امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

از تخته چند لایه چه می دانید؟


1401/07/27
کد خبر : 27493
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

تخته سه لا ماده ای است که از لایه های نازک یا 'لایه های' روکش چوب ساخته می شود که با لایه های مجاور که دانه های چوب آن تا 90 درجه به یکدیگر می چرخد، به هم چسبیده اند. این یک چوب مهندسی شده از خانواده تخته های تولید شده است که شامل تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF)، تخته رشته ای جهت دار (OSB) و تخته خرده چوب (نئوپان) می باشد.
همه تخته‌های سه‌لایه رزین و ورق‌های الیاف چوب (سلول‌های سلولزی بلند، قوی و نازک هستند) را برای تشکیل یک ماده مرکب متصل می‌کنند. این تناوب دانه ها دانه بندی متقاطع نامیده می شود و چندین مزیت مهم دارد: میل چوب به شکافتن را در هنگام میخ زدن در لبه ها کاهش می دهد. انبساط و انقباض را کاهش می دهد و ثبات ابعادی را بهبود می بخشد. و استحکام پانل را در تمام جهات ثابت می کند. معمولاً تعداد لایه‌های فرد وجود دارد، به طوری که ورق متعادل می‌شود - این تاب خوردگی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که تخته سه لا با دانه هایی که روی یکدیگر قرار گرفته اند و با تعداد فرد قطعات کامپوزیتی به هم چسبیده است، دارای سفتی بالایی عمود بر جهت دانه بندی لایه سطحی است.


 تخته چند لایه


تخته‌لایه‌های کوچک‌تر، نازک‌تر و با کیفیت پایین‌تر ممکن است فقط لایه‌های (لایه‌های) آن‌ها در زوایای قائم با یکدیگر چیده شوند. برخی از محصولات تخته سه لا با کیفیت بهتر دارای پنج لایه در مراحل 45 درجه (0، 45، 90، 135 و 180 درجه) هستند که در محورهای متعدد استحکام می بخشد.
برای خرید تخته چند لایه می توانید از سایت سهند چوب خرید کنید.
کلمه ply از فعل فرانسوی plier،«تا کردن»، از فعل لاتین plico، از فعل یونان باستان πλέκω گرفته شده است.

تاریخچه تخته چند لایه

مصریان و یونانیان باستان چوب را نازک برش می دادند و آن را در لایه هایی با دانه در جهات عمود بر هم می چسباندند و یک مصالح ساختمانی همه کاره می ساختند. در سال 1797 ساموئل بنتام برای ثبت اختراعاتی که چندین ماشین را برای تولید روکش پوشش می داد، درخواست داد. او در درخواست‌های ثبت اختراع خود، مفهوم لمینیت چند لایه روکش با چسب را برای تشکیل یک قطعه ضخیم‌تر توصیف کرد - اولین توصیف چیزی که ما اکنون تخته سه لا می‌نامیم. بنتام یک مهندس نیروی دریایی بریتانیایی بود که اختراعات زیادی در زمینه کشتی سازی به اعتبار خود داشت. روکش‌ها در زمان بنتام به صورت صاف، اره‌شده یا یک چهارم اره‌شده بودند. یعنی در امتداد یا در سراسر کنده درخت را به صورت دستی در زوایای مختلف نسبت به دانه برش دهید و در نتیجه عرض و طول محدود کنید.
حدود پنجاه سال بعد، امانوئل نوبل، پدر آلفرد نوبل، متوجه شد که چندین لایه نازک‌تر چوب که به هم چسبیده‌اند، قوی‌تر از یک لایه ضخیم چوب هستند. او با درک پتانسیل صنعتی چوب چند لایه، ماشین تراش دوار را اختراع کرد.
سابقه کمی از اجرای اولیه تراش دوار و تجاری سازی متعاقب آن تخته سه لا به صورتی که امروزه آن را می شناسیم وجود ندارد، اما فرهنگ لغت فرانسوی روبرت در ویرایش 1870 خود، روند تولید روکش تراش چرخشی را در مدخل خود Déroulage شرح می دهد.بنابراین می توان حدس زد که تولید کننده تخته سه لا تراش دوار یک فرآیند تاسیس شده در فرانسه در دهه 1860 بود. تخته سه لا در سال 1865 وارد ایالات متحده شد. و تولید صنعتی در آنجا اندکی پس از آن آغاز شد. در سال 1928، اولین ورق های تخته سه لا با اندازه استاندارد 4 فوت در 8 فوت (1.22 متر در 2.44 متر) برای استفاده به عنوان مصالح ساختمانی عمومی در ایالات متحده معرفی شد.
هنرمندان از تخته سه لا به عنوان تکیه گاه برای نقاشی های سه پایه برای جایگزینی بوم یا مقوا سنتی استفاده می کنند. تابلوهای هنرمندان آماده برای نقاشی رنگ روغن در سه لایه سه لایه (سه لایه) در اوایل سال 1880 در نیویورک تولید و فروخته شد.

ویژگی های ساختاری تخته چند لایه

یک پانل تخته سه لا معمولی دارای روکش های صورت با درجه بالاتر از روکش های اصلی است. عملکرد اصلی لایه‌های هسته افزایش جدایی بین لایه‌های بیرونی است که در آن تنش‌های خمشی بالاترین میزان است، بنابراین مقاومت پانل در برابر خمش افزایش می‌یابد. در نتیجه، پانل های ضخیم تر می توانند فواصل بیشتری را تحت بارهای یکسان طی کنند. در خمش، حداکثر تنش در بیرونی ترین لایه ها رخ می دهد، یکی در کشش، دیگری در فشار. تنش خمشی از حداکثر در لایه های سطحی به تقریباً صفر در لایه مرکزی کاهش می یابد. در مقابل، تنش برشی در مرکز پانل و در الیاف بیرونی بیشتر است. تخته سه لا در اروپا را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: تخته چندلای توس (تراکم تقریباً 680 کیلوگرم بر متر مکعب)، تخته چندلای مخلوط (تراکم تقریباً 620 کیلوگرم بر متر مکعب) و تخته چندلای مخروطی (تراکم 460-520 کیلوگرم بر متر مکعب)

انواع محصولات پلای وود:

•    تخته سه لا با کیفیت متوسط با 'روکش نمایش'
•    صفحه بتن ریزی با کیفیت بالا در تخته سه لا
•    تخته سه لا توس 29 لایه بسیار با کیفیت

انواع مختلفی از تخته سه لا برای کاربردهای مختلف وجود دارد:

چوب نرم

تخته چندلای چوب نرم معمولاً از سدر، صنوبر داگلاس یا صنوبر، کاج و صنوبر (که در مجموع به عنوان صنوبر-کاج-صنوبر یا SPF شناخته می‌شوند) یا چوب قرمز ساخته می‌شود و معمولاً برای مقاصد ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.


 تخته چند لایه


متداول ترین بعد 1.2 در 2.4 متر (3 فوت 11 در × 7 فوت 10 اینچ) یا بعد امپراتوری کمی بزرگتر 4 فوت × 8 فوت است. ضخامت لایه ها از 1.4 میلی متر تا 4.3 میلی متر متغیر است. تعداد لایه ها - که همیشه فرد است - به ضخامت و درجه ورق بستگی دارد. برای سقف سازی می توان از تخته سه لا نازک تر 16 میلی متری (5⁄8 اینچ) استفاده کرد. ضخامت کف های زیرین حداقل 19 میلی متر (3⁄4 اینچ) است که ضخامت آن به فاصله بین تیرچه های کف بستگی دارد. تخته سه لا برای کاربردهای کف اغلب زبانه و شیار است (T&G). این از حرکت یک تخته نسبت به همسایه خود به سمت بالا یا پایین جلوگیری می کند و زمانی که اتصالات روی تیرچه ها قرار نگرفته اند، کفی محکم ایجاد می کند. تخته سه لا T&G معمولا در محدوده 13 تا 25 میلی متری (1⁄2 تا 1 اینچ) یافت می شود.

چوب سخت

تخته چندلای چوب سخت از چوب درختان دو لپه ای (بلوط، راش و ماهون) ساخته شده و برای مصارف نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. تخته چندلای چوب سخت با استحکام عالی، سفتی، دوام و مقاومت در برابر خزش مشخص می شود. استحکام برشی مسطح و مقاومت ضربه ای بالایی دارد که آن را به ویژه برای سازه های کف و دیوارهای سنگین مناسب می کند. ساخت و ساز تخته سه لا دارای ظرفیت حمل چرخ بالایی است. تخته چندلای چوب سخت دارای سختی سطح عالی و مقاومت در برابر آسیب و سایش است.

گرمسیری

تخته سه لا استوایی از گونه های چوب سخت مخلوط از چوب های استوایی ساخته شده است. اصالتاً از منطقه آسیایی است و اکنون در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی نیز تولید می شود. تخته سه لا استوایی به دلیل تراکم، استحکام، یکنواختی لایه ها و کیفیت بالا نسبت به تخته چندلای چوب نرم برتری دارد. اگر با استانداردهای بالا تولید شود، معمولاً در بسیاری از بازارها با قیمتی ممتاز فروخته می شود. تخته سه لا استوایی به طور گسترده در بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده، تایوان، کره، دبی و سایر کشورهای جهان استفاده می شود. به دلیل هزینه کم در بسیاری از مناطق برای اهداف ساختمانی استفاده می شود. با این حال، جنگل های بسیاری از کشورها، از جمله فیلیپین، مالزی و اندونزی، عمدتاً به دلیل تقاضا برای تولید و صادرات تخته سه لا، بیش از حد برداشت شده اند.

هواپیما

De Havilland DH-98 Mosquito از روکش های منحنی و چسبانده شده ساخته شده بود
تخته چندلای با استحکام بالا که به عنوان تخته چندلا هواپیما نیز شناخته می شود، از چوب ماهون، صنوبر و/یا توس با استفاده از چسب هایی با مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت ساخته می شود. این هواپیما در ساخت گلایدرهای تهاجمی هوایی در طول جنگ جهانی دوم و همچنین چندین هواپیمای جنگنده، به ویژه پشه چند منظوره بریتانیایی مورد استفاده قرار گرفت. تخته سه لا با نام مستعار 'شگفتی چوبی' برای سطوح بال و همچنین بخش های مسطح مانند دیواره ها و تارهای بال ها استفاده می شد. بدنه دارای استحکام استثنایی از 'ساندویچ' لایه-بالسا-لایه چسبان پوسته مونوکوک آن بود. در مقطع بیضوی، در دو نیمه آینه ای مجزا با استفاده از قالب های منحنی شکل گرفت.


 تخته چند لایه


تخته چندلای ساختاری هواپیما معمولاً از روکش های چوب ماهون آفریقایی، صنوبر یا توس ساخته می شود که در یک پرس داغ بر روی هسته های چوب سخت چوب باس و صنوبر یا از روکش های توس اروپایی در سراسر کشور به هم چسبیده اند. Basswood نوع دیگری از تخته سه لا درجه حمل و نقل هوایی است که سبک تر و انعطاف پذیرتر از تخته سه لا چوب ماهون و توس است، اما از استحکام ساختاری کمی کمتر [نیاز به منبع] برخوردار است. تخته چندلای درجه هوانوردی با تعدادی مشخصات ساخته می شود، از جمله مواردی که از سال 1931 در قوانین Germanischer Lloyd برای نقشه برداری و آزمایش تخته سه لا برای هواپیما و MIL-P-607 ذکر شده است، که مورد آخر نیاز به آزمایش برشی پس از غوطه ور شدن در آب جوش دارد. سه ساعت برای بررسی کیفیت چسب بین لایه ها و مطابق با مشخصات. تخته چندلای درجه هواپیما از سه یا چند لایه توس ساخته می شود که در مجموع ضخامت آن به 1⁄64 اینچ (0.40 میلی متر) می رسد و بسیار محکم و سبک است.
H-4 Hercules هوارد هیوز از تخته سه لا ساخته شده بود. این هواپیما توسط شرکت هواپیماسازی هیوز با استفاده از فرآیند دورامولد از تخته سه لا و رزین ساخته شد.[13] روکش چوب تخصصی توسط Roddis Manufacturing در مارشفیلد، ویسکانسین ساخته شده است. تزئینی (روکش شده)
معمولاً با چوب های سخت، از جمله خاکستر، بلوط، بلوط قرمز، توس، افرا، ماهون، شوره (اغلب به نام های لاوان، مرانتی، یا چوب ماهون فیلیپینی نامیده می شود، اگرچه هیچ ارتباطی با چوب ماهون واقعی ندارد)، گل رز، چوب ساج و تعداد زیادی از چوب های سخت دیگر مواجه می شوند. .

قابل انعطاف

تخته سه لا انعطاف پذیر برای ساخت قطعات منحنی طراحی شده است، روشی که به دهه 1850 در ساخت مبلمان باز می گردد. در ورق های 4 در 8 فوت (1.2 متر × 2.4 متر) با یک لایه مرکزی بسیار نازک با دانه های متقاطع و دو لایه بیرونی ضخیم تر، یا دانه های بلند روی ورق یا دانه های متقاطع. تخته تکان‌دهنده اغلب پس از ایجاد منحنی دلخواه در دو لایه به هم چسبانده می‌شود تا شکل نهایی سفت شود و در برابر حرکت مقاومت کند. اغلب، روکش های چوبی تزئینی به عنوان یک لایه سطحی اضافه می شوند.
در بریتانیا از روکش‌های تک لایه روکش برای ساخت کلاه‌های لوله اجاق گاز در دوران ویکتوریا استفاده می‌شد، بنابراین تخته‌لایه‌های مدرن انعطاف‌پذیر گاهی اوقات در آنجا به‌عنوان «لاه کلاه‌دار» شناخته می‌شوند، [نیازمند منبع] اگرچه مواد اولیه صرفاً تخته‌لایه نبود، اما تک ورق روکش.

دریایی

تخته چندلای دریایی از روکش‌های بادوام صورت و هسته ساخته می‌شود و دارای نقص‌های کمی است، بنابراین در شرایط مرطوب و مرطوب عملکرد طولانی‌تری دارد و در برابر لایه‌برداری و حمله قارچی مقاومت می‌کند. ساختار آن به گونه ای است که می توان از آن در محیط هایی که برای مدت طولانی در معرض رطوبت است استفاده کرد. هر روکش چوبی از چوب های سخت گرمسیری خواهد بود، دارای شکاف هسته ناچیز است، که احتمال به دام افتادن آب در تخته سه لا را محدود می کند و از این رو یک چسب جامد و پایدار ایجاد می کند. این چسب از چسب ضد آب و هوا و جوش (WBP) مشابه بیشتر تخته چندلای بیرونی استفاده می کند.


 تخته چند لایه


تخته چندلای دریایی را می توان مطابق با BS 1088 طبقه بندی کرد که یک استاندارد بریتانیایی برای تخته چندلای دریایی است و IS:710 دفتر استانداردهای هند (BIS) برای تخته سه لا درجه دریایی است. استانداردهای بین المللی کمی برای درجه بندی تخته چندلای دریایی وجود دارد و اکثر استانداردها داوطلبانه هستند. برخی از تخته چندلای دریایی دارای مهر لویدز لندن هستند که مطابقت با BS 1088 را تایید می کند. برخی از تخته سه لا نیز بر اساس چوب مورد استفاده برای ساخت آن برچسب گذاری می شوند. نمونه هایی از این Okoumé یا Meranti هستند.

دیگر

انواع دیگر تخته سه لا عبارتند از: مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر رطوبت، توری سیمی، درجه علامت و تحت فشار. با این حال، تخته چندلا ممکن است با مواد شیمیایی مختلف برای بهبود نسوز تخته سه لا، درمان شود. هر یک از این محصولات برای رفع نیاز در صنعت طراحی شده اند.
تخته سه لا توس بالتیک محصول منطقه ای در اطراف دریای بالتیک است. در ابتدا برای کابینت سازان اروپایی ساخته شد اما اکنون در ایالات متحده نیز محبوبیت دارد. این بسیار پایدار است که از یک هسته داخلی بدون فضای خالی از لایه های توس نواری متقاطع با یک چسب درجه بیرونی تشکیل شده است. روکش های صورت ضخیم تر از تخته چندلای کابینت معمولی هستند.
تولید

سیاهه های مربوط به ساخت تخته سه لا در یک کارخانه تخته سه لا

تولید تخته سه لا نیاز به یک کنده خوب به نام لایه بردار دارد که عموماً صاف تر و قطر آن بیشتر از چوب مورد نیاز برای پردازش به الوارهای با ابعاد توسط کارخانه چوب بری است. کنده به صورت افقی گذاشته می شود و حول محور طولانی خود می چرخد در حالی که یک تیغه بلند در آن فشرده می شود و باعث می شود که لایه نازکی از چوب کنده شود (مثلاً یک ورق کاغذ پیوسته از یک رول). یک نوک دماغه قابل تنظیم، که ممکن است جامد یا غلتکی باشد، در حین چرخش روی چوب فشار داده می شود تا یک شکاف برای عبور روکش بین چاقو و میله بینی ایجاد شود. میله دماغه چوب را تا حدی فشرده می کند که پوست کنده می شود. لرزش چاقوی لایه بردار را کنترل می کند. و به حفظ ضخامت دقیق روکش در حال لایه برداری کمک می کند. به این ترتیب کنده درخت به صورت ورق های روکش پوست کنده می شود، که سپس به ابعاد بزرگ دلخواه بریده می شود تا در هنگام خشک شدن (بسته به گونه های چوبی) کوچک شود. سپس ورق ها وصله می شوند، درجه بندی می شوند، به هم می چسبند و سپس در پرس با دمای حداقل 140 درجه سانتی گراد (284 درجه فارنهایت)، و با فشار حداکثر 1.9 مگاپاسکال (280 psi) (اما معمولاً 200 psi) پخته می شوند. ) برای تشکیل پانل تخته سه لا. پانل می تواند بسته به بازاری که برای آن در نظر گرفته شده است، وصله شود، دارای عیوب سطحی جزئی مانند شکاف ها یا سوراخ های گره کوچک پر شده، اندازه مجدد، سنباده زدن یا به شکل دیگری تکمیل شود.

آسیاب تخته سه لا در Joensuu، فنلاند

تخته سه لا برای مصارف داخلی عموماً از چسب اوره فرمالدئید ارزان‌تر استفاده می‌کند که مقاومت کمی در برابر آب دارد، در حالی که تخته‌لایه‌های خارجی و دریایی برای مقاومت در برابر رطوبت طراحی شده‌اند و از چسب رزورسینول فرمالدئید یا فنل فرمالدئید مقاوم در برابر آب برای جلوگیری از لایه‌برداری استفاده می‌کنند. و برای حفظ قدرت در رطوبت بالا.
چسب های مورد استفاده در تخته سه لا به یک نقطه نگرانی تبدیل شده است. هم اوره فرمالدئید و هم فنل فرمالدئید در غلظت های بسیار بالا سرطان زا هستند. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان به سیستم‌های چسب با انتشار فرمالدئید کم روی می‌آورند که با درجه «E» مشخص می‌شود. تخته سه لا تولید شده به 'E0' عملاً انتشار فرمالدئید صفر دارد.
برای دیدن مقالات درباره تخته چند لایی می توانید به سایت سهند چوب اینجا مراجعه کنید
https://sahandchoob.com سایت سهند چوب


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27493
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید