امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

کتاب های شیمی خیلی سبز


1401/07/27
کد خبر : 26629
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 21 نفر

در فهرست کتاب فصل‌های هر پایه به چند بخش تقسیم‌ بندی شده است. هر بخش شامل درس ‌نامه و تست های مربوط به آن بخش می‌باشد. نوشتار کتاب شیمی جامع 2 جلدی خیلی سبز ترکیبی از رسمی و صمیمی است. پاسخ‌های تشریحی هر بخش در جلد دوم این مجموعه کتاب قرار دارند و تست ها در جلد اول قرار گرفته اند. این کتاب دارای 2257 تست و در مجموع ، 2 جلد دارای 967 صفحه می باشد.


 

آموزش (درسنامه) :

همان ‌طور که در مقدمه گفته شد ، جلد اول کتاب شیمی جامع خیلی سبز شامل : درس ‌نامه و سؤال هست و جلد دوم پاسخ‌های تشریحی سؤالات را دربرمی گیرد.
جلد نخست این کتاب به‌ گونه‌ ای طراحی ‌شده که تمامی فصول سه ‌پایه‌ ی دهم ، یازدهم و دوازدهم به چندین بخش تقسیم‌ شده که هر بخش شامل درس‌ نامه و تست‌ها هست. درس‌ نامه‌ های هر بخش به شکلی است که تمامی مفاهیم  را در قالب مقدمه، توضیحات و جمع‌بندی بیان کرده است. در مقدمه به معرفی مفاهیم پرداخته ‌شده و در توضیحات به این مفاهیم شاخ و برگ داده‌ شده و مثال‌هایی برای تفهیم مطالب آورده شده است .
در قسمت آخر مفاهیم در قالب نکات و جدول‌ها جمع‌ بندی می‌شوند. در پایان جلد نخست این کتاب بخشی به نام “ضمیمه” وجود دارد که مطالب حفظی سه‌ پایه را به‌ صورت عنصر شناسی، ماده‌شناسی، فرمول شناسی، نمودار شناسی و مقایسه شناسی مرور و بررسی می‌کند. مطالب درس‌نامه‌ها به شیوه‌ای نگارش شده‌اند تا برای تمامی دانش آموزان قابل‌ درک باشند. حجم مطالب کتاب شیمی جامع کنکور خیلی سبز و درس‌ نامه‌ های آن به‌ گونه‌ ای است که برای دوران جمع‌ بندی مناسب نیستند .
تمرین‌ های کتاب درسی و همچنین کنکورهای سراسری 98 به قبل در تألیف این کتاب نقش داشته‌ اند . اما کنکور سراسری 99 در نوشتار این کتاب کم‌ ترین تأثیر را داراست. سطح کنکور اخیر در نوشتار این کتاب رعایت نشده است. مثال‌ های حل‌ شده کتاب به صورتی است که برای پاسخ دادن به تست‌های این کتاب و کنکور سراسری 99 مناسب نیستند. برای طبقه‌ بندی و تفهیم هرچه بهتر مطالب در ذهن دانش آموزان، از نمودارها و جدول‌ها استفاده ‌شده است. همچنین بخش ضمیمه نیز به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک می‌کند .

تست (تمرین) :

در جلد نخست کتاب تست شیمی جامع دوجلدی خیلی سبز، در هر بخش پس از پایان درس ‌نامه‌ ها ، تعدادی تست قرار داده‌ شده است.
تعداد تست های هر بخش با توجه به سختی و اهمیت موضوع مناسب هستند و حتی می‌توان گفت در برخی بخش‌ها بیش ‌ا زحد تست قرار داده شده است. ترتیب تست ها با توجه به مفاهیم هر بخش و کتاب درسی مناسب هستند. در تست ها سعی شده که تیپ‌های مختلف پوشش داده شود و به شکل میکرو طبقه ‌بندی آورده شوند. تست های کنکور های سراسری 98 به قبل در کتاب آورده شده اما تست های کنکور سراسری 99 پوشش داده نشده است و در تألیف تست ها نیز از تست های کنکور سراسری 99 استفاده ‌نشده است. حجم تست ها با توجه به جامع بودن کتاب زیاد است و نمی‌توان از آن‌ها در دوران جمع‌ بندی استفاده کرد. مخاطب تست ها تمامی دانش آموزان کنکوری در تمامی سطوح هستند .
پاسخ‌های تشریحی تست های هر بخش در جلد دوم این کتاب وجود دارند. در پاسخ‌های تشریحی سعی شده که در اکثر تست ها به بررسی تمامی گزینه‌ها پرداخته‌ شود و مسئله‌ها به دو روش تناسب و کسر تبدیل حل شوند و به‌ گونه‌ ای باشند که برای تمامی دانش آموزان قابل‌ درک و فهم باشند. در پاسخ‌های تشریحی به برخی نکات مهم اشاره‌ شده و در برخی موارد جدول‌هایی آورده شده است. روش حل سؤالات در درس ‌نامه‌ها با پاسخ‌ های تشریحی همخوانی دارند. بهتر می‌بود قبل از تألیف تست های کتاب شیمی جامع خیلی سبز تمامی تست های کنکور سراسری 99 بررسی و از آن‌ها در نوشتار سؤالات الگوبرداری می شد .

برای مثال در این مقاله به بررسی کتاب شیمی یازدهم میپردازیم :


 

ساختار و مشخصات کتاب شیمی یازدهم تست انتشارات خیلی سبز

این کتاب شامل ۵ بخش اصلی است که به ترتیب عبارت ‌اند از تست (پرسش‌های چهار گزینه‌ای) :
•    آزمون جامع
•    پاسخنامه کلیدی
•    درسنامه
•    پاسخنامه تشریحی
تست‌ها :  
کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، دارای طبقه‌ بندی خاص و حساب شده‌ای است، که قابلیت تبدیل کتاب درسی به واحدهای کوچک را فراهم کرده است. این اتفاق باعث سرعت بخشیدن در تسلط بر مطالب و مفاهیم می‌شود. هرکدام از این بخش‌ها یا واحدها، دارای تست‌های مجزا هستند. در ابتدای هر بخش از تست‌ها، شماره صفحاتی از کتاب درسی را که به تست‌ های آن بخش مرتبط است ، ذکر شده است. این ویژگی برای تطابق مطالب کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز با کتاب درسی بسیار کاربردی است. تست‌ های این کتاب به دو سری A و Z تقسیم می‌شوند که به ترتیب ۹۵ و ۵ درصد از حجم تست‌ ها را در برمی‌گیرند. تست‌های سری A که نویسندگان کتاب اشاره کرده‌اند برای ۱۰۰ زدن در کنکور لازم و کافی هستند، از سطوح ساده تا دشوار هستند و از تست‌های کنکور سال‌های اخیر (تست‌های کنکور نظام قدیم در صورت نیاز با کمی تغییر در این کتاب آمده است)، سؤالات برگرفته از کتاب درسی و تست‌های تألیفی است. حل کردن این تست‌ها برای همه دانش‌آموزان در هر سطح علمی واجب و ضروری است. تست‌های سری Z، سؤالات بسیار دشوار هستند و نویسندگان کتاب دربارهٔ این سری تست‌ها بیان گفته‌اند:
هه هه! ما اینیم دیگه! Z آخرین حرف انگلیسیه و این سری تست‌ها آخرین تست‌هایی هستن که بدون شک برای تک رقمی یا دو رقمی شدن شما در کنکور لازمه! سطح این تست‌های ترکیبی و مفهومی یه سر و گردن بالاتر از تست‌های سری قبلیه، برای کسانی که می‌خوان شیمی رو تو کنکور ۱۱۰ بزنن همیشه بهترین باشین!
حل این تست‌ها فقط به دانش‌آموزان با سطح علمی بالا پیشنهاد می‌شود.
علامت «مثبت» در کنار حدود یک‌ سوم تست‌ها دیده می‌شود. دانش‌آموزانی که فرصت کافی برای حل تمامی تست‌های کتاب ندارند، می‌توانند فقط به همین تست‌ها بسنده کنند. این تست‌ها کمترین تعداد تستی است که برای آمادگی در آزمون‌ها لازم است. تعداد تست‌های هر فصل به شرح زیر است:
فصل اول (قدر هدایای زمینی را بدانیم): ۵۰۹ تست
فصل دوم (در پی غذای سالم): ۶۳۷ تست
فصل سوم (پوشاک، نیازی پایان ناپذیر): ۳۱۷ تست
مجموع تعداد تست‌ها: ۱۴۶۳ تست
آزمون‌های جامع :
بین تست‌های سری A و Z از هر فصل، یک آزمون ۳۵ سؤالی تعبیه شده، که می‌تواند محک خوبی برای دانش‌آموزان باشد. می‌توانید مانند کنکور در ۳۵ دقیقه پاسخگوی این سؤالات باشید و در نهایت درصدگیری کنید .

 پاسخنامه کلیدی:


بعد از اتمام تست‌های هر فصل، پاسخنامهٔ کلیدی تمامی تست‌های آن فصل ارائه شده است .



 

 درسنامه:


درسنامهٔ کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، که در کادرهای زرد رنگ ارائه شده‌اند، کامل و جامع است؛ به طوری که خط به خط کتاب درسی بررسی شده است. حتی «خود را بیازمایید و با هم بیندیشیم» نیز بررسی و تفسیر شده است. درسنامه‌ها به ‌گونه‌ ای است که با مطالعهٔ آن از هر منبع دیگری بی‌ نیاز می‌شوید، و با ارائهٔ مثال‌های حل شده، سبک برخورد با سؤال و روش حل سؤالات به ‌ویژه سؤالات محاسباتی را با رعایت تمامی نکات لازم ، آموزش داده است. استفاده از جداول و طبقه‌ بندی‌ های خاص در ارائهٔ مطالب ، درسنامهٔ این کتاب را جز بهترین‌های بازار کتاب تبدیل کرده است .
پاسخنامه تشریحی :
در ارائه پاسخ سؤالات، تا حدی توضیح داده شده که ضعیف‌ترین دانش‌آموزان هم در فهم آن مشکلی نداشته باشند. بیان معادلات واکنش‌ها به صورت موازنه شده و ارائه فرمول‌ها برای سؤالات محاسباتی از مزایای این پاسخنامه است. در سؤالات محاسباتی هر دو روش کسرهای تبدیلاتی و تناسب آورده شده است؛ که این امر باعث تسلط دانش‌آموز بر هر دو روش می‌شود. جالب‌تر اینکه محاسبات ریاضی انجام شده، مرحله به مرحله بیان شده‌اند و این باعث ایجاد سرعت در محاسبات برای دانش‌آموزانی است که محاسبات ضعیف و کندی دارند. بررسی سایر گزینه‌ها و نیز بررسی همه گزاره‌های موجود در سؤال، از دیگر نقاط قوت پاسخنامه تشریحی به شمار می‌رود. به طور کلی این پاسخنامه، نیازهای یک دانش‌آموز را برطرف می‌کند .

 جمع‌بندی:


با توجه به کامل بودن درسنامه‌های کتاب شیمی یازدهم خیلی سبز، از این درسنامه‌ها می‌توان برای آمادگی حضور در امتحانات تشریحی نیز استفاده کرد. تنها نیاز به حل چند سؤال تشریحی برای آمادگی کامل است. چاپ رنگی این کتاب، جذابیت خاصی به آن بخشیده است .


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26629
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید