امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

امسال قیمت میلگرد چقدر تغییر کرده است؟ (تا تیر ماه 1400)


1401/07/27
کد خبر : 26565
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

بررسی نوسانات قیمت میلگرد تا تیرماه 1400


تاکنون سال 1400، افت و خیز زیادی برای قیمت میلگرد داشته است. تا اینجای سال، بیشتر شاهد مقاومت در برابر افزایش قیمت میلگرد بوده‌ایم که البته گاهی هم به علت افزایش ناگهانی قیمت دلار، این مقاومت از سمت تقاضا شکسته شده است. اگر قصد خرید میلگرد دارید، یکی از راه‌های بررسی بازار، مطالعه سیر قیمت میلگرد است. در این مقاله می‌توانید نوسانات قیمت میلگرد از ابتدای سال تاکنون را ببینید و اگر قصد دارید تا از قیمت روز میلگرد مطلع شوید، به وب‌سایت آسرون (Https://www.asroon.ir)  سری بزنید.

1. قیمت میلگرد در فروردین 1400 چقدر تغییر کرد؟

بازار آهن و فولاد هم همانند بازار سایر کالاها، معمولاً در فروردین ماه و تا زمان بازگشت شرایط کسب و کار به حالت عادی، رونق چندانی ندارد. در سال جاری موکول شدن تعیین تکلیف برجام به بعد از تعطیلات سال نو و نزدیک بودن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز به این موضوع دامن زد و باعث شد که میزان تقاضا برای میلگرد در بازار، پایین بیاید. با این وجود، نمودار زیر نشان‌دهنده افزایش قیمت میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در این ماه از 12.700 تا 13.700 تومان است:
قیمت میلگرد
 
اگر ساکن شرق کشور هستید و قصد دارید تا میلگردی تهیه کنید که همانند میلگرد اصفهان، وزنی نزدیک به حد بالای جدول اشتال داشته باشد، میلگرد شاهرود بخرید. قیمت میلگرد شاهرود تفاوت چندانی با قیمت میلگرد ذوب‌آهن ندارد و ممکن است به علت نزدیک‌تر بودن، هزینه ارسال کمتری برای آن بپردازید.

2. در اردیبهشت 1400 قیمت میلگرد چقدر نوسان داشت؟

در اردیبهشت ماه هم با وجود پایین بودن میزان تقاضا در بازار ، باز هم قیمت میلگرد سیر صعودی داشت. گرچه در مقاطعی از این ماه، قیمت میلگرد ثابت بود و سیر صعودی آن هم شیب تند فروردین ماه را نداشت. این در حالی بود که در اکثر روزهای این ماه، قیمت دلار نوسان چندان تغییری نکرد. سمت تقاضا در بازار، توقع داشت که این موضوع در کنار برخی سیگنال‌های مثبت ناشی از دور جدید مذاکرات بر سر برجام، منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود، اما با افزایش قیمت‌ها مواجه شد. دلیل این موضوع، افزایش قیمت جهانی فولاد و شمش در منطقه CIS در اردیبهشت ماه بود، که باعث شد برخی از تولیدکنندگان به این صرافت بیفتند که قیمت محصولات خود را در داخل به قیمت صادراتی آن‌ها نزدیک کنند.
نمودار زیر نوسانات قیمت میلگرد 20 ذوب‌آهن را در اردیبهشت 1400 نشان می‌دهد:
قیمت میلگرد

3. نوسانات قیمت میلگرد در خرداد 1400 چگونه بود؟

به غیر از انتخابات ریاست جمهوری و انتظار بازار برای تعیین تکلیف آن، مهم‌ترین اتفاق بازار آهن و فولاد در خرداد ماه، بخش‌نامه جدید بورس کالا برای تعیین قیمت مقاطع فولادی بود. بر اساس این بخشنامه، تولیدکنندگان موظف شدند تا قیمت محصولات خود را بر اساس میانگین قیمت جهانی آن در هفته قبل و میانگین قیمت دلار نیمایی، تعیین کنند. از آنجایی که در خرداد ماه قیمت جهانی فولاد و شمش در منطقه CIS کاهش پیدا کرد و قیمت دلار نیمایی نیز نوسان چندانی نداشت، این بخش‌نامه باعث شد که سیر صعودی قیمت  میلگرد اندکی کند شود.
با این وجود، نمودار زیر نشان می‌دهد که قیمت میلگرد اصفهان از انتهای خرداد و با افزایش قیمت دلار نیمایی، به سیر صعودی خود ادامه داده و وارد کانال 15.000 تومان شده است:
قیمت میلگرد

میلگرد آذر امین یکی از میلگردهایی است که اگر ساکن شمال غرب یا غرب کشور هستید،می‌توانید به چشم یک گزینه جایگزین برای میلگرد ذوب‌آهن، به آن نگاه کنید. وزن، کیفیت و قیمت میلگرد آذرامین تفاوت چندانی با میلگرد اصفهان ندارد. همانطور که میدانید اکثر کارخانه های شمال غرب کشور در استان آذربایجان شرقی هستند .با مطالعه مقاله راهنمای خرید میلگرد از استان آذربایجان شرقی تا حد زیادی متوجه می شوید که خرید میلگرد از کدام کارخانه به صرفه تر است.

4. قیمت میلگرد در تیر 1400 چقدر تغییرات داشت؟

بازار آهن و فولاد و به خصوص بازار میلگرد، در ابتدای تیر ماه برای مدت اندکی رونق پیدا کرد. میزان تقاضا برای این مقطع فولادی برای اولین بار در سال 1400، در تیر ماه افزایشی چشم‌گیر داشت. مهم‌ترین دلیل این رونق، افزایش چند پله‌ای قیمت دلار نیمایی و ترس خریداران از افزایش بیشتر قیمت‌ها بود.
از اواسط تیر ماه، خاموشی‌های برق در کشور افزایش یافت و این موضوع سریعاً دامن صنایع را هم گرفت. توانیر در هفته دوم تیر از مشترکان فولادی خود خواست تا میزان مصرف برق خود را تا 90 درصد کاهش دهند. کاهش اجباری مصرف برق موجب کاهش تولید و جهش ناگهانی قیمت‌ها شد. البته این بار افزایش قیمت‌ها نتوانست بر میزان تقاضا تأثیری بگذارد و منجر به رکود بازار شد.
نمودار زیر، نوسانات قیمت میلگرد اصفهان در تیر ماه 1400 را نشان می‌دهد:
قیمت میلگرد

5. قیمت میلگرد در آینده چقدر تغییر می‌کند؟

اگر بخواهیم روند تغییرات قیمت میلگرد از ابتدای سال تاکنون را نگاه کنیم، پیش‌بینی کاهشی شدن قیمت این مقطع فولادی، اندکی سخت خواهد شد. نمودار زیر سیر میانگین قیمت میلگرد در سال جاری را نشان می‌دهد:

قیمت میلگرد
با وجود این که هنوز قولی برای تأمین برق مشترکان فولادی و بازگشت آن‌ها به شرایط عادی تولید داده نشده و کاهش قیمت دلار نیز بعید به نظر می‌رسد، احتمالاً در آینده نزدیک شاهد تثبیت قیمت‌ها خواهیم بود. البته عواملی مانند تغییرات قیمت جهانی فولاد یا قیمت دلار می‌تواند این ثبات را برهم زده و شیب تند افزایش قیمت میلگرد در سال جاری را تقویت کند.
آسرون یکی از بهترین سایت‌های فروش آهن‌آلات است که می‌توانید میلگرد موردنیازتان را با قیمتی به صرفه از آن خریداری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را تحویل بگیرید. اگر نگران نوسانات قیمت میلگرد در بازار هستید هم خیالتان راحت باشد، آسرون می‌تواند میلگرد خریداری شده شما را تا 2 ماه و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای برایتان در انبارهای خود نگهداری کند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26565
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید