امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

کارت شبکه چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 25998
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 23 نفر

در گذشته حتی به فکر کسی هم خطور نمی کرد که شبکه هایی با یک یا دو اتصال بتوانند امروزه از طریق کارت شبکه اتصال به شبکه های مختلف را تبدیل به یک کار معمولی کنند و استفاده از رابط های NIC (Network Interface Connection) یا PMC (Peripheral Component Interconnect) به امری عادی در شبکه تبدیل شود.
در ادامه به معرفی کارت ‌های شبکه سرور HP، آخرین تکنولوژی این تولیدکننده سرور و نکات کاربردی برای شناخت بیشتر آن خواهیم پرداخت.

کاربرد کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه یا NIC که مخفف عبارت Network Interface Card یک قطعه سخت افزاری است که امکان ارتباط بین دستگاه های مختلف داخل شبکه را فرآهم می کند. کارت های شبکه که با نام های مختلف LAN Card، Network Adapter  و Network Card شناخته می شود، این کارت بر روی مادربرد نصب شده و وظیفه را اندازی و در دسترس قرار دادن اینترنت را در شبکه بر عهده دارد.
از اصلی ترین کاربرد های کارت شبکه می توان به استفاده آنها در سرور ها اشاره کرد، در واقع برای راه‌اندازی سرور، کارت شبکه نقش حیاتی دارد که به‌عنوان یک قطعه‌ی سخت‌افزاری در آن قرار گرفته و امکان اتصال به شبکه‌ سیستمی را فراهم می‌سازد.
برای انتخاب کارت شبکه باید به نکات زیر دقت کنید:
– سرعت انتقال کارت شبکه
– سازگاری با ساختار و معماری سرور
– سازگاری با نوع رابط گذرگاه کارت و سرور
 


یک نمونه کارت شبکه


بررسی قطعات کارت شبکه

به بیانی ساده می توان اینطور عنوان کرد که یک کارت شبکه مانند یک پل بین دستگاه های موجود در شبکه ارتباط برقرار می کند، در ادامه به بررسی اجزای کارت شبکه می پردازیم تا نحوه بر قراری این ارتباط بین دستگاه ها توسط کارت شبکه روشن تر شود :
•    – حافظه خارجی؛ برای ذخیره موقت داده‌ها
•    -پردازنده یا کنترلر؛ پردازش داده‌های دریافتی
•    – باس‌های استاندارد؛ رابط بین کامپیوتر و سرور از طریق اسلات افزونه
•    – جامبر یا دوآل (Jumper OR Dual) در سوییچ‌های پکیج؛ برای کنترل عملیات ارتباط
•    –  براکت؛ برای فیکس کردن کارت شبکه در اسلات افرونه سرور و کامیپوتر
•    – کانکتورها؛ برای ایجاد لینک فیزیکی بین کابل و پلاگین
و    – مک آدرس در EEPROM؛ آدرس فیزیکی شبکه برای انتقال بسته‌های اترنتی به کامپیوتر
پردازنده یا کنترلر از اجزای اصلی و مهم در کارت شبکه است که در سرعت و کارآیی آن نقش زیادی دارد.

چگونگی ایجاد ارتباط به وسیله کارت شبکه

کارت شبکه با تبدیل داده های دریافتی به فرمت قابل درک بر روی رسانه، امکان ارتباط بین دستگاه های مختلف را با هم فرآهم می کند. کارت شبکه از طریق BUS به مادربرد و از طریق اسلات به شبکه متصل می شود و اطلاعات به وسیله این کارت از حالت موازی به حالت سریالی تبدیل می شود تا بتوان آنها را در شبکه انتقال داد.
دستگاه های موجود در شبکه با دارا بودن آپی آدرس و مک آدرس قابل دسترسی بوده و به وسیله کارت شبکه می توان داده ها را بین دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشت یا از طریق این دو آدرس دو دستگاه را بهم متصل نمود. بهره مندی از آدرس یکتای MAC برای هر دستگاه باعث می شود تا از ارسال اطلاعات توسط کارت شبکه به مقصد اشتباه جلوگیری شود.
همچنین تبدیل داده‌های سریال به موازی و برعکس، رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها، تنظیم کردن سرعت و دریافت داده‌ها (بافر کردن)، کنترل جریان ورودی و خروجی داده، تبدیل فرمت داده‌ها برای ارسال در کابل شبکه و… از جمله عملکردهای کارت شبکه است.

دسته بندی کارت های شبکه در سرور های HP

برای اتصال شبکه می‌توان از کارت شبکه کابلی یا Wired و کارت شبکه بی‌سیم یا Wireless استفاده کرد.
کارت شبکه فیبر و ایترنت، دو نوع پرکاربرد و رایج در سرورها هستند.


بررسی کارت شبکه Fiber

کارت شبکه فیبر،  NIC یا آداپتور سرور فیبر، بک صفحه مانند مدار است که برای برقراری ارتباط رایانه‌ها یا سرورها با یک شبکه طراحی شده‌اند. کارت شبکه فیبر دارای یک آدرس شبکه فیزیکی منحصربه‌فرد است که به آن آدرس MAC نیز گفته می‌شود. معمولاً کارت فیبرNIC دارای یک آداپتور جداگانه است که می‌تواند در یکی از اسلات‌های مادربورد سرور قرار گیرد. همچنین صفحه کناری کارت شبکه فیبر با رابط‌هایی مانند درگاه SFP ، SFP + یا QSFP + ساخته می‌شود. این کارت می‌تواند داده‌هایی را به سیگنال‌های الکتریکی ترجمه کند تا سیگنال‌ها با شبکه سازگار شوند و تبادل اطلاعات به‌راحتی انجام گیرد.
 


کارت شبکه Fiber



رایج ترین کارت های شبکه ای که مورد استفاده قرار می گیرند:

•    کارت شبکه فیبر گیگابیت  Gigabit fiber network card

معمولاً حداکثر سرعت انتقال داده‌ها در این مدل به 1000 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. با توجه به رابط‌های مختلف باس، کارت شبکه فیبر گیگابایتی را می‌توان به سه مدل کارت شبکه PCI گیگابایت، کارت شبکه PCI-X گیگابیت و کارت شبکه PCI express gigabit دسته‌بندی کرد.

•    کارت شبکه فیبر 10G  fiber network card

این مدل کارت شبکه از رابط PCI bus 32/64-bit استفاده می‌کند تا بتواند بین PC و سوئیچ ارتباط برقرار کرده و مشکل گلوگاه کارت شبکه سرور در حالت اینترانت را حل کند. فیبرهای SFP+ تک الیاف یا چند حالته و کابل DAC/AOC می‌توانند در کارت شبکه فیبر G10 استفاده شوند. معمولاً از این کارت شبکه در رایانه‌ها استفاده می‌شود.

•    کارت شبکه فیبر G25 25 G fiber network card

کارت شبکه فیبر G25 دارای آدرس فیزیکی منحصر‌به‌فرد (MAC) و دارای یک یا دو پورت SFP28 در صفحه جانبی است. عمدتاً از این کارت برای اتصال بین سرورها و سوئیچ‌ها استفاده می‌شود. ماژول نوری SFP28 یا کابل پرسرعت SFP28 (DAC) در کارت شبکه فیبر G25 قابل استفاده است.

•    کارت شبکه فیبر G40 40 G fiber network card

کارت شبکه فیبر G40 دارای رابط 40G QSFP+ است که از پهنای باند انتقال 40 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این کارت‌ها دارای یک و دو پورت استاندارد هستند که از درگاه PCI-e x8 پشتیبانی می‌کنند.

کارت شبکه ایترنت Ethernet

کارت اترنت که انتقال داده‌ها را از شبکه به رایانه برعهده دارد، معمولاً در شکاف قابل توسعه PCI رایانه قرار می‌گیرد. کارت اترنت را می‌توان با استفاده از کابل شبکه و به‌صورت جداگانه به سرور متصل کرد. کارت اترنت با درگاه اتصال RJ-45  به انواع کابل متصل می‌شود و سرعت‌های مختلف و متفاوت را انتقال می‌دهد.

همه‌ کارت‌های شبکه اترنت دارای سرعت یکسانی نیستند، به‌همین خاطر براساس سرعتی که پشتیبانی می‌کنند به پند نوع تقسیم می‌شوند، که عبارتند از:
– کارت پایه اترنت (با سرعت 10 مگابیت در ثانیه)
– کارت اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه
– کارت اترنت 1 گیگابیت بر ثانیه
اکثر سرورهای جدید به دلیل قیمت مناسب و همچنین در دسترس بودن کارت شبکه اترنت مجهز به این نوع کارت هستند.
 


نمونه ای از کارت شبکه ایترنت

کارت شبکه سرور اچ‌پی (HP)

کارت های شبکه اچ پی که بر روی اسلات های FLR قرار میگیرند، دارای سرعت بالاتر، امکان راه‌اندازی دیتاسنتر با ویژگی‌ مجازی‌سازی، مقایسه‌پذیری و راه‌حل End-to-End است. از همه مهم‌تر ایجاد ارتباطی مطمئن با سرورهای HP را تضمین می‌کند. کارت شبکه اچ پی معمولا برای ارتباط میان سرور و استوریچ های HPE استفاده می شوند و برای نسل  سرور های 8 ، 9 و 10 برند HP می‌توان از کارت‌های شبکه زیر استفاده کرد:
– کارت شبکه سرور G8
– کارت شبکه سرور G9
– کارت شبکه سرور G10
کارت HBA سرور HP
– کارت شبکه فیبرنوری سرور HP
– کارت HBA سرور HP
البته توجه داشته باشید که کارت‌های شبکه طراحی شده توسط برند HP با تمامی نسل‌ها سازگار است.
برای اتصال پرسرعت میان سرور یا استوریج‌ها، می‌توان از کارت شبکه فیبرنوری استفاده کرد.
رایج‌ترین مدل‌های کارت شبکه فیبرنوری HP عبارتند از:
•    NC550SFP 581201-B21
•     HPE 10Gb 2-port 530FLR-SFP
درگاه اتصال این کارت‌های شبکه با مدل‌های اترنت متفاوت هستند و فقط باید از کابل‌های فیبرنوری استفاده کرد.

مقایسه کارت شبکه معمولی و FLR در سرور های HP

 در سرورهای سری DL اچ‌پی یک اسلات جهت قرار دادن کارت شبکه وجود دارد که به‌طور مستقیم به مادربورد متصل و به‌عنوان جایگاه کارت FLR شناخته می‌شود. در نتیجه کارت‌هایی که جهت نصب در این جایگاه تولید شده‌اند با نام FLR در بازار موجود هستند.
زمانی ‌که کارت شبکه FLR باشد، تنها یک عدد می‌توانید روی سرور نصب کنید، اما کارت‌های معمولی که در قسمت رایزر کارت نصب می‌شوند، نیاز به اسلات PCI-E دارند.
رایزر کارت Riser Cards جزئی از قطعات سرور است که معمولاً در مادربوردهایی که اسلات کمتری دارند می‌توانید از آن استفاده کنید و اسلات را افزایش دهید.
در واقع کارتRiser  صفحه‌ای است که به مادربورد سیستم متصل می‌شود و اسلات اضافی برای کارت‌های آداپتور و غیره فراهم می‌سازد. از آنجا که این کارت بالاتر از برد سیستم است، این قابلیت را دارد که آداپتورهای اضافی را در جهت موازی صفحه برد سیستم به سرور متصل کنید.
 


کارت شبکه نصب شده بر روی Riser سرور



برای آن که تفاوت میان این دو کارت شبکه را بهتر متوجه شوید به مثال زیر توجه کنید :
HP Ethernet 10Gb 2-port 560FLR-SFP+ Adapter        665243-B21
HP Ethernet 10Gb 2-port 560SFP+ Adapter              665249-B21
در بین این دو کارت شبکه تنها یکی در اسلات FLR قرار میگیرد و دیگری باید در اسلات PCIe گذاشته شود
در صورتی که مایل به انتخاب یک کارت شبکه هستید بهتر است که از نوع FLR آن استفاده کنید، اما زمانی که بر روی سرور اسلات کم دارید تنها می توانید از نوع معمولی کارت های شبکه استفاده کنید یا رایزر خریداری کنید.


 

تکنولوژی انواع کارت شبکه سرور HP

کارت‌های شبکه سرور HP، به آخرین تکنولوژی‌های روز مجهز شده‌اند که تأثیر زیادی در عملکرد و راندمان آن دارند، ازجمله:
•    اضافه شدن چند پورت
•    پشتیبانی از سرعت 10 و 20 گیگابایت
•    پشتیبانی هر پورت از پروتکل‌های مختلف و داده‌هایLAN ، SAN و مدیریتی
همچنین از دیگر تکنولوژی‌هایی که در کارت‌های شبکه سرور HP افزوده شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    – Flex10/Flex20؛ قابلیت استفاده تا ۸ کارت شبکه مجازی را دارند و برای انواع خاصی از ترافیک مثل استوریج‌ها، مدیریت آن‌ها، جا‌به‌جایی و ترافیک VM ها بسیار مناسب هستند.
•    – FlexFabric؛ از پروتکل استوریج پشتیبانی می‌کنند و فضای شبکه را برای ذخیره‌سازی آماده می‌سازند.
•    – HPE FlexibleLOM technology؛ باقابلیت نصب در جایگاه ویژه‌ای از مادربورد و مانند  LOM(Laminated Object Manufacturing)  عمل می‌کند. در این تکنولوژی کاربر می‌تواند نوع اتصال را انتخاب کند.
•    – NIC Partitioning؛ باعث می‌شود هر پورت از یک کارت شبکه 10G، به سیستم عامل به‌عنوان 4 پارتیشن شبکه معرفی شود. همچنین پهنای باند مناسب را بر اساس میزان پهنای باند آزاد و اضافه مدیریت می‌کند.

آخرین نسل سرورهای شرکت HP

 
در جدید ترین نسل سرورهای شرکت HP  همواره به روز ترین فنآوری های روز دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، سری G10 سرور های HP در استفاده سازمان های بزرگ می تواند موجب کاهش هزینه ها و افزایش میزان بازدهی شود، همچنین در این سرور ها از آخرین نسل پردازنده های اینتل، AMD و NVIDIA استفاده شده است.
رابط‌های گرافیکی در این نسل دهم سرور HP بسیار توسعه یافته و براساس رابط‌های گرافیکی، استفاده از APIها، خودکارسازی و نیز هوشمندسازی را فراهم کرده است. همچنین در این سرور امکان استفاده از حافظه‌های مکانیکی، SSD، NVMe به صورت هم‌زمان وجود دارد و پشتیبانی گسترده‌ای از پورت‌ها و حافظه‌ها مبتنی بر حافظه‌های SSD نیز موجود است.
سرور HP G10 علاوه بر ارتقاء سخت‌‎افزار در زمینه نرم‌افزار نیز خدمات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قیمت خرید و فروش کارت شبکه سرور HP

امروز با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز و پیشرفت و به روز رسانی قطعات و کارت های شبکه اچ پی، امکان ارائه یک قیمت ثابت برای بازه زمانی مشخص وجود ندارد و برای اطلاع از بهترین قیمت ها شما کاربران گرامی می بایست با بخش فروش شرکت تماس حاصل فرمایید، با این حال باید بدانید که برخی از پارامترها در قیمت‌گذاری کارت تأثیر دارند که عبارتند از:
•    سرعت انتقال داده‌ها براساس گیگابایت بر ثانیه
•    نوع کانکتور
•    تعداد پورت و نوع آن
•    نوع رابط
•    دمای کارکرد
•    امکانات جانبی
•    گارانتی


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25998
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید