امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چه زمانی باید تست هیدرو استاتیک کپسول های آتش نشانی را انجام داد؟


1401/07/27
کد خبر : 28617
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 13 نفر

همه ساله در تمام دنیا، آتش سوزی‌های زیادی اتفاق می‌افتد که عمدتاً این حادثه معضلات زیادی را برای افراد به دنبال دارد. ولی در سال‌های گذشته به مدد توسعه دانش و فناوری، لوازم آتش نشانی زیادی ساخته شده است که از جمله پر مصرف ترین آن کپسول‌های اطفاء حریق می‌باشد.  کپسول‌های آتش نشانی ابزارهایی هستند که جهت مدیریت و اطفاء حریق‌های ناچیز در موقعیت‌های ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید دقت کرد که به کارگیری این کپسول‌ها جهت مهار حریق‌های گسترده مناسب نیستند و امکان دارد جان افراد را در معرض خطر قرار دهد. نصب درست و مناسب آنها اهمیت زیادی دارد و با توجه به مدل کپسول‌ها فرق می‌کند. جهت کاهش احتمال رخ داد حریق و آسیب‌های حاصل از آن اطلاع از اقسام گوناگون کپسول‌های آتش نشانی امری ضروری است. شایان ذکر است که کپسول‌های آتش نشانی به بررسی و تست‌های زیادی احتیاج دارند تا بتوان در زمان خطر از آنها کمک گرفت. مطمئناً از جمله تست‌های مهم این کالا تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی است.

آشنایی با تست هیدرو استاتیک

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی به آزمایشات خاصی می‌گویند که روی ابزارهایی مانند لوله‌های زیر فشار، سیلندرها آتش نشانی، لوله کشی و... صورت می‌گیرد که میزان مقاومت و نشتی آنها را می‌سنجد. تست هیدرو استاتیک را در کارخانجات اصولاً پس از خاموشی و ترمیم دستگاه‌ها انجام می‌دهند تا جهت راه اندازی دوباره آنها مشکلی برایشان ایجاد نشود. به بیان دیگر، این تست برای افراد مشخص می‌کند که سیلندر آتش نشانی و سیلندر هوا یا گاز، دستگاه مد نظرشان می‌تواند زیر فشار تعیین شده خود عمل کند یا خیر. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که چنانچه تست هیدرواستاتیک با فشار بالا صورت گیرد، احتمال دارد معضلات بسیاری را برای لوازم ایجاد کند و موجب از هم پاشیدن بعضی از قسمت‌های آنها گردد.

تست هیدرو استاتیک کپسول های آتش نشانی

هر منبعی که زیر فشار مواد گازی یا مایع است باید مطابق با یک سری شاخص‌ها  تست شود. کپسول‌های آتش نشانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید طی زمان‌های مناسب مورد تست قرار گیرد تا از درستی کارایی آن مطمئن شد. در واقع تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی یک نوع آزمایش است که به شکل چرخشی جهت آگاهی از سلامت کپسول آتش نشانی انجام می‌شود.  برای این منظور آب را به وسیله پمپ مخصوص که فشار آن کنترل شده می‌باشد به درون منبع تحت آزمایش  وارد می‌کنند، تا فشار مناسب که نسبت به فشار کاری زیادتر است برای وارسی دوام و استحکام مخزن اندازه گیری شود. مدت زمان فشار وارده بر منبع نیز مهم است که براساس شاخص‌های خاصی صورت می‌گیرد.


 تست هیدرو استاتیک

تست هیدرو استاتیک کپسول های آتش نشانی چگونه انجام می‌شود؟

 نخست منبع را توسط پمپ فشار تعیین شده پر و بعد شیر ورودی را قطع می‌کنند. بعد از آن بدنه منبع را خشک و پس از زمان مشخص شده، به ثبت اطلاعات از روی نمایشگر دستگاه فشار اقدام می‌کنند. چنانچه عدد نخست مشاهده شده همان فشار ابتدایی  بوده و کم نشده باشد بدین معناست که منبع نشتی ندارد و کاملاً سالم است. اما اگر فشار کاهشی بود باید نشتی را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام نمود. این عمل تا دستیابی به نتیجه مناسب باید تکرار شود. تاریخ و مدت زمان آزمایش را بعد اجرای تست روی سیلندر بنویسید و یا به صورت برچسب بچسبانید. بعلاوه مخزن را برای شارژ مواد خاموش و آماده نمایید. عمل تست هیدرو استاتیک کپسول های آتش نشانی چگونه انجام می‌شود؟ باید توسط افراد ماهر و متخصص و دارای گواهی صلاحیت انجام دهد.  به طور کلی این تست براساس یکسری استانداردها صورت می‌گیرد که عبارتند از:
•    باز کردن شیر از ناحیه سیلندر
•    چک کردن چشمی بخش درونی، خارجی و قسمت وصل شدن شیر به مخزن
•    شستن قسمت درونی سیلندر
•    انجام ۳ مرحله تست هیدرواستاتیک که شامل ورودی، خروجی و فشار آب است.
•    خالی کردن فشار که باید در منطقه خاص انجام شود تا سبب آلوده شدن و یا صدمه دیدن محیط زیست نگردد.
•    درج اطلاعات و نتیجه تست و بستن شیر

زمان مناسب برای انجام تست هیدرو استاتیک آتش نشانی

انجام تست هیدرو استاتیک کپسول های آتش نشانی در فاصله‌های زمانی مشخص و مطابق با مدل کپسول صورت می‌گیرد. در بررسی کپسول‌های آتشنشانی مهم است که به عامل زمان دقت زیادی به خرج دهید. زیرا در صورت کوتاهی و به تاخیر انداختن این امر، ممکن است خطرات غیر قابل جبرانی را شاهد باشید. وارسی و محافظت درست از کپسول‌های آتشنشانی باعث می‌گردد تا در زمان‌های حساس و پر خطر بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. این کپسول‌ها نخستین ابزار دفاعی در مقابل آتش سوزی‌های ناچیز می‌باشد و جهت اثر گذاری در زمان‌های مهم و اساسی باید کاملاً شارژ، تست و  فشارشان کنترل شود. زمان انجام تست هیدوراستاتیک برای انواع کپسول‌های آتش نشانی به شرح زیر است:
•    *نوع گاز، آب و فوم: این نوع کپسول‌ها باید سالانه تست هیدرواستاتیک بر روی آنها انجام شود تا چنانچه مشکلی باشد سریع آن را بر طرف کنید.
•    *پودر و گاز: این گروه از کپسول‌ها که اکثرا جهت اطفاء آتش امکانات الکتریکی و اشتعال مایعات استفاده می‌شوند باید حداقل هر دو سال یکبار تست شوند تا عملکرد خوبی داشته باشند.
•    CO2*: در حقیقت این نوع کپسول‌ها محدودیت کمتری برایشان وجود دارد برای همین می‌توان هر۵ سال نسبت به تست هیدرواستاتیک آنها اقدام کرد.


 تست هیدرو استاتیک

اهمیت تست هیدرو استاتیک برای کپسول های آتش نشانی

اهمیت تست هیدرو استاتیک برای کپسول آتش نشانی از جمله قسمت‌های مهم مراحل مدیریت کیفیت و امری پیشگیرانه می‌باشد تا از امنیت مخزن‌ها در وضعیت اجرایی مطمئن شد. عدم مراقبت درست از کپسول آتش نشانی  از جمله موارد انفجار است. بعلاوه امکان دارد در زمان آتش سوزی کپسول عمل نکند. به خاطر اینکه کپسول‌های آتش نشانی همیشه حاوی فشار هستند، باید به طور کامل بدنه و تجهیزات آنها هر دوره تست شود. چرا که؛ در زمان داشتن نشتی ترکیده و فشار آن خالی می‌شود، این کار باعث می‌گردد تا در زمان لازم فاقد کارایی مناسب باشند.
بنابراین انجام این تست اهمیت زیادی دارد زیرا ماده درون مخزن کپسول‌ها زیر فشار بالا قرار دارند که در صورت آسیب دیدن مخزن می‌تواند خطر آفرین باشد. وارد شدن هوا از خارج به درون مخزن یا خارج شدن ماده درون آن، به جز از طریق سیلندر می‌تواند دستگاه را منفجر کند. هیچ زمان فشار زیاد ماده درون دستگاه را نباید بی اهمیت دانست. زمانی که هر نوع خش شدید یا راه ورودی دیگری به داخل مخزن روی بدنه وجود داشت سریعاً جهت تست کپسول اقدام نمایید. توجه کنید چنانچه اگر چند سال هم  دستگاه را بکار نگرفته اید، باز هم باید تست گردد.

مراکز مهم برای انجام تست هیدرو استاتیک برای کپسول آتش نشانی

گاهی برخی از افراد تصور می‌کنند که تست هیدرو استاتیک برای کپسول آتش نشانی فقط برای وارسی نشتی ها صورت می‌گیرد. این تصور تا حدودی صحیح است، ولی شامل تمام مقاصد تست نمی‌شود. در حقیقت تست هیدورواستاتیک حاصل به کار گرفتن علم، تخصص و مهارت اشخاص ماهر در راستای افزایش سطح امنیت و اطمینان از کارکرد درست مخزن‌ها در مواقع ضروری می‌باشد. این تست عملی هدف‌های معینی را در پی دارد و در چندین مرحله اجرا می‌شود. همانگونه که گفته شد تست هیدرواستاتیک امری مهم و ضروری است و باید در گزینش مراکز انجام این تست دقت زیادی داشته باشید. موسسه ایمنی آتشنشانی سد حریق ناجی از جمله موسساتی است که فعالیت‌های مرتبط با تست هیدرواستاتیک کپسول‌های آتشنشانی و سایر مخزن‌ها را به شکل ماهرانه و مهندسی شده انجام داده و با رعایت تمام موازین و اصول استاندارد عرضه می‌کند.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28617
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید