امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

آیا مکمل بدنسازی برای قلب و کبد ضرر دارند؟


1401/07/27
کد خبر : 26467
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 15 نفر

کلیه مکمل‌های حاوی کراتین، پروتئین و سایر مواد معدنی و ریز مغذی ها برای سلامتی انسان مفید و مؤثر است، اما مصرف طولانی مدت آن یا بدون توجه به ترکیبات آن باعث عوارض جانبی مختلفی می شود. با وجود این که برخی از مکمل ها ممکن است برای سلامتی انسان به ویژه کبد و قلب آن مضر باشد، اما در صورتی که ترکیبات موجود سالم باشد، نه تنها آسیبی به بدن نمی رساند، بلکه برای تقویت عضلات و مفاصل نیز مفید و ضروری است. به همین منظور هنگام خرید مکمل اصل بودن آن و داشتن هولوگرام و مجوز بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

آسیب های ناشی از مکمل‌های بدنسازی

برخی از مکمل‌های موجود در بازار که البته به صورت غیر قانونی و توسط افراد نا شناس فروخته می شود، ممکن است به دلیل ترکیباتی که دارد، باعث عوارض نا خواسته ای برای فرد شود. طی مطالعاتی که در نشریه Alimentary Pharmacology Therapeutics چاپ شده، برخی از افرادی که مکمل های بدنسازی مصرف می کردند، دچار یرقان و زردی پوست و چشم شده اند. همچنین در ادامه روند تحقیقات این موضوع به دلیل وجود یکی از ترکیبات به نام استروئیدهای آنابولیک بوده است. این ترکیب تأثیر زیادی روی کبد، طاسی زود هنگام و حتی کوچک شدن بیضه ها دارد. به همین دلیل توصیه می کنم قبل از خرید کلیه ترکیبات مکمل بدنسازی را یا از طریق سایت داروخانه ها یا از روی برچسب درج شده روی محصول بخوانید. علاوه بر این، قبل از خرید حتما با پزشک دارو ساز مشورت کرده و سایر مشکلات و بیماری های جسمی خود را با او در میان بگذارید. یکی از راه‌های چک کردن مکمل اصل و تقلبی توجه به قیمت مکمل های بدنسازی است.



داروهای مضر برای قلب

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، مصرف مکمل‌های بدنسازی در بسیاری از موارد برای بهبود عملکرد بدن و افزایش قدرت بدنی در ابتدای شروع فعالیت ضروری و مهم است. همچنین برخی از مکمل‌های بدنسازی که برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام در مدت زمان سریع پیشنهاد می شود، تاثیرات و عوارض وخیمی روی سلامتی فرد و افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی دارد. یکی از مشکلات شایعی که پس از مصرف داروها و مکمل‌های بدنسازی رخ داده، نارسایی قلبی در جوانان است. به طور کلی طبق عقیده و نظر پزشکان کارکرد طبیعی قلب یک جوان سالم بالای 60 است؛ اما طی تحقیقاتی که در بیمارستان شهید رجایی انجام شده، چندین نفر از جوانانی که مکمل‌های ورزشی مصرف کرده اند، علاوه بر نارسایی و مشکلات قلبی، دچار نارسایی کلیه و بیماری های کبدی شده اند. یکی از تاثیرات و عمده ای که مکمل ها روی بدن دارد، بزرگ شدن اندازه قلب و به دنبال آن سایر بیماری های قلبی است.

مکمل بدنسازی کبد را چرب میکند؟

یکی از مکمل‌هایی که به صورت مستقیم روی بهبود عملکرد بدن و افزایش قدرت و سرعت ورزشکار تأثیر مثبتی دارد، مکمل کافئین است. کافئین میزان هشیاری و سرعت و عملکرد ورزشکار را حین ورزش کردن را افزایش می دهد. در واقع ورزشکار با مصرف این نوع مکمل حین ورزش سرعت بالاتر و بدون خستگی خواهد داشت. حتی در برخی موارد و در صورتی که به صورت صحیح مصرف شود، باعث افزایش سرعت ریکاوری بعد از تمرین می شود. با این وجود آسیب های کبدی یکی از شایع ترین آسیب ها برای سلامتی فرد است. آسیب های کبدی بر اثر مصرف دوزهای بالا مکمل ها یا مصرف طولانی مدت رخ می دهد. یکی از بیماری های شایع که به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود، کبد چرب است. کبد چرب علائم مشخص و معینی ندارد و در برخی موارد پس از پیشرفت بیماری و شروع آسیب های جدی نمایان می شود. یکی از مشکلات شایع پس از مصرف مکمل‌های بدنسازی نیز، چرب شدن کبد است. مهم ترین دلیل در بروز بیماری های کبدی، مصرف مکمل پروتئین وی به صورت طولانی مدت است. البته این بیماری و مشکل در افرادی که سابقه بیماری های کبدی و کلیوی دارند با سرعت بیشتری نمایان می شود. در برخی موارد نیز ممکن است عوارض ناگواری از جمله مرگ فرد را در پی داشته باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از چرب شدن کبد، افزایش وزن، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ که از جمله علائم چرب شدن کبد است، توصیه می کنم از مصرف بیش از حد و طولانی مدت مکمل‌های بدنسازی بپرهیزید. همچنین در صورتی که سابقه بیماری های کلیوی، دل درد مزمن، یبوست مزمن دارید، قبل از مصرف مکمل حتما با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، اگر پس از مصرف مکمل ها با ترکیبات آن بدن شما واکنش نشان داد و دچار آلرژی شدید، مصرف مکمل را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مکمل‌های تقلبی منشا آسیب های جسمی

با وجود این که مصرف مکمل ها در ابتدای روند بدنسازی و حتی برای شرکت در مسابقات ضروری است، اما از مصرف خود سرانه آن باید پرهیز کنید. کلیه مکمل‌های ورزشی که در بازار و در داروخانه‌های سراسر کشور موجود است، حاوی ترکیبات زیادی هستند. این ترکیبات به صورت مستقیم روی اندام‌های مختلف از جمله عملکرد مفاصل، افزایش سرعت گردش خون، کاهش وزن یا افزایش وزن، افزایش سوخت‌وساز بدن، افزایش و بهبود عملکرد بدنی و ... تاثیرات زیادی دارند. این تفاوت در عملکرد به دلیل تفاوت در ترکیبات موجود در مکمل ها است. حتی با وجود این که ترکیبات موجود در مکمل ها روی برچسب محصولات درج شده، اما تعداد مکمل‌های تقلبی که در بازار موجود است، منشاء آسیب های جسمی است. به همین منظور اجتناب کردن از خرید مکمل‌های تقلبی از داروخانه ها و مکان‌های غیر قانونی اهمیت زیادی دارد. برای خرید سایر مکمل‌های ورزشی، مکمل‌های بدنسازی، همچنین جهت افزایش یا کاهش وزن می‌توانید از طریق داروخانه 24 اقدام به خرید کنید.
برای خرید دارو و سایر مکمل ها می‌توانید از مشاوره های آنلاین سایت داروخانه 24 بهره‌مند شوید. این داروخانه با هدف جلوگیری از بروز بیماری ها و عوارض مختلف با کیفیت ترین مکمل‌های بدنسازی اصل را با معرفی کلیه ترکیبات موجود در آن و با قیمت اصلی شرکت تولید شده به فروش می رسد. داروخانه 24 یکی از فعال ترین مراکز پخش دارو و داروخانه اینترنتی با ارسال رایگان برای خریدهای بیش از 300هزار تومان است که با هدف افزایش دسترسی سایر افراد در اقصی نقاط ایران فعالیت می کند. کلیه مکمل‌های موجود در این داروخانه دارای مجوز بهداشت است و هیچ گونه عوارضی برای سلامت قلبی و کبدی فرد ورزش کار نخواهد داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات، فواید، نحوه اثر گذاری و خواص مکمل ها و سایر داروهای درمانی می‌توانید نام محصول مورد نظر را در سایت داروخانه 24 جستجو کرده و از سایر عوارض و موارد مصرف آن مطلع شوید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26467
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید