امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

ارز دیجیتال چیست؟ آموزش خرید ارز دیجیتال


1401/07/27
کد خبر : 28306
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر


اینکه ارزهای دیجیتال چگونه به وجود آمده‌اند و چه ماهیت و بستری دارند، در این مطلب بررسی می‌کنیم و پس از شرح و معرفی ارز دیجیتال، انواع ارزهایی که در این بستر ایجاد شده‌اند را برای شما بازگو می‌کنیم تا با کسب اطلاعات بیشتر از انواع ارزها، اقدام به خرید و فروش آن‌ها نمایید. در پایان شما را با بهترین روش خرید ارز دیجیتال از کیف پول من که به عنوان معتبرترین و مطمئن‌ترین سایت خرید ارز دیجیتال شناخته می‌شود، آشنا می‌کنیم.

ماهیت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی (Crypto currency)، در واقع ارزهایی هستند که ماهیت فیزیکی ندارند و بر پایه علم رمزگذاری طراحی شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال، شفافیت و غیرمتمرکز بودن آن‌ها است که که هیچ نهاد و سازمانی کنترلی بر این بستر ندارد. بستری که ارزهای دیجیتال در آن تبادل می‌شود، بلاک چین نام دارد. بلاک چین شبکه‌ای گسترده و مختص ارزهای دیجیتال است که تمام تراکنش‌های موجود در آن به طور کامل ثبت می‌شوند و در اختیار عموم قرار می‌گیرند. به این ترتیب جلوی کلاهبرداری گرفته می‌شود و اطلاعات ثبت شده دستکاری نمی‌شوند؛ همچنین در خرید و فروش بیت کوین در بستر بلاک چین، دولت‌ها و سازمان‌ها هیچ کارمزدی از افراد برای انجام معاملات دریافت نمی‌کنند.
در دنیای ارزهای دیجیتال، بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته می‌شود و بیشترین محبوبیت را در بین ارزهای دیجیتال دارد؛ از این رو قیمت این ارز دیجیتال نسبت با سایر ارزها بیشتر است و روزانه حجم زیادی از بیت کوین در سرتاسر جهان معامله می‌شود.
انواع ارزهای دیجیتال از طریق استخراج کردن به روش‌های پیچیده و به کمک کامپیوترهای مجهز با پردازنده قوی تولید می‌شوند که برق بسیار زیادی نیز مصرف می‌کنند؛ در واقع برای استخراج، مکانیزم‌هایی با نام هش وجود دارند که بلوک‌های اطلاعاتی در بستر شبکه بلاک چین را به بلوک‌های قبلی ربطی می‌دهند و به این ترتیب استخراج ارزهای دیجیتال به این روش رمزنگاری شده پیش می‌رود.

دلایل به وجود آمدن ارز دیجیتال

یکی از دلایلی که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، حذف واسطه‌ها و دخالت سازمان‌ها در معاملات و تراکنش‌ها است؛ اما در ابتدا ارزهای دیجیتال به عنوان بستری برای توسعه برنامه‌ها و عقد قراردادهای هوشمند به وجود آمدند؛ البته در این میان ارز دیجیتال ریپل برای تجدید ساختار ارتباطات بانکی و ارائه سیستم‌های پرسرعت و کم‌هزینه برای معاملات ایجاد شد.

انواع ارز دیجیتال

 آموزش خرید ارز دیجیتال


پروژه‌های زیادی از ارزهای دیجیتال به صورت رمزنگاری شده طراحی شده‌اند؛ اما بیشتر این ارزهای دیجیتال اعتباری ندارند و رها شده هستند. در این 14 سال، حدود 2200 ارز دیجیتال وارد بازار معاملات شده‌اند که فقط تعداد کمی از این ارزها، روزانه در حجم‌های بالا معامله می‌شوند. از این رو در ادامه معروف‌ترین ارزهای دیجیتالی را به شما معرفی می‌کنیم:
بیت کوین اولین و مشهورترین ارز دیجیتال است که این روزها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می‌دهد و مدام در نوسان است. پس از بیت کوین، اتریوم در پلتفرم اتر ظاهر شد و در این چند سال اخیر پس از بیت کوین بیشترین محبوبیت را کسب کرده است. ریپل، لایت کوین، بیت کوین کش، کاردانو، پولکادات، بایننس کوین و دوج کوین از دیگر ارزهای دیجیتال معروف و قدیمی هستند که روزانه در سرتاسر جهان معامله می‌شوند و در این دو سال اخیر رشد بسیاری خوبی داشته‌اند.

مراحل خرید ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به یک روش مشخص معامله می‌شوند؛ اما در ادامه قصد داریم دو روش را برای افرادی که در داخل ایران زندگی می‌کنند، شرح دهیم؛ چراکه با توجه به تحریم‌های موجود در این زمینه، لازم است با یک سری نکات در خرید و فروش ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

ایجاد کیف پول (Wallet)

در مرحله اول برای خرید ارزهای دیجیتال ابتدا باید کیف پول یا همان ولت جهت ذخیره‌سازی و نگهداری ارزهای دیجیتال را برای خود ایجاد نمایید. این کیف پول  دارای آدرس و رمز مجزا برای هر شخص است که در اصل این آدرس مشابه شماره کارت بانکی در انجام معاملات عمل می‌کند و از 16 حرف انگلیسی و اعداد تشکیل شده است؛ بنابراین قبل از اقدام به هر گونه خرید ارز دیجیتال در بستر بلاک چین باید کیف پولی در صرافی معتبر برای خود ایجاد کنید. معمولاً افراد فعال در این زمینه از کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری استفاده می‌کنند که کیف پول سخت افزاری امنیت بیشتری نسبت به کیف پول نرم افزاری جهت نگهداری ارز دیجیتال به مدت طولانی دارد. توجه کنید که قبل از اقدام به هرگونه کاری در کیف پول، حتماً یک نسخه پشتیبان یا بک‌کاپ از آن بگیرید تا در صورت حذف کیف پول از دستگاه و یا سرقت و خرابی دستگاه، ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول را بازیابی کنید.

شارژ حساب کیف پول

هر شخصی که تمایل به ورود به حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال را داشته باشد، در قدم بعدی پس از ایجاد کیف پول در صرافی معتبر، بایستی کیف پول را مانند حساب بانکی شارژ کند تا نقدینگی لازم جهت انجام معاملات ارزهای دیجیتال را داشته باشد؛ به عبارت دیگر با شارژ کردن کیف پول و انتقال سرمایه از کیف پول به صرافی قادر خواهید بود خرید ارز دیجیتال خود را در صرافی داخلی و یا خارجی ثبت و نهایی کنید.

ثبت نام در صرافی معتبر و مطمئن

در میان مطالب بالا به نام صرافی اشاره کردیم. در واقع صرافی به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند و امنیت معاملات را بالا می‌برد؛ به همین دلیل کاربران صرافی‌ها به هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال، بخش کوچکی از حجم معامله خرید ارز دیجیتال و یا فروش آن را به عنوان کارمزد به صرافی پرداخت می‌کنند و صرافی موظف است معامله طرفین را بدون مشکل ثبت و نهایی کند.
برای ثبت نام در صرافی‌های داخلی که همان صرافی‌های موجود در ایران هستند، لازم است مراحل احراز هویت را طی کنید. این مراحل شامل درج نام، نام خانوادگی، نام پدر، آدرس ایمیل، کدملی، شماره تلفن همراه و غیره است؛ همچنین در مرحله نهایی احراز هویت، بایستی عکسی از خودتان به همراه دست نوشته‌ای از توضیحات مراحل احراز هویت بگیرید و در قسمت تعیین شده سایت صرافی آپلود کنید. معمولاً احراز هویت در سایت‌های داخلی حدود 24 ساعت زمان می‌برد و پس از آن می‌توانید به خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود بپردازید.

خرید ارز دیجیتال توسط صرافی

 آموزش خرید ارز دیجیتال


در این مرحله باید نوع صرافی را برای خرید ارزهای دیجیتال مشخص کنید. اگر قصد خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی و با آی پی ایران موجب مسدود شدن حساب کاربری در صرافی می‌شود که دلیل آن تحریم‌های اعمال شده برای کاربران ایرانی است؛ از طرفی دیگر، برای خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی باید مراحل طولانی‌تری را طی کنید.
برای معامله در صرافی خارجی باید در صرافی داخلی، ارز دیجیتالی غیر از ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید و سپس آن را به صرافی خارجی جهت خرید و فروش ارز دیجیتالی که در نظر دارید، انتقال دهید. نهایتا برای خرید ارز دیجیتال در صرافی خارجی باید حجم معامله‌ مدنظر خود را ثبت کنید و منتظر فروشنده‌ای با همان حجم معامله باشید. پس از پیدا شدن فروشنده، خرید ارزهای دیجیتال نهایی می‌شود. برای فروش ارز دیجیتال لازم است همین روند را طی کرده و سفارش فروش ارز دیجیتال را صرافی ثبت کنید. توجه داشته باشید که صرافی خارجی برای انجام معاملات کارمزد دریافت می‌کند که میزان این کارمزد بسته به صرافی، نوع ارز دیجیتال و حجم معامله متغیر است.
تا به اینجا در مورد نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خرید ارزهای دیجیتال از صرافی خارجی مشکلات و دردسرهای زیادی دارد؛ اما مزیت صرافی خارجی نسبت به صرافی داخلی، حجم بالای معاملات و وجود ابزارهای لازم برای ترید کردن است؛ همچنین اکثر صرافی‌های خارجی از صدها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. در حالی که بیشتر صرافی‌های داخلی، فقط چند ارز دیجیتال معروف را در لیست معاملات خود قرار داده‌اند که این امر برای بیشتر کاربران مطلوب نیست. با این حال اگر بتوانید صرافی داخلی پیدا کنید که این مشکلات را برطرف کرده باشد، می‌توانید با خیال راحت در صرافی داخلی به خرید ارز دیجیتال بپردازید و سرمایه خود را در ریسک قرار ندهید.

مزایا و معایب خرید ارز دیجیتال

یکی از مزایای ارزهای دیجیتال سرعت بالای انجام معاملات در بستر بلاک چین است. با این حال جهت انجام تراکنش‌های بین‌المللی زمان چند روزه نیاز است؛ اما معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال در کمتر از یک روز ثبت و نهایی می‌شوند؛ به‌ گونه‌ای که معامله معروف‌ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین، حدود ده دقیقه از وقت کاربر را به خود اختصاص می‌دهد.
مزیت دیگر خرید ارز دیجیتال به همه‌گیری معاملات آن برمی‌گردد و هر شخصی در سراسر جهان می‌تواند اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال نماید. از طرفی دیگر به دلیل انجام معاملات در بستر بلاک چین، امکان هک شبکه به حداقل ممکن می‌رسد و امنیت معاملات و دستکاری در این زمینه به صفر میل می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده به دلیل عدم دخالت و کنترل نهادها و سازمان‌ها به این بستر، هیچ شخصی امکان دسترسی به سرمایه معامله‌گر را نخواهد داشت.
مهم‌ترین نقطه ضعف ارزهای دیجیتال به فراموشی و یا سرقت کلیدهای خصوصی باز می‌گردد؛ در چنین شرایطی به هیچ عنوان قادر به بازگرداندن سرمایه خود نخواهید بود؛ علاوه بر این، با توجه به ماهیت دیجیتالی رمز ارزها، گاها مجرمان و تبهکاران به سمت این سیستم جذب می شوند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به خرید ارز دیجیتال، اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید. آخرین نقطه ضعفی که درباره ارزهای دیجیتال بررسی می‌کنیم، به عدم ثبات بیشتر رمز ارزها بر می‌گردد؛ به عبارتی دیگر به دلیل عدم استفاده جهانی از ارزهای دیجیتال، امکان از دست رفتن ناگهانی اعتبار این ارزها وجود دارد.

کیف پول من؛ امن‌ترین و معتبرترین صرافی خرید ارز دیجیتال

مشکل اصلی صرافی‌های داخلی، حجم پایین معاملات و پشتیبانی صرافی‌ها از ارزهای دیجیتال محدود است؛ اما صرافی ارز دیجیتال کیف پول من با بیش از یک میلیون کاربر، این مشکل را حل کرده و در حال حاضر، روزانه حجم بالایی از معاملات ارزهای دیجیتال را ثبت می‌کند. از طرفی دیگر، این صرافی به دلیل اعمال کارمزد کم برای ثبت معاملات، بیشترین میزان رضایت کاربران را به دست آورده و با برخورداری از قابلیت حساب‌های زیرمجموعه، انجام چندین معامله به صورت همزمان را در کمترین زمان میسر می‌کند.
خرید ارز دیجیتال از صرافی معتبر و مطمئن، نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی دارد؛ اما صرافی کیف پول من از زبان فارسی جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان خرید و فروش ریالی معاملات را نیز می‌دهد. در چنین شرایطی نیازی به تبدیل ارزهای دیجیتال و گذراندن سایر مراحل خرید ارز دیجیتال وجود ندارد و کاربران به راحتی با تاییدیه پیامکی و یا تماس، تراکنش‌هاي انتقالي را انجام مي‌دهند. علاوه بر اين‌ها، کاربران سايت Kifpool.me از طریق پشتیبانی 24 ساعته می‌توانند سوالات و مشکلات خود را در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال از کارشناسان و متخصصان این حوزه بپرسند.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28306
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید