امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آشنایی با مزایا و معایب اگزوز اسپورت


1401/07/27
کد خبر : 28469
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

بررسی معایب و مزایای اگزوز اسپرت

اسپرت، کلمه ای که به نشانه مد و جذابیت در جامعه های امروزی جای گرفته است. در هر صنعتی و با هر شکلی، اسپرت بودن خود می تواند برای برخی از افراد نشانه ای از خاص و منحصر به فرد بودن باشد. در صنعت خودرو، خودروسازان بزرگ همواره در تلاش بوده اند تا با طراحی و تولید اتومبیل های اسپرت و سوپر اسپرت توجه عموم به ویژه جوانان را به این خودرو ها معطوف سازند. این امر در قطعه سازان نیز رخنه کرده و موجب شده هر کدام در هر زمینه ای که هستند تلاش کنند تا قطعاتی خاص را با نام اسپرت تولید کنند. اگزوز و فعالان در این حوزه نیز از این امر مستثنا نبوده و همواره در تلاش بوده اند به عنوان پیشگام در اسپرت سازی خودر ها قدم بردارند. اما استفاده از اگزوز های اسپرت خود می تواند دارای مزایا و معایب مختلفی باشد که لازم است پیش از خریداری و نصب این قطعات به خوبی نسبت به آن ها اجهاف داشت. از این رو در ادامه این مطلب به بررسی تمامی مزایا و معایب اگزوز اسپرت پرداخته خواهد شد.


 
مزایا و معایب اگزوز اسپورت


همه ما میدانیم که اگزوز ، به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات در خودرو ها به منظور خارج سازی گاز های سمی، آلاینده های محیطی از سیلندر موتور به کار برده می شوند. از این رو خودرو سازان همواره در تلاش بوده اند تا با طراحی و تولید اگزوز های خاص هر مدل از اتومبیل ها، علاوه بر حفظ سلامت موتور، به سلامت محیط زیست نیز کمک کنند.
امروزه اکثر جوانانی که به خودرو علاقه مند هستند، به دنبال تیونینگ و زیبا کردن ظاهر خودرویشان خواهند بود چرا که برخلاف سال های گذشته تقویت عملکرد و ظاهر خودروها به امری عادی تبدیل شده است. با اینکه ایجاد تغییرات در ظاهر خودرو در بیشتر موارد باعث زیبا ترشدن آن می شود اما اگر این عمل به صورت علمی انجام نشود باعث به وجود آمدن مشکلاتی در عملکرد این سیستم ها خواهد شد.
اگزوزهای اسپرت این روزها در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند. اگزوز خودرو ها از انواع مختلف با صداهای متنوعی برخوردار هستند. برخی افراد شیفته شنیدن این صدا های بلند خودرو ها هستند. گاهی این مسئله آن قدر مهم می شود که خودروسازان ، خودرو را طوری طراحی می کنند که صدای خروج دود از خودرو به گوش راننده برسد و از رانندگی لذت ببرد!



 مزایا و معایب اگزوز اسپورت

روش های اسپرت کردن اگزوز

یکی از شایع ترین کارهایی که برای اسپرت کردن خودروها انجام می دهند، تعویض منبع و سر اگزوز است. اما انجام این کار امری غیر استاندارد و خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است به همین دلیل افراد نمی توانند با میل شخصی خود اگزوز خودرویشان را تعویض نمایند. به طور کلی هر وسیله نقلیه ای باید مجهز به لوله اگزوز باشد تا از خروج صداهای ناهنجار جلوگیری کند. به همین منظور دستکاری در سیستم اگزوز ماشین به نحوی که باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی و ناهنجار شود یا برداشتن آن، ممنوع است و ضمن اعمال قانون، مالک خودرو باید در جهت رفع نقص اقدام کند. خودروهایی که قابلیت اعمال این تغییر را داشته باشند، تغییرات لازم در همان کارخانه سازنده، روی آن ها صورت می گیرد.
به طور مثال حتما شما هم در سطح شهر انواع پراید را دیده اید که سیستم خروج دودشان دستکاری شده است. نکته ای در مورد اگزوز پراید وجود دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم که این خودرو جز دسته ای از خودرو ها است که این تغییر در آن باید توسط افراد متخصص و بر اساس شرایط سیستم موتور خودرو انجام شود؛ در غیر این صورت به وسیله نقلیه آسیب وارد خواهد شد.
شرکت های خودروسازی برای تعبیه سیستم خروجی دود اسپرت ابتدا شرایط لازم را فراهم می کنند. آنها ابتدا بررسی می کنند که خودرو در رده خودروهای مسابقه ای و اسپرت باشد؛ سپس به استاندارد سازی می پردازند، یعنی توان خروجی موتور ، طراحی قسمت زیرین خودرو و تن صدایی را که قرار است از آن خارج شود، در نظر می گیرند. حفره ها و جداره هایی که در داخل این سیستم تعبیه می شوند، هر یک صدای مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل است که گاهی صدای خروج دود از برخی خودروها را چون سوت کشیدن، صدای غرش می شنوید.


 مزایا و معایب اگزوز اسپورت

بررسی معایب اگزوز اسپرت

اولین مساله ای که در تعویض اگزوز معمولی با مدل اسپرت آن به وجود می آید، بالا رفتن وزن خودرو بدون توجه به اینکه خودرو شرایط تحمل این وزن اضافه را دارد یا خیر خواهد بود. مساله دیگر، جاگیری غیراستاندارد سیستم اگزوز اسپرت در قسمت زیرین خودرو می باشد، چرا که حجم مدل اسپرت اگزوزها از مدل معمولی بیشتر می باشد و باید طراحی زیر ماشین با نوع اگزوز اسپرت سازگاری داشته باشد. و اما در آخر هزینه تعمیر و نگهداری سیستم اسپرت خروجی دود بسیار بالا می باشد به دلیل اینکه این سیستم ها معمولا قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.
برخی افراد به سر اگزوز و لوله اگزوزهای بزرگ علاقه مندند و فکر می کنند که این نوع، نمای پشتی خودروی آن ها را زیباتر و شتاب خودرو را بیشتر می کند. ظاهر خودرو که امری سلیقه ای است، در مورد افزایش شتاب نیز باید بگوییم که اگر اندازه هر یک از قسمت های سیستم خروجی دود، متناسب با سایر قسمت ها و طراحی خودرو نباشد، نه تنها خودرو شتاب نمی گیرد، بلکه دچار کاهش قدرت و شتاب هم می شود.
برای ایجاد تغییر در عملکرد این سیستم باید تمام قطعات مربوط به آن تغییر یابد تا شما به نتیجه دلخواه خود برسید.
برخی بر این باورند که لوله های بزرگتر اگزوز باعث زیبایی نمای عقب خودرو و افزایش شتاب خودرو می شوند، اما دانستن این نکته ضروری است که اگر اندازه هر یک از قسمت های سیستم خروجی دود، متناسب با سایر قسمت ها و طراحی خودرو نباشد، نه تنها افزایش شتاب اتومبیل را به همراه ندارد، بلکه دچار کاهش قدرت و شتاب نیز می شود. مهم ترین و ساده ترین راه برای اثبات این موضوع را می توان برگشت دود به سیلندر های خودرو و در نتیجه کاهش سرعت آنها دانست.

سخن آخر

به طور کلی اسپرت سازی خودرو، صرفا مخصوص اتومبیل های رالی و مسابقات است، به نحوی که قوانین رایج در کشور از انجام بسیاری از طراحی های اسپرت سازی جلوگیری می کند. اما با این حال اسپرت سازی اگزوز، امری رایج است که باید بیشتر درخصوص آن به جمع آوری اطلاعات پرداخت.
مهم ترین نکته در استفاده از این قطعات را میتوان کاهش هزینه های جاری این محصولات دانست.
منبع : Piasanat.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28469
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید