امروز شنبه 06 مرداد 1403

Saturday 27 July 2024

سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی چیست؟

1401/07/27
کد خبر : 28816
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 54 نفر

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید تعداد زیادی از بانوان پس از بارداری و مثبت شدن تست حاملگی در مدت زمان کوتاهی مجدداً قاعدگی‌شان شروع شده و تست بارداری آن‌ها نیز منفی در خواهد آمد. این اتفاق می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما یکی از این دلایل که متداول‌ترین مورد نیز است، سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی است که متاسفانه با وجود شایع بودن آن خیلی مورد بررسی قرار نگرفته.

حاملگی شیمیایی در چند هفته اول حاملگی رخ می‌دهد که معمولاً قبل از هفته پنجم است و با توجه به‌اینکه از نظر بالینی تشخیص داده نمی‌شود، بسیاری از بانوان آزمایش مثبت بارداری را یک نتیجه اشتباه می‌پندارند اما در بسیاری از موارد حاملگی واقعاً اتفاق افتاده و سقط جنین شیمیایی رخ داده است.

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع کسب کنید تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل برایتان تشریح کنیم که سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی چیست.

بارداری شیمیایی چیست؟

سقط جنین به‌دلایل مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد اما زمانی آن را بارداری شیمیایی می‌نامند که جنین کاشته می‌شود اما فرایند‌های بعدی رشد اتفاق نیفتاده و در نهایت جنین سقط می‌شود. این پدیده هم به‌صورت طبیعی اتفاق می‌افتد و هم پس از لقاح مصنوعی و همان‌طور که پیشتر گفته شد در ابتدا تست بارداری مثبت است اما پس از چند روز با کاهش سطح hCG تست بارداری منفی خواهد بود.

این فرآیند قدری عجیب است و هم می‌توان آن‌را بارداری و هم می‌توان سقط جنین در نظر گرفت. می‌توان آن را بارداری دانست چرا که لانه گزینی در آندومتر انجام شده و در واقع این اولین قدم بارداری است و متقابلا رشد جنینی نیز متوقف می‌شود و این همان سقط جنین است.

علائم بارداری شیمیایی

متاسفانه بارداری شیمیایی یا سقط جنین زودهنگام دارای علائم کاملاً مشخص و اختصاصی نیست و اغلب بانوان حتی بدون اینکه خودشان متوجه شوند دچار بارداری شیمیایی و سقط جنین می‌شوند. هم‌چنین به‌دلیل اینکه سقط جنین زودهنگام زودتر از آن رخ می‌دهد که علائم اولیه بارداری مانند حالت تهوع و خستگی رخ دهد، بانوان حتی به‌باردار بودن مشکوک هم نمی‌شوند.

به‌همین جهت تنها علامت مهم که تا حدودی می‌تواند بیانگر سقط جنین زودهنگام باشد، عقب افتادگی قاعدگی است اگرچه موارد خفیف‌تری مانند لکه بینی ملایم در یک هفته قبل از موعد قاعدگی و هم‌چنین گرفتگی شکمی خفیف و خونریزی واژن حتی پس از آزمایش مثبت نیز می‌تواند جزء علائم این مشکل باشد اما به‌هر جهت تشخیص نهایی بسته به‌نتایج آزمایشات و نظر متخصص زنان است.

 تصویری زنی که از روی بیبی چک می‌خواهد ببیند واقعا حامله است یا دچار بارداری شیمیایی شده

دلایل بارداری شیمیایی

دلایل دقیق بارداری شیمیایی ناشناخته است و هنوز کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود تا جنینی که موفق به‌کاشت خود شده است رشدش متوقف شود و در نهایت از رحم جدا شود. اما به‌نظر متخصصان برخی دلایل می‌توانند محتمل باشند که این دلایل به‌شرح زیر هستند:

  • مصرف دخانیات
  • سن بالای مادر
  • برخی عفونت‌ها
  • اختلالات انعقادی
  • ناهنجاری‌های رحم
  • اختلالات هورمونی
  • سبک زندگی ناسالم
  • لانه گزینی در خارج رحم
  • اختلالات تیروئید کنترل نشده
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • ایجاد اختلالات و تغییرات ژنتیکی در جنین یا گامت‌ها

لازم به‌ذکر است که موارد گفته شده لزوماً به‌عنوان دلیل بروز بارداری شیمیایی نیستند و تنها خطر این اتفاق را افزایش می‌دهند.

آیا بارداری مجدد بعد از بارداری شیمیایی ممکن است؟

اگرچه که در صورت تشخیص، بارداری شیمیایی از نظر روحی افراد را تخریب می‌کند اما خوشبختانه تاثیری بر آینده بارداری ندارد و مادر پس از گذراندن این اتفاق می‌تواند مجدداً به‌بارداری سالم‌امیدوار باشد. هم‌چنین این مشکل بسیار رایج است و با توجه به‌این موضوع خیلی نباید نگران آن بود.

در صورتی‌که این اتفاق برای شما افتاد تنها کافی است تا منتظر شروع دوره جدید قاعدگی باشید و پس از آن بدون هیچ گونه محدودیتی مجدداً می‌توانید برای بارداری اقدام کنید البته توصیه می‌شود که تحت نظر پزشک متخصص باشید.

عوارض بارداری شیمیایی

عملکرد کلی بارداری شیمیایی برای بدن بانوان مضر است اما خوشبختانه آنقدر زود به اتمام می‌رسد که این تاثیرات فرصت بروز روز به‌صورت شدید را پیدا نمی‌کنند. با توجه به‌این موارد می‌توان نتیجه گرفته حتی در صورت تشخیص نیز نیازی به‌اجرای فرآیند درمانی خاصی وجود ندارد و عوارض این مشکل بسیار زود از بدن مادر پاک خواهند شد. از طرفی اگر بارداری از نوع شیمیایی باشد سقط جنین در آن اجتناب ناپذیر است و هیچ فرآیند پزشکی تا به‌امروز وجود ندارد که بتواند جلوی این اتفاق را بگیرد اما در صورتی‌که یک بار این مشکل را تجربه‌کرده‌اید، بهتر است که برای کاهش احتمال سقط جنین دیگر با پزشک در ارتباط باشید. (منبع: دکتر سلام)

تشخیص بارداری شیمیایی

بارداری شیمیایی معمولاً در هفته‌های ابتدایی بارداری و نهایتاً در 5 هفته نخست اتفاق می‌افتد و در این دوره نمی‌توان از طریق سونوگرافی این مشکل را تشخیص داد و تنها راه تایید، آزمایش خون و تست بارداری است. با توجه به‌اینکه این مشکل از طریق آزمایش‌های شیمیایی شناسایی می‌شود به‌آن بارداری شیمیایی گویند.

پیشگیری از بارداری شیمیایی

متاسفانه روش مشخص و کارسازی برای پیشگیری از بارداری شیمیایی وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان کرد، جلوگیری از عوامل خطر ساز آن‌هم در صورت امکان است. به‌عنوان مثال همان‌طور که اشاره شد یکی از دلایل این مشکل، مصرف دخانیات یا سبک زندگی ناسالم است که با پرهیز از این موارد می‌توان تا حد امکان از بروز بارداری شیمیایی یا سقط جنین زودهنگام جلوگیری کرد. یا به‌عنوان مثال دیگر در صورتی‌که به‌اختلالات هورمونی مبتلا هستید، حتماً باید تحت نظر دکتر غدد قرار بگیرید تا احتمال بروز این عارضه تا حد امکان کمتر شود.

 تصویر زنی که تحت معاینه پزشک برای بررسی صحت و سلامت جنین و مبتلا نشدن به بارداری شیمیایی است

جمع‌بندی

سقط جنین در هر دوره‌ای از بارداری و به‌هر دلیلی اتفاقی تلخ و ناگوار است که روحیات تمام اعضای یک خانواده مخصوصاً مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از رایج‌ترین این دلایل بارداری شیمیایی است. این مشکل هنوز برای متخصصان ناشناخته است و به‌همین واسطه متاسفانه باور‌های غلط زیادی در رابطه با این مشکل وجود دارد. به‌همین جهت ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی را برای شما تشریح کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌مطب پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت مشاوره حضوری یا غیرحضوری پزشکان متخصص در هر تخصص پزشکی اقدام کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/28816
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید