امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

چه کانفیگ سروری مناسب کسب و کار شماست؟


1401/07/27
کد خبر : 26804
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 24 نفر

اصلاً کانفیگ یعنی چی؟

این یک کلمه فنی بوده که در مباحث سخت افزاری به کار می‌رود و مخفف شده کلمه Configuration هست. اگر گذرتان به پاساژهای کامپیوتر خورده باشد شاید به گوشتان خورده باشد که مثلاً "کانفیگ این لپ تاپ چیه!" یا "کانفیگ این کامپیوتر اینه!". کانفیگ در اینجا به معنی سخت افزار مورد استفاده در یک لپ تاپ یا PC است. برای مثال کانفیگ یک لپ تاپ با پردازنده i7 و 16 گیگابایت رم؛ با کانفیگ همان مدل لپ تاپ با پردازنده i5 و رم 8 گیگابایت متفاوت است. همین مورد در سرورها نیز وجود دارد. این یک تعریف کلی از کلمه "کانفیگ سرور" است.

مختصر در مورد سخت افزار سرور

سرورها در واقع کامپیوتری قدرتمندتر از کامپیوترهای عادی هستند که از طریق شبکه به کاربران خود سرویس می‌دهند و دارای سخت افزار مخصوص به خود هستند. مادربرد ، پردازنده ، رم ، هارد ، کنترلر ، کارت شبکه و... همگی تشکیل یک مجموعه را می‌دهند که به آن کانفیگ سرور می گوییم. با توجه به انواع مختلف سخت افزار مورد نیاز کسب و کار، کانفیگهای بی شماری را می‌توان در نظر داشت.

و حالا سوال اصلی: چه کانفیگ سروری مناسب کسب و کار شماست؟

این سوال بسیار کلی است و پاسخ به آن بستگی به نیازهای شما دارد. کسب و کارها بسیار بسیار متفاوت هستند و ممکن است یک شرکت به تعداد بسیار زیادی سرور قدرتمند نیاز داشته باشد که دائم در حال کار هستند، مانند اپلیکیشن‌های تحت موبایل که میلیونها کاربر دارند. گاهی نیز یک شرکت برای 10 نفر از حسابداران خود یک سرور نسل قدیمیتر، کارش را راه می‌اندازد.
جا افتاده ترین برند در کشورمان ایران، سرور اچ پی بوده که البته برند کامل آن HPE است. خیلی قصد وارد شدن و باز کردن به بحث کمپانی و برتری آن را نداریم اما کافیست بدانید HPE بخش تجاری همان برند نام آشنای HP است.


سرور اچ پی از گذشته تا حال که این متن نوشته می‌شود، 10 نسل از سرورهای خود را معرفی کرده که در هر نسل جدید، امکانات و فناوری‌های جدید همان دوره را در سخت افزار سرور گنجانده است. نسل را همان Generation یا Gen یا G در نظر بگیرید. یک مثال می‌زنیم: مادربرد سرور G8 پشتیبان پردازنده‌های زئون 2600 دو نسخه V1 و V2 بوده و فقط رم های DDR3 را پشتیبانی می‌کنند. در مادربرد سرور G9 که چند سال جدیدتر تولید شده است، پردازنده‌های نسخه های جدیدتر V3 و V4 پشتیبانی شده و رمهای DDR4 به خوبی سازگار هستند. دیگر در مورد سازگاری سخت افزاری مادربرد نسل آخر توضیحی نمی‌دهیم چرا که مطمئناً جدیدتر است و امکانات بیشتری دارد.



برای اینکه بدانید چه کانفیگ سخت افزار سروری مناسب شماست، یک نیازسنجی باید انجام دهید. اینکه چند هسته و رشته پردازنده نیاز دارید و با چه فرکانسی هر هسته پردازش کند، چه مقدار حافظه ذخیره سازی نیاز دارید، این مقدار حافظه ذخیره سازی HDD باشد یا SSD، حافظه رم چطور؟ چند گیگابایت نیاز هست که نرم افزارها بدون مشکل کار کنند؟
باید نیازسنجی کنید که برای مثال 100 نفر کاربر در یک سازمان که از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنند، چه سخت افزاری نیاز دارند؟
این سوالات قضیه را پیچیده کرده اند؟! نیاز به مشاوره دارید؟ شرکت رسام سرور آماده ارائه خدمات مشاوره خرید سرور و همچنین تامین تمام قطعات آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت rasamserver.com مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26804
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید