امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

10 نکته مهم برای محافظت از سرور


1401/07/27
کد خبر : 27499
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 14 نفر

ما در این مقاله سعی می‌نماییم که راهکارهای مفیدی برای جلوگیری از هک شدن سایت و سرور خود به شما بیاموزیم.

راه‌های ایمن سازی سرور:

1- نصب برنامه فایروال CSF:

برنامه فایروال (Firewall)، یک برنامه کارآمد به جهت محافظت و ایمن‌سازی سرور در مقابل هجوم هکرها می‌باشد. این برنامه رایگان، با برنامه‌ای پیشرفته سبب ارتباط برقرار نمودن بین یک داده امن و ناامن شده و در مدت کوتاهی این دو را از هم جدا می‌نماید. استفاده از برنامه فایروال که به دیواره‌ی آتش نیز شناخته می‌شود، همچنین خصوصیات منحصر به فردی نظیر تماشای دایرکتوری، بررسی بسته‌های ارزشمند برای انتخاب مناسب و... را برخوردار است. توصیه می‌شود این نرم‌افزار را تهیه و از آن استفاده نمایید.

2- مانیتورینگ سرور:

روش دیگر برای ایمن‌سازی سرور خود، استفاده از برنامه Logwatch است. توجه به این نکته ضروری است که در حدود 70% هک‌هایی که بر روی سرور اتفاق می‌افتد، توسط عوامل داخلی بوده و یکی از راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل، همین برنامه می‌باشد. این برنامه مفید با کارکرد بسیار آسان، با تجزیه و تحلیل آمار مربوط به اتفاقات مهمی که بر روی سرور شما رخ داده است، به بررسی و رفع مشکلات احتمالی کمک شایانی می‌نماید. این برنامه با نظارت دقیق بر روی لاگ‌های سرور، مشاهده لاگ‌ها را بر روی سیستم خود آسان‌تر می‌نماید.

3- نصب برنامه Modsecurity:

این برنامه یک برنامه فوق امنیتی به منظور کنترل و پایش اطلاعات مربوط به حمله هکرها است. Modsecurity، همچنین با نظارت بر Wordpress و Joomla، وظیفه کنترل نمودن کدهای PHP آنها را عهده‌دار است. این فایروال وب، با بررسی مشکلات به وجود آمده از سوی کاربران یا مدیران مشکوک، IP آنها را به صورت موقت مسدود می‌نماید. لازم به ذکر است این برنامه کاملا رایگان و در سرورهای خاصی نظیر IRPOWER و با Cpanel به بازار عرضه می‌گردد.

4- پشتیبان‌گیری از سرور:

یکی از مهم‌ترین روش‌های برای جلوگیری از هک شدن سرور، تهیه نسخه پشتیبان می‌باشد. این کار برای جلوگیری از ورود هکرهای قوی بر روی سیستم انجام می‌شود و بایستی هر چند روز یکبار نسبت به انجام این عمل، اقدام نمایید. این روش یک راهکار مناسب به منظور بازیابی مجدد سیستم بوده و همچنین بهتر است که این عمل را خودتان انجام دهید. همچنین می‌توانید در مکانی خارج از سرور پس از رمزنگاری آن، اقدام به پشتیبان‌گیری سیستم خود نمایید. توجه کنید که تهیه نسخه پشتیبان به شما کمک کرده تا پس از ذخیره فایل‌های پشتیبان‌گیری شده، در زمان مورد علاقه خود، آنها را بازدید نمایید.

5- نصب نرم‌افزارهای مناسب برای اسکن فایل‌های مخرب:

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای ممانعت از هک سرور، استفاده از نرم‌افزارهای مناسب برای اینکار است. ما در اینجا نرم‌افزارهای ClamAV و rkhunter را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نرم افزار clamAV که آنتی‌ویروسی رایگان و بسیار قوی می‌باشد، به جهت بررسی و تشخیص انواع ویروس‌هایی که توسط هکرها و سایت‌های مختلف بر روی سرور ایجاد شده‌اند، استفاده می‌شود.
نرم‌افزار rkhunter نیز که آن هم آنتی‌ویروسی قوی و کارآمد بوده و برای پیدا نمودن روت‌کیت‌ها (rootkits) موثر است. این روت‌کیت‌ها که ساخته دست هکرها می‌باشد، قابلیت دسترسی به نقاط مختلف سرور را داراست. برای دستیابی به نتیجه‌ای خوب برای جلوگیری از هک سرور، بهتر است که این دو نرم‌افزار به کمک هم استفاده شده تا نتیجه‌ای قابل قبول کسب نمایید.

6- نصب نرم افزار fail2ban:

بهره‌برداری از نرم‌افزار fail2ban، روش دیگری برای ممانعت از حملات گسترده هکرها بر روی سیستم عامل می‌باشد. همانطور که می‌دانید هکرها از روش‌های مختلفی برای ورود به سرور شما استفاده می‌نمایند که یکی از آنها brute-force است. با استفاده از نرم‌افزار fail2ban، می‌توانید از حمله هکرها در برابر brute-force و حملاتی مشابه آن جلوگیری نمایید. همچنین این نرم‌افزار با بررسی لاگ‌های سرور، پس از یافتن IP مزاحم، آن را بلاک می‌نماید.

7- استفاده از VPN:

استفاده از VPN، یک روش مفید و پراستفاده به منظور رهایی از شر هکرهای قوی می‌باشد. روش کار VPN به این صورت است که با اجرای این برنامه، شما می‌توانید به صورت مستقیم به شبکه اینترنتی خود متصل نموده و با امکان انتخاب IP ناشناس، سبب محافظت از سرور شما در برابر هک و ردیابی کاربران دیگر خواهد شد. همچنین قابلیت ارائه اطلاعات در یک مکان امن و بدور از وجود هک و مزاحمت، بین چند سرور را دارد.

8- استفاده از Secure Sockets:

این برنامه یکی دیگر از برنامه‌های مورد استفاده برای انتقال امن بین دو سرور می‌باشد. Secure Sockets که بصورت مخفف SSL نیز خوانده می‌شود، در واقع پروتکلی استاندارد بوده که قابلیت ارسال داده‌ها بین Server و Client را فراهم می‌کند. در این سرویس‌ها پس از رمزنگاری یا Encrypt، اقدام به رمزگشایی یا Decrypt در سمتی دیگر می‌نماید.
این برنامه پشتیبانی لازم را از مرورگرهای مختلفی نظیر فایر فاکس، گوگل کروم، اینتر اکسپلور، سافاری و همچنین اپرا را انجام می‌دهد. کاربرد این برنامه بیشتر برای انتقال مدارک شناسایی حساس و کاربردی و رمزهای عبور بین دو کاربر است. این پروتکل امنیتی در اکثر مواقع به همراه پروتکل HTTP نشان داده شده که با مشاهده علامت قفل سبز رنگ، از امنیت واقعی آن اطلاع خواهید یافت.

9- استفاده از پروتکل ارسال فایل ایمن FTPS:

از این پروتکل که حالتی شبیه به HTTPS دارد، به منظور انتقال و رمزنگاری داده‌ها بدون تهدید هیچ خطری استفاده می‌شود. برای اتصال به آن، ارائه ID کاربر، رمز عبور و گواهی کلید عمومی که با استفاده از ابزار OpenSSL انجام می‌شود، لازم و ضروری می‌باشد. در پروتکل امن FTPS، پس از بررسی گواهی سرور مورد نظر، امکان انتخاب یک سرور مطمئن را آسان نموده و در برابر حمله هکرها ایمن می‌کند.

10- بروزرسانی سریع نرم‌افزارهای مورد استفاده در سیستم:

آخرین راهکاری که برای مقابله با ورود هکرها به سیستم و محافظت از آن در این مقاله ذکر می‌شود، بروزرسانی خودکار نرم‌افزارها است. به طور کلی این روش بسیار کارآمد بوده و در سیستم‌هایی که این گزینه فعال باشد، ایمن‌ترین سیستم‌ها در برابر حملات هکرها است. لازم به ذکر است که در اکثر نرم‌افزارها نظیر آکروبات، جاوا، فلش پلیر و امثال اینها شاهد نفوذ هکرها بوده‌ایم.
راهکار جلوگیری از این حملات استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی به جهت بروزرسانی برنامه‌های سیستم خود می‌باشد. البته باید توجه نمایید که هر نرم‌افزار مخصوص به سیستم مورد نیاز خود است. به طور مثال برای سیستم عامل مک، نرم‌افزار MacUpdater، برای کاربران خانگی و سازمانی نرم‌افزار Patc Management، برای سیستم عامل اندروید از نرم‌افزار Android security patch level و برای سیتم عامل IOS از نرم‌افزار Software Update استفاده می‌گردد.
جهت دریافت اطلاعات تکمیل تر می توانید از اینجا کمک بگیرید.


 محافظت از سرور

معرفی شرکت تامین کننده  سرور اچ پی

سرورهای HP، یکی از مرسوم‌ترین و پراستفاده‌ترین سرورهای موجود در بازار بوده که به صورت Rackmount و Tower و توسط شرکت HPE به بازار عرضه می‌گردد.

کمپانی اچ پی با نام تجاری Hewlett Packard Enterprise یکی از بزرگترین و معتبر ترین کمپانی های فعال دنیا در زمینه ساخت سرور می باشد.
 این سرورها که در نوع ProLiant DL و  ProLiant MLموجود بوده از سری سرورهای باکیفیت محسوب می‌شوند. البته باید توجه نمایید که هر سروری کاربردهای مخصوص به خود را دارد.
از لینک زیر می توانید اطلاعات کامل ترین دریافت کنید
https://avafanavari.com/p-c/server-hp/
ما در این مقاله سعی نمودیم که راهکارهای امنیت دادن به سرور را به طور خلاصه بیان نماییم. شما می‌توانید با کسب اطلاع از قیمت و خرید سرور اچ پی و انتخاب درست یک سرور مناسب، کسب و کار خود را گسترش دهید. همکاران ما در آوا فناوری ماندگار آماده پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.
اطلاعات تماس : تهران، خیابان خردمند جنوبی، کوچه یگانه، پلاک 13، واحد 1 تلفن تماس: 42452000


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27499
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید