امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آیا قالیشویی فرش نجس را پاک می‌کند؟


1401/07/27
کد خبر : 28609
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 10 نفر

دین رسمی مردم ایران اسلام است. در دین اسلام موضوع نجاست و طهارت مسئله‌ی بسیار مهمی محسوب می‌شود. گاهی پیش می‌آید که فرش به طور اتفاقی دچار نجاست شود. این مسئله خصوصا در خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند به طور متعدد اتفاق می‌افتد. زندگی آپارتمانی و عدم وجود حیاط در این خانه‌ها سبب شده تا افراد نتوانند خود دست به کار شده و فرش را آبکشی نموده و بشویند. از طرفی ممکن است شست‌وشوی فرش نجس برای عده‌ای خوشایند نباشد.
در این صورت تنها راه موجود، کمک گرفتن از قالیشویی ها است. اما اکثر مردم نمی‌دانند که آیا قالیشویی‌ها فرش نجس را پاک می‌کنند؟ آیا این مراکز، آبکشی اسلامی را انجام می‌دهند؟
اگر شما نیز با این موضوع روبه رو شده و قصد مراجعه به قالیشویی دارید، تا پایان این مقاله از قالیشویی ملت همراه ما باشید. در ادامه به سوال مهم پاک شدن نجاست از روی فرش توسط قالیشویی‌ها پاسخ می‌دهیم.


 قالیشویی ملت

احکام اسلامی در مورد فرش نجس چیست؟

در دین مبین اسلام توجه زیادی به موضوع اسلام شده است. به طوریکه پیامبر در این باره می‌فرمایند: پاکیزگی نشانه ایمان است. البته رعایت نظافت و پاکیزگی تنها با استناد بر احادیث و متون قدیمی صورت نگرفته است. پزشکان و محققات امروزی نیز ثابت کرده‌اند که نجاست یکی از راه‌های انتقال بیماری‌ها محسوب می‌شود.
فرش جزو مهم‌ترین لوازم خانه‌های ایرانی بوده و افراد دائما بر روی آن رفت‌وآمد می‌کنند. در نتیجه فرش‌ها بیشتر از هر چیز دیگری در معرض نجس شدن قرار دارند. به همین دلیل، مراجع معظم تقلید احکام و قوانینی را برای پاک شدن فرش‌ها از نجاست ارائه داده‌اند.
این قوانین بر اساس نوع نجاست و گستردگی آن وضع شده‌اند مهم‌ترین عوامل ایجاد نجاست بر روی فرش، ادرار کودکان و لکه خون است. در این صورت باید اول لکه‌ی ایجاد شده پاک شود و سپس آبکشی اسلامی وشرعی صورت گیرد.

قالی شویی شرعی چگونه انجام می‌شود؟

اگر فرش، موکت یا قالی شما با نجاست جرم‌دار کثیف نشده باشد، تنها کافیست آب کر را بر روی آن بریزید. برای تطهیر کردن فرش باید کل قسمت نجس در زیر آب فرو برود. سپس باید آب ریخته شده به طور کامل از فرش خارج شود. در این صورت فرش، موکت یا قالی شما پاک خواهد شد.
در ادامه به توضیح مفصل به توضیح انوع آب‌های مورد استفاده در قالیشویی می‌پردازیم.

1-آب کر

مناسب‌ترین آب برای تطهیر فرش، آب کر است. به آبی که مخزن آن 3 وجب در 3 وجب، عرض، طول و ارتفاع داشته باشد، آب کر می‌گویند. اگر هر وجب را 10 سانتی‌متر در نظر بگیریم، مخزنی که حدود 200 تا 300 لیتر آب را در خود جای دهد، دارای آب کر است.
مسلما تهیه‌ی مخزنی به این ابعاد در خانه‌های آپارتمانی امروزی غیر ممکن است. بنابراین بهترین راه برای پاک کردن فرش از نجاست، مراجعه به قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی ملت است.

2-آب جاری متصل به کر

استفاده از آب جاری متصل به کر، راحت‌تر از استفاده از آب کر است. چرا که تمامی آب‌های لوله کشی شامل این قاعده می‌شوند. شما می‌توانید به‌راحتی فرش‌های نجس خود را در خانه توسط این آب‌ها تطهیر نمایید. اما مسئله‌ی موجود در این مورد، آب‌کشی فرش است. باید تمامی آب نجس موجود در فرش به خوبی خارج شده و سپس خشک شود. در نتیجه بازهم بهترین راه تطهیر، سپردن فرش‌های نجس به قالیشویی است.

3-آب قلیل

همان‌طور که از نام این نوع از آب‌ها نیز مشخص است، آب‌ها کم و محدود را آب قلیل می‌نامند. به هر آبی که درون ظرفی مانند کاسه یا آفتابه قرار داشته باشد، آب قلیل می‌گویند. شما می‌توانید نجاست فرش خود را با کمک این آب نیز پاک کنید. اما معمولا لکه‌ی حاصل از نجاست روی فرش باقی مانده و جلوه‌ی بدی به آن می‌دهد.


 قالیشویی ملت

شستن فرش نجاست در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

همان‌طور که اشاره کردیم، در فضای محدود آپارتمان‌های امروزی، جایی برای شستن فرش وجود ندارد. از طرفی فرش‌های نجس قواعد و شروط خاصی برای پاک شدن دارند. حتی اگر حیاط بزرگی نیز در اختیار شما قرار داشته باشد، حمل فرش سنگین به حیاط، شست‌وشو و آبکشی آن سخت و طاقت فرسا است.
از طرف دیگر برای فرش‌های نجس ابتدا باید عین نجاست پاک شده و سپس آب موجود در آن به طور کامل از فرش خارج شود. شاید شما به تنهایی نتوانید در منازل خود آب اضافی موجود در فرش را تخلیه نمایید. در این صورت فرش همچنان نجس باقی خواهد ماند.
قالیشویی‌هایی نظیر قالیشویی درکه، از دستگاه‌های پیشرفته و مجهزی برخوردار هستند. این دستگاه‌ها آب را با فشار زیاد خارج کرده و نجاست را از روی فرش تمیز می‌نمایند. همچنین تکنولوژی‌های جدید با استفاده‌ی درست از مواد شوینده، هر گونه لک و آلودگی را به‌راحتی پاک می‌کنند.
به طور کلی شما می‌توانید فرش نجس خود را در خانه نیز تطهیر کرده و بشویید. اما این کار بسیار سخت بوده و قواعد خاصی نیز دارد. قالیشویی‌ها با استفاده از تجهیزات مدرن، به‌راحتی فرش را پاک کرده و از نجاست تطهیر می‌کنند. این دستگاه‌ها هیچ گونه لکه‌ای نیز روی فرش شما باقی نگذاشته و به بهترین نحوه آن را خشک می‌نمایند.


 قالیشویی ملت

مراحل تطهیر کردن فرش در قالیشویی

1-برطرف کردن عین نجاست
2-ریختن آب قلیل بر روی محل نجاست
3-شست‌وشو محل نجاست با مواد شوینده بنا بر احتیاط واجب

ارائه خدمات قالیشویی ملت

در این مطلب به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد یعنی نحوه‌ی پاک کردن نجاست از روی فرش توسط قالیشویی‌ها پاسخ دادیم. شما می‌توانید در خانه نیز فرش‌های دارای نجاست خود را پاک و تطهیر نمایید. اما باید بدانید برای این کار قواعد شرعی و اسلامی خاصی وجود دارد که مستلزم رعایت آن‌ها هستید. زندگی در فضاهای محدود آپارتمانی سبب شده تا افراد نتوانند به خوبی این قواعد را رعایت کنند.
بنابراین بهترین راه برای پاک کردن نجاست از روی فرش، مراجعه به قالیشویی‌ها است. قالیشویی‌ها از روش‌های شرعی و اسلامی برای پاک کردن نجاست استفاده کرده و فرش را به‌درستی تطهیر می‌نمایند. البته بهتر است ابتدا از سابقه‌ی قالیشویی مورد نظر خود اطمینان حاصل کرده و سپس مراجعه نمایید. قالیشویی ملت، یکی از قالیشویی‌های باسابقه در تهران است که می‌تواند خدمات مربوط به پاک کردن نجاست را به درستی و با اجرای قوانین شرعی برایتان انجام دهد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28609
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید