امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

چه تجهیزات ایمنی برای کار لازم هستند؟


1401/07/27
کد خبر : 28746
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 12 نفر

از این رو اولاً باید افراد شاغل در مشاغل مختلف و کارفرماهای آنها با خطرات شغلی حرفه مورد نظر آشنایی داشته باشند. ثانیاً این افراد باید با انواع تجهیزات ایمنی نیز آشنا باشند. تنها در این صورت است که این افراد می‌توانند مناسب‌ترین تجهیزات ایمنی را متناسب با شغل خود انتخاب کنند.

پس اگر به ایمنی خود و پرسنل‌تان در محیط کار اهمیت می‌دهید و از طرفی دوست ندارید به دلیل حوادث شغلی قابل پیشگیری، درگیر دعواهای حقوقی یا خدای ناکرده حوادث غیرقابل جبران شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی بفرمایید.

تجهیزات ایمنی چیست؟

بیایید قبل از اینکه به انواع تجهیزات ایمنی و کاربرد آنها در محل کار بپردازیم، ببینیم تجهیزات ایمنی اصولاً چیست.

تجهیزات ایمنی که به تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) نیز معروف هستند، لباس یا تجهیزاتی هستند که برای کاهش احتمال قرارگیری پرسنل در معرض خطرات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی در هنگام حضور در محل کار، طراحی می‌شوند. در واقع تجهیزات ایمنی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که خطرات حین کار را حتی با وجود کنترل‌های مهندسی و اداری، نمی‌توان کاملاً از بین برد.

انواع تجهیزات ایمنی

همان طور که گفتیم استفاده از تجهیزات ایمنی به دلیل اینکه هرگز نمی‌توان حوادث حین کار را کاملاً حذف کرد، در بیشتر موارد اجتناب‌ناپذیر است. بسته به نوع خطر و شرایط کاری، از تجهیزات ایمنی مختلفی ممکن است در هر شغل استفاده شود. تجهیزات ایمنی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

تجهیزات ایمنی محافظت از صورت و چشم

تجهیزات ایمنی محافظت از صورت و چشم شامل شیلد و عینک ایمنی می‌شود. استفاده از شیلد محافظ صورت برای افرادی که در هنگام کار در معرض آسیب‌های چشمی یا پوستی ناشی از پاشیدن مایعات و گازهای سمی، داغ و خورنده قرار دارند، الزامی است. کسانی که در هنگام کار در معرض اشعه‌های خطرناک، براده‌های فلز و مایعات سمی، داغ و خورنده قرار دارند، باید علاوه بر شیلد محافظ صورت، از عینک ایمنی نیز استفاده کنند. در غیر این صورت احتمال آسیب چشمی و پوستی در این افراد به شدت افزایش می‌یابد.

نکات مهم

  • در هنگام خرید عینک ایمنی، باید حتماً به استاندارد بودن آن توجه کنید. زیرا عینک ایمنی استاندارد، الزامات لازم برای محافظت از چشم شما را دارا است.

  • عینک ایمنی یا شیلد محافظ صورت باید فاقد هرگونه ترک یا تغییر شکلی باشد.

  • عینک ایمنی و شیلد محافظ صورت باید کاملاً از نظر اندازه متناسب با صورت شما باشند. در غیر این صورت کارکرد مناسب خود را از دست می‌دهند.

  • بعد از هر بار استفاده از عینک ایمنی و شیلد محافظ صورت، آنها را تمیز و ضدعفونی کنید.

تجهیزات ایمنی محافظت از بدن

تجهیزات ایمنی محافظت از بدن شامل جلیقه‌ها و لباس‌های ایمنی می‌شوند که معمولاً برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در هنگام کار در معرض آسیب‌های بدنی شدید ناشی از دماهای شدید، شعله‌ها و جرقه‌ها، مواد شیمیایی سمی، نیش حشرات و تشعشعات قرار دارند.

نکات مهم

  • جلیقه و لباس کار باید کاملاً سالم و بدون درز، پارگی، بریدگی و سوختگی باشند.

  • در هنگام خرید لباس کار یا جلیقه محافظ باید حتماً به سایز آن توجه کنید. سایز لباس کار باید با سایز بدن فرد تناسب داشته باشد. در غیر این صورت لباس کار مانع عملکرد آزادانه فرد در حین کار می‌شود.

  • هنگام کار با خطرات دمای بالا، لباس کار باید کاملاً در برابر حرارت مقاوم باشد.

  • هنگام کار با مایعات خطرناک و خورنده، لباس کار باید در برابر نفوذ این مایعات مقاوم باشد.

  • هنگام کار در محیط‌‎های با خطر تشعشع بالا، لباس کار باید در برابر نفوذ اشعه مقاوم باشد.

تجهیزات ایمنی محافظت از دست

تجهیزات ایمنی محافظت از دست شامل دستکش ایمنی می‌شود. استفاده از دستکش ایمنی در کارهایی که احتمال سوختگی دست و پوست، بریدگی، شکستگی یا قطع عضو و جذب مواد مضر از طریق دست وجود دارد، الزامی است.

نکات مهم

  • در هنگام خرید دستکش ایمنی به سایز آن حتماً توجه کنید. زیرا دستکش ایمنی باید از داخل کاملاً کیپ دست باشد و در صورت گشاد بودن، احتمال بروز خطر را به شدت افزایش می‌دهد.

  • دستکش ایمنی باید فاقد بریدگی، سوختگی و بقایای مواد شیمیایی باشد.

  • در صورت مشاهده هر گونه آلودگی، دستکش ایمنی باید سریعاً تعویض شود.

  • در هنگام کار با برق، دستکش ایمنی باید در برابر نفوذ جریان برق عایق باشد.

  • در هنگام کار با حرارت بالا، دستکش ایمنی باید در برابر حرارت بالا عایق باشد.

  • در هنگام کار با مواد شیمیایی مضر و خورنده، دستکش ایمنی باید در برابر نفوذ و خورندگی این مواد  مقاوم باشد.

تجهیزات ایمنی محافظت از پا

تجیزات ایمنی محافظت از پا شامل زانوبند و کفش ایمنی می‌شود. معمولاً زمانی از این اقلام استفاده می‌شود که احتمال آسیب جدی پا و زانو در محل کار به دلیل شرایط محیط کار (مانند ناهموار بودن زمین یا لغزنده بودن آن)، وجود مواد داغ و خطرات الکتریکی (احتمال برق‌گرفتگی) زیاد باشد.

نکات مهم

  • در هنگام خرید کفش ایمنی مطمئن شوید که زیره کفش در برابر ضربه، فشار و لغزش مقاوم است.

  • در خرید کفش ایمنی حتماً به سایز آن نیز توجه کنید. هر چند کفش‌های ایمنی ظاهری زمخت و بزرگ دارند، اما این بدان معنی نیست که اندازه آنها باید از اندازه پا بزرگتر باشد.

  • در هنگام کار در محیط‌هایی که احتمال برق‌گرفتگی زیاد است، کفش ایمنی و به خصوص کفی آن، باید در برابر جریان الکتریکی مقاوم باشد.

  • کفش ایمنی باید کاملاً سالم و فاقد سوراخ‌شدگی یا پارگی باشد. در غیر این صورت کارکرد محافظتی خود را از دست می‌دهد.

تجهیزات ایمنی محافظت از سر

تجهیزات ایمنی محافظت از سر معمولاً شامل کلاه ایمنی می‌شود که استفاده از آن در محیط‌های کاری که احتمال سقوط اجسام یا وارد شدن نیرو به سر وجود دارد، الزامی است.

نکات مهم

  • قسمت بیرونی کلاه ایمنی باید فاقد فرورفتگی یا تغییر شکل باشد. بندها و اتصالات قسمت داخلی آن نیز باید کاملاً محکم و سفت باشند.

  • هرگز کلاه ایمنی را زیر نور مستقیم خورشید نگهداری نکنید، زیرا گرمای شدید باعث آسیب‌دیدگی آن می‌شود.

  • در صورتی که کلاه ایمنی به هر دلیلی در برابر ضربه وارده مقاومت نکرده است، آن را تعویض کنید. حتی اگر آسیب آن غیرقابل تشخیص باشد.

  • از مواد پاک‌کننده مناسب برای پاک کردن کلاه ایمنی استفاده کنید. زیرا استفاده از مواد نامناسب ممکن است خاصیت عایق الکتریکی کلاه را از بین ببرد.

تجهیزات ایمنی محافظ در برابر سقوط

این نوع از تجهیزات ایمنی شامل مهاربندها و تسمه‌هایی هستند که مانع از سقوط فرد از ارتفاع و آسیب‌های جدی و مرگ می‌شوند. این تجهیزات عموماً برای کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شخص باید در یک ارتفاع بلند انجام دهد.

نکات مهم

  • تسمه‌ها و مهاربندها باید فاقد پارگی، بریدگی، تغییر شکل یا آثار سوختگی باشند.

  • سگک‌های این تجهیزات را کاملاً مورد بررسی قرار دهید و از اتصال محکم و ایمن آنها مطمئن شوید.

  • در صورتی که این تجهیزات به هر دلیلی کارکرد خود را از دست داده‌اند، فوراً آنها را دور بیندازید.

تجهیزات ایمنی شنوایی

تجهیزات ایمنی شنوایی شامل گوش‌بند و گوش‌گیر است و در محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که احتمال آسیب‌ شنوایی فرد در اثر صداهای محیط کار بسیار زیاد است.

نکات مهم

  • گوش‌بند و گوش‌گیر مورد استفاده باید کاملاً از نظر اندازه با کانال گوش مطابقت داشته باشند.

  • در صورت استفاده از گوش‌گیرهای داخل گوشی، از گوش‌گیرهای انعطاف‌پذیر استفاده کنید تا به شکل مجرای گوش شما دربیاید.

  • از محافظ‌هایی استفاده کنید که صدا را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهند. به عبارت دیگر محافظ گوش نباید صداهای محیط را 100% حذف کند، در غیر این صورت مانع از ارتباط شما با همکارانتان می‌شود که این عدم ارتباط در مواقع اضطراری بسیار خطرناک است.

  • گوش‌گیرها و گوش‌بندها باید کاملاً سالم و تمیز باشند، در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند.



خرید لباس کار و تجهیزات ایمنی از طراحان دوخت

خرید تجهیزات ایمنی مناسب به اندازه انتخاب صحیح آنها اهمیت دارد. زیرا اگر تجهیزات ایمنی با کیفیت و استاندارد نباشند، حتی در صورت انتخاب صحیح نیز نمی‌توانند از فرد در برابر خطرات محافظت کنند.

ما در مجموعه طراحان دوخت سال‌هاست در زمینه تولید و عرضه انواع تجهیزات ایمنی منجمله لباس کار، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و غیره با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت فعالیت می‌کنیم. تمام محصولات ما به دلیل استفاده از مواد اولیه باکیفیت و شیوه‌های تولید استاندارد، دارای گارانتی تضمین کیفی هستند. به علاوه عرضه محصولات با قیمت کارخانه، باعث شده مجموعه ما دارای رقابتی‌ترین قیمت‌ها باشد.

برای خرید لباس کار از طراحان دوخت یا سایر تجهیزات ایمنی، می‌توانید به وب‌سایت طراحان دوخت مراجعه کنید. در این وب‌سایت انواع مدل‌های تجهیزات ایمنی و لباس کار وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به موقعیت کاری خود از میان آنها انتخاب کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های مندرج در وب‌سایت طراحان دوخت با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های آنها استفاده کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28746
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید