امروز یکشنبه 15 مهر 1403

Sunday 06 October 2024

انواع روش های تحلیلی و استراتژی های معاملاتی در بازار فارکس


1401/07/27
کد خبر : 28833
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 100 نفر

بازار فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان است که در آن انواع ارزهای مختلف با یکدیگر مبادله می شوند. بد نیست بدانید که بیش از 80 درصد معامله گران خرد در این بازار ضرر می کنند. بنابراین اگر می خواهید در این بازار موفق باشید بایستی روش های تحلیلی و استراتژی های معاملاتی خود را در بازار فارکس ارتقاء دهید. البته این تنها عامل شکست معامله گران در بازار نیست.
عملیاتی که یک معامله گر در بازارهای مالی جهت انجام معامله و تسویه حساب انجام می دهد معمولا بسیار ساده است. یعنی با چند کلیک می توان در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس یک معامله را ایجاد کرد. این موضوع و برخی مسائل روانشناختی موجب می شود تا معامله گران بازار فارکس گمراه شوند.
برخی بازارهای مالی مانند بازار ابزار مشتقه (Derivatives) و فارکس بازار فارکس، در اصطلاح "بازی جمع صفر (Zero sum game)" هستند. یعنی بر خلاف بازارهای نقدی مانند بازار بورس، پول جدیدی خلق نمی شود و پولی هم از بین نمی رود.
با این تفاسیر، سود 20% برنده در بازار برابر با زیان 80% دیگر است. پس می توان تصور کرد که 20 درصد اقلیت، یک بازده بسیار قابل توجه را  کسب می کنند.
در ادامه انواع روش های تحلیلی و استراتژی های معاملاتی بازار فارکس را شرح خواهیم داد تا بتوانید مناسب ترین روش را برای خود بیابید و جزو 20 درصد موفق بازار باشید.
همچنین اگر هیچ آشنایی با بازار فارکس ندارید پیشنهاد می کنیم ابتدا پیج آموزش فارکس را مطالعه کنید و سپس به ادامه این مقاله بپردازید.

انواع تحلیل ها

بطور کلی می توان گفت که دو نوع تحلیل به شرح زیر وجود دارد:
•    تحلیل بنیادی یا فاندامنتال
•    تحلیل فنی یا تکنیکال

تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی، آمار و ارقام اقتصادی مورد توجه قرار می گیرند و اثرات این متغیرها بر روی یک یا چند جفت ارز مورد ارزیابی قرار می گیرد. این نوع تحلیل، بیشتر مورد استفاده موسسات و معامله گرانی است سرمایه های کلان دارند. با این حال معامه گران خرد نیز بایستی داده های اقتصادی را رصد کنند.
نمونه هایی از این داده های اقتصادی شامل نرخ بهره، تورم، تولید ناخالص ملی (GDP)، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، انواع گزارشات مربوط به اشتغال می باشد.
 از این اطلاعات معمولا به چند صورت استفاده می شود.
ابتدا ارقام پیش بینی شده برای دوره بعدی با ارقام واقعی دوره قبلی مقایسه می شوند. همچنین ارقام واقعی با ارقام پیش بینی شده برای همان دوره مورد توجه قرار می گیرند. علاوه بر این ها ارقام واقعی و پیش بینی شده با ارقام واقعی و پش بینی شده دوره مشابه قبلی تحلیل می شوند.
همچنین انواع اتفاقات سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی می توانند بر ارزش و حرکت قیمتی ارزها اثرگذار باشند.
برخی اوقات معامله گران فارکس از سفارشات OCO استفاده می کنند. فرض کنید زمان انتشار یک خبر مهم فرا رسیده است ولی معامله گر نمی داند این خبر چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت. تنها چیزی که او پیش بینی می کند این است که بعد از خبر احتمالا یک جهش قیمتی در بازار رخ دهد.
بدین ترتیب، تریدر از سفارش OCO استفاده می کند. یعنی یک سفارش بالاتر و یک سفارش پایین تر از قیمت جاری بازار قرار می دهد. بدین ترتیب اگر یکی از این دو سفارش انجام شد سفارش دیگر بطور خودکار کنسل می شود.

تحلیل تکنیکال

روش تحلیلی دوم، تحلیل تکنیکال است. در این روش سعی می شود بر اساس آمار و داده های تاریخچه قیمت، نمودار و حجم معاملات، آینده بازار پیش بینی شود.
ابزارها و روش های متفاوتی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

1- الگوهای قیمتی

الگوهای قیمتی، اشکالی هستند که با بالا و پایین شدن قیمت، بر روی نمودار ظاهر می شوند. برای مثال، یکی از الگوهای قیمتی، الگوی مثلث است. در این الگو قیمت با نوساناتی که داشته شکلی شبیه به مثلث بر روی نمودار ایجاد می کند.

2- اندیکاتورها

ابزار رایج دیگر در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستند. هر اندیکاتور یک فرمول ریاضی مخصوص به خود دارد. معمولا داده های اصلی این فرمول ها جهت محاسبه، قیمت، زمان و حجم معاملات می باشد.
با اندیکاتورها می توان گرایش کلی بازار و موقعیت فعلی قیمت را سنجید.

3- کندل استیک های ژاپنی

پرکاربردترین نوع نمودار، نمودار شمعی یا کندل استیک است. زمانیکه یک یا چند کندل با ساختار خاصی شکل می گیرند یک نشانه برای صعود یا نزول بازار در نظر گرفته می شوند.
این یک روش بسیار قدیمی است و کارایی بالایی نیز دارد.

4- امواج الیوت

 موج شماری الیوت را می توان بعنوان پیچیده ترین و دقیق ترین روش تحلیل تکنیکال نام برد. در امواج الیوت برای قیمت، یک چرخه یا سیکل در نظر گرفته شده است. این چرخه قیمت در بازه های بسیار بلندمدت تا بسیار کوتاه مدت قابل مشاهده و شناسایی هستند. اما یک تحلیلگر بایستی زمان زیادی را جهت یادگیری و همچنین شناسایی امواج صرف کند.

5- سنتیمنت یا احساسات بازار

در این روش تحلیلی از دو نوع شاخص استفاده می شود. برخی شاخص ها بر پایه اطلاعات آماری محاسبه می شوند و برخی دیگر بر پایه نظرات فعالان بازار مورد توجه قرار می گیرند.
نمونه ای از شاخص آماری که در تحلیل سنتیمنت استفاده می شود نسبت حجم معاملات در بازار اختیار معامله (Options) می باشد. در این نسبت حجم معاملات اختیار فروش تقسیم بر حجم معاملات اختیار خرید (put/call) می شود.
همین طور از جمله نمونه تحلیل بر اساس نظرات فعالان بازار، به پوزیشن های معاملاتی تریدرها اشاره کرد.    
در وبسایت های محبوب فارکس مانند "فارکس فکتوری" بخشی وجود دارد که پوزیشن تریدرهای آن وبسایت را نشان می دهد.
برای مثال فرض کنید از بین 400 نفر معامله گر، 300 نفر یعنی 75% در جفت ارز یورو دلار وارد موقعیت فروش شده اند. با توجه به این موضوع که اکثر معامله گران در بازار ضرر می کنند با استفاده از این اطلاعات به دنبال فرصت خرید در این جفت ارز خواهیم بود.

استراتژی ها و روش های معاملاتی در فارکس

 برخی معامله گران بازار ارز از روش "ایجاد معامله و فراموش (set and forget)" استفاده می کنند. در این روش شما پس از تحلیل یک جفت ارز و یا ابزار معاملاتی دیگر، نقطه ورود، حد سود و حد زیان معامله خود را مشخص می کنید. سپس بر این اساس، سفارش معاملاتی خود را از طریق پلتفرم معاملاتی به بازار ارسال می کنید.
در این حالت در صورتیکه معامله ایجاد شد هیچگونه دخالتی در معامله نخواهید داشت تا اینکه پوزیشن معاملاتی شما یا با حد سود و یا با حد زیان بصورت خودکار بسته شود.
این روش، مناسب افرادی است که زمان کافی برای رصد بازار را ندارند. همچنین برای افراد هیجانی که نمی توانند احساسات خود را در معاملات بدرستی کنترل کنند می تواند روش بسیار مفیدی باشد.
روش دیگر معامله این است که پس از ایجاد معامله دائما بازار را رصد و بر اساس آن، معاملات باز خود را مدیریت کنیم.
برای مثال ممکن است پس از باز کردن یک پوزیشن معاملاتی خرید، یک خبر منفی برای جفت ارز مورد معامله منتشر شود. در این حالت اگر معامله در سود باشد تریدر، معامله خود را می تواند سیو سود کند و مابقی معامله را ریسک فری کند. یعنی بخشی از معامله را با سود ببندد و حد زیان معامله را برای قسمت باز معامله به نقطه ورود بیاورد.
در یک دسته بندی دیگر، تریدرهای فارکس با معاملات خود به دو صورت عمل می کنند.
معامله گران فارغ از اینکه از چه روش تحلیلی برای معاملات خود استفاده می کنند در لحظه ایجاد معامله، حد سود و حد زیان معامله را تعیین کنند. و یا اینکه معامله را ایجاد و سپس بدنبال نشانه هایی از پیش تعیین شده در بازار خواهند بود تا معامله خود را با سود یا با زیان ببندند.
اگر معامله گر مبتدی هستید ترجیحا از روش دوم استفاده نکنید. زیرا در روش دوم، نسبت ریسک به پاداش شما مشخص نیست.
از طرف دیگر، کنترل احساسات جهت پایبندی به استراتژی معاملاتی، دشوار خواهد شد.
سخن آخر
روش های تحلیلی و استراتژی های متفاوتی جهت معامله در بازار فارکس وجود دارند. شما بایستی روشی را انتخاب کنید که با روحیات و سبک زندگی شما بیشترین سازگاری را داشته باشد.
بدین ترتیب احساس راحتی شما در معامله موجب خواهد شد تا کنترل احساسات نیز راحت تر شود و احتمال موفقیت معاملات نیز افزایش یابد.
همچنین بعنوان یک روش مکمل تحلیلی، می توان همیشه از تحلیل همبستگی جفت ارزها در فارکس استفاده کرد. این روش را می توانید هم برای ایجاد یک معامله جدید و هم برای تایید تحلیل های دیگر خود بکار بگیرید.
شما می توانید مقالات مشابه این مطلب و سایر مقالات تخصصی بازار فارکس را در وبسایت بورس تایم مطالعه می کنید.
همچنین ، ابزارهایی مانند ماشین حساب لات سایز و تقویم اقتصادی برای استفاده معامله گران فعال، در سایت قرار داده شده است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/28833
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید