موسیقی تلفیقی (فیوژن) گونهای از موسیقی که نتیجه تلفیق دو یا چند فرهنگ موسیقایی است. موسیقی تلفیقی ترجمه اصطلاح موسیقی فیوژن است که در اصل و ابتدا به ترکیب موسیقی جز با فانک و راک گفته میشدهاست.در موسیقی تلفیقی همواره تلاش در به هم رساندن موسیقی در دهکده جهانی موسیقی است به عنوان مثال میتوان به تلفیق موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی در آلبوم (مولانا و باخ) اثر داود آزاد یا تلفیق موسیقی اصیل آذربایجان با موسیقی جز که توسط عزیز مصطفی زاده در آذربایجان صورت میگیرد، اشاره کرد.
عباس مهرپویا از آغازگران موسیقی تلفیقی در ایران بود.مهرپویا موسیقی را با آموختن عود از نوازندهای عرب آغاز کرد و بعدها از آموزگارانی ایتالیایی و آلمانی گیتار زدن را آموخت اما نقطه عطف کار او زمانیست که به هند سفر کرد و سیتار نواختن را فرا گرفت و پس از آن آهنگهای بسیار متفاوتی را با نوای ساز سیتار و با آواز به سبک خاص خویش ارائه کرد. او در زمان خود تنها نوازنده چیرهدست سیتار درایران بود و با تسلطی که بر آن داشت، کوشید که نوای این ساز را با نوای سازهای دیگر تلفیق کند و ملودیهای تازهای را بسازد.از دیگر نقشهای مؤثر در شکلگیری موسیقی تلفیقی ایران، میتوان به محسن نامجو و بعضی گروههای راک ایرانی مانند اوهام و باراد اشاره داشت.
بگو به باران ببارد امشب
بگو
بگو به باران ببارد امشب
بگو بشوید از رخ غبار این کوچه باغ ها را
که در زلالش سحر بجوید
ز بی کران ها حضور ما را
که در زلالش سحر بجوید
ز بی کران ها حضور ما را
به جست و جوی کرانه هایی که
راه برگشت از آن ندانیم
من و تو بیدار و محو دیدار
سبک تر از ماه تاب و از خواب
روانه در شط نور و نرما ترانه ای بر لبان بادیم
به جست و جوی کرانه هایی که
راه برگشت از آن ندانیم
من و تو بیدار و محو دیدار سبک تر از ماه تاب و از خواب
21 آبان 1403
21 آبان 1403
22 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
28 آبان 1403
28 آبان 1403
28 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
25 آبان 1403
25 آبان 1403
09 آبان 1403
26 آبان 1403
26 آبان 1403
26 آبان 1403
مشاهده بیشتر
01 آذر 1403
04 آذر 1403
04 آذر 1403
04 آذر 1403
07 آذر 1403
11 آذر 1403
20 آذر 1403
20 آذر 1403
21 آذر 1403
11 آذر 1403
19 آذر 1403
19 آذر 1403
22 آذر 1403
22 آذر 1403
19 آبان 1403
20 آبان 1403
20 آبان 1403
20 آبان 1403