امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

گوشی موبایل شیائومی Redmi 9T


1401/07/27
کد خبر : 26334
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 22 نفر

بررسی گوشی Xiaomi Redmi 9T

تلفن هوشمند Xiaomi Redmi 9T یکی از محصولات جدید و مقرون‌به‌صرفه شیائومی است که با قیمتی ارزان، مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته را در اختیار کاربر می‌گذارد. باتری بزرگ ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، NFC، نمایشگر فول HD+، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل و پردازنده سریع ۸ هسته‌ای Snapdragon 662 همراه با ۴/۶ گیگ حافظه RAM از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌ها و امکانات سخت‌افزاری این تلفن هوشمند اندرویدی محسوب می‌شود.

شیائومی در طول سال‌های گذشته توانسته با ارائه محصولات پیشرفته با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، توجه بسیاری از خریداران موبایل را به خود جلب کند. حالا یکی از محصولات جدید سری ۹ شیائومی، یعنی Redmi 9T با قیمتی کاملا اقتصادی و بودجه‌محور، آمده است تا دایره انتخاب کاربران این برند را افزایش دهد. از بین محصولات شیائومی، Poco M3 شباهت زیادی به این تلفن هوشمند دارد. در بین اندرویدی‌های دیگر هم Moto G10 از موتورلا و گلکسی A21s از سامسونگ ویژگی‌های مشابهی با Redmi 9T دارند که در ادامه این مقاله از جهات گوناگون آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

پردازنده Qualcomm Snapdragon 662
آداپتور گرافیکی Qualcomm Adreno 610
حافظه ۴ گیگ / ۶ گیگ
نمایشگر ۶٫۵۳ اینچ – ۱۹٫۵:۹ – ۲۳۴۰x1080 – ۳۹۵ ppi – IPS LCD – Gorilla Glass 5 – ۶۰ هرتز
فضای ذخیره ۶۴ گیگ / ۱۲۸ گیگ
وزن ۱۹۸ گرم

طراحی شیائومی ردمی ۹T

طراحی بدنه: اگر از جلو به Redmi 9T نگاه کنید تفاوت زیادی با Poco M3 ندارد. ویژگی‌های متمایز‌کننده طراحی Redmi 9T در پشت آن قرار گرفته است. پنل پشتی و فریم این تلفن هوشمند از جنس پلی‌کربنات فشرده است. پنل پشتی دارای بافتی است که مانع جذب اثر انگشت و یا قطرات آب می‌شود. این بافت به‌صورت شعاع دایره از مرکزیت دوربین ایجاد شده است و چشم را به سمت دوربین پشتی هدایت می‌کند. لوگوی Redmi هم با حروف درشت روی همین پنل پشتی حک شده است. ماژول دوربینِ ۳ لنزیِ پشت به‌صورت مستطیلی طراحی شده و لنز‌های آن به‌صورت عمودی زیر همدیگر قرار گرفته‌اند.

بدنه یکپارچه: با نگاه به اطراف این تلفن هوشمند فریم بدنه آن دیده نمی‌شود. پنل پشتی پلاستیکی به‌شکلی یکپارچه طراحی شده و لبه‌های آن را پوشانده و به نمایشگر می‌رسد. سنسور اثر انگشت و دکمه‌ها هم روی لبه گوشی قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های طراحی: از روبرو که به این تلفن هوشمند نگاه کنید، متوجه شکاف قطره‌مانند دوربین سلفی در بالای نمایشگر می‌شوید. نسبت نمایشگر به بدنه ۸۳٫۴% است و به‌خوبی با ویژگی‌های طراحی موبایل‌های امروزی همخوانی دارد.

اندازه و وزن: Xiaomi Redmi 9T با ۱۶۲٫۳ میلی‌متر طول، ۷۷٫۳ میلی‌متر عرض و ۹٫۶ میلی‌متر ضخامت، کمی بزرگ است اما همچنان امکان کار کردن با یک دست با آن وجود دارد. وزن این تلفن هوشمند ۱۹۸ گرم است. در مجموع این موبایل شیائومی خوش‌دست بوده و به‌راحتی می‌توان با یک دست از آن استفاده کرد.

محافظت: Redmi 9T از جنس شیشه و پلاستیک است. نمایشگر آن با شیشه Gorilla Glass 5 محافظت شده  است که باعث می‌شود در مقابل خرد شدن و همچنین قطرات آب مقاوم باشد. فریم پلاستیک فشرده و پنل یکپارچه پشتی هم احتمال آسیب‌دیدن آن و شکستگی را کاهش می‌دهند.

رنگ‌ها: تلفن هوشمند Redmi 9T در رنگ‌های خاکستری ذغالی، آبی آسمانی، نارنجی غروب و سبز اقیانوسی طراحی و ارائه شده است. این رنگ‌های اصلی در بافت پنل پشتی با طیف‌ها و سایه‌های مختلفی همراه شده‌ اند.

سنسورها: سنسور اثر انگشت روی دکمه Power قرار گرفته و به‌راحتی با انگشت شست لمس می‌شود. علاوه‌بر‌این، سنسورهای شتاب‌سنج، مجاورت (proximity) و سنسور جهت‌یابی (compass) در این دستگاه قرار گرفته است.

نمایشگر Xiaomi Redmi 9T

گوشی موبایل Redmi 9T با نمایشگر ۶٫۵۳ اینچ IPS LCD با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و نسبت ابعاد ۱۹٫۵:۹ با رزولوشن ۲۳۴۰x1080 و تراکم پیکسل در اینچ ۳۹۵ ارائه می‌شود. شیائومی برای کنترل روشناییِ زیرِ ۲۵ درصدی نمایشگرْ از تکنولوژی PWM (pulse width modulation) بهره می‌برد. برای یک تلفن هوشمند رده ورودی داشتن حداکثر روشنایی در صفحۀ کاملا سفید ۴۶۷ nits نتیجه خوبی محسوب می‌شود، اما این روشنایی در مجموع زیاد نیست، اما روشن‌تر از ۴۰۰ cd/m2 است که خود سازنده در مورد آن ادعا کرده است. عملکرد روشنایی نمایشگر Redmi 9T را در مقایسه با عملکرد محصولات رقیب در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

  Xiaomi Redmi 9T Xiaomi Poco M3 Motorola Moto G10 Samsung Galaxy A21s
نوع، رزولوشن، اندازه IPS LCD، ۲۳۴۰x1080، ۶٫۵۳ اینچ IPS LCD، ۲۳۴۰x1080، ۶٫۵۳ اینچ IPS LCD، ۱۶۰۰x720، ۶٫۵ اینچ PLS IPS، ۱۶۰۰x720، ۶٫۵ اینچ
روشنایی میانی ۴۶۷ ۴۶۵ ۳۵۹ ۵۴۰
روشنایی ۴۲۵ ۴۲۸ ۳۴۷ ۵۰۹
توزیع روشنایی ۸۳ ۸۹ ۹۵ ۹۱
سطح سیاهی * ۰٫۲۵ ۰٫۲۱ ۰٫۱۸ ۰٫۳۶
کنتراست ۱۸۶۸ ۲۲۱۴ ۱۹۹۴ ۱۵۰۰
نمودار رندر رنگ * ۱٫۳۵ ۱٫۷ ۴٫۸۹ ۶٫۵۸
نمودار رندر رنگ max * ۲٫۳ ۳٫۵ ۸٫۱۳ ۱۱٫۵۵
نمودار کنتراست * ۱٫۴ ۲٫۴ ۳٫۷ ۶٫۴
گاما ۲٫۱۱۳ ۲٫۱۶ ۲٫۲۹۲ ۲٫۲۰۶
CCT ۶۴۰۳ ۶۶۶۴ ۷۴۶۲ ۸۴۸۲
* کمتر بهتر است.

 

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، نمایشگر این تلفن هوشمند از بعضی جهات مثل کنتراست و نمودارهای رندر رنگ، یک برتری نسبی، نسبت به محصولات رقیبش دارد.

نمایشگر Redmi 9T به‌خوبی از پس وظایف روزمره بر می‌آید. در بیشتر محیط‌ها بدون افت کیفیت یا وضوح می‌توانید از آن استفاده کنید. این نمایشگر برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها از نوع IPS LCD انتخاب شده است چون نمایشگرهای OLED از قیمت بسیار بیشتری برخوردار هستند.

دوربین Xiaomi Redmi 9T

ماژول دوربین اصلی Redmi 9T از ۴ دوربین تشکیل شده است. دوربین اصلی شامل یک لنز ۲۶ میلی‌متری واید با دیافراگم f/1.8 و سنسور سونی ۴۸ مگاپیکسل می‌شود. این دوربین با قابلیت PDAF، دوربین پیش‌فرض این تلفن هوشمند محسوب می‌شود. یک لنز اولترا-واید با عمق میدان ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/2.2 با سنسور ۸ مگاپیکسل، در ارائه جزئیات بیشتر در پس‌زمینهْ به دوربین اصلی کمک می‌کند. دو لنز دیگر ماژول اصلی، شامل یک لنز ماکرو و یک لنز عمق می‌شود که هر دو با دیافراگم f/2.4 و سنسور ۲ مگاپیکسل در این مجموعه قرار گرفته‌اند.

به‌این‌ترتیب، دوربین اصلی Redmi 9T بر خلاف Poco M3 که ۳ لنزی بود، ۴ لنزی شده است و این یکی از بهبودهای سخت‌افزاری محصول جدید محسوب می‌شود. این دوربین ۴ لنزی از قابلیت ایجاد عکس‌های شارپ و پر جزئیات، به‌ویژه در نور روز برخوردار است.

اپ دوربین در Xiaomi Redmi 9T چندان تغییری نسبت به دستگاه‌های دیگر نکرده است و همچنان با کشیدن انگشت در جهت‌های مختلف، می‌توان حالت‌های عکاسی و دوربین متفاوت آن را مشاهده کرد. تنها حالتی که امکان دسترسی به آن از این منو وجود ندارد، حالت ماکرو است.

از نظر قابلیت‌های عکاسی، دوربین اصلی Redmi 9T در طول روز خیلی خوب عمل می‌کند. ممکن است با توجه به جزئیات صحنه مورد عکاسی، کمی نویز هم در عکس مشاهده شود، اما در مجموع انتقال بافت و رنگ‌ها در آن از دقت مناسبی برخوردار است. اپ دوربین رابط کاربری MIUI رنگ‌ها را کمی گرم‌تر از چیزی که هستند ثبت می‌کند و این برای بسیاری از کاربران جذاب است. به‌هر‌حال کیفیت عکس‌های این تلفن هوشمند از استانداردهای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بالاتر است.

دوربین سلفی Redmi 9T مثل Poco M3 از یک لنز واید ۲۷ میلی‌متری با دیافراگم f/2.1 با سنسور ۸ مگاپیکسلی تشکیل شده است. عکس‌های این دوربین تا حد زیادی با استانداردهای اینستاگرام و تیک‌تاک همخوانی دارد. رنگ‌ها در Redmi 9T گرمند و عکس‌ها معمولا از روشنایی و بافت مناسبی برخوردار هستند.

عملکرد ویدئویی Redmi 9T برای کاربردهای روزمره و ثبت تصاویر مهمانی‌هایی مثل جشن تولد، ثبت خاطرات سفرها و لحظه‌های مختلف، به‌ویژه در محیط‌های پرنور و در طول روز عالی به‌حساب می‌آید. دوربین اصلی می‌تواند ویدئوی HD با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. اگر‌چه این کیفیت ۴K نیست، اما به‌عنوان خروجی ویدئویی یک محصول میان‌ردۀ رو به پایین، قابل‌قبول محسوب می‌شود.

امکان استفاده از گزینه HDR برای افزایش داینامیک هم در ویدئوها و تصاویر Redmi 9T وجود دارد. با این حال کمبود لرزش‌گیر اپتیک یا حتی نرم‌افزاری در این تلفن هوشمند، باعث می‌شود ویدئوها لرزش زیادی داشته باشند.

کیفیت ویدئو در دوربین سلفی هم تفاوتی با دوربین اصلی ندارد و کاربر می‌تواند ویدئوهای سلفی با کیفیت ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. دوربین سلفی همچنین از قابلیت‌ شناسایی چهرۀ نرم‌افزاری، پشتیبانی می‌کند.

سخت‌افزار شیائومی ردمی ۹T

عملکرد پردازشی Redmi 9T توسط پردازنده Snapdragon 662 تامین می‌شود. فرایند ۱۱ نانومتری در ساخت این پردازنده مورد استفاده قرار گرفته و دارای یک یونیت CPU از نوع Kryo 260  است. چهار هسته از ۸ هسته آن از نوع Cortex-A73 با ۲ گیگاهرتز ظرفیت و هسته‌های دیگر آن از نوع Cortex-A53 با ۱٫۸ گیگاهرتز ظرفیت هستند. همچنین آداپتور گرافیکی Adreno 610 در نسبت با این پردازنده، یکپارچه شده است.

در کار کردن با دستگاه ۴ گیگ رم، این سیستم کاملا روان عمل می‌کند. اگر وبسایت‌های خیلی سنگین را باز کنید، ممکن است اسکرول کمی سنگین شود. زمان لود اپ‌ها در این تلفن هوشمند نه سریع و نه کند است. از آنجا که فضای ذخیره و حافظه آن از نوع UFS 2.2 است، ذخیره فایل‌ها در آن از سرعت بالایی برخوردار است. در جدول زیر می‌توانید نتایج تست‌های عملکرد پردازنده این دستگاه را  با محصولات رقیب، مقایسه کنید.

  GeekBench 5 – چند هسته‌ای GeekBench 5 – تک هسته‌ای AnTuTu 8 GFX Manhattan ES 3.0 (offscreen 1080p) GFX Manhattan ES 3.0 (onscreen)
Xiaomi Redmi 9T ۱۴۰۰ ۳۰۷ ۱۷۷۹۱۷ ۱۹ ۱۷
Poco M3 ۱۳۹۸ ۳۰۸ ۱۷۷۹۰۴ ۱۹ ۱۷
Realme 7 ۱۶۸۱ ۵۳۶ ۲۹۲۸۲۸ ۵۴ ۴۲
Galaxy A21s ۱۱۰۰ ۱۸۴ ۱۰۷۱۵۷ ۱۶ ۲۸
Motorola Moto G10 ۱۲۸۸ ۲۸۰ ۱۴۰۲۳۰

 

همچنین ارزیابی عملکرد پردازنده Snapdragon 662 در بخش‌های مختلف بر اساس تست GeekBench 5 نتایج زیر را نشان می‌دهد:

  • فشرده‌سازی تصویر: ۶ Mpixels/s
  • شناسایی چهره: ۲۵ images/s
  • شناسایی گفتار: ۷ words/s
  • یادگیری ماشین: ۸۵ images/s
  • ضبط دوربین: ۸ images/s
  • HTML 5: 9 Mnodes/s
  • SQLite: 85 Krows/s

در مجموع عملکرد پردازشی Redmi 9T در بین تلفن‌های هوشمند میان‌رده و اقتصادی قدرت‌مند ارزیابی می‌شود. از‌آنجا‌ که گوشی‌های موبایل این رده معمولا با کیفیت نمایشگر ۷۲۰p ارائه می‌شوند، کیفیت ۱۰۸۰p مورد استفاده در این گوشی موبایل آن را از بسیاری از محصولات این رده متمایز می‌کند. به‌این‌ترتیب کاربران حتی در مرور صفحات وب هم می‌توانند از کیفیت HD+ این نمایشگر لذت ببرند. اما همین موضوع باعث افزایش بار پردازشی آن هم شده است.

نرم‌افزار و رابط کاربری شیائومی ردمی ۹T

گوشی موبایل Redmi 9T با سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 به مشتری تحویل داده می‌شود. رابط کاربری شیائومی یک محیط کاربر پسند و ساده است که به‌راحتی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

سنسور اثر انگشت این دستگاه روی دکمه Power قرار گرفته و از آنجا که ممکن است به‌صورت اتفاقی این سنسور را لمس کنید، شیائومی گزینه استفاده بعد از فشردن این دکمه را به آن اضافه کرده است.

از امکانات جالب توجه رابط کاربری MIUI 12 تقسیم نوتیفیکیشن‌ها و دکمه‌های کاربردی در نوتیفیکیشن سنتر و کنترل سنتر است. به‌این‌ترتیب وقتی نمایشگر را از بالا سمت چپ به پایین بکشید، نوتیفیکیشن‌های اپ‌های مختلف را مشاهده می‌کنید و وقتی از سمت راست این کار را انجام دهید، دکمه‌های بلوتوث، Wi-Fi، دیتا و فلش‌لایت ظاهر می‌شود. البته که کاربر می‌تواند عملکردهای اصلی خود را به این دکمه‌ها اضافه کند.

از جمله امکانات کاربردی دیگر MIUI 12 می‌توان به اپ دراور آن اشاره کرد. این برنامه به صورت خودکار تمام اپ‌های نصب‌شده روی موبایل را طبقه‌بندی کرده و سازماندهی می‌کند. به این ترتیب برای پیداکردن اپ‌ها نیازی به جستجوی تمام دسکتاپ‌ها و محیط‌ها نیست. این اپلیکیشن از قابلیت جستجوی پیشرفته‌ای هم برخوردار است که باعث بهبود قابل توجه دسترسی به اپ‌ها می‌شود.

از جمله امکانات جدیدتر رابط کاربری شیائومی می‌توان به پنجره‌های شناور اشاره کرد. با این قابلیت کاربر می‌تواند هر وظیفه‌ای که برایش اولویت بیشتری دارد را در مرکز توجه قرار دهد. در حال حاضر فقط امکان ایجاد یک پنجره شناور و به‌این‌ترتیب قرار دادن یک اپ در این جایگاه وجود دارد.

سیستم عامل اندروید ۱۰ روی این دستگاه و البته رابط کاربری MIUI 12  هم از قابلیت به‌روز‌رسانی برخوردار است. اما اگر به‌هر‌دلیلی کاربر نخواهد آنها را به‌روز کند، همچنان کارایی قابل‌قبولی دارد و بیشتر تکنولوژی‌ها و امکانات ارتباطی مدرن را در اختیار کاربر می‌گذارند.

باتری Xiaomi Redmi 9T

Redmi 9T نقاط قوت فراوانی دارد و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن بدون تردید یکی از این نقاط قوت است. این باتری قدرتمند در کنار مصرف کم پردازنده Snapdragon 662 باعث شده است این تلفن هوشمند هر چند روز یک بار به شارژ نیاز پیدا کند.

طبق تست‌های عملکرد باتری، این دستگاه می‌تواند در حالت مکالمه صوتی و استفاه از شبکه ۳G 49 ساعت و ۳ دقیقه شارژ نگه دارد. اتصال به اینترنت دیتا و مرور وب با این دستگاه می‌‌تواند بدون وقفه تا ۱۹ ساعت و ۲۹ دقیقه طول بکشد تا شارژ تمام شود. نمایش ویدئو از حافظه داخلی هم در این دستگاه می‌تواند تا ۱۸ ساعت ۱۹ دقیقه بدون وقفه انجام شود.

این تلفن هوشمند از سرعت شارژ ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند که با توجه به اندازه بزرگ باتری آن، باعث می‌شود شارژ آن ۲ ساعت و نیم طول بکشد. این باتری ظرف ۳۰ دقیقه شارژ تا ۲۵% پر می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگاه‌های رقیب، با وجود باتری‌های کوچک‌تر، زمان کامل شدن شارژ مشابهی دارند.

جمع‌بندی

Xiaomi Redmi 9T یکی از محصولات ارزان شیائومی است که با وجود قیمت پایین، عملکرد قابل‌قبولی به‌عنوان یک تلفن هوشمند میان‌رده دارد. این دستگاه با سنسور اثر انگشت که روی دکمه Power و در لبه گوشی قرار گرفته است، باز می‌شود. همچنین یک نمایشگر ۶٫۵۳ اینچ شفاف و با کنتراست بالا، دارد. یک دوربین ۴ لنزی ۴۸ مگاپیکسل در پشت و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل دارد. حافظه و فضای ذخیره آن بسیار سریع عمل می‌کند و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باعث می‌شود تا مدت بسیار زیادی نیاز به شارژ نداشته باشد.

همین مشخصات کلی برای درک ارزشمند‌بودن این نماینده جدید سری ۹ شیائومی کفایت می‌کند. با این حال طراحی فشرده و مدرن این گوشی هم جذابیت آن را افزایش می‌دهد. بدنه و پنل پشتی آن هرچند پلاستیکی است، اما بافت و رنگ‌های مورد استفاده در آن باعث می‌شود تا حد زیادی ممتاز به نظر برسد. در مجموع این تلفن هوشمند با قیمتی ارزان، مجموعه‌ای از امکانات سطح بالای موبایل و تکنولوژی‌های ارتباطی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

Xiaomi Redmi 9T بخریم یا نه؟

Redmi 9T یکی از محصولات ارزان شیائومی است که به‌جای ارائه امکانات ابتدایی، بسیاری از امکانات تلفن‌های هوشمند میان رده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این گوشی موبایل با داشتن یک پردازنده به نسبت سریع، نمایشگری شفاف و با کنتراست عالی و یک باتری قدرتمند و مجموعه‌ای از سنسورها و دوربین‌ها بسیاری از امکانات پیشرفته موبایل را در خود جمع کرده است. این موضوع باعث می‌شود که Redmi 9T یکی از ارزشمندترین تلفن‌های هوشمند (با توجه به قیمت) ارزیابی شود.

اگر به‌دنبال تلفن هوشمندی هستید که به‌خوبی از پس وظایف روزمره و حتی پردازش‌های نسبتا سنگین و پیشرفته بر بیاید، دوربین قابل اطمینان و با کیفیتی داشته باشد، زیاد به شارژ شدن نیاز نداشته باشد و در عین حال قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای هم داشته باشد، Xiaomi Redmi 9T یکی از بهترین گزینه‌های فعلی بازار است.

مزایا معایب
نمایشگر ۶٫۵۳ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰p هر از گاهی UI دچار وقفه می‌شود
طراحی زیبا و منحصر‌به‌فرد عملکرد ویدئو رضایت‌بخش نیست
عمر باتری طولانی و رکورد‌شکن
اسپیکرهای قدرتمند و با کیفیت
عملکرد دوربین اصلی خوب
microSD، پورت IR، رادیو FM، شارژ سیمی معکوس و NFC

 

منبع: موبایل کمک


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26334
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید