امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

انواع استراتژی قیمت گذاری محصولات و خدمات


1401/07/27
کد خبر : 28013
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر
انواع استراتژی قیمت گذاری

یکی از بزرگترین چالش هایی که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار با آن روبرو خواهید بود، تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری محصول یا خدمات می باشد. انتخاب یکی از انواع استراتژی قیمت گذاری می تواند تاثیر قابل توجهی بر کسب و کار شما داشته باشد، چرا که با انتخاب قیمت نامناسب، ممکن است درآمد خود را از دست دهید و شانس جذب مشتریان جدید برای شما کاهش پیدا کند. به صورت کلی، استراتژی قیمت گذاری مدل یا روشی است که برای تعیین قیمت یک محصول یا خدمات استفاده می شود. داشتن یک استراتژی اصولی بر اساس نوع کسب و کار شما، محصولی که می فروشید و اهدافی که در نظر دارید، تعیین خواهد شد که این مسئله به شما کمک می کند تا قیمت ها را برای به حداکثر رساندن سود و ارزش سهامداران انتخاب کرده و در عین حال، تقاضای مصرف کننده و بازار را در نظر بگیرید.

انواع استراتژی قیمت گذاری

چرا استراتژی قیمت گذاری مهم است؟

قیمت گذاری فرایندی است که در آن یک کسب و کار قیمت خاصی را برای فروش محصولات یا خدمات خود تعیین می کنند. این قیمت بعد از در نظر گرفتن پارامتر هایی مانند هزینه تولید محصولات یا خدمات، بازار و شرایط اقتصادی، تقاضای مصرف کننده و … بدست می آید. صاحبان کسب و کارها با توجه به اهداف خود می توانند از بین انواع استراتژی های قیمت گذاری، یکی را انتخاب کنند. برخی از مدیران به دنبال به حداکثر رساندن حاشیه سود هستند و برخی دیگر می خواهند سهم بازار را بدست آورند و مشتریان جدیدی را در منطقه خود پیدا کنند؛ همچنین با توجه به مکانیزه شدن بسیاری از فعالیت های سازمان ها، می توانید از نرم افزار اتوماسیون اداری برای انجام هر چه بهتر امور جاری استفاده کنید. در ادامه با انواع استراتژی قیمت گذاری آشنا خواهیم شد که بهتر است با توجه به هدفی که در نظر دارید، یکی از آنها را انتخاب کنید.

انواع مختلف استراتژی قیمت گذاری

مناسب ترین استراتژی قیمت گذاری، به نوع کسب و کار شما، محصول یا خدماتی که می فروشید و اهداف کلی تجارت شما بستگی دارد. در قیمت گذاری محصولات، اگر قیمت ها را خیلی بالا در نظر بگیرید، فروش و مشتریان خود را از دست خواهید داد، از طرفی هم اگر قیمت ها خیلی پایین باشند، درآمد ارزشمند خود را از دست می دهید. بنابراین بهتر است برای قیمت گذاری درست محصولات، از انواع استراتژی قیمت گذاری استفاده کنید. ده ها مدل استراتژی قیمت گذاری وجود دارد که می تواند در درک بهتر تعیین قیمت مناسب محصولات یا خدمات به شما کمک کند.

قیمت گذاری رقابت محور

استراتژی قیمت گذاری رقابتی، قیمت محصولات یا خدمات شما را با نرخ فعلی بازار تعیین می کند که این نوع از قیمت گذاری زمانی کاربرد دارد که شما با محصولات همگن در بازار روبرو هستید؛ به این معنی که بین محصولات شما و رقبا تمایز کمی وجود دارد که در این زمان می توانید از قیمت گذاری رقابتی استفاده کنید. این دسته از قیمت گذاری رقابت محور باعث می شود مشتریانی که به دلیل قیمت، محصول یا خدمات شما را از لیست خریدشان حذف کرده اند، در تصمیم خود تجدید نظر کنند. انتخاب قیمت گذاری رقابت محور معایب و مزایایی دارد که عبارتند از:

  • مزایا: می توانید سهم بازار را در یک بازار رقابتی حفظ کنید و مشتریانی را جذب نمایید که علاقه مند به پرداخت اندکی کمتر از نرخ رقبا شما هستند.
  • معایب: برای حفظ مزیت رقابتی، باید با جدیت به میانگین قیمت های بازار نگاه کنید.

استراتژی قیمت گذاری

قیمت گذاری افزون بر هزینه 

یکی دیگر از انواع استراتژی قیمت گذاری، Cost-plus pricing strategy است. این نوع از قیمت گذاری که بر هزینه تولید اقلام تمرکز دارد، به استراتژی قیمت نیز معروف است. در این نوع از استراتژی قیمت گذاری، مبلغی که برای ساخت محصول هزینه کرده اید را با درصدی مشخص برای محصول نهایی در نظر می گیرید که در این روش باید مشخص کنید که مقدار سود مد نظر شما از هر محصول فروخته شده چقدر است. به این نکته توجه کنید که در استراتژی قیمت گذاری افزون بر هزینه، اگر درصد خیلی بالایی را در نظر بگیرید، ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید.

قیمت گذاری روانشناختی (Psychological pricing)

در قیمت گذاری روانشناختی که یکی دیگر از انواع استراتژی قیمت گذاری است، انسان ها مورد هدف شما قرار خواهند گرفت؛ بدین ترتیب که در این نوع از قیمت گذاری، با تغییر اندک قیمت محصول، محل قرارگیری یا بسته بندی آن، می توانید مشتریان را ترغیب به خرید کنید. 

 قیمت گذاری نفوذ، یکی دیگر از انواع استراتژی قیمت گذاری

زمانی که به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید، شاید برایتان سخت باشد که فوراً سهم بازار را بدست آورید اما قیمت گذاری نفوذی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. استراتژی قیمت گذاری نفوذ شامل تعیین قیمت بسیار پایین تر از رقبا برای کسب فروش اولیه می باشد؛ با تعیین قیمت پایین می توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید. این نوع از استراتژی به شما کمک می کند تا سهم بازار را بدست آورید؛ همچنین نرم افزارهای زیادی برای تعیین هزینه تولید یک محصول یا خدمات وجود دارند که نرم افزار بهای تمام شده ، یکی از آنها است. متخصصان می توانند با تهیه گزارش ها بوسیله این ابزار، هزینه نهایی برای تولید یک محصول را بدست آورند.

استراتژی قیمت گذاری پویا

یکی دیگر از انواع استراتژی قیمت گذاری، قیمت گذاری پویا است که با تقاضای فعلی بازار مطابقت دارد؛ به همین دلیل به این نوع از استراتژی، قیمت گذاری افزایشی، قیمت گذاری تقاضا یا قیمت گذاری مبتنی بر زمان نیز می گویند. این نوع از استراتژی قیمت گذاری اغلب زمانی اتفاق می افتد که محصول در دسترس، به صورت روزانه یا حتی ساعتی در نوسان است. هتل ها، خطوط هوایی و شرکت های خدماتی از قیمت گذاری پویا استفاده می کنند.

  • مزایا: وقتی تقاضا در حال افزایش است، می توانید با افزایش قیمت، درآمد کلی شرکت را افزایش دهید.
  • معایب: قیمت گذاری پویا به الگوریتم های پیچیده ای نیاز دارد که کسب و کارهای کوچک توانایی تولید آنها را ندارند.

تعریف استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری باندلینگ (Bundle pricing)

بسیاری از مشاغل مانند رستوران ها، فروشگاه ها و خرده فروشی ها با استفاده از این استراتژی برای محصولات یا خدمات خود قیمت تعیین می کنند. این نوع از استراتژی به شما کمک می کند تا دو یا چند محصول و خدمات مشابه را با یک قیمت به مخاطبان خود عرضه کنید. در این نوع از قیمت گذاری، معمولا قیمت مجموعه محصولات یا خدماتی که عرضه می شوند، از قیمت تک آنها پایین تر است که همین اختلاف قیمت باعث جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.

  • مزایا: در این روش مشتریان محصولات جدیدی را کشف می کنند که در ابتدا قصد خرید را نداشتند و ممکن است دوباره آنها را خریداری کنند.
  • معایب: ممکن است محصولاتی که در یک بسته فروخته می شوند کمتر به صورت جداگانه خریداری شوند.

سخن آخر

مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه شماران آماده و تدوین شده است. مجموعه شماران با گردهمایی گروهی از کارشناسان خبره حسابداری و طراحان سیستم های مالی، با بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزار های یکپارچه در حوزه های مالی، اداری و بازرگانی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. استفاده از تکنولوژی های نوین و توجه به نیاز صاحبان کسب و کارها، از جمله ویژگی هایی است که باعث تمایز شماران سیستم شده است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28013
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید