امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

5 اصل خیلی مهم برای اینکه بتوانید حافظه خود را تقویت کنید!


1401/07/27
کد خبر : 27348
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 23 نفر

یکی از عواملی که باعث شده این موضوع امروزه بیشتر شود «گسترش اینترنت و تکنولوژی» است زیرا ما ترجیح می‌دهیم به جای تقویت حافظه و به خاطر سپردن اسامی و شماره تلفن‌های مختلف از گوشی موبایلمان کمک بگیریم. به نظر شما راه چاره چیست؟

درباره عوامل مؤثر بر نحوه عملکرد مغز چیزی می‌دانید!

استرس: همه ما برای ایجاد انگیزه به میزان کمی استرس احتیاج داریم اما عدم توانایی کنترل این حس منجر به استرس مزمن و آسیب رساندن به مغز می‌شود. بر اساس مطالعات اخیری که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استرس طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در ساختار مغز و ایجاد مشکلات روانی مانند اضطراب، مشکل یادگیری یا اختلالات خلقی شود.
ورزش: مغز انسان بزرگ‌ترین سیستم متابولیک بدن است که همیشه به انرژی احتیاج دارد. ورزش محرکی است که می‌تواند این انرژی را افزایش دهد، عملکرد شناختی را بالا ببرد، به تقویت حافظه کمک کند، توجه _ استدلال _ حل مسئله و هوش سیال را بهبود ببخشد و در نهایت شما را مجبور به تفکر انتزاعی کند.
خواب: وقتی مغز خواب آلود است، نمی‌تواند با تمام ظرفیتش کار کند و پردازش اطلاعات برای او دشوار می‌شود به‌ویژه زمان یادآوری و تمرکز این مشکل به اوج خودش می‌رسد. مغز خواب آلود نه تنها قضاوت شما را مختل می‌کند بلکه باعث تصمیم گیری‌های خطرناک می‌شود. محققان معتقدند که یک شب محرومیت از خواب باعث تغییر استراتژی هنگام تصمیم گیری‌های مخاطره آمیز می‌شود.

مهم‌ترین اصول تقویت حافظه را بشناسید:

تقویت مغز و حافظه فواید بسیار زیادی دارد به‌عنوان مثال شما مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌تان را فراموش نمی‌کنید، دچار حواس پرتی و عدم تمرکز نمی‌شوید، درس‌ها و مهارت‌های مختلف را راحت‌تر یاد می‌گیرید، موضوعاتی که به ذهن سپرده‌اید را با سرعت بیشتری به یاد می‌آورید، برای یادآوری اعداد یا اسامی به موبایل و ابزارهای دیگر احتیاج ندارید، می‌توانید مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرید، خیلی راحت اطلاعات تخصصی و عمومی را بیاموزید حتی می‌توانید به رشد فردی خودتان کمک کنید. فرقی نمی‌کند که چند سال دارید به‌طور کلی برای تقویت حافظه اصول رفتاری و تغذیه‌ای ثابتی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس شرایط شخصی خودتان آن‌ها را انجام دهید. از مهم‌ترین اصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. روی یک کار تمرکز کنید و حواس پرتی را کاهش دهید

تقویت حافظه


شاید فکر کنید انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان بسیار خوب است در حالی که با این کار فقط قدرت مغزتان را بین چند کار مختلف تقسیم می‌کنید. به عقیده محققان چند وظیفه‌ای باعث می‌شود مغز به طرز عجیبی بین فعالیت‌های مختلف تغییر مکان دهد و نتواند به‌طور کامل بر روی یک کار تمرکز کند به همین منظور برای تقویت عملکرد حافظه می‌توانید هر بار روی یک کار مشخص تمرکز کنید.

2. موسیقی گوش دهید و زمانی را در طبیعت بگذرانید

تقویت حافظه


بر اساس نتایج به دست آمده است از تحقیقات مختلف موسیقی می‌تواند خلق و خوی را بهبود ببخشد و علاوه بر ایجاد احساس شادی در فرد توجه بصری او را تقویت کند. شما می‌توانید با کمی پیاده روی در طبیعت و گوش دادن به موسیقی حدوداً ۲۰ درصد حافظه کوتاه مدتتان را بهبود ببخشید. محیط‌های طبیعی بر خلاف محیط‌های شهری توجه شما را به طرز عجیبی جلب می‌کنند و مزایای بسیار زیادی دارند.

3. هوشمندانه غذا بخورید

برای تقویت حافظه و مغز سالم باید برنامه غذایی هوشمندانه‌ای داشته باشید. هر چیزی که به بدن شما وارد می‌شود به جریان خونی راه می‌یابد و به سمت مغز حرکت می‌کند به همین علت مستقیماً بر نحوه تفکر و احساس شما تأثیر می‌گذارد. بهترین غذاهایی که به مغز کمک می‌کنند شامل غلات کامل، ماست، تخم مرغ، ماهی قزل آلا، زغال اخته، آووکادو، چای سبز، کافئین و شکلات تلخ می‌شود. همان قدر که مصرف غذاهای سالم اهمیت دارد اجتناب از برخی غذاها نیز حائز اهمیت است به‌عنوان مثال دونات، چربی‌های اشباع، غذاهای ادویه‌دار، غذاهای فرآوری شده یا سرخ شده تمرکز و بهره‌وری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

4. مراقبه کنید

 تقویت حافظه


یکی از مؤثرترین تکنیک‌های تقویت حافظه «مراقبه و مدیتیشن» است. بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد مدیتیشن می‌تواند اندازه برخی از نواحی مغز را که مرتبط با تمرکز، حافظه و تفکر عمیق هستند را افزایش دهد و به کاهش افسردگی، اضطراب، خشم و ترس کمک کند.

5. به خودتان اجازه دهید خسته شوید و کمی چرت بزنید

 تقویت حافظه


امروزه مردم آنقدر سرگرم شبکه‌های مجازی و اینترنت هستند که از تنها ماندن با افکارشان می‌ترسند. تحقیقی اخیراً انجام شد که در آن شرکت کنندگان به مدت ۶ الی ۱۵ دقیقه در یک اتاق با افکارشان تنها بودند و این امر باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در آن‌ها شد. محققان معتقدند که اگر مردم زمانی را به تنهایی و فکر کردن اختصاص ندهند توانایی‌شان برای برقراری ارتباط و همدلی با دیگران مختل می‌شود.
به خودتان اجازه دهید که خسته شوید زیرا این امر خلاقیتتان را افزایش می‌دهد. اکثر مردم شب‌ها خواب کافی ندارند و فکر می‌کنند چرت زدن در طول روز کار درستی نیست در حالی که می‌تواند باعث افزایش عملکردتان شود. اگر این چرت ۹۰ دقیقه باشد، می‌تواند قدرت حافظه را حدوداً ۱۰ درصد بهبود ببخشد. شاید آمار زیر برای شما هم جالب باشد:
یک چرت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای می‌تواند تا دو ساعت آینده هوشیاری و تمرکز شما را افزایش دهد.
یک چرت ۶۰ دقیقه‌ای شاید باعث بی‌حالی شما شود اما می‌تواند به بهبود حافظه و یادگیری‌تان کمک کند.
یک چرت ۹۰ دقیقه‌ای دقیقاً مدت زمانی است که مغزتان نیاز دارد تا یک چرخه کامل خواب را تجربه کند؛ پس با انجام آن شما به افزایش هوشیاری، یادگیری، حافظه، خلاقیت و عملکردتان کمک می‌کنید.
تحقیقی وجود دارد که اثبات می‌کند اگر شما نیاز به تجدید قوا دارید اما زمان زیادی برای خوابیدن ندارید فقط کافی است ۱۰ دقیقه چرت بزنید. این مدت زمان کوتاه در مقایسه با چرت‌های ۵، ۲۰ یا ۳۰ دقیقه‌ای فواید بیشتری دارد.


 تقویت حافظه

شما چه پیشنهادی برای تقویت ذهن و حافظه دارید؟

سقراط جمله بسیار جالبی دارد که می‌گوید: یادگیری در حقیقت همان یادآوری است. اگر امروزه دانش و آگاهی باعث تمایز شما از دیگران می‌شود پس یادگیری حکم سلاحتان را دارد. اگر می‌خواهید برای تقویت حافظه خودتان کاری انجام دهید دو راه پیش رو دارید:
راه اول این است که از تکنیک‌های اثبات شده‌ای که در این مقاله بررسی کردیم استفاده کنید.
راه دوم این است که از اساتید برجسته حوزه تقویت حافظه مانند استاد مرتضی جاوید کمک بگیرید.
این موضوع را بدانید که شما به هیچ عنوان فرد کند ذهنی نیستید فقط نمی‌دانید که باید چگونه از مغزتان استفاده کنید. خبر خوب این است که امروزه روش‌های بسیار زیاد و متنوعی برای افزایش قدرت ذهن و حافظه کشف شده فقط کافی است باور کنید که می‌توانید تغییر کنید.


برچسب ها :
# تقویت حافظه

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27348
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید