امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

از یزد میلگرد بخرید یا از کرج؟


1401/07/27
کد خبر : 26546
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 28 نفر

مقایسه میلگرد ابرکوه و میلگرد آریا ذوب با 5 پارامتر کلیدی


اگر ساکن تهران هستید یا پروژه شما در تهران قرار دارد و قصد خرید میلگرد دارید، این مقاله مخصوص شما است. اگر با «3 مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی» آشنا باشید، می‌دانید که میلگرد یکی از عناصر حیاتی در ساختمان‌سازی بوده و به همین دلیل هنگام خرید آن، باید دقت زیادی به خرج دهید. در این مقاله، 2 میلگردی که خرید آن‌ها می‌تواند برای پروژه‌های تهران به‌صرفه باشد، با یکدیگر مقایسه شده‌اند:

1. نزدیک بودن کارخانه میلگرد چقدر می‌تواند در انتخاب شما مؤثر باشد؟

اگر تاکنون تجربه خرید میلگرد داشته‌اید، احتمالاً نام میلگرد ابرکوه بیشتر به گوشتان خورده تا میلگرد آریا ذوب. این در حالی است که قدمت کارخانه فولاد آریا ذوب به مراتب از قدمت کارخانه فولاد سرمد ابرکوه بیشتر است. پیش از این که در مورد تأثیر محل استقرار کارخانه در انتخاب میلگرد بحث کنیم، ابتدا نگاهی به جدول زیر که در آن مشخصات 2 کارخانه با یکدیگر مقایسه شده، بیندازید:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های ابرکوه و آریا ذوب

میلگرد

شاید برای شخصی که قصد ساخت و ساز در تهران را دارد، خرید میلگرد از کارخانه آریا ذوب به‌صرفه‌تر به نظر برسد، چرا که محل استقرار این کارخانه نسبت به کارخانه سرمد ابرکوه، به مراتب به تهران نزدیک‌تر است. این موضوع باعث می‌شود که کرایه حمل بار کمتری بپردازید اما اگر نگاهی به قیمت میلگرد ابرکوه و قیمت میلگرد آریا ذوب انداخته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید، شاید به این نتیجه برسید که پایین بودن قیمت میلگرد ابرکوه، کرایه بار آن تا تهران را جبران خواهد کرد. البته قیمت تنها عامل مؤثر در انتخاب میلگرد نیست.


میلگرد


2. تنوع سایز میلگرد ابرکوه بیشتر است یا میلگرد آریا ذوب؟

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما کارخانه فولاد آریا ذوب تا سال 1386 تنها میلگرد گرید A2 را در سایزهای 16 و 20 عرضه می‌کرد. این کارخانه هم اکنون و پس از توسعه خطوط تولید خود، میلگرد گرید A3 را نیز تولید می‌کند. کارخانه فولاد سرمد ابرکوه نیز میلگردهای خود را تنها در گرید A3 تولید می‌کند اما تنوع سایزهای آن از میلگرد آریا ذوب بیشتر است. در جدول زیر، گریدها و سایزهای میلگرد ابرکوه و میلگرد آریا ذوب با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه سایز و گرید میلگرد ابرکوه و میلگرد آریا ذوب

میلگرد


البته این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است گاهی اوقات یک کارخانه تمامی سایزهای میلگردی که در کاتالوگ خود اعلام کرده را موجود نداشته باشد. در چنین مواقعی، بهتر است پیش از خرید از موجود بودن سایز موردنظرتان اطمینان حاصل کنید و در صورت عدم موجودی، باید برای تأمین آن صبر کنید.



 میلگرد

3. وزن میلگرد آریا ذوب بیشتر است یا وزن میلگرد ابرکوه؟

وزن هر 2 میلگرد ابرکوه و آریا ذوب در محدوده وزنی جدول اشتال قرار دارد اما ممکن است وزن این 2 میلگرد در مقایسه با یکدیگر، کمی متفاوت باشد. وزن میلگرد می‌تواند در کیفیت میلگرد، تعداد میلگرد موجود در هر بار و هزینه‌ای که برای خرید میلگرد در نظر گرفته‌اید، بسیار مؤثر باشد. در جدول زیر، وزن سایزهای مشترک میلگرد آریا ذوب و ابرکوه را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

مقایسه وزن میلگرد A3 ابرکوه و آریا ذوب

میلگرد



همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، وزن هر شاخه میلگرد سرمد ابرکوه به مراتب بیشتر از وزن میلگرد آریا ذوب است؛ اما قیمت میلگرد آریا ذوب با وجود وزن پایین، بالاتر از قیمت میلگرد ابرکوه بوده و ممکن است قیمت تمام شده بار میلگردی که از کارخانه آریا ذوب می‌خرید، برایتان گران‌تر تمام شود. قیمت پایین و وزن بالای میلگرد ابرکوه، برگ برنده این کارخانه و علت اصلی محبوبیت آن در بازار است.


میلگرد

4. کیفیت کدام یک بالاتر است؟ میلگرد ابرکوه یا میلگرد آریا ذوب؟

برای تعیین این که کدام میلگرد کیفیت بالاتری دارد، می‌توان به چند نکته توجه کرد. یکی از این نکات، وزن میلگرد است. در صورتی که وزن یک نوع میلگرد به بخش بالایی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، آن میلگرد کیفیت مطلوبی دارد. نکته دوم، توجه به استانداردهایی است که کارخانه سازنده در ساخت میلگردهای خود به کار گرفته و قابلیت اثبات این موضوع است. در این زمینه باید گفت که کارخانه آریا ذوب مدعی است که میلگردهایش علاوه بر استاندارد ملی ایران، با استاندارد DIN آلمان نیز مطابقت دارند.
نکته آخر، به تکنولوژی تولید کارخانه باز می‌گردد. کارخانه فولاد سرمد ابرکوه، از تجهیزات ساخت شرکت STG ایتالیا برای تولید میلگردهای خود بهره می‌گیرد که این موضوع می‌تواند بر کیفیت نهایی آن بسیار مؤثر باشد.

5. چگونه میلگرد آریا ذوب یا میلگرد ابرکوه را بخرید؟

اگر با بررسی پارامترهای بالا، یکی از میلگردهای ابرکوه یا آریا ذوب را انتخاب کرده‌اید، برای خرید آن‌ها چند راه پیش رویتان قرار دارد: خرید مستقیم از درب کارخانه، خرید از بورس کالا و خرید از یک شرکت بازرگانی.
در روش خرید اول، در صورت عدم موجودی سایز میلگرد موردنظرتان، بایستی مدت‌زمانی را برای تأمین آن صبر کنید. همچنین در این روش محدودیت‌هایی همچون حداقل تناژ قابل خرید و برنامه زمان‌بندی اختصاصی کارخانه برای ارسال بار، وجود دارد. در روش خرید دوم نیز این محدودیت‌ها وجود دارد. ضمن این که میلگرد آریا ذوب در بورس کالا عرضه نمی‌شود.
روش خرید سوم یعنی خرید میلگرد از یک شرکت بازرگانی مثل آسرون، مزایای بیشتری دارد. به‌عنوان مثال، قیمت میلگرد درج‌شده در سایت آسرون (https://www.asroon.ir) همان قیمت درب کارخانه بوده و در صورت انتخاب انبار تهران برای ارسال بار، هزینه باربری شما کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است برخی از سایزهایی که در انبار کارخانه موجود نیست، در انبارهای آسرون موجود باشد. این موضوع شما را در برنامه زمان‌بندی پروژه‌تان جلو می‌اندازد.

انتخاب بهترین زمان برای خرید میلگرد، به مطالعه بازار و بررسی نوسانات آن بستگی دارد. زمانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم برای انتخاب یک نوع میلگرد خاص هستید، این نکته را فراموش نکنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26546
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید