امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

آشنایی با لوازم جانبی و یدکی پهپادها


1401/07/27
کد خبر : 26399
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

پهپاد‌ها این ابزار‌های پیشرفته، معمولاً چندان ارزان قیمت نیستند و به همین دلیل هم نمی‌توان به راحتی آن‌ها را تعویض یا جایگزین کرد. به همین دلیل است که  تقاضا برای قطعات و تعمیر پهپاد یا هلی شات زیاد است. اگر تا الان فکر می‌کردید خرید پهپاد و قطعات یدکی آن غیرممکن یا سخت باشد پس این مطلب را بخوانید.
در این راهنما چند قطعه پرکاربرد در پهپادها که قابل تعویض هستند را معرفی می‌کنیم.
در همین ابتدا بگوییم که بسیاری از قطعات پهپادهای پرفروش در ایران موجود است و می‌توانید این قطعات را از فروشگاه‌های معتبری مثل نورنگار تهیه کنید.
البته بازار قطعات و لوازم جانبی پهپادها همچنان نابسامان است. دلایل این نابسامانی هم داستان بلندی دارد. عدم آشنایی کاربران با قطعات یدکی پهپاد‌ها، سودجویی برخی از تعمیرگاه‌ها، نبود استاندارد مشخصی بین قطعات مورد استفاده در پهپادهای تولید هر برند و از همه مهم‌تر پیشرفت سریع پهپادها از مهم‌ترین دلایل هستند.
در این مقاله شما را با جزئی‌ترین قطعات یک پهپاد حرفه‌ای ارزان قیمت آشنا می‌کنیم تا بتوانید مانند یک کاربر حرفه‌ای از پهپاد‌های خودتان سر دربیاورید.
در این مقاله تمامی قطعات یدکی پهپاد‌ها را معرفی می‌کنیم. البته این قطعات معمول در پهپاد‌های تجاری است و ممکن است شامل یک قطعه خاص در یک مدل‌ پیشرفته رده بالا نشود. اما به‌هرحال مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند اجزای مختلف پهپادهای تجاری را به خوبی بشناسید. با ما همراه باشید.

ملخک، پره‌ یا Propeller

لوازم جانبی و یدکی پهپادها
ملخک‌ها معمولاً در اغلب پهپاد‌های حرفه‌ای ارزان قیمت به تعداد چهار عدد پروانه پلاستیکی دیده می‌شوند.
ملخک‌های یک پهپاد هر کدام جداگانه به یک موتور مستقل متصل هستند. برخی از پهپاد‌های حرفه‌ای تر هم از شش ملخک استفاده می‌کنند. از آن‌جا که برای جهت یابی فضایی وجود 4 ملخک کافی است، اما در این پهپاد‌ها اگر یکی از ملخک‌ها از کار بیفتد، می‌توان بدون مشکل، پهپاد را پرواز داد یا بر زمین نشاند. البته طبیعتاً هرگز توصیه نمی‌شود با ملخک آسیب دیده پرواز کنید.
در برخی از مدل‌های حرفه‌ای ارزان قیمت پهپاد‌ها می‌توان با تغییر یا ارتقا ملخک‌های استاندارد پهپاد، عملکرد آن‌ها را ارتقا داد که البته در اغلب موارد باعث خارج شدن آن‌ها از گارانتی اصلی دستگاه می‌شود. برای مشورت درباره این کار می‌توانید با متخصصان پهپاد‌ها در فروشگاه‌های این تجهیزات صحبت کنید.

موتور پهپاد‌ها یا Rotor

این موتور‌های پهپاد‌ها را در منابع خارجی با نام Rotor هم می‌شناسند و طوری طراحی می‌شوند که هر کدام دو به دو در یک جهت می‌چرخند. یعنی در یک پهپاد چهار ملخه، دو ملخک در جهت عقربه‌های ساعت و دو ملخک در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخند تا نه تنها بتوانند پهپاد را از روی زمین بلند کنند یا بنشانند، بلکه بتوانند در جهات فضایی مختلف هم حرکت کنند.
در برخی از مدل‌ها می‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه تعمیر کرد. اما برخی از مدل‌های ارزان قیمت، Rotorها به صورت هم‌زمان با هم کار می‌کنند و یکپارچه هستند. یعنی اگر یک موتور از کار بیفتد، باید هر چهار موتور را با هم تعویض کرد. قبل از جستجو برای پیدا کردن قطعات یدکی پهپاد تان حتماً درباره این موضوع تحقیق کنید.

کامپیوتر پهپاد یا Flight Control System:

بسیاری از منابع این چیپ الکتریکی را Flight Controller یا کامپیوتر پهپاد می‌نامند و عملاً یک کامپیوتر کوچک است که در داخل پهپاد قرار می‌گیرد و حرکت موتور‌ها و ملخک‌های پهپاد را کنترل می‌کند.
برخلاف هواپیماها که از تغییر جهت بال‌ها و فشار هوا برای تغییر ارتفاع استفاده می‌کنند، کوچک‌ترین تغییر در چرخش هر یک از چهار ملخ پهپاد می‌تواند آن را در جهت خاصی هدایت کند. فرقی نمی‌کند که پهپاد بخواهد در فضا معلق بماند یا در یک جهت خاص حرکت کند.
به‌هرحال ما نیاز به یک کامپیوتر هوشمند داریم که بتواند فرمان‌های دریافت شده را به مقدار بسیار دقیق و مشخص از چرخش هر یک از ملخک‌ها ترجمه کند و این همان کاری است که کنترلر پرواز انجام می‌دهد.

لرزشگیر یا گیمبال پهپاد

لوازم جانبی و یدکی پهپادها
یکی از مهم‌ترین قطعات یدکی پهپادها لرزشگیر‌ آن‌هاست. منظور از لرزشگیر در پهپاد‌ها در واقع ترکیبی از یک موتور جهت‌دهنده بسیار دقیق و یک کامپیوتر کوچک است که می‌تواند لرزش‌های پهپاد را در جهت مخالف آن‌ها خنثی کند. این موتور که روی یک دوربین کوچک سوار است و تصویری کاملاً ثابت با حداقل لرزش را برای دوربین فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا ویدیوهای ضبط شده، حرکتی بسیار نرم و یکنواخت داشته باشند.
در برخی از پهپاد‌های حرفه‌ای ارزان قیمت می‌توان حرکت‌های گیمبال را توسط یک اپراتور دیگر به صورت جداگانه کنترل کرد. یعنی یک نفر حرکت‌های خود پهپاد را کنترل می‌کند و یک نفر هم حرکت گیمبال پهپاد را هدایت می‌کند.

GPS پهپاد

لوازم جانبی و یدکی پهپادها
برخی از پهپاد‌ها که در رده اسباب‌بازی‌ها قرار می‌گیرند باید در خط دید مستقیم حرکت کنند. یعنی تا زمانی می‌توان آن‌ها را هدایت کرد که در دید مستقیم کاربر قرار دارند و به محض اینکه از محدوده دید خارج شوند، ممکن است سقوط کنند.
در فدراسیون تجهیزات هوایی ایالات متحده، چنین پهپاد‌هایی نیاز به هیچ‌گونه مجوزی ندارند و بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان نیز از همین قانون پیروی می‌کنند.
اما پهپاد‌هایی که از دید خارج می‌شوند باید بتوانند با استفاده از سیستم مکان‌یابی جهانی یا Global Positioning System که به اختصار GPS نامیده می‌شود، مکان فضایی خود را به صورت لحظه به لحظه پایش کنند تا کاربر بتواند آن را از راه دور نیز کنترل کند.
وجود GPS در برخی از مدل‌ها حتی می‌تواند به عنوان یک هدایتگر مجازی عمل کرده و برای بازگرداندن پهپاد به نقطه آغاز پرواز استفاده شود.
برای افزایش دقت GPS در هنگام بلند شدن از زمین، بسیاری از پهپاد‌ها نیاز دارند تا قبل از پرواز یکبار کالیبره شوند. این کار به این منظور است تا وسیله پروازی بتواند موقعیت دقیق خود را روی زمین پیدا کند و محاسبه حرکت را براساس آن انجام دهد. شاید به همین دلیل باشد که یکی از مهم‌ترین قطعات یدکی پهپاد‌ها، بورد یا چیپ ‌ست GPS آن‌ها است و اغلب تعمیرکار‌ها آن را تعویض می‌کنند.

ریموت کنترل کوادکوپتر

لوازم جانبی و یدکی پهپادها
دقیقاً برخلاف چیزی که خیلی از کاربرها تصور می‌کنند ریموت کنترل کوادکوپتر یک گیرنده نیست، بلکه یک فرستنده یا Tx است. این دستگاه که بیشتر شبیه به دسته بازی یا کنترل از راه دور ماشین‌های اسباب‌بازی است معمولاً دارای دو دسته جداگانه برای کنترل جهت حرکت و میزان حرکت پهپاد‌ می‌باشد و در برخی از مدل‌های پهپاد‌های ارزان قیمت یک شرکت به صورت مشترک استفاده می‌شود.
یعنی یک ریموت کنترل را می‌توان به عنوان کنترلر مشترک برای دو یا چند مدل متفاوت استفاده کرد. به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین قطعات یدکی پهپاد‌ها همین قطعه است.
برخی از مدل‌های پهپاد‌ها نیز می‌توانند به صورت مشترک توسط دو ریموت کنترل جداگانه هدایت شوند.
اکثر این فرستنده‌ها روی طول موج 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند تا تداخلی با امواج دیگر نداشته باشند. یعنی نامحتمل است که دو پهپاد با یکدیگر تداخل امواج پیدا کنند. اما برخی از ابزار‌ها که از WiFi ارتباط با تجهیزات دیگر استفاده می‌کنند می‌توانند با این امواج تداخل پیدا کنند. به عنوان مثال دوربین‌های GoPro که روی برخی از پهپاد‌ها نصب می‌شوند باید قبل از پرواز، سیستم ارتباطی آن‌ها را خاموش کرد.
برخی از دستگاه‌های فرستنده هم از طول موج 5.8 گیگاهرتز استفاده می‌کنند که هیچ تداخلی را ایجاد نکنند. این روز‌ها تعداد تجهیزاتی که از موبایل‌های هوشمند به عنوان فرستنده و نمایش دهنده موقعیت پهپاد و نمایش کادر دوربین استفاده می‌کند زیاد شده است.

گیرنده پهپاد

گیرنده پهپاد که آن را Receiver یا Rx هم می‌نامند قطعه‌ای از پهپاد است که فرمان‌ها را از فرستنده دریافت کرده و به کامپیوتر پهپاد منتقل می‌کند. خوشبختانه گیرنده‌ها طوری طراحی می‌شوند که فقط دستورات را از کانال فرستنده‌ای که با آن جفت شده است دریافت می کند.

Optical Flow

این دوربین کوچک که در زیر پهپاد قرار می‌گیرد در مواقعی استفاده می‌شود که GPS در دسترس نیست یا با خطا کار می‌کند. کار کردن در محیط‌های بسته یا مسقف با GPS موجب خطای زیاد و احتمال آسیب به پهپاد می‌شود، اما این دوربین کوچک که ارتباطی با دوربین فیلم‌برداری پهپاد ندارد، می‌تواند با پایش شکل سطح زمین، جهت حرکت را تشخیص داده و از برخورد با موانع جلوگیری کند.
این‌ها برخی از مهم‌ترین قطعات یدکی پهپاد‌ها هستند که در مراکز معتبری مانند تعمیرگاه نورنگار در دسترس‌اند.
شما می‌توانید برای تعمیر پهپاد خودتان با متخصصان این مرکز تماس بگیرید و با توضیح اشکال و ایرادی که در پرنده خود دارید درباره هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر پهپاد از آنان مشورت بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26399
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید