امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آیا بیت کوین به 25 هزار دلار می رسد؟


1401/07/27
کد خبر : 28404
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر

بیش از یک دهه از معرفی بیت کوین به جهان می گذرد. قرار بود بیت کوین انقلابی در اکوسیستم مالی باشد. اما نوسانات شدید قیمت در دهه اول تولد بیت کوین، بسیاری از دارندگان بیت کوین را به وحشت انداخته است. بیت کوین پس از فتح قلمرو 68 هزار دلار در 9 نوامبر 2021، به سرعت عقب نشینی کرد و تا 22 ژانویه 2022، یعنی در کمتر از 3 ماه، با بیش از 40 درصد کاهش، به زیر 34 هزار دلار رسید.
آیا دهه آینده برای بیت کوین نوید بخش قله های جدید خواهد بود یا ریزش همچنان ادامه خواهد یافت؟ پاسخ به این سؤال بسیار مهم است؛ زیرا سرنوشت سایر آلت کوین ها نیز به سرنوشت بیت کوین گره خورده است.
در ادامه با نگاهی به گذشته و حال بیت کوین، دیدگاهی احتمالی از آینده پادشاه ارزهای دیجیتال مطرح می کنیم و به این پرسش مهم پاسخ می دهیم که در مقابل ریزش های جدی بیت کوین چه واکنشی از خود نشان دهیم؟

بیت کوین آرمان اقتصاد غیرمتمرکز

بیت کوین آرمان ساتوشی ناکاموتوی مرموز، به عنوان جایگزینی بدون مرز و غیرمتمرکز برای ارزهای فیات دولتی و متمرکز خلق شد. آغاز عصر بیت کوین پایانی است برای تمرکز گرایی، ابرقدرت گرایی و آغاز عصر جدید اقتصادی که هدف اصلی آن، خارج کردن اقتصاد از انحصار قدرتهای جهانی و ایجاد فرصتی برابر برای شکوفایی اقتصادی تمام کشورهای جهان است.
بیت کوین بواسطه استفاده از تکنولوژی بلاکچین، وابستگی به شخص ثالث را از میان برمی دارد و اینچنین معامله گران سراسر جهان را در شبکه ای همتا به همتا گرد هم می آورد.



با اینحال، نزدیک به 13 سال پس از ظهور بیت کوین، به نظر می رسد که آرمان اصلی ساتاشی ناکاموتو به خطر افتاده است. تمرکز زدایی جای خود را به تمرکز داده است. گفته می‌شود که نهنگ‌های بیت‌کوین یا سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های انبوهی از ارز دیجیتال دارند، قیمت آن را در بازارها کنترل می‌کنند.
دموکراتیزه کردن چاپ پول به قیمت هدر رفت منابع طبیعی و آلودگی زیست محیطی تمام شد و از همه مهم تر فناوری بیت کوین با مشکلات مقیاس پذیری مواجه است که در نتیجه برای رفع آن، تاریخچه ای از فورک ها و لیست بلند بالایی از آلت کوین ها ایجاد می شود.
 اما این نکات منفی با رشد یک اکوسیستم پر رونق و پر جنب و جوش برای رمزارزها جبران می شوند. در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال، که یک دهه پیش، حتی وجود خارجی نداشتند، 2.02 تریلیون دلار است.

جایگاه کنونی بیت کوین

از زمان آغاز به کار بیت کوین، بیش از 11000 ارز دیجیتال ایجاد شده و در صرافی ها معامله می شوند. بلاک چین به یک کلمه رایج تبدیل شده است و به عنوان راه حلی برای مشکلات پیچیده معرفی می شود.



اکنون بیت کوین در جایگاه حساسی قرار دارد. از سویی به عنوان یک منبع ذخیره دارایی ارزشمند در ترازنامه شرکت های بزرگ جایگاه ویژه ای دارد و سرمایه گذاران حقوقی نیز به آن، به چشم یک دارایی آینده دار نگاه می کنند؛ از سویی دیگر در مسیر تبدیل شدن به یک روش پرداخت است.
مهم ترین سرمایه گذار نهادی که بیت کوین را به رسمیت شناخت، کشور السالوادور بود که در تاریخ 9 ژوئن 2021، به عنوان اولین کشور در جهان بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و تمامی زیرساخت ها را برای داد و ستد آن فراهم کرد. هر روز شرکت های بیشتری بیت کوین را وارد تراز نامه های خود می کنند و پذیرش بیت کوین همچنان ادامه دارد.

علت ریزش بیت کوین چیست؟

بیت کوین در ابتدای سال 2022، افت قیمتی بزرگی را تجربه کرد. بطوریکه این ریزش از ماه آگوست 2021 بی سابقه بود و قیمت را تا زیر سطح 34000  پایین آورد. پس از بیت کوین مجموعه ای از ریزش های سنگین را تجربه کرد. در پی این ریزش ها، بیت کوین از ابتدای ماه مارس تا کنون، در منطقه 37 الی 48 دلار به سر می برد. اگر چه به نظر می رسد این پادشاه ارزهای دیجیتال در حال ریکاوری است، اما قیمت فعلی آن هنوز با آخرین سقف تاریخی که در ماه نوامبر 2021 به ثبت رساند؛ یعنی 68000 دلار فاصله بسیار محسوسی دارد.



دلایل متنوعی برای ریزش بیت کوین وجود دارد. از جنگ روسیه و اوکراین گرفته تا تصویب قوانین پولی و تصمیم گیری های مالی دولت های بزرگ. اما مطلب بسیار مهم اینکه، این عوامل هرگز نتوانسته اند بیت کوین را متوقف کنند و چرخ های این ماشین بزرگ اقتصاد مدرن، به این سادگی ها از حرکت باز نمی ایستند.

آیا ریزش اخیر بیت کوین نگران کننده است؟

نکته ای که نباید دور از نظر داشت، این است که حتی با وجود کاهش قیمت بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال نسبت به چند سال گذشته، بیش از دو برابر افزایش یافته است. با نگاهی به ریزش های تاریخی بیت کوین، در می یابیم که برای پدر ارزهای دیجیتال، این نوع فراز و نشیب ها چیز جدیدی نیست.

آینده بیت کوین چیست؟

به طور کلی، آینده ارزهای دیجیتال بسیار به عناصر بنیادین و احساسات معامله گران وابسته است. نگاهی به گذشته بیت کوین نشان می دهد که گاه این ارز پس از ریزش به سرعت خود را ریکاوری کرده و گاه دو سال طول کشیده که به سقف تاریخی قبلی دست یابد.



با اینحال، علیرغم نوسانات و افت اخیر قیمت، بسیاری از کارشناسان همچنان اعتقاد راسخ دارند که بیت کوین آینده صعودی دارد. در برخی از این پیش بینی های حیرت انگیز، گاه بیت کوین را در مسیر عبور از مرز 100 هزار دلار متصور می شوند.
باید توجه داشت که نوسانات اخیر، چیز جدیدی نیست و همواره کارشناسان هشدار می دهند که دارندگان بیت کوین حواسشان به نمودار باشد، زیرا نوسان طبیعت ارزهای دیجیتال است.

بهترین کار در مقابل ریزش بیت کوین

مانند هر بازار دیگری در تاریخ، بهترین رویکرد در قبال بازار ارزهای دیجیتال، این است که به آرامی سرمایه های مازاد خود را به آن تزریق کنید. در ریزش ها دستپاچه نشوید و اجازه دهید سرمایه شما در طولانی‌مدت برای شما کار کند.
به همین روش بوده که اَبَر سرمایه داران از همان ابتدا، ثروتی را نسل به نسل در بازار سهام به دست آورده‌اند و بیت‌کوین نیز تفاوتی ندارد. البته جز اینکه سرعت ثروت‌آفرینی آن افزایش یافته است.
پیشنهاد میکنیم برای اینکه از زمان مناسب خرید و فروش، سیگنال های معاملاتی و آخرین اخبار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معروف، مطلع باشید از صفحه سیگنال بیت کوین دنیای ترید بازدید کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28404
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید