امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کدام دستگاه شبکه بهترین است - هاب، سوئیچ یا روتر؟


1401/07/27
کد خبر : 27996
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 16 نفر

مروری بر یک سوئیچ، یک هاب و یک روتر

دستگاه های شبکه در ایجاد یک شبکه قوی و ایجاد جریان پیوسته ارتباط بین دو یا چند انتها حیاتی هستند. دستگاه های شبکه متعددی مانند هاب ها، سوئیچ ها و روترها برای انجام این کار استفاده می شوند. از آنها به عنوان یک پل شبکه با چندین پورت یاد می شود که داده ها را با استفاده از آدرس های کنترل دسترسی رسانه (MAC) دریافت و ارسال می کند. هر سه این دستگاه ها، حتی زمانی که در یک واحد ترکیب شوند، متفاوت عمل می کنند. بنابراین، درک اینکه کدام دستگاه را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید بسیار مهم است. این پست در مورد هاب ها، سوئیچ ها و روترها با جزئیات بیشتر و همچنین انواع مختلف آنها، مانند سوئیچ های فیبر نوری یا سوئیچ های اترنت، و ویژگی ها بحث می کند.
می‌توانید یک یا چند رایانه را با استفاده از هاب، سوئیچ یا روتر به رایانه‌های دیگر، دستگاه‌های شبکه و حتی شبکه‌های دیگر پیوند دهید. همه شامل تعدادی ورودی به نام پورت هستند که ممکن است برای اتصال کابل های شبکه مسی و کابل های فیبر نوری به روش های مختلف استفاده شوند.
این دستگاه ها از نظر ویژگی ها و عملکرد متفاوت هستند و درک آنها قبل از خرید بسیار مهم است. بنابراین، در ادامه به بررسی اجمالی هر سه دستگاه می پردازیم.


دستگاه شبکه

هاب

هاب نوعی تکرار کننده چند پورتی است. دارای چندین پورت اترنت است که اتصالات را از انواع دستگاه های شبکه می پذیرد. این دستگاه کم‌هوش‌ترین دستگاه محسوب می‌شود زیرا داده‌ها را فیلتر نمی‌کند یا نمی‌داند قرار است کجا برود. هنگامی که یک بسته داده به یکی از پورت ها می رسد، در تمام پورت های دیگری که به آن متصل است کپی می شود. در نتیجه، بسته داده توسط همه دستگاه ها دریافت می شود، حتی اگر برای آنها در نظر گرفته نشده باشد. هاب ها به دو نوع فعال و غیرفعال طبقه بندی می شوند. هاب غیرفعال کانکتوری است که سیم ها را از سیستم های دیگر به هم متصل می کند. هاب فعال یک تکرار کننده چند نقطه ای است که می تواند سیگنال ها را بازسازی کند.


 دستگاه شبکه

سوئیچ

سوئیچ هوشمندتر از هاب است. مشابه هاب، به عنوان نقطه اتصال برای تمام دستگاه های شبکه عمل می کند. با این حال، در انتقال بسته های داده در یک شبکه کارآمدتر است. این یک رکورد جدولی از آدرس های MAC رایانه های متصل به آن نگهداری می کند. هنگامی که یک بسته داده می رسد، برای آدرس مقصد خوانده می شود و به جای همه دستگاه های متصل به سیستم مناسب ارسال می شود. اگر سوئیچ آدرس مقصد را نداند، بسته داده را به تمام دستگاه های موجود در شبکه ارسال می کند.
روتر
این دستگاه شبکه، هوشمندترین در بین این سه دستگاه است. هدف آن درک، دستکاری و مسیریابی بسته های داده با توجه به آدرس IP آنهاست. شبکه های محلی (LAN) و شبکه های گسترده (WAN) را به هم متصل می کند و از جدول مسیریابی به روز شده پویا برای تصمیم گیری مسیریابی استفاده می کند. هنگامی که یک بسته داده را دریافت می کند، آدرس IP را بررسی می کند تا مشخص کند که آیا بسته برای شبکه آن در نظر گرفته شده است یا خیر. اگر بله، بسته داده را می پذیرد. اگر نه، آن را به شبکه دیگری ارسال می کند.


دستگاه شبکه

تفاوت واقعی بین هاب، سوئیچ و روتر چیست؟

این بخش به جزئیات بیشتری در مورد این دستگاه های شبکه می پردازد. نکات زیر تمایز بین هاب، سوئیچ و روتر را نشان می دهد.
•    لایه ها: هاب در لایه فیزیکی (لایه 1) مدل اتصال سیستم باز (OSI) عمل می کند، در حالی که یک سوئیچ در لایه پیوند داده (لایه 2) عمل می کند. روتر در لایه شبکه OSI کار می کند.
•    توابع: همانطور که قبلا گفته شد، یک هاب چندین دستگاه اترنت را به صورت یک بخش متصل می کند، در حالی که یک سوئیچ چندین دستگاه اترنت را در یک شبکه LAN واحد متصل می کند. یک روتر می تواند هم شبکه های محلی و هم شبکه های گسترده را به هم متصل کند.
•    هاب کم‌هوش‌ترین دستگاه است زیرا صرفا یک بسته داده دریافتی را به همه دستگاه‌های متصل ارسال می‌کند. سوئیچ و روتر هر دو دستگاه هوشمند در نظر گرفته می شوند زیرا بسته های داده دریافتی از دستگاه های دیگر را به دستگاه های مناسب هدایت می کنند.
•    داده های ارسال شده توسط هاب به شکل سیگنال یا بیت های الکتریکی است. داده های ارسال شده توسط سوئیچ به صورت فریم و بسته است. این به شکل یک بسته از طریق یک روتر منتقل می شود.
•    هاب داده ها را در حالت نیمه دوبلکس منتقل می کند. سوئیچ در حالت نیمه/فول دوبلکس کار می کند، در حالی که روتر در حالت فول دوبلکس کار می کند.
•    آدرس مورد استفاده برای انتقال داده ها به شرح زیر است: یک سوئیچ اترنت مطابق با آدرس MAC عمل می کند. در مقایسه با هاب اترنت. از طرف دیگر، یک روتر مطابق با آدرس های IP عمل می کند.


دستگاه شبکه


برخی از شرکت‌ها و کالج‌های بزرگ در اواخر دهه 1990 با اجرای معماری ستاره‌ای مبتنی بر هاب، به شبکه‌های اترنت مسی روی آوردند. با استفاده از سیم های شبکه مسی، هاست ها و روترها به طور مستقیم به یک گره مرکزی متصل شدند. بیت ها به جای فریم ها حالت اصلی ارتباط برای هاب، یک دستگاه لایه فیزیکی هستند.
یک بیت ورودی، که می تواند صفر یا یک را نشان دهد، به سادگی توسط هاب بازسازی می شود، قدرت آن افزایش می یابد و به تمام رابط های دیگر منتقل می شود. اگرچه هاب مانند یک باس عمل می کند، اما از نظر فنی یک هاب هوشمند جز پورت ورودی نیست.


 دستگاه شبکه


در نتیجه، یک شبکه اترنت با توپولوژی ستاره ای مبتنی بر هاب یک شبکه  broadcast است که هر بیت دریافتی توسط یک هاب در تمام رابط های دیگر کپی می شود. دعوت نامه های دیگر (رابط) را ارسال می کند. گره‌هایی که در ابتدا فریم‌ها را آپلود کرده‌اند، لازم است اگر زمانی که یک هاب فریم‌هایی را از دو رابط جداگانه دریافت می‌کند، برخوردی رخ داد، دوباره آنها را آپلود کنند.
شبکه اترنت در اوایل دهه 2000 شاهد تحولات عمده ای بود. سوئیچ ها جایگزین HUB ها در شبکه اترنت شدند و از معماری ستاره استفاده شد.
هاب کم هزینه ترین، کم هوشمندترین و کم پیچیدترین تجهیزات در بین سه تجهیزات (هاب، سوئیچ و روتر) هستند. وظیفه اصلی هاب توزیع داده ها از یک پورت به رابط های دیگر است.
اگر برای کسب و کار یا سازمان خود نیاز به خرید سرور و قطعات و تجهیزات سرور و شبکه دارید، شرکت تجارت سرور پارسه می تواند مشاوره ای حرفه ای در زمینه خرید سرور و همین طورتامین قطعات و ارتقا آن، به شما عزیزان ارائه دهد. این شرکت به صورت اختصاصی روی سرورهای برند HP تخصص دارد و بهترین راهکارها در زمینه ی خرید سرور و قطعات آن را ارائه می دهد. برای تماس با شرکت تجارت سرور پارسه و بررسی تخصصی سرورهای اچ پی (HP) به وبسایت https://www.hpparseh.com/ مراجعه نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27996
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید