امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ویژگی های یک لوگو خوب


1401/07/27
کد خبر : 26889
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 19 نفر

ویژگی های یک لوگوی خوب چیست؟ و چرا از لوگو در برند خود استفاده می‌کنیم؟

 
حتما تا به حال بارها این جمله را شنیده اید: لوگو نشان دهنده‌ی هویت یک برند است. در واقع صاحبان کسب و کارهای مختلف با تمرکز و صرف هزینه برای طراحی لوگو سعی در گنجاندن هویت و شخصیت برند خود در قالب یک لوگو هستند. طراحان گرافیک حرفه ای حوزه‌ی لوگو، همواره اصول طراحی یک لوگوی خوب و حرفه ای را در دستور کار خود قرار می‌دهند. لوگویی که بتواند در ذهن مخاطب تمام جنبه های یک کسب و کار را تداعی کند.
و اما یک لوگو حرفه ای چه ویژگی هایی می‌تواند داشته باشد؟ به طور کلی، همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مهم ترین این ویژگی ها تداعی مفهوم یک کسب و کار در ذهن مخاطبان است. از طرف دیگر، همواره به یاد داشته باشید در تمام زمینه ها پیروی از ترندهای روز و توجه به علایق مخاطبان اولویت دارد. مثلا بهره گیری از طراحی تایپوگرافی در لوگو بسیار می‌تواند به آن جلوه بدهد و لوگوی شما را متمایز کند.
و اما شما اگر طراح لوگو هستید و یا سفارش طراحی لوگو (logodesign)دارید باید به چه نکاتی توجه کنید و چه نکاتی را زیر ذره بین قرار دهید؟

رعایت اولویت ها در طراحی یک لوگو حرفه ای

به طراحی لوگو نباید با دیدی ساده انگارانه نگاه کرد. همانطور که در طراحی کاتالوگ تلاش طراح در طراحی یک کاتالوگ کاملا منحصر بفرد برای جذب و متقاعد کردن مشتری به خرید محصولات یا خدمات است، در طراحی لوگو نیز مواردی وجود دارند که با رعایت آنها لوگوی یک شرکت می‌تواند با یک برنامه ریزی مناسب در آینده ای نه چندان دور به شکلی دائمی در ذهن مخاطبان ثبت کند.
در ادامه به چند مورد از نکات حائز اهمیت در طراحی یک لوگوی حرفه ای اشاره می‌کنیم:

پیچیده کار نکنید

همیشه پیچیده بودن نتایج خوبی با خود به همراه نخواهد داشت. شاید فکر کنید لوگوهای پیچیده می‌توانند با درگیر کردن ذهن مخاطبان بیشتر در اذهان عمومی باقی بمانند،‌ اما این یک تصور غلط است.
لوگو خوب، لوگویی است که از طراحی ساده اما منحصر بفردی برخوردار باشد. سادگی لوگو می‌تواند در چشم نواز بودن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. طرح های پیچیده و شلوغ تنها باعث مشوش شدن ذهن افراد و خسته شدن چشم آنها می‌شود و خیلی زود اصطلاحا دل مخاطب را می‌زند. پس در نظر داشته باشید که برای طراحی یک لوگو خوب و حرفه ای همواره سادگی را سررشته کار خود قرار دهید.

لوگوی خود را منحصر بفرد طراحی کنید

 طراحی لوگو


بالاتر به طراحی تایپوگرافی اشاره کردیم. تایپوگرافی به معنای طراحی حروف به شکلی خاص و جذاب می‌باشد. اگر دقت کرده باشید، متوجه حضور تایپوگرافی در لوگوهای جدید می‌شوید. وجود تایپوگرافی در لوگو ظاهری خاص و منحصر بفرد به آن می‌بخشد و در عین سادگی ذهن مخاطب را درگیر خودش می‌کند.

لوگو خوب باید قابلیت بروز رسانی داشته باشد

شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و اپل از همان اول به لوگو حرفه ای امروز خود نرسیدند. تنها با یک سرچ در اینترنت می‌توانید روند تحول لوگوی این شرکت ها را مشاهده کنید. لوگوهای حرفه ای طوری طراحی می‌شوند که به سادگی با رعایت چهارچوب اصلی قابلیت آپدیت شدن را داشته باشند.
این لوگوها با حفظ ظاهر اصلی خود، طبق ترندهای روز جامعه و تقاضای مخاطبان تغییر می‌کنند و رنگ و لعابی جدید به خود می گیرند. این موضوع نشان دهنده‌ی انعطاف پذیری یک لوگو بوده که در حرفه ای نشان دادن آن نقش بسزایی دارد.

یک لوگو هدفمند طراحی کنید

برای طراحی لوگو صرفا آشنایی با ابزارهای طراحی کافی نیست. یک طراح لوگو باید درک عمیقی از محیط و مخاطب داشته باشد و همچنین هوش اجتماعی بالایی نیز داشته باشد تا بتواند لوگویی هدفمند طراحی کند. طراح باید ویژگی ها و خصوصیات مخاطبان یک برند را در نظر بگیرد، خصوصیاتی از قبیل گروه سنی مخاطبان، جنسیت آنها، علایق و سلیقه ی آنها، کار و درآمد مخاطبان و... . این ویژگی ها تاثیری مستقیم بر انتخاب المان های مناسب برای طراحی یک لوگو دارند.
برای مثال گروه های سنی مختلف را در نظر بگیرید. رنگی که در طراحی یک لوگوی مخصوص برندی با مخاطبان کودک استفاده می‌شود، قطعا با پالت رنگی لوگوی مخصوص محصولات بزرگسالان متفاوت خواهد بود.

اصل معنا داری را رعایت کنید

گاهی اوقات به لوگوهایی برمی‌خوریم که هیچ سنخیتی با اصل محصولات و خدمات یک کسب و کار ندارند. این کار نه تنها برای مخاطبان جالب نیست، بلکه بسیار هم توی ذوق می‌زند و تاثیر منفی روی کسب و کار شما می‌گذارد.
در طراحی لوگو باید دو موضوع را در نظر بگیرید: محصولات و خدماتی که ارائه می‌شوند و داستان پشت ایجاد یک برند. برای ساخت یک لوگو حرفه ای باید یکی از این دو موضوع و یا در صورت امکان هر دو را در نظر داشته باشید.
شاید لوگوهای معروفی همچون اپل به ذهنتان بیاید که در نظرتان هیچ سنخیتی با خدمات این شرکت ندارد،‌ اما در صورتی که تاریخچه‌ی ساخته شدن این برند را مطالعه کنید متوجه می‌شوید آرم آن از روی داستانی که در پشت ساخت این شرکت وجود دارد الهام گرفته شده است.

پالت رنگی لوگو را هوشمندانه انتخاب کنید

به یاد داشته باشید روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو و حتی طراحی های دیگری چون طراحی کاتالوگ امری بسیار حیاتی محسوب می‌شود. یکی از مواردی که بالاتر به آن اشاره شد توجه به گروه سنی مخاطبان است.
مورد بعدی شامل معنای خود رنگ ها می‌باشد. برای مثال رنگ زرد نشان دهنده‌ی سرزندگی، رنگ قرمز شور و هیجان و رنگ آبی بیان گر آرامش است. نسبت به اینکه چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید باید پالت رنگی درست و هوشمندانه ای انتخاب کنید تا مخاطبان بتوانند راحت تر با لوگو یک برند ارتباط برقرار کنند.
پلتفرم فندق با داشتن سال ها تجربه حرفه ای در زمینه طراحی لوگو،‌ همواره توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. طراحان حرفه ای استودیو فندق با بهره گیری از ترندهای طراحی روز دنیا و همچنین داشتن هوش اجتماعی و روانشناسی لازم برای طراحی لوگو، طراحی کاتالوگ، بنر، تیزرهای تبلیغاتی و... مشتریان خود را از زمان گرفتن تا تحویل سفارش همراهی می‌کنند. در تمام مراحل طراحی، متخصصان تیم فندق با در نظر گیری سلیقه مشتریان محترم و دادن مشاوره به آنها برای انتخاب بهترین المان ها، برای داشتن بهترین نتیجه تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند. از دیگر خدماتی که در وبسایت فندق می‌توانید از آنها بهره مند شوید طرح های لایه باز کاتالوگ و... آماده و همچنین پروژه های آماده پریمیر می‌باشد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26889
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید