امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

ویزای تحصیلی کانادا


1401/07/27
کد خبر : 27269
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر

برای تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا باید پیش نیازهایی را فراهم کنید و علاوه بر آن وجود شرایطی باید از سوی سفارت کانادا و دانشگاه مورد نظر احراز شود. برخی از شرایط لازم مربوط به قبل از ورود به کانادا، برخی مربوط به زمان ورود به کانادا و مواردی هم با مرحله پس از ورود و اقامت شما در این کشور مرتبط است.
در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل مختلف اخذ ویزای تحصیلی کانادا، هزینه صدور ویزا، عوامل ریجکت شدن درخواست و ویزای همراه آشنا کنیم.


 ویزای تحصیلی کانادا

قبل از ورود به کانادا

•    مهمترین مرحله قبل از ورود به کانادا، گرفتن پذیرش از دانشگاه است.
•    باید ثابت کنید که توانایی پرداخت شهریه و هزینه زندگی در کانادا را دارید.
•    گواهی عدم سوء پیشینه. این مدرک را باید از پلیس دریافت کنید
•    گواهی سلامت. این مدرک نشان می‌دهد که بیماری خاصی ندارید.
•    در زمان مصاحبه با کارمند سفارت کانادا باید او را متقاعد کنید که پس از پایان تحصیل، کانادا را ترک خواهید کرد.
•    داشتن ویزای معتبر. مدت اعتبار ویزا باید زمان حضور در کانادا را پوشش دهد. اگر قصد تحصیل در کبک را دارید علاوه بر پاسپورت به مدرک دیگری تحت عنوان CAQ نیاز خواهید داشت.
•    عکس الصاق شده به پاسپورت باید 35 میلی‌متر در 45 میلی‌متر باشد. همچنین عکس باید جدید باشد.
•    مدرک مربوط به فاند تحصیلی را باید در زمان مصاحبه سفارت به همراه داشته باشید. کارمندان سفارت باید از این که شما در کانادا قادر به تامین هزینه‌های زندگی هستید اطمینان حاصل کنند. معمولا برای هر سال تحصیلی در کانادا باید 10000 دلار فاند تحصیلی داشته باشید. همچنین باید توانایی مالی خود برای بازگشت از کانادا را ثابت کنید.
•    مدرک زبان. با ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل توانایی خود برای تحصیل به زبان انگلیسی را ثابت می‌کنید. در صورت انتخاب یک دانشگاه فرانسوی زبان باید مدرک زبان فرانسه داشته باشید.
•    در زمان مراجعه به سفارت برای درخواست ویزای تحصیلی فرمی در اختیارتان قرار می‌گیرد که درآن باید هدف از انتخاب کانادا و دانشگاه مورد نظر برای تحصیل را ذکر کنید.
•    به همراه داشتن کارت اعتباری برای پرداخت هزینه صدور ویزای تحصیلی.
•    در زمان مصاحبه سفارت باید مدارک تحصیلی اخذ شده در ایران را به همراه داشته باشید.
جهت کسب اطلاع نسبت به آخرین تغییرات مربوط به مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه ویزای دانشجویی سایت سازمان مهاجرت کانادا مراجعه نمایید. شما برای در خواست ویزای تحصیلی نیز از همین صفحه باید اقدام به ثبت نام آنلاین کنید. در صورت استفاده از روش مذکور باید مدارک مورد نیاز را به صورت اسکن شده در اختیار داشته باشید.

در لحظه ورود به کانادا

در فرودگاه کانادا با افسر مهاجرت مواجه خواهید شد. در این مرحله باید کپی تمام مدارکی را که به سفارت کانادا تحویل داده‌اید همچنین برگه پذیرش دانشگاه و فاند تحصیلی خود را به همراه داشته باشید. در غیر این صورت از ورود شما به کانادا جلوگیری به عمل می‌آید.

بعد از ورود به کانادا

ممکن است شخصی که در کانادا اقامت دارد تصمیم بگیرد که در یکی از دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شود. اگر از اقامت دائم کشور کانادا برخوردار هستید تا 18 سالگی می‌توانید به تحصیل رایگان در کانادا بپردازید و برای ورود به دانشگاه نیازی به دریافت ویزای تحصیلی ندارید.
متقاضیان تحصیل در دانشگاه کانادا که دارای اقامت دائم هستند به نسبت دانشجویان بین‌المللی شهریه کمتری پرداخت می‌کنند. در واقع میزان شهریه پرداختی تقریبا نزدیک به شهریه‌ای است که از شهروندان کانادایی دریافت می‌شود. چند دسته از اشخاص از دریافت ویزای تحصیلی معاف هستند:
•    اعضای خانواده سفرا و نمایندگان سیاسی
•    اشخاصی که قصد شرکت در برنامه آموزشی کمتر از 6 ماه را دارند.
•    اعضای نیروهای مسلح خارجی که در کانادا حضور دارند
•    دارندگان اقامت دائم در کانادا
اگر ساکن کانادا هستید اما هنوز موفق به دریافت اقامت دائم نشده‌اید امکان تحصیل در دانشگاه کانادا را دارید اما باید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایید. شخصی که اقامت دائم ندارد فقط باید در چهارچوب ویزایی که برای ورود او به کانادا صادر شده فعالیت نماید. مثلا ممکن است شخصی به قصد اشتغال و با ویزای کاری وارد کانادا شده باشد اما بعد از ورود به این کشور تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد.
در چنین مواردی متقاضی تحصیل، به این دلیل که با ویزای کاری وارد کانادا شده نمی‌تواند به تحصیل در این کشور بپردازد مگر این که ویزای تحصیلی هم دریافت کند. در این صورت با او مانند یک دانشجوی بین‌المللی رفتار می‌شود. در واقع چنین دانشجویی با وجود این که ساکن در کانادا است به دلیل نداشتن اقامت دائم، دانشجوی خارجی محسوب شده و ضوابط مربوط به پذیرش دانشجوی خارجی در مورد او اعمال می‌شود.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

ویزای دانش‌آموزی

برخی از خانواده‌ها قصد دارند فرزند خود را برای تحصیل در مدارس کانادا به این کشور بفرستند. به منظور تحقق این هدف در گام اول باید از سوی سفارت کانادا ویزای دانش آموزی صادر شود. صدور ویزای دانش‌آموزی منوط به احراز شرایطی از سوی سفارت کانادا است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:
اثبات برخورداری از توانایی مالی: سفارت کانادا از شما انتظار دارد که اگر فرزند خود را برای تحصیل به مدارس این کشور می‌فرستید توانایی مالی کافی به منظور پرداخت شهریه و هزینه زندگی در این کشور را داشته باشید. در زمان مصاحبه، کارمند سفارت در مورد این که چه کسی قرار است هزینه‌های دانش‌آموز را تامین نماید سوال می‌پرسد. در این زمان شما باید پرینت حساب بانکی خود را به همراه داشته باشید. بهتر است که شهریه مربوط به سال اول و هزینه‌ زندگی در کانادا بابت سال اول اقامت از 4 تا 6 ماه قبل در حساب بانکی موجود باشد. در صورت عدم پرداخت شهریه، ویزای تحصیلی لغو خواهد شد.
سن متقاضی: اگر سن متقاضی تحصیل در مدارس کانادا بیش از 25 سال باشد معمولا ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود. همچنین شواهد نشان می‌دهد که ویزای تحصیلی بیشتر به دختران اعطا می‌شود.
زمانی که درخواست صدور ویزای تحصیلی می‌دهید اگر بین مقطع تحصیلی قبلی با مقطع جدید بیش از 6 ماه فاصله ایجاد شده باشد باید بابت این موضوع توضیح دهید.
اگر متقاضی مقطع راهنمایی را پشت سر گذاشته باشد و از پایان این مقطع نیز بیش از 3 تا 5 سال نگذشته باشد شانس صدور ویزا بیشتر است.
سه ماه قبل از شروع مدارس یا شروع برنامه آموزشی، برای صدور ویزای تحصیلی اقدام کنید در غیر این صورت مدرسه یا موسسه آموزشی از پذیرش خودداری خواهد کرد.
اگر قصد شرکت در یک برنامه‌ آموزشی در کانادا را دارید به این نکته توجه داشته باشید که برنامه آموزشی باید با سابقه تحصیلی شما تناسب داشته باشد در غیر این صورت شانس صدور ویزای تحصیلی کم خواهد بود. مثلا اگر رشته تحصیلی شما در مقطع دبیرستان، علوم انسانی بوده و قصد شرکت در یک دوره آموزشی مربوط به رشته ریاضیات را داشته باشید ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود.
در پایان باید خود را برای پاسخ‌ دادن به سوالاتی که از سوی کارمندان سفارت پرسیده می‌شود آماده کنید. معمولا از شما در مورد برنامه مطالعاتی و علت تصمیم به تحصیل در کانادا توضیح خواسته می‌شود؛ همچنین بهتر است به کارمند سفارت، اطمینان دهید که پس از پایان دوره تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را دارید.

ویزای دانشجویی کانادا

امروزه کانادا به دلیل برخورداری از دانشگاه‌های معتبر در دنیا به یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی تبدیل شده است. رقابت زیادی بین دانشجویان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد و در این میان متقاضیانی که بتوانند بیشترین مطابقت را بین شرایط خود و شرایط دانشگاه مورد نظر ایجاد کنند پیروز میدان رقابت خواهند شد.
مهمترین ضابطه برای تحصیل در دانشگاه کانادایی داشتن ویزای تحصیلی است. ما در این مقاله قصد داریم نحوه اخذ ویزای تحصیلی را برای متقاضیان این نوع ویزا بیان کنیم.


 ویزای تحصیلی کانادا

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

در مرحله اول باید بتوانید از دانشگاه مورد نظر نامه پذیرش دریافت کنید. متقاضیان تحصیل در کبک، علاوه بر نامه پذیرش باید نامه‌ای تحت عنوان CAQ از دولتمردان این استان دریافت کنند. شما باید قبل از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه، مجوز مذکور را تهیه نمایید.
برای دریافت ویزای تحصیلی باید به سایت CIC یا سفارت کانادا مراجعه کنید. اگر از طریق سایت مذکور اقدام می‌کنید پس از ورود به سایت باید به چند سوال پاسخ دهید. توضیحات شما نشان می‌دهد که آیا برای دریافت ویزای تحصیلی دارای صلاحیت هستید یا خیر. اگر دارای صلاحیت شناخته شوید، سایت مذکور به شما یک کد شخصی می‌دهد. با استفاده از کد می‌توانید مدارک مورد نیاز را برای سفارت ارسال کنید. با پرداخت هزینه‌های مربوطه درخواست شما برای دریافت ویزای تحصیلی کامل می‌شود. در پایان زمان مصاحبه حضوری تعیین خواهد شد.
•    عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت یکی از مدارک مورد نیاز است
•    برخورداری از پاسپورت معتبری که تاریخ اعتبار آن تا زمان بازگشت به کشور ادامه داشته باشد.
•    اثبات توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه زندگی در کانادا. در این مورد بابت هر سال زندگی در کانادا باید 10000 دلار در حساب بانکی خود داشته باشید.
•    به این نکته توجه داشته باشید که با همان پاسپورتی که در زمان درخواست صدور ویزا ارائه کردید باید به کانادا سفر کنید. در زمان ورود به فرودگاه کانادا باید تمام مدارکی را که در زمان درخواست صدور ویزا ارائه کردید به همراه داشته باشید.

مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی

زمان دقیقی را نمی‌توان برای صدور ویزای تحصیلی کانادا ذکر نمود ولی معمولا در صورت کامل بودن مدارک، صدور ویزا یک ماه به طول می‌انجامد. اگر نامه پذیرش را از دانشگاه کانادا دریافت کرده باشید ویزا در مدت زمان معمول، صادر خواهد شد. روند صدور ویزا به کشوری هم که درخواست در آن مطرح شده بستگی دارد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اولین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی شرکت در آزمون زبان آیلتس یا تافل و کسب نمره حد نصاب است.
باید بتوانید با یکی از اساتید در دانشگاه کانادا و در رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید. اگر استاد مربوطه شما را به عنوان دانشجو بپذیرد از دانشگاه درخواست می‌کند تا برای شما نامه پذیرش صادر کند. این نامه برای شما ایمیل خواهد شد.
باید مدارک مورد نظر را که در قسمت‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد برای سفارت کانادا ارسال کنید. ارسال مدارک به صورت اینترنتی از طریق سایت CIC صورت می‌گیرد. پس از تایید سفارت کانادا زمانی جهت مصاحبه حضوری تعیین می‌شود که در این مرحله باید به سفارت کانادا مراجعه کنید. کانادا در ایران سفارت ندارد و دانشجویان معمولا جهت مصاحبه حضوری به سفارت این کشور در ترکیه مراجعه می‌کنند.
اگر مصاحبه موفقیت‌آمیز باشد بعد گذشت تقریبا سه تا چهار هفته ویزا صادر می‌شود.

هزینه مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

هزینه صدور ویزای تحصیلی کانادا تقریبا 150 دلار است که این مبلغ را باید به صورت آنلاین پرداخت کنید.
درباره قیمت دلار کانادا در ساسکاچوان بخوانید.

ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

ممکن است درخواست متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی کانادا به دلایل مختلف رد شود. یکی از این دلایل، احراز عدم توانایی مالی شما از سوی کارمندان سفارت است. اگر برای آن‌ها محرز شود که از لحاظ مالی امکان زندگی در کانادا را ندارید و پرداخت شهریه دانشگاه برایتان مقدور نیست درخواست شما را برای دریافت ویزای تحصیلی رد می‌کنند.
یکی دیگر از مواردی که به ریجکت درخواست صدور ویزای تحصیلی منجر می‌شود در دست نداشتن نامه پذیرش از سوی دانشگاه کانادایی است.  برخی از متقاضیان تصمیم دارند که ابتدا ویزای تحصیلی را دریافت کنند و پس از ورود به کانادا برای گرفتن پذیرش اقدام نمایند. این دسته از متقاضیان باید بدانند که احتمال صدور ویزای تحصیلی برای آن‌ها بعید است.
همچنین نداشتن مدرک زبان معتبر نیز یکی از موانع صدور ویزا یا ریجکت درخواست شما محسوب می‌شود. در واقع کسی که نمی‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند امکان تحصیل در دانشگاه کانادایی را ندارد در نتیجه ویزای تحصیلی برای او صادر نمی‌شود. البته برخی از متقاضیان پس از ورود به کانادا یادگیری زبان انگلیسی را آغاز می‌کنند.
اگر شما هم جزء این دسته از اشخاص هستید بهتر است برای ویزای تحصیلی اقدام نکنید بلکه برای نوع دیگری از ویزا درخواست بدهید. لازم به ذکر است که در برخی از دانشگاه‌های کانادا تدریس به زبان فرانسه صورت می‌گیرد که در این مورد متقاضی باید مدرک زبان فرانسه داشته باشد.
یکی دیگر از مواردی که ریجکت درخواست دریافت ویزای تحصیلی کانادا را به همراه دارد این است که کارمند مهاجرت متوجه شود که شما یک مهاجر دائمی هستید و قصد بازگشت به کشور خود را ندارید.
به علاوه تغییر رشته تحصیلی هم می‌تواند منجر به ریجکت درخواست شود مگر اینکه توضیحات قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه دهید. بدیهی است که ناقص بودن مدارک نیز یکی از دلایل ریجکت درخواست محسوب می‌شود.

ویزای تحصیلی کانادا برای خانواده

برخی از متقاضیان قصد دارند به صورت خانوادگی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام نمایند. در این صورت باید برای هر یک از اعضا درخواست جداگانه‌ای به سفارت کانادا ارائه شود. اگر برای تمامی اعضا یک درخواست تحویل دهید ویزا صادر نخواهد شد بلکه هر یک از اعضای خانواده باید شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی را داشته باشد و مدارک او به صورت جداگانه تحت عنوان یک متقاضی برای سفارت کانادا ارسال شود. البته امکان ارسال تمامی درخواست‌ها به صورت همزمان وجود دارد.


 ویزای تحصیلی کانادا

شرایط درخواست ویزای همراه تحصیلی کانادا

در مواردی متقاضی تحصیل در دانشگاه کانادا درخواست صدور ویزای همراه برای همسر یا یکی از اعضای خانواده را همراه با درخواست دریافت ویزای تحصیلی برای سفارت کانادا ارسال می‌کند. صدور ویزای همراه منوط به دارا بودن شرایطی است که سفارت کانادا برای همراه در نظر گرفته است. در ادامه به ذکر این شرایط می‌پردازیم.
•    پاسپورت دارای اعتبار
•    عکس جدید
•    پرداخت هزینه صدور ویزا
•    گواهی عدم سوء سابقه
•    گواهی سلامت
صدور ویزای همراه به معنای صدور مجوز تحصیل برای همراه نیست بلکه با صدور ویزای همراه شخص مورد نظر فقط می‌تواند همراه با شما در کانادا زندگی کند.
اگر پس از ورود به کانادا او نیز تصمیم به تحصیل گرفت باید برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا اقدام کند. در واقع شروع به تحصیل بدون داشتن ویزای تحصیلی امری غیرقانونی است که می‌تواند منجر به دیپورت همراه شما از کانادا شود.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27269
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید