امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

آلیاژ های فولادی و استیل سیم بکسل


1401/07/27
کد خبر : 26272
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

سیم بکسل ها نه تنها از متریال ها و در گرید های متنوعی ساخته می شوند بلکه نوع بافت و قطر مفتول های بکار رفته در ساختار و تعداد متنوعی رشته در ساختار می باشند که این ترکیبات در مجموع مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها شامل مقاومت کششی، انعطاف، مقاومت سایشی، مقاومت محیطی و در نهایت کاربری را تحت تاثیر قرار می دهند.
سیم بکسل ها در صنایع مختلفی از جمله سیم بکسل صنایع آسانسور که اغلب با ساختار 8 رشته در اتصال کابین بصورت سیم بکسل مغز کنفی 8X19s+FC و یا سیم بکسل مغز فولادی مورد استفاده قرار گرفته و یا در اتصال گاورنر آسانسور از ساختار سیم بکسل مغز کنفی هفت لا استفاده می شود. در لیفتینگ بار سیم بکسل ها بصورت اسلینگ سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند. در لیفتینگ بار با جرثقیل های سقفی اغلب از سیم بکسل های 6 رشته فولادی مانند ساختار 6X36 و در لیفتینگ بار با تاور کرین ها که در ارتفاعات بالا صورت گرفته و می بایست از گردش و ایجاد گشتاور ممانعت کند از سیم بکسل های نتاب استفاده می شود. سیم بکسل های روکش دار دارای حداکثر کاربری در اتصالات ماشین های بدنسازی و سیم بکسل های کلایمر برای فعالیت های نمای ساختمان  ها استفاده عمده ای دارند.

سیم بکسل

گرید های فولادی سیم بکسل

سیم بکسل های فولادی در صنایع به سبب مشخصات مکانیکی ایده آلی که دارند مشخصا به سبب تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی بالا مورد استفاده قرار می گیرند. البته اهمیت گرید های سیم بکسل فولادی در کاربری های لیفتینگ طبیعتا بالاتر از کاربری های دیگر می باشد. از این رو بالاترین گرید ها در ساختار سیم بکسل های فولادی با مغزی فولادی با ساختار 6X36 , 6X37 که در تولید اسلینگ های سیم بکسلی بکار گرفته می شوند و همچنین در ساختار های سیم بکسل نتاب که بر روی تاور کرین ها نصب می شوند مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد سیم برش سنگ نیز که همراه با الماس هایی به شکل رینگ در معادن سنگ مورد استفاده قرار می گیرند اغلب هم بافت نوع کامپکت و هم تنسایل از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
پر مصرف ترین تنسایل بکار گرفته شده در سیم بکسل ها تنسایل مقاومت کششی 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع که در واقع در بین گرید های فولادی در پایین ترین رده نیز قرار دارد. انواع سیم بکسل های آسانسوری، سیم بکسل های هفت لا کنف از این گرید تولید می شوند. در کاربری برای اتصالات دکل های حفاری و اتصالات جرثقیل سقفی اغلب از سیم بکسل فولادی با تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می شود. در تولید سیم بکسل نتاب تاور کرین ها که بر روی کرین های صنعتی اتصال پیدا می کنند در کمترین میزان از تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع و در بالاترین میزان از تنسایل سیم بکسل فولادی 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می شود. سیم برش سنگ که به سیم برش الماسه نیز شهرت دارد از تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می کند.

گرید های سیم بکسل استنلس استیل

بر خلاف گرید های سیم بکسل فولادی که دارای مقاومت کششی متفاوتی در لیفتینگ بار هستند گرید های سیم بکسل استیل دارای تنسایل کاملا برابری بوده و تفاوت آنها در قابلیت های مغناطیسی و مقاومت محیطی آنها می باشد. دو گرید سیم بکسل استنلس استیل یعنی گرید های 304 و 316 در تولید سیم بکسل و زنجیر استیل بکار گرفته می شوند که هر دو دارای تنسایل مقاومت کششی 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند. این گرید از سیم بسم بکسل ها به سبب خواص ضد زنگی که در برابر خورنده های صنعتی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم بکسل


 
سیم بکسل استیل 304 که معروف به استیل بگیر نیز می باشد دارای اندکی خاصیت جذب در میدان مغناطیسی بوده و دارای ترکیبات 18-8 یعنی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل در ساختار می باشد. این در حالی است که سیم بکسل استنلس استیل 316 معروف به نگیر تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار نگرفته و در ترکیبات خود از درصد کمی مولیبدنیوم نیز استفاده می کند که خواص مقاومتی در برابر زنگ زدگی بالاخص در محیط های کلریدی را افزایش می دهد.
در صنایع اغلب در مواردی که مقاومت کششی مد نظر باشد در لیفتینگ بار ترجیح به استفاده از سیم بکسل فولادی و در مواردی که با کشش کمتر در شرایطی خاص با رطوبت و خورنده ها روبرو هستیم از سیم بکسل استیل استفاده می شود. البته برای بالا بردن مقاومت خوردگی سیم بکسل فولادی از انواع آبکاری های سطحی مانند آبکاری گالوانیزه سرد و گرم استفاده می شود.
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26272
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید