امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

نصب دوربین مداربسته در اداره‌ و شرکت‌ خصوصی یا دولتی ممنوع است؟ چرا باید مدیران بر شرکت خود نظارت کنند؟

1401/07/27
کد خبر : 27502
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 58 نفر
طی چندین سال اخیر استفاده از دوربین‌های مداربسته بیشتر شده است. انواع صنوف کسب و کار برای برقراری امنیت در محل کار، ایمنی کارمندان و نظارت بر کیفیت کار آن‌ها از دوربین مداربسته استفاده می‌کنند. دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند؛ کارفرما یا صاحب کسب و کار با توجه به نیاز و بودجه خود اقدام به خریداری و نصب دوربین مداربسته می‌کند. دلایل زیادی برای نصب دوربین مداربسته در ادارات وجود دارد که عبارتند از: جلوگیری از سرقت، بالا بردن کیفیت پاسخ دهی به ارباب رجوع، محافظت از دارایی شرکت، نظارت بر کارمندان، جلوگیری از وقوع جرم و.... هر یک از این دلایل، ضرورت، راهکار و میزان بازدهی نصب دوربین در این مقاله مطرح خواهد شد. الرت ایران به عنوان بزرگترین مرکز فروش آنلاین دوربین مداربسته می‌تواند در صفر تا صد تامین و نصب در سراسر ایران همراه شما باشد.

دلایل نصب دوربین مداربسته در ادارات

همانطور که پیش از این مطرح شد، دلایل زیادی برای نصب دوربین در اداره وجود دارد. نصب دوربین نه تنها به نفع ارباب رجوع بوده بلکه محاسنی نیز برای کارمندان دارد. دلایل نصب دوربین مداربسته به شرح زیر است:

  • پیشگیری از سرقت و جرم
  • ایجاد حس امنیت
  • نظارت بر کیفیت کار کارمندان
  • حفاظت از اموال و دارایی ادارات
  • افزایش راندمان کاری
  • کنترل تردد از راه دور
  • داشتن شواهد کیفری
  • حل و فصل درگیری‌‌ها
  • رعایت قوانین
  • کاهش هزینه های امنیتی
  • نصب دوربین در مناطق پرخطر

 

دوربین مداربسته برای شرکت

 

پیشگیری از سرقت و جرم:

اسناد مهم و دیگر موارد در شرکت نگهداری می‌شود‌. باید از این اسناد، مدارک و اموال شرکت به خوبی محافظت شود‌. از آنجایی که همواره افراد متفرقه در شرکت رفت و آمد دارند، ممکن است فردی قصد برداشتن یا دستکاری این اسناد را داشته و یا در پی سرقت باشند. در چنین شرایطی داشتن دوربین نه تنها نقش پیشگیرانه ای دارد بلکه در صورت وقوع جرم یا سرقت، شناسایی سارقین را ممکن می‌سازد. از سوی دیگر  وقوع رفتار خشونت آمیز و تهدید از سمت کارمندان و یا ارباب رجوع نیز قابل پیگیری می‌باشد. در ضمن اگر سارقین و دیگر افراد بدانند که دوربین در اداره یا شرکت وجود دارد، ممکن است از سرقت دست بکشند.

ایجاد امنیت و کنترل تردد از راه دور:

ایجاد امنیت در فضای کاری از جمله عواملی است که باید وجود داشته باشد. این مورد نه تنها شامل ارباب رجوع بلکه شامل کارمندان نیز می‌شود‌. وجود دوربین مداربسته ای که اتفاقات را ضبط کرده، اتهام و تهمت به ارباب رجوع و کارمند را خنثی می‌کند. اگر دوربین مورد نظر مجهز به میکروفون باشد و در جای درستی نصب شود، چنین مواردی را می‌توان حل و فصل کرد.

از سوی دیگر اگر خشونتی از سوی هر یک از طرفین انجام شود، مقصر شناسایی می‌شود. در محیط‌هایی که افراد غریبه همواره در رفت و آمد هستند و احتمال وقوع هر گونه اتفاقی وجود دارد، وجود دوربین مداربسته و تحت کنترل بودن شرایط، حس امنیت را به کارمندان القا می‌کند. کنترل از راه دور تنها برای افراد متفرقه  نیست، بلکه تردد و رفت و آمد خود کارمندان را نیز می‌توان تحت نظر داشت.

نظارت بر کیفیت کار کارمندان و افزایش راندمان کاری:

افراد مشغول در یک اداره هر کدام وظایفی دارند که در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند. هر کارمندی باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. برای کنترل کیفیت کار هر شخص، دوربین مداربسته می‌تواند کمک بزرگی باشد‌. به  طبع هر چه کیفیت کار بهتر باشد راندمان کاری اداره نیز افزایش می‌یابد. با نصب دوربین مداربسته مدیر یا سرپرست بر کار کارمندان نظارت داشته و در صورت وجود کم کاری به سرعت به آن رسیدگی می‌کند. رسیدگی به کم کاری قدم اول و تدبیر راه حل‌هایی برای رفع مشکل، راندمان کاری را افزایش می‌دهد.

وجود دوربین نوعی بار روانی برای کارمندان دارد. در چنین شرایطی همواره می‌دانند که مدیر بر کار آن‌ها نظارت دارد و حتی ممکن است دوربین‌ها چک شوند. حتی اگر مدیر یا مسئول اداره نیز حضور نداشته باشد، کارمندان کار را به نحو احسن انجام می‌دهند، چرا که عملکرد آن‌ها بررسی می‌شود.

گاها برای ایجاد این اثر روانی می‌توان از دوربین‌های مصنوعی استفاده کرد، یا دوربین‌ها روشن نباشند. کارمندان با فکر به اینکه تحت کنترل هستند، قوانین را رعایت کرده و بدرستی کار خود را انجام می‌دهند.

حفاظت از اموال و دارایی اداره:

همواره اسناد، اموال و مدارکی در محل کار وجود دارد که باید به گونه ای محرمانه از آن‌ها نگهداری شود و امکان دست بردن در آن‌ها وجود نداشته باشد. ربوده شدن و دست کاری در اسناد سیستم شرکت یا اداره را به خطر می‌اندازد.

ممکن است رقبای دیگر به صورت ناشناس وارد شرکت شده و به گونه ای اسناد را دست کاری کنند که به نفع خودشان باشد و یا حتی آن‌ها را از بین ببرند. با وجود داشتن سیستم نظارتی تمام این موارد قابل پیشگیری می‌باشد. در صورت وقوع هر یک از آن‌ها به سرعت می‌توان برخورد‌ و اقدام‌های لازم را انجام داد.

داشتن شواهد کیفری:

همانطور که در پیش از این بیان شد، داشتن دوربین مداربسته نقش پیشگیرانه‌ای در وقوع سرقت یا جرم دارد. در صورت وقوع هر گونه جرم داشتن مدرکی برای ارائه و اثبات آن ضروری است. با در دست داشتن این فیلم‌ها، اعلام سرقت به راحتی پیگیری می‌شود.

حل و فصل کردن درگیری‌ها:

در محیط کاری اختلافاتی ممکن است به وجود بیاید. این اختلافات و درگیری‌ها ممکن است بین کارمندان و یا بین ارباب رجوع و کارمندان باشد. برای حل و فصل کردن و کنترل هر چه بهتر داشتن دوربین مداربسته پیشنهاد خوبی ‌است. دوربین‌هایی با قابلیت‌های ویژه مانند میکروفون داخلی کمک شایانی به مدیران اداراه‌ها می‌کند. از طرف دیگر فیلم‌های ضبط شده شاهد خوبی برای بررسی مشکل می‌باشد. در ضمن با اینکار می‌توان از هر گونه سو استفاده در محیط کار پیشگیری کرد‌.

رعایت قوانین:

به طور قطع همه کارمندان از قوانین داخلی ادارات مطلع هستند؛ با این وجود هنوز افرادی قوانین را رعایت نمی‌کنند. دوربین این فرصت را در اختیار سرپرستان و مدیران قرار می‌دهد تا با مشاهده فیلم‌ها به صورت زنده از قانون شکنی‌ها مطلع شده؛ سپس برخورد و بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

کاهش هزینه‌های امنیتی:

برای برقراری امنیت و انجام اقداماتی در صورت نیاز، نظارت مداوم ضروری است‌. برای نظارت ۲۴ ساعته باید فرد یا افرادی را برای اینکار در نظر گرفت. تعیین نیروی انسانی نه تنها هزینه زیادی دارد بلکه بازدهی بالایی نیز به همراه ندارد. دوربین‌های مداربسته به صورت ۲۴ ساعته تصویرها را ثبت می‌کند و امکان مشاهده آنلاین را ممکن می‌سازد.

نصب دوربین در مناطق پر خطر:

در برخی از شرکت‌ها مناطق پرخطری نظیر کارگاه‌ها وجود دارد. در این محل‌ها احتمال رخ دادن هر گونه اتفاقی وجود دارد. در صورت رخ دادن مشکلی با وجود دوربین مداربسته می‌توان به سرعت اقدامات لازم را انجام داد.

محل نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته را باید در محل مناسبی نصب کرد تا بتوان بهترین استفاده را از آن کرد. محل نصب و تعداد دوربین‌های مورد نظر توسط کارشناس تعیین می‌شود. نصب دوربین در محیط داخلی و محیط خارجی می‌تواند انجام شود. دوربین‌های متنوعی به این منظور در بازار وجود دارند. برای انتخاب دوربین مناسب می‌توان با کارشناس مربوطه مشورت کرد. همچنین با دانستن گارانتی‌های معتبرصنعت دوربین مداربسته میتوان انتخاب مناسب برای خرید داشت.

محل نصب دوربین مداربسته نیز باید به درستی تعیین شود. عموما دوربین‌های مداربسته در مقابل درب ورودی، راهروهای پر رفت و آمد، محل رفت و آمد کارمندان، پارکینگ و درب ورودی پارکینگ نصب می‌شوند.

در مقابل درب ورودی:

مقابل درب ورودی از جمله مکان‌هایی است که تردد و رفت و آمد بسیار زیاد است‌. با نصب دوربین در این محل، می‌توان رفت و آمد‌های صورت گرفته را به راحتی کنترل کرد. البته اگر محیط یا سالن ورودی بزرگ باشد می‌توان از دوربین‌هایی با لنز موتورایز استفاده کرد.

راهرو های پر رفت و آمد مراجعان:

عموما راهروها  ازدحام بالایی دارند و بهتر است دوربین مداربسته در این محل نصب شود. هدف از نصب دوربین در این محل کنترل تردد افراد متفرقه و به طور غیر مستقیم زیر نظر گرفتن فعالیت کارمندان می‌باشد.

محل رفت و آمد کارمندان:

از دیگر محل‌هایی که بهتر است دوربین مداربسته نصب شود، محل رفت و آمد و اتاق کارمندان است. هدف از نصب دوربین در این مکان حفظ امنیت، آسودگی خاطر برای ارباب رجوع و کارمندان، پیشگیری از سرقت در صورت وقوع و پیگیری آن، افزایش راندمان کاری و کنترل اتاق در نبود کارمندان می‌باشد.

پارکینگ و درب ورودی آن:

نصب دوربین مداربسته در ورودی پارکینگ و داخل آن نیز همواره پیشنهاد می‌شود. اینکار برای امنیت هر چه بیشتر خودروهای افراد سازمان و یا کارمندان می‌باشد. تعداد دوربین‌های مورد نیاز به با توجه به اندازه پارکینگ متفاوت می‌باشد.

قوانین نصب دوربین مداربسته در اداره‌ها

نصب دوربین مداربسته با توجه به دلایل ذکر شده حائز اهمیت است اما رعایت کردن برخی از شرایط الزامی است که عبارتند از:

  • افراد باید از وجود دوربین مداربسته اطلاع داشته باشند.
  • فضایی که توسط دوربین تحت کنترل است، اعلام شود.
  • به خطر نیفتادن حریم خصوصی الزامی است.

انتخاب دوربین مناسب

حال با توجه به اهمیتِ داشتن دوربین مداربسته و تمام مزیت‌های آن اقدام بعدی، تهیه دوربین مناسب می‌باشد. دوربین‌های مداربسته تنوع زیادی دارند و هر یک ویژگی‌ مخصوص به خود را دارد. با کمک گرفتن از متخصص می‌توان دوربینی مناسب  تهیه کرد. در کنار خرید دوربین، خرید دستگاه NVR یا DVR را نیز باید در نظر گرفت. کاربران با مشخص کردن هدف و بودجه خود می‌توانند دوربین و دستگاه را تهیه کنند. اگر هدف فقط نظارت عمومی باشد دوربین‌های HP مناسب بوده؛ اما اگر قابلیت‌های بیشتری مد نظر باشد، دوربین‌های IP گزینه مناسبی هستند.

از جمله ویژگی‌های دوربین‌های پیشرفته، که به طبع قیمت بالاتری دارند، قابلیت دید در شب برای ضبط تصویرها، زوم اپتیکال، پوشش دهی زوایا مختلف و ضبط ۲۴ ساعته می‌باشد.

کلام آخر

داشتن دوربین مداربسته در اداراه‌ها و شرکت‌ها مزایا زیادی دارد و باعث بهبود عملکرد افراد می‌شود. در کنار داشتن دوربین مداربسته باید قوانین مربوط به آن یعنی اطلاع رسانی، به نحو احسن رعایت شود. کاربران با کمک یک متخصص می‌توانند دوربین مناسب را با توجه به بودجه و هدف مورد نظر خود انتخاب کنند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27502
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید