امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آیا سازه کششی چادری در برابر باد و باران مقاوم است؟


1401/07/27
کد خبر : 28107
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 20 نفر

سازه کششی چادری نوع خاصی از سازه ها برای راه اندازی نمایشگاه در محیط های روباز می باشد که ساختاری مدرن و زیبا داشته و با پارچه های مختلف قابل اجرا هستند. مهم ترین ویژگی این سازه ها استفاده از پوشش قابل انعطاف و ایجاد قوس و انحنا در سقف سازه می باشد که باعث منحصر به فرد شدن شکل آنها می گردد. اما در راه اندازی نمایشگاه ها و آلاچیق و غیره در فضای باز تنها زیبایی ملاک نیست و باید مقاومت در برابر باد و باران و شرایط محیطی نیز مد نظر قرار گیرند. حال سوال این است که آیا سازه کششی چادری مقاومت کافی در برابر باد و باران و تابش نور خورشید دارد یا خیر؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.


سازه کششی چادری

سازه کششی چادری چیست؟

سازه های کششی یکی از مدرن ترین و زیباترین سازه های مورد استفاده در محیط های روباز می باشد که با ایجاد انحنا و قوس در سقف شبیه به خیمه و چادر عشایر می شوند. این سازه ها دارای بدنه فلزی بوده و برای روکش و سقف آنها از برزنت و سایر پارچه های دارای قابلیت انعطاف استفاده میشود. از نظر ساختار و شکل ظاهری می توان گفت سازه کششی از چادر عشایر الهام گرفته شده و در فرهنگ ایرانی مدل جدید و غیر معمولی نیست.
از پرکاربردترین گزینه ها برای راه اندازی سازه چادری می توان به سازه های زین اسبی و خیمه ای اشاره کرد. نوع زین اسبی این سازه ها دارای دو گوشه پایین و دو گوشه رو به بالا بوده و با پارچه های برزنت و نانو منعطف بر روی بدنه فلزی اجرا میشوند.


سازه کششی چادری

مقاومت سازه چادری چقدر است؟

به دلیل نصب و راه اندازی سازه های کششی در محیط های روباز، میزان مقاومت آنها در برابر وزش باد و طوفان و همچنین تابش نور خورشید و سرما و گرما اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در استفاده از این سازه ها برای راه اندازی نمایشگاه و آلاچیق و ایجاد فضای مسقف تردیدهایی وجود دارد. چند ویژگی مهم باعث میشود تصمیم گیری در این زمینه را آسان کند که عبارتند از:
•    بدنه سازه چادری از فلزات بسیار مقاوم ساخته میشود و به همین دلیل برخورد ضربه و فشار زیادی که طوفان و بادهای شدید ممکن است به آنها وارد کنند منجر به سقوط اسکله نمی شود. فلزات استفاده شده در این سازه ها در برابر تماس با مواد خورنده نیز مقاوم بوده و زنگ زدگی در آنها ایجاد نمیشود.
•    پارچه هایی که برای پوشش سقف سازه مورد استفاده قرار میگیرد ضد آب و نسوز بوده و به همین دلیل نم و رطوبت به آنها نفوذ نمی کند. لذا، بارش باران و برف منجر به خرابی آنها نمی شود.
•    در تهیه این سازه ها از پارچه هایی استفاده میشود که انعطاف پذیر بوده و کشسان هستند. به همین دلیل نفوذ بادهای شدید باعث پاره شدن سطح آنها نخواهد شد.
•    تمام سازه های چادری و کششی قبل از راه اندازی و ساخت در نرم افزارهای مخصوص طراحی میشوند. این مساله در نصب سایبان پارچه ای ساده و معمولی وجود ندارد اما سازه های کششی از نظر مقاومت در برابر وزش باد و طوفان آنالیز و تحلیل میشوند.
•    علاوه بر مقاومت در برابر باد و باران، این سازه ها در برابر تابش اشعه ماورابنفش نیز مقاومت بالایی دارند. لذا استفاده از آنها در محیط های گرمسیر با تابش شدید خورشید تغییری در کیفیتشان ایجاد نخواهد کرد.


سازه کششی چادری

جنس سازه کششی چادری چیست؟

همان طور که در طول متن اشاره شد، بدنه این سازه ها از فلزات ضد زنگ و بسیار مقاوم می باشد. برای روکش آنها پارچه هایی مورد استفاده قرار میگیرد که در برابر نم و رطوبت مقاوم باشند. علاوه براین، پارچه های نسوز، ضد آب با خاصیت کشسانی بالا و منعطف و ضد قارچ نیز برای این سازه ها استفاده میشود. پارچه های پلی استر پی وی سی، روکش نایلون پی وی سی، پارچه تفلون PTFE، فویل EFTE و کتان و برزنت از جمله مواردی هستند که برای این سازه ها استفاده میشوند. تمام این پارچه ها قبل از استفاده باید از نظر مقاومت و نسوز و ضد آب بودن مورد بررسی و تست قرار گیرند تا کارایی کافی را داشته باشند.

مزایای سازه کششی چادری

چند ویژگی مهم و منحصر به فرد در سازه های کششی چادری وجود دارد که منجر به کاربرد گسترده آنها شده است که عبارتند از:
•    راه اندازی و نصب سریع سازه پارچه ای نسبت به ساخت بنا با مصالح ساختمانی
•    مقرون به صرفه بودن سازه های چادری به دلیل عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد برای ساخت و عدم استفاده از مصالح ساختمانی
•    تنوع بالا در طرح و مدل سازه
•    تنوع بالا در پارچه های مورد استفاده در روکش سازه از نظر جنس و رنگ و طرح
•    مقاومت بالای سازه های پارچه ای کششی در برابر باد، باران و آتش سوزی
•    ایجاد فضایی مدرن و کاربردی و استفاده بهینه از فضاهای روباز

کاربرد سازه کششی چادری

با توجه به مزایای سازه چادری که به آنها اشاره شد، کاربردی های گسترده ای در حال حاضر پیدا کرده اند که عبارتند از:
•    راه اندازی نمایشگاه های دائمی و موقت در فضاهای روباز
•    راه اندازی آمفی تئاتر با هزینه کم در فضایی مدرن
•    مسقف کردن استخرهای روباز و روف گاردن ها برای استفاده در روزهای آفتابی و بارانی سال
•    ساخت و راه اندازی پارکینگ در محوطه سازمان ها، ادارات، فرودگاه و ترمینال و غیره با هزینه کم
•    ایجاد آلاچیق های کوچک و بزرگ در پارک ها برای استفاده بهینه از فضای باز

طراحی و ساخت سازه چادری

طراحی و ساخت سازه های کششی چادری با رعایت استانداردها و استفاده از بهترین متریال برای بدنه و روکش از جمله خدمات ارائه شده توسط گروه دنیای چادر می باشد. این مجموعه سازه های مختلف را با نرم افزارهای مخصوص توسط متخصصین این حوزه طراحی و بدنه سازه را تولید و در محل مورد نظر نصب می کند. سپس برای روکش سازه از انواع پارچه های نانو و برزنت های ضد آب و نسوز با بالاترین مقاومت و خاصیت کشسانی استفاده می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید نام دنیای چادر را در اینترنت جستجو یا با شماره تلفن 02636609320 تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه آماده ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید می باشند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28107
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید