امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

توصیه‌های ضروری به بیماران قلبی در فصل تابستان

1401/07/27
کد خبر : 28679
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 44 نفر
واقعیت این است که جلوی گرما را نمی‌توانیم بگیریم اما متخصصان درمانکده چند راهکار ساده به شما پیشنهاد می‌‌کنند که با رعایت آنها می‌توانید به دستگاه قلبی و عروقی خود کمک کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید

اگر در طی روز به اندازه کافی آب و مایعات مصرف نکنید، عملکرد سیستم قلبی و عروقی با مشکل مواجه می‌شود. در ترکیبات خون آب وجود دارد. آب باعث می‌شود تا خون غلظت مناسبی داشته باشد و به راحتی از شریان‌ها عبور کند. کم آبی خون را غلیظ می‌کند و این امر منجر به منقبض شدن رگ‌ها خواهد شد. در نتیجه فشار خون بالا بروز پیدا می‌کند. در این شرایط قلب مجبور است بیش از توان خود کار کند، به همین دلیل دچار ضربان قلب نامنظم و تپش قلب نیز خواهید شد.

برای مراقبت از سیستم قلب و عروق بهتر است در روزهای گرم سال حتما روزی ۸ لیوان آب مصرف کنید تا از دهیدراته شدن بدن (کم آبی) جلوگیری شود.

حواستان به فعالیت‌های ورزشی باشد

اگر اهل ورزش هستید، حتما ساعاتی را انتخاب کنید که شدت گرمای هوا در کمترین حد خود قرار دارد. ورزش در ساعات اوج گرما تعریق را شدت می‌دهد و می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. نکته بعدی توجه به مدت زمان تمرین ورزشی است. سعی کنید بیش از ۹۰ دقیقه در هوای گرم تمرین نداشته باشید.

در حین ورزش حتما به اندازه کافی آب مصرف کنید. برای این منظور می‌توانید از نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که دارای سدیم و پتاسیم هستند. البته باید بدانید نوشیدن آب در حین تمرینات ورزشی اصول خود را دارد. برای مثال نوشیدن آب یخ در طی ورزش توصیه نمی‌شود. اگر بتوانید در طی روز به اندازه کافی آب، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید، تعادل الکترولیتی بدن در طی تمرینات ورزشی حفظ خواهد شد.

در روزهای گرم سال تمرینات ورزشی مناسبی را با توجه به وضعیت سلامتی خود انتخاب کنید. برای مثال دویدن‌های طولانی مدت می‌تواند خطر گرمازدگی را افزایش دهد. شاید بهتر باشد بجای آن ورزش‌هایی مانند شنا، یوگا و پیلاتس را امتحان کنید.

در روزهای گرم سال لباس مناسب بپوشید

لباس‌هایی که از الیاف مصنوعی هستند، بدن را گرم نگه می‌دارند و اصطلاحا به پوست اجازه تنفس نمی‌دهند. حالا اگر این لباس‌ها تنگ و چسبان هم باشند، بدن در روزهای گرم سال بیش از آنچه که فکرش را کنید تحت فشار قرار می‌گیرد. لباس‌های نخی و آزاد با رنگ‌های روشن، بهترین گزینه برای پوشش در روزهای گرم سال هستند. در کنار آنها می‌توانید از کلاه‌های مختلف نیز استفاده کنید. جالب است بدانید که حتی پوشیدن کفش‌های مناسب می‌تواند در خنک نگه داشتن بدن موثر باشد.

پوشیدن لباس‌های نامناسب در فصل گرما می‌تواند منجر به بروز ناراحتی‌های پوستی نیز شود. آفتاب سوختگی، حساسیت‌های نوری، کهیر آفتابی، از شایع‌ترین ناراحتی‌ های پوستی در فصل گرم سال هستنند. برای رزرو آنلاین نوبت و مشاوره از بهترین دکتر پوست تهران می‌توانید روی خدمات آنلاین سلامت درمانکده حساب کنید.

استراحت را فراموش نکنید

گرما می‌تواند باعث سرگیجه شود. در این حالت احتمالا خون به اندازه کافی به  مغز نمی‌رسد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در محلی خنک دراز بکشید و پاهای خود کمی بالا نگه دارید. برای لحظاتی در همین وضعیت بمانید. به این ترتیب خون راحت‌تر از قلب به مغز می‌رسد و مانع از سرگیجه و بیحالی خواهد شد.

تا جایی که می‌توانید خنک بمانید

حضور در محیط و فضاهای گرم سلامتی بیماران قلبی را تهدید می کند. از هر روشی که می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند، استفاده کنید. برای مثال اگر مجبور هستید در محیطی بمانید که تهویه مطبوعی ندارد، حتما از نوشیدنی‌های خنک و سالم استفاده کنید. نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی نمی‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. این نوشیدنی‌ها مملوء از قند و مواد نگهدارنده هستند و سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مصرف نوشیدنی‌های خانگی بهترین انتخاب است.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

مصرف چربی و نمک دو فاکتور مهمی هستند که بیماران قلبی باید به آن توجه داشته باشند. شاید در تابستان تمایل به مصرف غذاهای چرب کمتر شود اما همچنان افراد به غذاهای آماده و فست فودی تمایل شدید دارند. این غذاها با همه خوشمزگی درصد بالایی چربی و نمک دارند که می‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت قلب و عروق باشد.

بهتر است در رژیم غذایی خود جایی برای خوراکی‌هایی مانند آب دوغ خیار، سکنجبین و خاکشیر باز کنید. این مواد غذایی برای خنک نگه داشتن بدن در روزهای گرم تابستان مفید هستند.

مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه به دلیل کافئين منجر به تپش قلب می‌شوند. بنابراین شاید بهتر باشد، مصرف آنها را در روزهای گرم سال کمتر کنید.

مصرف برخی میوه‌ها مانند هندوانه هم به خنک شدن بدن کمک می‌کند؛ هم آب مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. این میوه دارای ویتامین C، آهن و پتاسیم، ویتامین A و تیامین است. نوشیدن یک لیوان آب هندوانه می‌تواند ویتامین ث روزانه بدن را تامین کند.

داروهای خود را فراموش نکنید

حتما در مورد بیماری و داروهایی که مصرف کنید اطرافیان خود را مطلع کنید تا در مواقع ضروری دسترسی به آنها امکان‌پذیر باشد. برخی داروها می‌توانند بر ضربان قلب تاثیرگذار باشند. در این مورد می‌توانید با متخصص قلب مشورت داشته باشید. برای مشاوره با پزشکان متخصص می‌توانید از خدمات پزشکی مجموعه درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه امکان مشاوره متنی و صوتی با پزشکان متخصص را خواهید داشت.

مشاوره با پزشکان متخصص با درمانکده

با استفاده از خدمات آنلاین سلامت درمانکده می‌توانید به راحتی از پزشک متخصص در سراسر استان تهران آنلاین نوبت بگیرید. همچنین فرصت مشاوره با این متخصصان برای شما وجود دارد. در صورتیکه به آزمایش نیاز داشته باشید کافی است از خدمت آزمایش در منزل درمانکده استفاده کنید. درمانکده مرکز درمانی نیست بلکه با پزشکان متخصص همکاری دارد. این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی را پوشش داده است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/28679
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید