امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آیا بیت کوین با همین سرعتی که رشد کرد نابود می‌شود؟


1401/07/27
کد خبر : 28244
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر
بیت کوین به‌عنوان اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال موجود در دنیا، در سال ۲۰۲۱ رشد بسیار زیادی داشت؛ به طوری که قیمت آن تنها در عرض یک سال بیش از 180 درصد افزایش یافت و همچنین تا 50 درصد ریزش کرد. این افزایش قیمت برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی غیر قابل قبول بود. به همین دلیل آنها اعلام کردند این ارز دیجیتال بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده. رشد ناگهانی، این سؤال را مطرح کرد که آیا به زودی قیمت بیت کوین به صفر دلار می‌رسد؟ با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم و در احتمال نابودی بیت کوین رو بررسی کنیم.

بیت کوین


احتمال نابودی بیت کوین وجود دارد!

همان‌طور که می‌دانید برای داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید. مهم نیست که در چه زمینه‌ای سرمایه گذاری می‌کنید؛ آنچه اهمیت دارد این است که اطلاعات شما در مورد آن درست و به‌روز باشد. متأسفانه گاهی اوقات تعصب نسبت به یک دارایی موجب از دست رفتن تمام یا بخشی از سرمایه ما می‌شود.

در این حالت بدون توجه به واقعیت و به‌صورت کورکورانه به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهیم و هیچ گوش شنوایی برای نظرات دیگران نداریم. اما شاید بهتر باشد به‌جای احساسات از عقل استفاده کنیم تا از اتفاقات ناگوار آینده جلوگیری کنیم. مثلاً اینکه باید بپذیریم که احتمال نابودی بیت کوین وجود دارد.

 بیت کوین هیچ مزیت رقابتی ندارد!

آیا تاکنون به این مورد فکر کرده‌اید که اگر روزی ماینرها دست از کار استخراج بیت کوین بکشند چه می‌شود؟! شاید تصورش برای دارندگان این رمزارز مانند یک کابوس باشد اما حقیقت دارد. بله در این صورت احتمالاً ارزش بیت کوین به صفر می‌رسد. ازآنجاکه بیت کوین مانند سهام هیچ پشتوانه مالی ندارد، در صورت نابودی، هیچ سودی عاید دارندگان آن نمی‌شود.

البته نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که دفتر کل توزیع‌شده به‌عنوان تکنولوژی ایجاد ارزهای دیجیتال یک انقلاب بزرگ در فناوری است. بااین‌حال برخلاف دیگر بازارهای مالی مانند بازار سهام که پتانسیل رشد زیادی دارند، این فناوری هنوز هیچ مزیت رقابتی برای بیت کوین ایجاد نکرده است. در واقع امروزه رمزارزهایی وجود دارند که ممکن است در آینده از بیت کوین پیشی بگیرند و احتمال نابودی بیت کوین را افزایش دهند.

بیت کوین

افزایش قیمت بیت کوین حبابی است!

استقبال مردم از بیت کوین و تبدیل شدن آن به یک ارز همگانی باعث افزایش قیمت این رمزارز شده است. بسیاری از مردم با خریدوفروش بیت کوین به سودهای زیادی دست یافته‌اند. به همین دلیل بدون اینکه بیت کوین کاربردی در دنیای واقعی داشته باشد از آن استفاده می‌کنند. در واقع افزایش قیمت BTC تنها ناشی از پیش‌بینی‌هایی است که تحلیلگران برای افزایش قیمت آن انجام می‌دهند.

اتریوم رقیب سرسخت بیت کوین است

اتریوم یک ارز دیجیتال است که در دنیای واقعی نیز کارایی دارد. اتریوم پلتفرمی است که امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Dapp)، خدمات دیفای (Defi) و قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. در نتیجه می‌تواند جایگزین سیستم‌های مالی سنتی شود و هزینه‌های گزاف مربوط به این بخش را به‌شدت کاهش دهد.

این پلتفرم در حال حاضر تقریباً 0.05 درصد از کل درآمدهای سیستم‌های مالی سنتی را در اختیار دارد. اگر این مبلغ به 0.5 درصد برسد، ارزش این رمزارز به 40 هزار دلار می‌رسد. این افزایش قیمت بر خلاف بیت کوین، از طریق دنیای واقعی اتفاق می‌افتد. پس می‌تواند با افزایش احتمال نابودی بیت کوین، از آن پیشی بگیرد.

کارشناسان میهن سیگنال اعلام کرده اند :

"یک پروژه ارتقا به نام “اتریوم 2” در شبکه اتریوم صورت گیرد که در ابتدای دسامبر 202 فاز صفر این پروژه آغاز به کار کرده است. با اتمام این پروژه برخی از مشکلات این بلاک‌چین از جمله مقیاس‌پذیری و بالابودن نرخ کارمزد پردازش تراکنش‌ها تا حدی حل شده و تغییرات مفیدی در آن صورت خواهد گرفت. با این ارتقا، گسترش دیفای بیش از پیش صورت گرفته و محبوبیت اتریوم هم افزایش چشمگیری خواهد یافت."

 

شکست بیت کوین به‌عنوان یک ارز، دور از انتظار نیست

در حال حاضر تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد تا یک تراکنش در شبکه بیت کوین تأیید شود. در نتیجه نمی‌توان از آن به‌عنوان ابزار پرداخت استفاده کرد. چون در استفاده از ابزارهای پرداخت علاوه بر امنیت، سرعت نیز اهمیت زیادی دارد.

قیمت کالاها و خدمات در دنیای واقعی با درآمد مردم رابطه مستقیم دارد. در واقع بر اساس درآمد است که می‌توان یک کالا یا خدمت را گران یا ارزان تلقی کرد. از طرفی برای اینکه یک ارز، کارایی داشته باشد باید قیمت آن تقریباً ثابت باشد، نه اینکه در لحظه تغییر کند. تنها در این صورت است که مردم می‌توانند کالاها یا خدمات موردنیاز خود را با این ارز خریداری کنند یا یک کارفرما می‌تواند حقوق کارکنان خود را با آن پرداخت کند. اما بیت کوین چنین ویژگی ندارد.

بیت کوین

نظر سازمان‌های مالی در مورد احتمال نابودی بیت کوین

بسیاری از نهادهای مالی از جمله بانک‌ها با سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مخالف هستند. از جمله بانک انگلستان که به‌صراحت هشدار می‌دهد احتمال نابودی بیت کوین وجود دارد چون ممکن است ارزش آن به صفر برسد. از نظر این بانک، قیمت 50 هزار دلار یا حتی 30 هزار دلار برای یک واحد بیت کوین منطقی نیست.

جان کلیف به‌عنوان یک سیاستمدار بریتانیایی معتقد است:

از نظر تئوری این امکان وجود دارد که ارزش ارزهای دیجیتال به صفر برسد.

در کل، نهادهای بزرگ مالی معتقدند ارزهای دیجیتال تهدید بزرگی برای سازمان‌های مالی نیستند. اما اگر با سیستم‌های مالی سنتی ادغام شوند و خدمات بانکی را بدون نیاز به قانون‌گذاری ارائه کنند بسیار خطرناک هستند.

رشد سریع می‌تواند احتمال نابودی بیت کوین را افزایش دهد

ارزش BTC در نوامبر ۲۰۲۱ به بیش از 67 هزار دلار رسید. اما پس از انتشار خبر گسترش ویروس اُمیکرون، قیمت آن به سرعت کاهش یافت. این درحالی است که ارزش بازار ارزهای دیجیتال از اوایل سال 2020 ده برابر شده و به حدود 2.6 تریلیون دلار رسیده است. این مبلغ حدود 1 درصد از کل دارایی‌های مالی جهان را شامل می‌شود. این موضوع بر خلاف عقیده عده‌ای که از رخداد آن ابراز خرسندی می‌کنند اصلا خوب نیست. در واقع یک دارایی باید در طول زمان و به صورت پله‌ای افزایش قیمت داشته باشد وگرنه با همان سرعتی که رشد کرده نابود می‌شود. پس دقیقا به دلیل رشد سریع، احتمال نابودی بیت کوین وجود دارد.

نوسان قیمت بیت کوین

نوسان قیمت بیت کوین، دلیل دیگری برای عدم استفاده از آن به‌عنوان ابزار پرداخت است. از طرفی نوسان قیمت، سرمایه افراد را به خطر می‌اندازد. ازآنجاکه بیت کوین در دنیای واقعی هیچ نقشی ندارد، فقط با خودش قابل‌مقایسه است. از طرفی قیمت آن بر اساس دلار که یک ارز فیات است محاسبه می‌شود. این موضوع افراد را به فکر فرو می‌برد و آنها را برای پذیرش بیت کوین دچار تردید می‌کند.

آیا بیت کوین راهی مناسب برای سرمایه گذاری است؟

هر نوع سرمایه گذاری با خطر از بین رفتن سرمایه همراه است. یک شرکت نوپا یا حتی یک شرکت بزرگ تجاری می‌تواند به هر دلیلی روزی از بین برود. بااین‌حال ارزهای فیات و پول‌های رایج هرچند که دچار تورم شوند ظاهراً همیشگی هستند. حداقل اینکه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا ارزش آنها به‌شدت افت کند.

محدودکردن تعداد بیت کوین به 21 میلیون کوین آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند اما حقیقت امر این است که این رمزارز ممکن است روزی ارزش خود را به طور کامل از دست بدهد. پس احتمال نابودی بیت کوین نسبت به دیگر سرمایه گذاری‌ها بالاست. اما مسئله مهم این است که باید تصمیم بگیرید کدام ارزها را برای نگهداری بلند مدت انتخاب کنید. شما میتوانید با استفاده از تحلیل های روزانه رسانه های رمزارزنیوز ، ارزدیجیتال ف میهن سیگنال و میهن بلاکچین ارزهای پرپتانسیل را کشف کنید.

نتیجه‌گیری

اگر به‌صورت منصفانه به دنیای ارزهای دیجیتال نگاه کنیم نمی‌توانیم آن را کاملاً بدون ارزش در نظر بگیریم. چون نمونه‌هایی از آنها می‌تواند دنیای واقعی را دگرگون کند. از جمله اتریوم که کاربردهای زیادی در دنیای واقعی دارد. در کل پیشنهاد می‌شود قبل از خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در مورد آن تحقیق کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. برای آموزش کامل کسب درآمد از ارزهای دیجیتال میتوانید از آموزش ورود به ارزهای دیجیتال برای تازه ‌واردان شروع کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28244
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید