امروز سه‌شنبه 16 مرداد 1403

Tuesday 06 August 2024

جامعه آماری و روش نمونه گیری در پروپوزال و پایان نامه


1403/05/16
کد خبر : 2408873
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 33 نفر

برای نمونه گیری می‌توان به روش‌های قضاوتی، ساده، منظم و… عمل کرد. همانطور که می‌دانید یکی از گام‌هایی که افراد در مسیر انجام پایان نامه باید بردارند، نوشتن پروپوزال است. در مسیر انجام تحقیقات پایان نامه و پروپوزال، تعامل با جامعه آماری اهمیت زیادی دارد. این اهمیت زمانی بیشتر می‌شود که فرد تصمیم به انجام پایان نامه در رشته‌های علوم انسانی و انجام پروژه spss را داشته باشد. اگر با روش‌های نمونه گیری آشنا نیستید، به شما تبریک می‌گوییم. چرا که تمامی این موارد قرار است در این مطلب از سایت پایان نامه کار خدمت شما توضیح داده شوند.
 

مفهوم جامعه آماری

از جامعه آماری می‌توان به عنوان جمعی از اشیاء، افراد و تمامی پدیده‌های دیگری یاد کرد که محقق قرار است نتیجه تحقیقاتش را به تک تک آن‌ها تعمیم دهد. موردی که در این باره دارای اهمیت است، وجود یک یا چند صفت مشترک بین اعضای جامعه آماری است. برای نمونه درصورتی که جامعه آماری شما زنان باشند، جنسیت را می‌توان یک صفت مشترک تلقی کرد. زمانی که قرار است تحقیقات خود را روی دانشجویان انجام دهیم، داشتن تحصیلات دانشگاهی یک صفت مشترک است. بنابراین وجود صفت مشترک بین اعضای جامعه یک ضرورت است.

مفهوم نمونه در پروپوزال‌نویسی

شاید شما هم بارها با جمله «مشت نمونه خروار است!» روبرو شده باشید. به بیان بهتر ما می‌خواهیم به سراغ بخشی از جامعه برویم که دارای ویژگی‌ها و صفات جامعه آماری باشند. طوری که بتوان بر مبنای این نمونه، یک قضاوت کلی درباره جامعه داشته باشیم. حتما شما هم موافق هستید که برای دسترسی به تمامی اعضای جامعه دچار کمبود زمان، هزینه و نیرو هستید. بنابراین می‌توان ادعا کرد که نتایج نمونه گیری را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد.

روش‌های مختلف نمونه گیری

به طور کلی می‌توان برای نمونه گیری از دو روش استفاده کرد. در ادامه به این روش‌ها و تمامی ویژگی‌های مربوط به آن اشاره خواهیم کرد.

نمونه گیری احتمالی

منظور از این روش نمونه گیری این است که اعضا برای انتخاب شدن شانس برابری دارند. به بیان بهتر نمونه گیری به صورت کاملا تصادفی انجام می‌شود.

نمونه گیری غیراحتمالی

منظور از این روش این است که نمونه گیری به شکلی هدفمند انجام می‌شود. به بیان بهتر انجام این روش، حالت از پیش تعیین شده دارد. در این روش بیشتر از عبارت آماراستنباطی از آمارتوصیفی استفاده می‌شود. به بیان بهتر چنانچه ما تمامی واحد‌های جامعه آماری را بررسی کنیم، نام این حالت سرشماری است.

نگاهی به مزایا و تاثیر نمونه گیری

شاید بپرسید که کاربرد‌ها و مزایای نمونه گیری کدامند؟ در لیست زیر به تمامی این موارد اشاره کرده ایم:
• برخورداری از دقت بیشتر: درصورتی که انتخابی محدود در جامعه آماری اتخاذ کنید، دقت مطالعه شما افزایش می‌یابد.
• ذخیره زمان: وقتی دامنه نمونه را محدود کنید، قطعا برای مطالعه آن هم باید زمان کمتری به صرف دهید.
• کمتر شدن هزینه‌ها: وقتی دامنه پژوهش را محدود کنید، خواهید دید که هزینه‌های پرداختی کاهش خواهند یافت.

آشنایی با چند روش نمونه گیری

امروزه می‌توان انواعی از روش‌های نمونه گیری را دید و در این قسمت هم قصد داریم که به چند مورد از این روش‌ها اشاره کنیم. همانطور که کمی قبل‌تر توضیح دادیم، نمونه گیری خود دارای دو روش کلی غیراحتمالی و احتمالی است. مهم‌ترین روش‌های نمونه گیری غیراحتمالی به شرح زیرند:
•    نمونه گیری تصادفی
•    نمونه گیری قضاوتی
•    نمونه گیری سهمیه‌ای
•    و…
همچنین روش‌های نمونه گیری احتمالی هم به شرح زیرند:
•    نمونه گیری خوشه‌ای
•    نمونه گیری طبقه‌ای
•    نمونه گیری تصادفی ساده
•    نمونه گیری تصادفی منظم
•    و…
در ادامه به مهم‌ترین موارد ذکر شده در بخش‌های قبلی اشاره خواهیم کرد.
 

نمونه گیری قضاوتی

از نمونه گیری قضاوتی می‌توان به روشی یاد کرد که در آن افرادی که دارای اطلاعاتی خاص هستند و محقق در جستجوی اطلاعات آن‌هاست، به شکلی هدفمند بررسی می‌شوند. برای نمونه ممکن است بخواهید درباره فرار نوجوانان در منزل تحقیق کنید. برای این کار باید به سراغ پارک ها، پایانه‌های مسافربری و… سری بزنید. چرا که احتمالا افراد پس از فرار از منزل به سراغ این قسمت‌ها می‌روند.

نمونه گیری آسان

در این روش محقق به سراغ نزدیک‌ترین افراد و سهل الوصول‌ترین آن‌ها به نمونه تحقیق می‌رود. برای نمونه شاید افراد قصد داشته باشند درباره کتابخوانی پژوهش انجام بدهند. بنابراین تنها کافی است که محقق یک بازه صبح تا عصر را در کتابخانه سر کند. در این صورت به راحتی می‌تواند با افرادی که قصد دارند از کتابخانه، کتاب به امانت ببرند، مصاحبه کند.

نمونه گیری تصادفی ساده

این روش تفاوت‌هایی با نمونه گیری تصادفی آسان دارد. در این روش باید لیستی از کلیه افراد تهیه کرد و به طور تصادفی هریک از افراد را مورد انتخاب قرار داد. شاید از طریق قرعه کشی بخواهید این کار را انجام دهید و یا بخواهید از طریق نرم‌افزار یا جدول اعداد تصادفی، کار خود را پیش ببرید.

نمونه گیری منظم

در نمونه گیری منظم باید ابتدا لیستی از کلیه افراد تهیه کرد. یعنی اگر قرار است از بین ۱۰۰۰ نفر، صد نفر انتخاب شوند، باید لیست تهیه کنیم و سپس جامعه آماری را تقسیم کنیم. یعنی اگر از ۱۰۰۰ نفر قرار است ۱۰۰ نفر را انتخاب کنیم، باید این تقسیم‌بندی با فواصل منظم رخ دهد. درواقع باید یک عدد را انتخاب کرد و نمونه گیری را براساس آن انجام داد. برای نمونه اگر تصمیم دارید از فرد شماره سه شروع کنید، می توانید در انتخاب‌های بعدی به سراغ اعداد ۱۳.۲۳ و یا ۳۳ و… بروید.

بهترین مشاوره انجام پروپوزال را از پایان نامه کار بخواهید!

آیا به دنبال بهترین خدمات انجام پروپوزال و یا سفارش پایان نامه ارشد و دکتری هستید؟ همین الان پایان نامه کار درخدمت شماست تا بهترین خدمات در این زمینه را به شما ارائه کند. آن هم به کمک کادری کاملا حرفه‌ای و بهترین قیمت ارائه خدمات. تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا همکاران ما از صفر تا صد شما را راهنمایی کنند.

 

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2408873
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید