امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

کلینیک دامپزشکی آویژه


1401/07/27
کد خبر : 27227
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 20 نفر

مقدمه
حیوانات همواره از دیرباز عضوی از زندگی ما بوده‌اند. با گذشت زمان حضور آنان پررنگ تر شده و تبدیل به عضوی از خانواده ما شده‌اند. همانطور که انسان برای زندگی سالم احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارد حیوانات نیز باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرند. این رسیدگی و معاینات شامل چکاپ ماهیانه، واکسن های مورد نیاز و ..... میشود که باید توسط افراد متخصص انجام شود. در زیر توضیحاتی راجب واکسن سگ و گربه و همچنین دامپزشکی داده شده است.

واکسن سگ

واکسن سگ به جلوگیری از بسیاری از بیماری‌هایی که حیوانات خانگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، کمک می‌کند. مدت‌هاست که واکسینه کردن حیوان خانگی از جمله سگ‌ها و گربه‌ها، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به آنها برای داشتن زندگی طولانی و سالم در نظر گرفته شده است. این میان نه تنها واکسن‌های مختلفی برای بیماری‌های مختلف وجود دارد، بلکه انواع و ترکیبات مختلفی از واکسن‌ها نیز وجود دارد. واکسیناسیون روشی است که خطرات و فوایدی دارد که باید برای هر حیوان خانگی نسبت به سبک زندگی و سلامت او سنجیده شود. دامپزشک شما می‌تواند رژیم واکسیناسیونی را تعیین کند که ایمن‌ترین و بهترین محافظت را برای حیوان شخصی شما فراهم نماید. این مهم را در متن پیش رو بیشتر بررسی خواهیم کرد.


کلینیک دامپزشکی آویژه

انواع واکسن سگ

انواع واکسن‌ سگ و دیگر حیوانات خانگی، بر اساس خطراتی که آنها را به خطر می‌اندازد، دسته بندی می‌شوند.  این مسئله به شدت بیماری و خطر انتقال به سگ‌های دیگر و همچنین سایر گونه‌های حیوانی و حتی انسان‌ها بستگی دارد و برای همه سگ‌ها ضروری است. اما به طور کلی انواع مهم واکسن سگ را می‌توان اینگونه نام برد.
•    پارو ویروس سگ
•    دیستمپر سگ
•    هپاتیت
•    هاری
•    بوردتلا
•    آنفولانزای سگ
•    لپتوسپیروز
•    واکسن لایم
اگرچه این چند مورد آخر واکسن‌ها اصلی در نظر گرفته نمی‌شوند، اما برای بیشتر سگ‌هایی که ممکن است در معرض این بیماری‌های عفونی قرار بگیرند، بسیار مهم هستند.
این نکته مهم را به یاد داشته باشید که واکسیناسیون هاری برای تمامی سگ‌های خانگی، الزامی است. صاحبان باید به طور دوره‌ای سگ‌ها و توله سگ‌های خود را علیه هاری واکسینه کنند. اما بازه‌های زمانی خاص برای انجام واکسن سگ، بسته به سن او کمی متفاوت است. معمولا، واکسن هاری توله سگ در ۱۲ هفتگی تزریق می‌شود و تا یک سال بعد نیازی به تزریق مجدد آن نیست. به عنوان مثال، یک توله سگ واکسن هاری را در ۱۲ هفتگی، ۱ سالگی و سپس دوباره در سن ۴ سالگی دریافت می‌کند.


کلینیک دامپزشکی آویژه

واکسن گربه

واکسن گربه از جمله مواردی است که نباید آن را نادیده گرفت. این مهم برای سلامت کلی و طول عمر گربه شما بسیار مهم است. پیشرفت‌های اخیر در علم پزشکی و دامپزشکی منجر به افزایش واکسن‌های موجود برای گربه‌ها شده است. این مهم به طور مداوم مورد بررسی قرار گرفته و در ایمنی و اثربخشی واکسن پیشرفت‌هایی صورت می‌گیرد. دامپزشکان به طور معمول واکسن‌های خاصی را برای همه گربه‌ها توصیه می‌کنند (که واکسن‌های اصلی نامیده می‌شوند) در حالی که سایر واکسن‌ها با توجه به محیط و سبک زندگی گربه به صورت انتخابی‌تر استفاده می‌شوند‌.


کلینیک دامپزشکی آویژه

انواع مختلف واکسن گربه

به طور کلی سه نوع عمده واکسنِ گربه وجود دارد:

۱. واکسن‌های زنده اصلاح شده

این واکسن‌ها حاوی ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که ضعیف شده‌اند یا از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا بیماری ایجاد نکنند بلکه در بدن گربه تکثیر شوند. واکسن‌های زنده نسبت به واکسن‌های غیرفعال، ایمنی قوی‌تر و ماندگارتری ایجاد می‌کنند. استفاده از واکسنِ گربه از نوع زنده اصلاح شده، در گربه‌های باردار یا گربه‌هایی که سیستم ایمنی آنها به درستی کار نمی‌کند (مانند گربه‌های آلوده به ویروس نقص ایمنی گربه یا FIV) یا سایر بیماری‌ها توصیه نمی‌شود.

۲. واکسن‌های کشته شده (غیرفعال)

این نوع واکسنِ گربه با استفاده از ارگانیسم‌های واقعی یا موجودات اصلاح شده ژنتیکی که توسط درمان‌های مختلف کشته شده‌اند، تهیه می‌شوند. آنها به خودی خود به اندازه واکسن زنده و در حال تکثیر سطح بالایی از محافظت را ارائه نمی‌دهند، بنابراین واکسن‌های کشته شده ممکن است دارای یک ادجوانت (یک ماده افزوده) برای تقویت پاسخ ایمنی باشند.

۳. واکسن‌های زیر واحد

این واکسن‌ها معمولا واکسن‌های DNA نوترکیب نامیده می‌شوند. اینها واکسن‌هایی هستند که در آنها ارگانیسم عفونی از هم جدا شده و فقط قسمت‌های خاصی در واکسن گنجانده شده است.
همچنین سه نوع اصلی واکسنِ گربه به این شرح هستند:
•    FVRCP (همچنین “واکسن دیستمپر گربه” نامیده می‌شود؛ که بدن گربه ما را در برابر سه ویروس گربه: رینوتراکئیت، کلسی ویروس و پان لوکوپنی محافظت می‌کند.)
•    واکسن هاری گربه
•    لوسمی گربه


کلینیک دامپزشکی آویژه

قیمت واکسن گربه

قیمت واکسن گربه به نوع آن واکسن ارتباط دارد. این نکته نیز مهم است که آیا گربه شما تنها با گربه‌های خانگی در ارتباط بوده با حیوانات خیابانی هم مراوده داشته است. اما در مجموع، هزینه واکسن سه‌گانه گربه (تری کت) چیزی حدود ۱ میلیون است. این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که اگر با نحوه واکسن گربه آشنا هستید می‌توانید آن را در منزل انجام دهید اما توصیه ما این است که این کار را به دست متخصصین امر بسپارید.
در مجموع، اهمیت واکسن گربه را نباید فراموش کرد. آنها نیز مانند انسان‌ها نیاز به مراقبت دارند. این مراقبت تنها در فراهم کرد غذا و مکان مناسب گنجانده نمی‌شود. لازم است که به محض اینکه بچه گربه جدید خود را دریافت کردید، واکسیناسیون بچه گربه خود را برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید این مسئله را در کنار متخصصین کلینیک آویژه آسان کنید. کادر مجرب این کلینیک، یک برنامه مراقبت بهداشتی پیشگیرانه از جمله واکسن گربه اصلاح و شست‌وشو و همچنین دندانپزشکی گربه شما را طرح‌ریزی خواهند کرد.


کلینیک دامپزشکی آویژه

دامپزشکی

دامپزشکی رشته‌ایست که افراد دنبال کننده آن (دامپزشکان) متخصصین محافظت از سلامت حیوانات هستند. آنها سخت کار می‌کنند تا نیازهای بهداشتی و رفاهی هر گونه جانوری را برطرف کنند. دامپزشکان همچنین نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست، تحقیقات، ایمنی مواد غذایی و سلامت عمومی دارند. فرصت‌های شغلی برای دامپزشکان شامل زمینه‌های متنوعی مانند عمل بالینی، آموزش و تحقیق، پزشکی نظارتی، بهداشت عمومی می‌شود. در متن حاضر اهمیت این جایگاه شغلی برای جامعه و وضعیت آن را در کلینیک‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

رشته دامپزشکی

تحصیل در رشته دامپزشکی، شرایطی را پیش می‌آورد تا افراد در زمینه‌های متفاوتی تخصص پیدا کنند. برای نمونه، مواردی همچون بیهوشی، بررسی رفتار حیوانات، دندانپزشکی حیوان، پوست، اورژانس و مراقبت‌های ویژه، مراقبت‌های داخلی: قلب، مغز و اعصاب و غیره، از جمله این تخصص‌ها هستند. در مجموع یک فرد تحصیل کرده در رشته دامپزشکی، با برخورداری از دانش کافی در هر یک از این زمینه‌ها و ویژگی‌های ذکر شده در بالا، صلاحیت این را دارد تا در یک کلینیک دامپزشکی مشغول به کار شود.

چه ویژگی‌هایی برای موفقیت یک دامپزشک ضروری است؟

دامپزشکان باید دارای ویژگی‌های خاص زیر باشند:
•    رحم، شفقت و دلسوزی. دامپزشکان باید هنگام کار با حیوانات و صاحبان آنها دلسوز باشند.
•    مهارت‌های تصمیم‌گیری در لحظات ضروری
•    مهارت‌های بین فردی با کار با کادر درمان و همکاران
•    مهارت‌های مدیریتی برای تشخیص موقعیت‌های مختلف
•    اطلاعات مفید در مورد زندگی حیوانات
•    مهارت‌های حل مسئله در زمان‌های خاص


کلینیک دامپزشکی آویژه



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27227
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید