امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

چگونه یک پادکست فوق العاده بسازیم؟


1401/07/27
کد خبر : 27838
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 15 نفر

امروزه پادکست‌ها با سروصدای زیاد، تبدیل به آثار هنری جذابی شده‌اند و همه سعی می‌کنند در این زمینه موفق باشند و بهترین را ارائه کنند. از سوی دیگر افراد زیادی علاقه دارند که از پادکست برای دریافت آموزش‌های مختلف و کتاب‌های صوتی مورد علاقه استفاده کنند.  یک تحقیق جالب در آمریکا نشان می‌دهد که  حدود 122 میلیون نفر حداقل یک‌بار پادکست گوش کردند. با توجه به این آمار به‌خوبی مشخص می‌شود که پادکست روشی جذاب  است که با سرعت هرچه بیشتر تبدیل به یک روش عالی برای کسب درآمد می‌شود.
دراین‌بین، به نظر شما چگونه می‌توان یک پادکست خوب و باکیفیت تولید کرد؟ چه فاکتورهایی را باید رعایت کنیم که طراحی پادکست به شکل درستی پیش برود  و بتوانیم از این روش به کسب درآمد برسیم؟ در ادامه این صفحه، روش‌های موثر در تولید یک پادکست باکیفیت و مناسب را بیان می‌کنیم.

تولد پادکست‌های فارسی، خیلی زود!

باوجود اینکه تولید پادکست در کشورهای اروپایی و آمریکایی با سرعت هرچه تمام‌تر پیش می‌رود، پادکست فارسی هنوز در ابتدای راه و به عبارتی تقریبا دست نخورده باقی مانده است. به همین دلیل برای ورود به این مسیر ترسی به دل نداشته باشید و فقط روی محتوا تاکید کنید.
به عبارت بهتر، تولید محتوای عالی و مناسب، بزرگ‌ترین رمز موفقیت در تولید پادکست است. با رعایت این فاکتور خواهید دید که خیلی زود در میان رقبا پیش می‌روید و همه جذب محصولات تولیدی شما خواهند شد.

چرا پادکست جذاب است؟

امروزه همه ما دوست داریم چند کار را به‌طور همزمان انجام دهیم. همزمان که در حال چک کردن پیام‌های خود در گوشی هستیم، آشپزی می‌کنیم، تلویزیون تماشا می‌کنیم و دستی هم به بقیه کارهای خانه می‌بریم. در این میان گوش دادن به یک محتوای صوتی نمی‌تواند اختلالی در بقیه کارها ایجاد کند!
از طرف دیگر، پادکست‌ها جذابیت بیشتری نسبت به رادیو دارند. هر زمان که بخواهید می‌توانید پادکست گوش کنید و یا آن را متوقف کنید. اما برنامه‌های رادیویی در یک زمان مشخص پخش می‌شوند و نمی‌توانید در هرزمانی به آن‌ها مراجعه کنید.

برای تولید پادکست به چه چیزی نیاز دارم؟

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین ابزاری که نیاز دارید، محتوای خوب و مناسب است. اما در کنار این ابزار مهم و اولیه، باید صدای خودتان را ضبط کنید. برای ضبط صدا نیازی به میکروفون‌های خیلی قوی و درجه‌یک و یا استودیو حرفه‌ای ندارید. فقط کافی است با چند ابزار و تکنیک‌های ساده، صدایی مطلوب و باکیفیت از خودتان ضبط کنید. در ادامه این تکنیک‌ها و ابزارها را بررسی می‌کنیم.


 ساخت پادکست

یک موبایل خوب، اولین ابزار تولید پادکست

برای ضبط صدا، قبل از هر چیز نیاز به یک موبایل دارید. برای این کار موبایل را در جایی ثابت نگه دارید و مراقب باشید که تکان نخورد؛ زیرا تکان خوردن موبایل باعث به هم خوردن فرکانس صوتی و کاهش کیفیت صدا می‌شود.
یکی از سرویس‌های میزبانی که برای تولید پادکست روی موبایل منتشر شده، اپلیکیشن انکر است. با استفاده از این اپلیکیشن به‌راحتی می‌توانید ضبط و تدوین صدا را با کیفیت خوب انجام دهید، بدون اینکه نویز و فرکانسی در تولید پادکست اختلال ایجاد کند.
در حال حاضر برای ضبط صدا، ابزارهای مختلفی در بازار موجود است؛ اما یک گوشی هوشمند خوب می‌تواند در کنار ضبط صدا، همه‌جا قابل استفاده باشد، بدون اینکه نیاز به چند ابزار مختلف داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که یک گوشی موبایل خوب و باکیفیت بخرید و با استفاده از آن ضبط صدای پادکست را انجام دهید. البته گوشی‌های هوشمند برتر و باکیفیت قیمت بیشتری دارند و ممکن است کمی گران باشند. به همین دلیل خرید قسطی گوشی موبایل، روشی مناسب برای برخورداری از کیفیت برتر در کنار قیمت معقول و مناسب است.

یک میکروفون خوب

بهترین و باکیفیت‌ترین ضبط صدا با استفاده از میکروفون‌های برتر تولید می‌شوند. البته برای شروع کار نیاز به یک میکروفون درجه‌یک ندارید؛ اما برای ادامه کار حتما به آن نیاز پیدا می‌کنید. فراموش نکنید که مهم‌ترین فاکتور در تولید پادکست، محتوای عالی به همراه صدای شفاف و بدون نویز است.
میکروفون‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام تجهیزات حرفه‌ای متفاوتی را در اختیار شما قرا  می‌دهند. در این میان میکروفون‌های کندانسر یو اس بی قیمت مناسبی دارند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به لپ‌تاپ و کامپیوتر خودتان متصل کنید. همچنین بدون نیاز به کارت صدا، کیفیت مطلوبی از صدای شفاف و بدون نویز را به شما ارائه می‌دهند.
امروزه میکروفون‌های مختلف با کیفیت و قیمت متفاوتی در بازار  به فروش می‌رسند. اگر ابتدای راه تولید پادکست هستید، استفاده از یک میکروفون ساده گزینه بهتری است. اما برای پیشرفت در این مسیر، حتما از ابزارهای مرغوب، باکیفیت و مناسب استفاده کنید. برای این کار خرید قسطی میکروفون حرفه ای، روشی مقرون به‌صرفه برای پیشرفت در تولید پادکست‌های باکیفیت و برتر محسوب می‌شود.

پاپ فیلتر، یک ابزار جانبی بسیار مهم

بعضی از حروف زمانی که با میکروفون ادا می‌شوند، صدایی نامناسب دارند که گوش را اذیت می‌کند. برای از بین بردن این مشکل باید از یک پاپ فیلتر (Pop Filter) استفاده کنید. در این صورت صداهای خروجی از دهان با کیفیت بهتر ضبط می‌شوند.

فوم اکوستیک

ابزار بعدی که در تولید یک پادکست مرغوب و بدون نویز اهمیت دارد، فوم اکوستیک است. در استودیوهای حرفه‌ای برای ضبط صدا از فوم‌هایی روی دیوار استفاده می‌شود و با کمک آن هوا ثابت نگه داشته می‌شود. به عبارت دیگر فوم‌ها کمک می‌کنند که جریان هوا در هنگام ضبط صدا ثابت بماند و اختلالی در تولید پادکست ایجاد نشود.
البته برای شروع کار می‌توانید از ابزارهای ابتدایی و ساده برای ثابت نگه داشتن جریان هوا کمک بگیرید. طور مثال استفاده از روکش‌های پارچه‌ای در اطراف میکروفون روشی راحت و آسان به‌حساب می‌آید که هزینه چندانی برای شما ایجاد نمی‌کند.

تدوین، گام نهایی تولید پادکست

بعدازاینکه هر اپیزود از پادکست را به‌طور جداگانه آماده کردید، نوبت به تدوین آن‌ها می‌رسد. برای تدوین صدا می‌توانید از نرم‌افزارهای حرفه‌ای که برای این کار تولید شدند استفاده کنید. با استفاده از این نرم‌افزارها، نیازی به تخصص و مهارت خاصی در تدوین ندارید.
در حال حاضر نرم‌افزارهای مختلفی مانند Garage Band، Ableton Live و Auto-Tune برای تدوین صدا به کار می‌روند. همچنین برای تدوین حرفه‌ای می‌توانید از دو ابزار Adobe Audition و Audacity کمک بگیرید. این نرم‌افزارها به‌صورت کاملا رایگان در دسترس هستند و کار تدوین صدای پادکست را باکیفیت عالی انجام می‌دهند.
موارد ذکر شده، نکات و ابزار مهمی هستند که در مسیر تولید پادکست به آن‌ها نیاز دارید. اگر در ابتدای مسیر تولید پادکست باشید، یک گوشی موبایل هوشمند نیاز شما را برطرف می‌کند، اما برای پیشرفت در این کار، نیاز  به ابزارهای حرفه‌ای دارید.
همچنین فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در تولید پادکست، انتخاب  و تولید محتوای بهتر است. بدون محتوای خوب، صدای باکیفیت، میکروفون عالی و یا ابزارهای کمکی دیگر نمی‌توانند یک پادکست عالی را برای شما به ارمغان بیاورند. بنابراین قبل از هر چیز یک محتوای خوب آماده کنید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27838
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید