امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟


1401/07/27
کد خبر : 28023
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 15 نفر
آیا می‌دانید تلف کردن وقت، ریشه در ذات و خصلت‌های فردی دارد؟ بله... متاسفانه اتلاف وقت یکی از خصلت‌های ناپسند است که می‌تواند در موارد و موقعیت‌های مختلف موجب بروز آسیب‌های شخصی یا اجتماعی شود. آثار مخربی که هدر رفتن زمان می‌تواند بر پیش‌برد اهداف داشته باشد در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، در مرحله‌ی اول به خود شخص ضربه وارد خواهد کرد. بنابراین بهتر است، افرادی که از این خصلت درونی برخوردار هستند، به دنبال راهکارهای مناسی برای مقابله با اتلاف وقت باشند. بدون شک از بین‌بردن این مشکل می‌تواند نقطه‌ی شروع پیشرفت شخصی، کاری یا تحصیلی در افراد باشد. می‌پرسید چگونه؟ ادامه‌ی این مطلب را دنبال کنید تا به پاسخ سوال خود برسید.

با اتلاف وقت مقابله کنید!

مقابله با خصیصه‌ی درونی تلف کردن وقت یک توصیه دینی و اجتماعی می‌باشد؛ چراکه در موارد متعددی این خصلت درونی منجربه بروز رخدادهای غیرقابل جبران شده است. به‌طورمثال اگر شما یک پرستار حرفه‌ای باشید، اما برای آماده شدن در محل کار یا رسیدگی به بیماران نتوانید با این خصلت درونی مقابله کنید، ممکن است جان آدمی به خطر بیفتد. در موارد تحصیلی، اگر شما یک محصل باشید و از زمان خود به درستی برای مطالعه‌ی دروس و آمادگی برای امتحان استفاده نکنید، در نتیجه از نمرات نهایی خود رضایت نخواهید داشت.

بنابراین از دست‌رفتن زمان آثار مخربی را در موقعیت‌های مختلف بر جای خواهد گذاشت، پس می‌بایست برای جلوگیری از بروز این نوع مشکلات به دنبال راهکارهای از بین‌بردن خصلت وقت هدر دادن بگردید. درمان و از بین‌بردن این خصلت تا جایی اهمیت دارد که حتی در احادیث دینی نیز به آن اشاره شده است. امام علی علیه السلام در حدیثی درباره مدیریت زمان می‌فرمایند: " از دست دادن فرصت، مایه اندوه است" بنابراین می‌بایست از همین حالا برای مقابله با این مشکل درونی در خود اقدام کنید، تا ناچار به تحمل اندوه‌های بزرگ نشوید. 

آشنایی با مفهوم زمان، اولین قدم برای موفقیت

پیش‌از هر اقدامی می‌بایست بدانید وقت چیست؟ تا با درکی درست از مفهوم زمان نسبت به استفاده مناسب از آن تلاش کنید. برای انجام هرکاری در زندگی روزمره شامل فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و شخصی، زمان مشخصی تعیین شده است که اگر در ساعات مشخص شده از آن استفاده نشود، اصطلاحاً زمان را از دست داده‌اید. وقت گوهر گران‌بهایی است که می‌تواند موجبات پیشرفت و به قله رسیدن افراد را فراهم کنند. به عبارت ساده‌تر آن دسته از افراد که به درستی درک کردند که وقت چیست، به راحتی توانستند به اهداف بلند خود برسند. بنابراین اگر شما هم به این درک مهم برسید، که هر لحظه از زمان زندگی در دنیا ارزشمند است، از آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری خواهید کرد.

اصلی‌ترین عوامل اتلاف وقت کدامند؟

همان‌طور که گفته شد، وقت تلف کردن یک خصلت درونی است، اما به صورت مادرزادی در افراد وجود ندارد. بنابراین هر فردی در برهه‌ای از زمان و بنا به علل خاصی دچار این مشکل شده است. برخی از برجسته‌ترین عواملی که منجربه هدر رفت زمان می‌گردند، عبارت هستند از:

  • بدون فکر عمل کردن
  • عدم برنامه‌ریزی کاری یا عدم آگاهی از مفهوم برنامه‌ریزی
  • بی نظمی در امور
  • احساس کسالت، افسردگی یا تنبلی
  • عدم آشنایی با توانایی‌های ذاتی و شخصی
  • تصمیم‌گیری اشتباه یا عدم توانایی برای تصمیم‌گیری

موارد فوق تنها بخشی از علل مهم و تاثیرگذار بر بروز خصلت اتلاف وقت به شمار می‌روند و بر اساس نظریه‌های تخصصی و روانشناسی ممکن است در افراد مختلف معضلات دیگری نیز وجود داشته باشد. با روشن شدن عوامل بروز خوی هدر دادن زمان، می‌توان به راهکارهای درمان این مشکل نیز دست پیدا کرد. به طورکلی اگر با موارد فوق به درستی و به صورت پله پله مقابله کنید، بر این مشکل بزرگ فائق خواهید آمد.

مدیریت زمان را یاد بگیرید!

تنها راهکاری که می‌تواند به شما در جلوگیری از اتلاف زمان و از بین‌بردن کامل این خصلت کمک کند، مدیریت کردن زمان است. برای این امر لازم است با اذعان به اینکه برای هرکاری زمانی مشخص وجود دارد که اگر در همان مدت انجام نشود، بی فائده خواهد بود، به چند تکنیک توجه نمائید. برخی از موثرترین تکنیک‌های مقابله با اتلاف وقت به شرح زیر می‌باشند:

  1. تعیین هدف، اولین اقدام برای مشخص‌کردن مسیر موفقیت است که می‌تواند به شما شوق انجام امور در زمان مشخص را بدهد.
  2. لیست‌کردن کارها و نوشتن برنامه‌ها طبق زمان‌بندی و الزام خود برای انجام به موقع آن می‌تواند به پیشبرد کارها کمک کند.
  3. کارهای مهم‌تر را بر اساس اولویت‌بندی تنظیم کنید تا به امورات مهم با سرعت بیشتری رسیدگی نمائید.
  4. اقدام به انجام چند کار به صورت همزمان هم راهکار کاملاً مناسبی برای مقابله با اتلاف وقت محسوب می‌شود.

بدون شک با توجه به 4 نکته‌ی فوق اقدام به مقابله با این خصلت درونی راحت‌تر خواهد بود، اما اگر برای موفقیت کامل خود نیاز به هم‌فکری و داشتن مشاور دارید، بهتر است از تکنیک‌های آموزشی مراکز توانایی بخشی در زمینه فن‌بیان و دوره فن بیان کمک بگیرید. افرادی که به صورت تخصصی در این زمینه تحصیلات عالیه دارند، می‌توانند مشاوران و مدرسان خوبی برای اصلاح رفتارهای نادرست شخصی و حضوری موفق در اجتماع باشند.

مجموعه فن بیان توانا، بهترین انتخاب برای شما

بهترین مجموعه و سایتی که می‌تواند در زمینه مبارزه با اتلاف وقت و مدیریت امور به شما کمک کند، مجموعه فن بیان توانا می‌باشد. این تیم تخصصی و حرفه‌ای که از سال 1395 به صورت قانونی و اصولی در حال فعالیت می‌باشد، با ارائه مقالات و تکنیک‌های نوین می‌تواند برای حضور شما در اجتماع مفید واقع شود. تیم تخصصی توانا که تا به امروز خدماتی نوین با بالاترین میزان رضایت‌مندی را ارائه کرده‌اند، دارای سایتی به نشانی http://tavanaedu.com (سایت توانا ) می‌باشد که دارای نشان اعتماد الکترونیک نیز هست.

بنابراین اطمینان کردن به این سایت تخصصی بسیار آسان بوده و با کمک مقالات یا مباحث آموزشی این مجموعه به آسانی می‌توانید اتلاف وقت را درمان کنید. بدون شک اگر شما تبدیل به فردی منظم و توانمند در تمامی امور شوید، به راحتی به قله‌های بلند موفقیت دست پیدا خواهید کرد. صرفه‌جویی در وقت سبب می‌شود برای کارهای بیشتری زمان و فرصت داشته باشید. کمک به شما برای موفقیت بیشتر، اصلی‌ترین هدف تیم توانا به شمار می‌رود، پس همین حالا روی لینک آبی کلیک کنید و از سیستم آموزشی این مجموعه بهره‌ببرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28023
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید