اندازه گیری دما) است. همچنین می‌توان از آن در فضای کم استفاده کرد.‌ این المنت در توان حرارتی بالا عملکرد مناسبی دارد و مانند انواع دیگر المنت گرمایی در اشکال، طول و قطر، توان و ولتاژ مختلفی تولید می‌شود. المنت فشنگی در تولید تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های بسته بندی، صنایع پلاستیک و صنایع غذایی استفاده می‌شود.
  • المنت ضد اسید: همان طور که از نام این تجهیز بر می‌آید ضد اسید بوده و به وسیله غلاف مخصوصی که دارد نسبت به خوردگی ناشی از مواد اسیدی مقاوم است. این المنت در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود و جنس آن به نوع مواد اسیدی بستگی دارد. این وسیله برای گرم کردن وان‌های آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای مختلف  المنت حرارتی

قبل‌تر چند مدل از انواع المنت را معرفی کردیم اما این تجهیز صنعتی در این چند نمونه خلاصه نمی‌شود و مدل‌های بیشتری دارد که برای هر کدام کارایی خاصی تعریف شده است. در کل المنت گرمایی کاربردهای بسیاری از قبیل بخاری الکتریکی، دوش، آبگرمکن برقی، سشوار، خشک کن لباس و کاربردهای صنعتی بسیاری از جمله گرمایش خانگی، تهویه مطبوع، الکترونیک، فلز کاری، تهیه غذا تجاری، سرامیک و شیشه، فلزات نیمه هادی و سایر تولیدات صنعتی دارد.

خرید المنت

اگر قصد خرید المنت را دارید با فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرید. با توجه به این که هر نوع المنت توان و مقاومت مخصوص به خود و ساختار منحصر به فردی دارد باید حتما انواع آن را بشناسید و یا در صورت عدم داشتن اطلاعات و تجربه کافی باید از متخصصین آن مشاوره بگیرید. قبل از خرید المنت باید محل به کار گرفتن آن، نوع کاربرد و عملکردی که از آن انتظار دارید و همچنین شرایط محیطی را در نظر بگیرید. هر مدل از المنت در ابعاد و اندازه متنوعی تولید می‌شود و اندازه و شکل آن به ابعاد و نوع وسایل الکتریکی و مساحتی که باید در آن حرارت تولید کند، بستگی دارد. علاوه بر آن هنگام خرید باید به کیفیت، ساختار درست و مواد خام اولیه المنت نیز توجه کنید.

این تجهیز در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما اگر در ساختار آن کوچک‌ترین ایرادی وارد شود، مشکل ساز و خطر آفرین می‌شود. اگر در تولید المنت حرارتی از متریال‌های خوبی استفاده شود و تولید آن مطابق با تکنولوژی روز دنیا صورت گیرد، قطعاً طول عمر بالایی خواهد داشت. برخی از المنت‌های به کار رفته در وسایل مختلف کاملا آشکار در معرض دید قرار دارند، مانند توستر که وقتی جریان داخل آن برقرار می‌شود، به رنگ سرخ در می‌آید. بعضی دیگر نیز برای حفظ مسائل امنیتی کاملاً پوشیده می‌شوند. به همین دلیل  اولین قدم در خرید المنت مشخص کردن هدف استفاده آن است. همان طور که گفتیم المنت ساده به نظر می‌رسد اما ولتاژ و جریان، دمای کار، طول و قطر، نوع ماده سازننده در هر نوع آن متفاوت است و هر نوع آن از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 تمام موارد ذکر شده در عملکرد المنت تأثیر اساسی و مستقیم دارند. تا اینجا خرید المنت از لحاظ کیفی را بررسی کردیم اما فاکتور مهم دیگری که هنگام خرید آن مطرح می‌شود، قیمت المنت گرمایی است. هر کدام از ویژگی‌های فوق در قیمت این محصول تأثیر مستقیم دارند. علاوه بر این پارامترها برند تولیدکننده نیز نقش پررنگی در قیمت نهایی دارد. برند هایبرتری مانند شرکت پایاسنس انواع مختلف این محصول را با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

معتبرترین شرکت برای سفارش المنت‌های حرارتی

خرید المنت به عنوان یک تجهیز صنعتی پرکاربرد از اهمیت خاصی برخوردار است. برای این که بتوانید المنت متناسب با وسایل صنعتی را تهیه کنید باید اطلاعات کافی در خصوص آن داشته باشید. همین مسئله ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و یا دغدغه ذهنی شما شود. جای نگرانی نیست چون می‌توانید از متخصصین آن مشاوره لازم را دریافت کنید و انتخاب درستی را انجام دهید. علاوه بر این مسئله کیفیت محصول و قیمت آن نیز بسیار مهم است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهید برای خرید المنت به شرکت پایاسنس مراجعه کنید. این شرکت سابقه‌ای درخشان در عرصه ارائه انواع محصولات الکتریکی از جمله المنت دارد و تیم حرفه‌ای و متخصص آن می‌توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند تا خرید درستی انجام داده و هنگام نصب نیز شما را پشتیبانی می‌کنند.

پایاسنس از شرکت‌های پیشرو در این حوزه می‌باشد و آمادگی لازم برای انجام انواع پروژه‌های صنعتی را دارد. این شرکت با تکیه بر دانش روز و با به کارگیری محصولات باکیفیت پروژه‌های مختلفی را با موفقیت به سرانجام رسانده است. تیم مجرب پایاسنس با پشتیبانی و نگهداری از تجهیزات توانسته است به خوبی اعتماد مشتری را جلب کند. برای کسب اطلاعات تکمیلی  و سفارش انواع المنت حرارتی کافی است بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سایت پایاسنس شوید.

https://www.payasense.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26515
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید