امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

آشنایی با دستورالعمل های بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی ساختمان با بی.بی.تی سازه


1401/07/27
کد خبر : 28703
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

کلانشهر تهران همانند اکثر کلانشهرها و مراکز جمعیتی کشور، دارای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قابل توجه است که مساحت آن بیش از سه هزار هکتار می‌باشد. به تبع آن در این بافت، بالغ بر 200 هزار پلاک آسیب‌پذیر در برابر زلزله به ویژه در حوزه ساختمان‌های مسکونی وجود دارد که حدود 15 درصد جمعیت شهر را با بیش از یک میلیون نفر در خود جای داده‌اند. بهسازی لرزه ای و ارتقا ایمنی ساختمان های موجود در برابر زلزله از جمله مواردی است که پس از وقوع زلزله در دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر، قرارگیری در پهنه‌ای با شرایط زمین‌ساختی و تکتونیکی خاص و مجاورت با گسل‌های فعال که به شدت مستعد وقوع زمین‌لرزه‌های با بزرگای بالا می‌باشد، شهر تهران را همواره با چالش عدم تأمین کامل ایمنی و به تبع آن تهدید جان و مال شهروندان مواجه نموده است. بی تردید، رفع این چالش، مستلزم برنامه ریزی و تهیه طرح های عملیاتی کارامد، اجرایی و اثر بخش، با تاکید بر هدف اصلی (حفظ جان شهروندان) در صورت وقوع زلزله احتمالی می باشد.


 بهسازی لرزه ای


با گسترش روش های مقاوم سازی ساختمان و بهسازی لرزه ای و توسعه و دانش موجود در این زمینه، دستورالعمل های مرتبطاز نشریه 360 نظام فنی اجرایی کشور تدوین شده و در اختیار جامعه مهندسی قرار گرفته است. در این اسناد، هدف بهسازی لرزه ای یک ساختمان موجود با توجه به سطوح خطر لرزه ای و عملکرد مورد انتظار ساختمان تعریف و بهبود عملکرد لرزه ای آن از طریق تمهیداتی نظیر افزایش مقاومت، سختی و شکل پذیری سازه حاصل می شود. در این روش ها، کسب اطلاعات سازه برای مدل سازی و تحلیل های مربوطه مستلزم انجام سونداژ هاو آزمایش های نسبتا زیادی است که هم هزینه بر بوده و هم موجب اختلال طولانی مدت در بهر برداری از ساختمان می شود. این در حالی است که در بسیاری از ساختمان های موحودی که در این دستورالعمل مدنظر بوده، ضعف ساختمان مربوط به عدم وجود سیستم باربر لرزه ای با مشخصات مناسب است.


 بهسازی لرزه ای

 آشنایی با مراحل بهسازی لرزه ای ساختمان های اسکلت فولادی

در صورتی که ساختمان فاقد نقشه های سازه و معماری باشد، ابتدا لازم است با اندازه گیری و برداشت اطلاعات، ضمن مشخص نمودن وضعیت همسایگی ساختمان، محوربندی سازه در هر دو امتداد اصلی، ابعاد تیرها و ستون ها، موقعیت دیوارها و ضخامت آن ها، موقعیت و ابعاد بازشوها، ارتفاع طبقات، امتداد تیر ریزی در طبقات و وضعیت سازه راه پله با توجه به بند توصیه های فنی و اجرایی این دستورالعمل تعیین و به صورت نقشه ارائه می شود.
1.    کنترل و تهیه نقشه های ساخت پیکربندی ساختمان
2.    کنترل و اصلاح پیکربندی ساختمان (تقارن / توزیع دیوارهای پنالتی سازه ای در پلان – بازشوها – طول آزاد دیوارها با توجه به ارتفاع و ضخامت آنها – انقطاع دیوارها در امتداد قائم – پیش آمدگی یا فرورفتگی در ارتفاع)
3.    تعیین حداقل دیوار نسبی لازم و نحوه تامین آن با استفاده از گزینه های مختلف بسته به شرایط
4.    انسجام بخشی و تقویت بتن و اجزاء و اعضای ساختمان


 بهسازی لرزه ای

هزینه های عملیات بهسازی لرزه ای نسبی

هزینه عملیات اجرائی بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان بستگی به تعداد طبقات، متراژ، نوع همسایگی و گزینه انتخابی دارد. حدود هزینه تمام شده 10 تا 20 درصد هزینه اخداث ساختمان مشابه می باشد. هزینه پیش بینی شده، علاوه بر هزینه عملیات بهسازی، شامل هزینه های مربوط به جمع آوری و نصب مجدد تاسیسات برقی و مکانیکی معارض، جایگزینی بخشی از تاسیسات بدلیل فرسودگی و یا صدمه دیدن آن ها به هنگام عملیات اجرایی و همچنین، هزینه نقاشی کل طبقات ساختمان نیز می باشد که البته بیشتر جنبه مرمتی دارند. لیکن در هر حال انجام آن ها ضرورت دارد.


 بهسازی لرزه ای

بهترین شرکت در حوزه مقاوم سازی ساختمان و سازه های بتنی را چگونه پیدا کنیم؟

شرکت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند که هر کدام معایب و مزایا خود را دارند. یک شرکت مقاوم سازی باید اولا خدمات حرفه ای به مشتری ارائه دهد. دوما قابل اعتماد باشد و ثالثا پشتیبانی و مشاوره خوبی به مشتری ها ارئه دهد. با توجه به عدم شکل پذیری بتن پس از گیرش نهائی، همواره مهندسین مشاور و پیمانکاران با مشکلاتی روبرو هستند که شرکت بتن برش تهران ضمن آگاهی کامل از این مشکلات و جهت حل آن بصورت علمی و تخصصی، آماده ارائه و سرویس دهی خدمات حوزه مقاوم سازی و بهسازی پروژه های عمرانی می باشد.
شماره تماس جهت دریافت مشاوره رایگان: 021-48013



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28703
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید