امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

کدام مودم را بخریم؟ معرفی مودم‌های شگفتانه


1401/07/27
کد خبر : 28650
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 12 نفر

امروز در تما‌می‌خانه‌ها، ادارات، شرکت‌ها و... مودم‌ها به چشم ‌می‌خورند. در واقع، مودم‌ها تجهیزاتی هستند که امروزه به یک ابزار ضروری برای دسترسی به اینترنت تبدیل شده‌اند. مودم‌ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف متنوعی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. اگر بخواهید برای خانه یا حتی شرکت خود مودم خریداری کنید، در ابتدا این سوال به ذهنتان ‌می‌آید که باید چه مود‌می‌ بخرید و در بین انواع مدل‌های مودم‌ها که در بازار موجود هستند، چه مود‌می ‌مناسب‌تر است. تما‌می‌ افراد استفاده یکسانی از اینترنت ندارند و به‌همین‌دلیل برای خرید مودم، بهتر است ابتدا میزان نیاز به اینترنت مشخص شود.

در انتخاب مودم، کیفیت آن در سرعت اتصال به اینترنت بسیار اهمیت دارد و اگر یک مودم کیفیت مطلوبی نداشته باشد، فرد با کندی اینترنت مواجه خواهد شد. امروزه، بسیاری از کاربران اینترنت از سرعت کم آن ناراضی هستند و تمایل دارند به هر طریقی شده، سرعت اینترنت خود را افزایش دهند. در این‌ صورت ‌می‌توان گفت که یکی از موارد مؤثر روی سرعت اینترنت مودم، کیفیت آن محسوب ‌می‌شود.

با همه این اوصاف، ‌می‌توان گفت که انتخاب یک مودم خوب و باکیفیت بسیار اهمیت دارد. در این مقاله، ویژگی‌های مهم یک مودم خوب بررسی شده و در ادامه مودم‌های شگفتانه معرفی شده‌اند.

چه مودمی بخریم؟

راهنمای خرید مودم خانگی

مودم‌های خانگی، مودم‌هایی هستند که کاربری معمولی دارند. برای اکثر افراد انتخاب یک مودم بی‌سیم برای مصرف خانگی که سرعت اینترنت بالا و قابل‌اعتماد و پوشش‌دهی خوبی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد. یک مودم خوب برای خانه، مود‌می ‌است که بتواند اتصال به اینترنت را بدون هیچ وقفه‌ای برای کاربر فراهم کند تا کاربر بتواند با سرعت بالا و در کمترین زمان ممکن به حساب‌ها و فایل‌های کاری خود دسترسی داشته باشد، در دوره‌ها یا کلاس‌های آنلاین شرکت کند، موسیقی یا حتی فیلم را بدون وقفه و به‌صورت آنلاین تماشا کند یا سایر کارهای مدنظر خود را بتواند بدون کندی اینترنت انجام دهد.

در حال حاضر، تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای خانگی با تنوع زیاد در بازار موجود است. برای اطمینان‌ از داشتن یک اتصال یکپارچه، داشتن یک مودم قابل‌اعتماد و با سرعت بالا، اهمیت ‌دارد. در کنار آن، عوامل مختلفی مانند پوشش شبکه، سرعت و سازگاری شبکه با سرویس‌دهنده اینترنت و حتی قیمت مودم نیز باید در نظر گرفته شوند.

ویژگی‌های مودم مناسب برای خانه

در این قسمت از مقاله، یکسری از ویژگی‌های مودم‌های خانگی معرفی شده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها ضروری بوده و در انتخاب مودم باید در نظر گرفته شوند. در کنار آن، یکسری ویژگی‌های غیرضروری نیز بررسی شده‌اند که الزاماً برای کاربردهای خانگی مودم ضروری نیستند و تنها هزینه بیشتری را برای فرد به دنبال خواهند داشت.

ویژگی‌های ضروری برای انتخاب مودم خانگی

  • دوبانده ‌بودن مودم

اگر مودم دوبانده باشد، این قابلیت را دارد که داده‌ها را در دو فرکانس انتقال دهد که معمولا دوباند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5.0 گیگاهرتز است. باند 2.4 گیگاهرتز با دستگاه‌های قد‌یمی ‌سازگارتر بوده، انرژی الکتریکی کمتری مصرف ‌می‌کند و برد بیشتری دارد؛ اما سرعت آن کمتر است و ممکن است در اتصال وایرلس منجر به بروز برخی مشکلات تراکم شود. در برابر آن، باند 5.0 گیگاهرتز جدیدتر است؛ اما تما‌می ‌دستگاه‌ها از این باند پشتیبانی نمی‌کنند. این باند فرکانس برد کوتاه‌تری دارد، اما قابل اعتمادتر و سریع‌تر است. در انتخاب مودم خانگی، دوبانده‌ بودن مودم اهمیت دارد؛ زیرا هم ‌می‌تواند سرعت بالاتری را تأمین کرده و هم برد بیشتری برای کاربر فراهم کند.

  • تکنولوژی وای‌فای

غالبا سرعت اتصال وای‌فای در مودم-روترهای ADSL و روترهای بی‌سیم به تکنولوژی آن‌ها بستگی دارد. برای تکنولوژی وای‌فای اصطلاحات زیادی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد که برای افراد گیج کننده هستند. استانداردهای تکنولوژی وای‌فای و حتی استانداردهای فرکانس توسط انستیتو IEEE مشخص ‌می‌شوند تا دستگاه‌های مختلف بتوانند بدون مشکل با هم سازگاری داشته باشند. استانداردهای وای‌فای IEEE با کد 802.11 مشخص شده‌اند و نسخه‌های مختلفی را شامل ‌می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص ‌به‌ خود را دارند. استاندارد ac802.11 از جدیدترین استانداردهای وای‌فای است که در مقایسه با استانداردهای قدیمی‌تر، سرعت بیشتری داشته و برد طولانی‌تری را شامل ‌می‌شود. همچنین این استاندارد با استانداردهای قبلی و بعدی نیز کاملا سازگاری دارد. به‌عبارتی، یک مودم با استاندارد ac802.11 حتی با دستگاه‌های قدیمی‌تری که از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند، سازگاری دارد.

چه مودمی برای خونه بخریم

  • فناوری چندکاربری، چندورودی و چندخروجی

توصیه ‌می‌شود مودم ADSLای را برای خانه خود خریداری کنید که از فناوری چندکاربری، چندورودی و چندخروجی یا همان MU-MIMO پشتیبانی کند. در این‌صورت ‌می‌تواند نیازهای یک کاربر معمولی را پاسخ دهد. در واقع اگر مودم این فناوری را نداشته باشد، با مشکل مواجه ‌می‌شود؛ زیرا باید داده‌ها را نوبتی به دستگاه‌های متصل ارسال کند. با داشتن فناوری MU-MIMO، مودم ‌می‌تواند دستگاه‌های متصل را به ‌صورت همزمان سرویس دهد که این مسئله قطعا سرعت انتقال داده‌ها را افزایش ‌می‌دهد.

  • قابلیت شبکه‌های مهمان

برای برخی افراد، امنیت شبکه وای‌فای در یک مودم خانگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر نمی‌خواهید رمز اتصال شبکه وای‌فای خود را در اختیار سایر افراد، مهمانان و یا آشنایان خود قرار دهید، بهتر است یک مودم خانگی را خریداری کنید که از شبکه مهمان پشتیبانی ‌می‌کند. این شبکه که با نام Guest Network شناخته ‌می‌شود، در واقع یک شبکه مجازی است که با نام کاربری و رمزعبور جداگانه روی شبکه اصلی مودم تعریف ‌می‌شود. این در حالی است که این شبکه با شبکه اصلی هیچ تداخلی ایجاد نمی‌کند. معمولا در اکثر مودم-روترهای ADSL شبکه مهمان وجود دارد؛ اما در برخی مدل‌های مودم‌ها نیز ‌می‌توان یک تایمر برای فعال‌ماندن این شبکه تنظیم کرد تا به این‌صورت شبکه وای‌فای مدت‌زمان کمتری در معرض خطر باشد.

از دیگر ویژگی‌های ضروری خرید مودم خانگی ‌می‌توان به پشتیبانی از پورت اترنت گیگابیت و داشتن آنتن‌های خارجی اشاره کرد که اگر این موارد نیز در استفاده از مودم برایتان اهمیت دارد، بهتر است هنگام خرید آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

ویژگی‌های غیرضروری برای انتخاب مودم خانگی

معمولا ویژگی‌های غیرضروری برای یک مودم خانگی، ویژگی‌هایی هستند که برای کاربردهای روزمره مودم ضروری نبوده و تنها صرف هزینه بیشتر را برای کاربران به دنبال دارند. استفاده از این امکانات و ویژگی‌ها گرچه باعث صرف هزینه‌های بیشتری ‌می‌شود؛ اما برخی افراد به داشتن این امکانات اهمیت نشان ‌می‌دهند و ممکن است از دیدگاه آن‌ها، بسته به کاربری موردنظر مودم، این امکانات ضروری محسوب شوند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • کنترل والدین

یکی از ویژگی‌هایی که در مودم‌های جدید و به‌خصوص برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده است، امکان کنترل والدین است. این ویژگی برای افرادی اهمیت دارد که ‌می‌خواهند دسترسی کودک خود به اینترنت را کنترل کنند؛ اما به‌عنوان یک ویژگی ضروری محسوب نمی‌شود.

  • داشتن پورت‌های USB

مودم‌هایی که پورت USB دارند، این امکان را در اختیار افراد قرار ‌می‌دهند تا فلش مموری یا‌ هارد درایو اکسترنال خود را به مودم وصل کنند. در این‌صورت از هر دستگاه متصل به شبکه، ‌می‌توانند به داده‌های این حافظه‌های جانبی دسترسی داشته باشند.

  • داشتن قابلیت Plug and Play یا همان UPnP

در مودم‌های جدید، این قابلیت، امکان تبادل اطلاعات و داده بین تجهیزات شبکه را فراهم ‌می‌کند. به ‌عنوان‌ مثال، اگر در یک شبکه خانگی چندین کامپیوتر به یک مودم متصل شده باشند، با کمک این ویژگی، امکان تبادل داده بین این کامپیوترها وجود دارد. همچنین این تبادل داده بین تجهیزات دیگر از جمله پرینتر، اسکنر و... نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

  • شبکه مش

مودم‌هایی که مبتنی ‌بر روتر مش هستند، برای خانه‌های بزرگ که نیاز به پوشش گسترده دارند، بسیار مفید ‌هستند. روترهایی که به این قابلیت مجهز هستند، هزینه نسبتاً بالاتری نسبت به روترهای معمولی دارند. پس اگر در خانه کوچک یا در آپارتمان زندگی ‌می‌کنید، این قابلیت مودم برای شما یک هزینه اضافی محسوب ‌می‌شود و این ویژگی به کار شما نخواهد آمد.

ویژگی‌های مودم ‌تی‌پی‌لینک برای خانه

شرکت‌های مختلفی وجود دارند که مودم‌های متنوعی تولید ‌می‌کنند. هرکدام از این شرکت‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته که در میان تما‌می ‌این شرکت‌ها و برندها، مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک طرفداران بسیار زیادی دارند. در واقع، مودم تی‌پی‌لینک در ایران بسیار شناخته شده است و محصولات فوق‌العاده‌ای را از لحاظ کیفیت و کاربرد، تولید و عرضه ‌می‌کند. به‌ همین ‌دلیل، توانسته است در مدت ‌زمان کوتاهی طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

راف نت با ارائه لیست قیمت خرید فروش مودم روتر وایرلس تی پی لینک سعی دارد بهترین قیمت مودم وای فای، بهترین قیمت مودم تی پی لینک را ارائه دهد تا یک مودم ارزان و خوب برای خانه، فروشگاه، دفتر، اداره و ساختمان خود تهیه کنید

مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک در دو نوع بی‌سیم و با سیم تولید ‌می‌شوند و بسته به مدل، سرعت‌های مختلفی دارند. در واقع، در ابتدا شما باید نیاز خود را مشخص کنید تا بتوانید با توجه به ویژگی‌های مودم ‌تی‌پی‌لینک برای خانه خود یک مودم مناسب خریداری کرده و از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین عواملی که با سرعت اینترت ارتباط دارد، سری و مدل مودم است که برای این منظور ‌می‌توان گفت مودم‌هایی با سری ac و n از بقیه مودم‌ها سریع‌تر هستند و تا مسافت زیادی آنتن‌دهی دارند. همچنین هریک از مودم‌های tp-link، با توجه به پهنای باندشان ‌می‌توانند حد مشخصی از اینترنت را فراهم کنند.

از دیگر ویژگی‌های مهم مودم tp-link ‌می‌توان به میزان ظرفیت آن اشاره کرد. ظرفیت یک مودم تعداد دستگاه‌هایی را شامل ‌می‌شود که ‌می‌توانند در یک زمان واحد به اینترنت متصل شده و تحت پشتیبانی مودم قرار بگیرند. مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک در این مسئله بسیار معروف هستند و ظرفیت بالایی دارند. همچنین در بسیاری از مواقع، با کمک پورت‌های اترنت و LAN ‌می‌توان به‌سادگی دستگاه‌های باسیم را به اینترنت این مودم‌ها متصل کرد.

علاوه ‌بر آن، اکثر مودم‌های tp-link، میزان پوشش قابل قبولی دارند که این پوشش‌دهی غالبا با ظرفیت مودم ارتباط دارد. مدل‌های مختلف مودم ‌تی‌پی‌لینک، با داشتن چندین آنتن و داشتن تقویت‌کننده (درصورت نیاز)، ‌می‌توانند به نیازهای کاربران به‌خوبی پاسخ دهند. مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند.

بهترین مودم برای منزل

ویژگی‌های مودم ‌دی‌لینک برای خانه

‌دی‌لینک از دیگر برندهای مودم است که اگرچه به اندازه مودم ‌تی‌پی‌لینک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما برخی افراد از این مودم استفاده ‌می‌کنند. در واقع، مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک و ‌دی‌لینک، ویژگی‌های منحصربه‌فرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را دارند. معمولا یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب مودم، داشتن سرعت مناسب است. مودم‌های ‌دی‌لینک نسبت‌به مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک سرعت کمتری دارند و بیشتر برای انجام کارهای روزمره مناسب ‌می‌باشند. در واقع اگر نیاز به استفاده از سرعت‌های بالاتر باشد، مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک انتخاب مناسب‌تری محسوب ‌می‌شوند.

امروزه در بیشتر خانه‌های ایرانی می‌توانید از سری از اینترنت پُرسرعت را در گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر‌های خانگی و لپ تاپ ببینید. اینترنت پرسرعت ADSL و ADSL2+چند سالی است که وارد ادارات، آموزشگاه‌ها و خانه‌های ایرانی شده است. شما می‌توانید با خرید مودم بی‌سیم یا با سیم D-Link از اینترنت پرسرعت استفاده کنید. بسته به نیاز خود می‌توانید به خرید مودم یا روتر فکر کنید. مودم و روتر D-Link با توجه به سابقه و شناخته شده بودن برند دی لینک گزینه مناسبی برای شماست. 

مودم‌های ‌دی‌لینک، همانند مودم‌های ‌تی‌پی‌لینک، بسته به مدلشان، ظرفیت‌های متفاوتی را ارائه ‌می‌دهند و هردوی این مودم‌ها، ظرفیت‌های خوبی دارند. از دیگر ویژگی‌های مهم هنگام خرید مودم خانگی، قدرت آنتن‌دهی و میزان پوشش‌دهی آن است که شرکت ‌دی‌لینک نیز همانند شرکت ‌تی‌پی‌لینک، مودم‌های مختلفی را با چند آنتن طراحی کرده است و شما ‌می‌توانید بسته ‌به مساحت محل مدنظر خود، نسبت ‌به خرید انواع مودم‌ها اقدام کنید. البته مودم‌های ‌دی‌لینک، از لحاظ میزان پوشش‌دهی، در سال‌های اخیر عملکرد بهتری داشته‌اند و با توجه به استفاده از فناوری MU-MIMO، توانسته‌اند اتصالی سریع و بدون تضعیف سیگنال را برای کاربران فراهم کنند.

شرکت ‌دی‌لینک برای مدیریت و امنیت مودم‌های خود از یک اپلیکیشنی استفاده ‌می‌کند که این اپلیکیشن امکان تعریف شبکه مهمان خاص با دسترسی‌های مشخص را برای کاربران فراهم ‌می‌کند. اگرچه شرکت تی‌پی‌لینک نیز امنیت مودم‌های خود را از طریق استانداردهای بسیار پیشرفته رمزگذاری بی‌سیم، تامین ‌می‌کند؛ اما امکان تعریف دسترسی و کاربر مهمان در مودم‌های ‌دی‌لینک از ویژگی‌هایی است که موردتوجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

سخن پایانی

همانطور که خواندید، انواع مودم‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که این ویژگی‌ها ‌می‌توانند روی کیفیت نهایی مودم تأثیرگذار باشند. در این‌صورت توصیه ‌می‌شود که هنگام انتخاب و خرید مودم، این ویژگی‌ها و به‌خصوص ویژگی‌های ضروری خودتان برای خرید مودم را در نظر داشته باشید تا بهترین و مناسب ترین مودم موجود را انتخاب کرده و خریداری کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28650
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید