امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

همه چیز درباره کلاهبرداری اینترنتی


1401/07/27
کد خبر : 28275
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 14 نفر

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

با گسترش اینترنت و استفاده بیش از پیش مردم از این بستر، این جرایم که در گذشته در فضای حقیقی جامعه اتفاق می‌افتادند، به فضای اینترنت نیز کشیده شده و کلاهبرداری اینترنتی نامیده شد. درواقع، کلاهبرداری اینترنتی همان کلاهبرداری به شیوه سنتی یعنی فریفتن دیگران برای بردن مال آن‌هاست که از طریق اینترنت انجام می‌شود.
بر اساس ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388 که در ماده 741 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز منتشر شده، جرم کلاهبرداری اینترنتی به صورت زیر آمده است:
«هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد»
 

انواع کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تأسیس فروشگاه اینترنتی تقلبی
•    سرقت اطلاعات هویتی (از طریق ایمیل یا پیامک تبلیغاتی)
•    فیشینگ (درگاه پرداخت اینترنتی جعلی)
•    اسکیمینگ
•    سرقت اطلاعات با ویروس‌ها و آگهی تبلیغات
•    خالی کردن حساب به بهانه قرعه‌کشی
•    برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز
•    سایت‌های شرط‌‌‌بندی مسابقات
•    جعل اسناد و...

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

بعضی از افراد تصور می‌کنند که برای شکایت از جرایم رایانه‌ای باید به مراجع قضایی مراجعه کنند؛ در حالی که شکایت از کلاهبرداری اینترنتی کمی با دنیای واقعی تقاوت دارد. در این مورد باید از طریق بخش فضای مجازی مراجع قضایی اقدام نمایید و این بخش موظف است طبق بند 13 ماده 741 قانون مجازات اسلامی، به شکایت شما رسیدگی کند.

مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

1.    در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با ارائه مدارک شناسایی، طرح شکایت نمایید
2.    توضیحات مربوط به شکایت خود را ارائه کرده هر آن‌چه که ادعای شما را اثبات می‌کند (به عنوان مثال فیش یا مدارک برداشت موجودی از حساب شما توسط افراد ناشناس) به عنوان ضمیمه به شکایت خود اضافه کنید.
3.    شکایت شما در دادسرای جرایم رایانه‌ای و پلیس فتا بررسی شده و درصورتی که صحت ادعای شما اثبات شود، پرونده شما به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود
4.    با استفاده از توضیحات و مدارک ارائه شده توسط شما، رأی نهایی توسط دادگاه کیفری صادر شده و فرد متخلف طبق قانون محاکمه خواهد شد.

خرید اینترنتی

در گذشته تنها یک روش برای خرید وجود داشت و آن هم خرید حضوری بود اما با گذشت زمان و با توسعه اینترنت، استفاده بیشتر مردم از این بستر و حضور در شبکه‌های اجتماعی، بازار فروشگاه‌های اینترنتی و خرید آنلاین داغ شده و کسب‌وکارهای زیادی برای رشد و فروش بیشتر در این بستر، سایت‌هایی با نام برند خود راه‌اندازی کردند. از جمله این کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایت ایسام

ایسام یک پلتفرم آنلاین برای خرید، فروش و مزایده است. در سایت ایسام می‏توانید هم فروشنده باشید و هم خریدار؛ به این معنا که هر کالایی را که بخواهید از هر نقطه از کشور بخرید و یا هرکالایی را به هر نقطه از کشور بفروشید. ایسام از سیستم‌های جدید خرید، فروش و مزایده آنلاین استفاده نموده و به اعضاء خود امکان ایجاد فروشگاه آنلاین با آدرس اختصاصی را می‌دهد. کلیه امکانات این سایت اعم از خرید، شرکت در مزایدات، ثبت کالا برای فروش و ایجاد فروشگاه کاملا رایگان بوده و تنها از فروشنده پس از فروش کالا درصد کمی بعنوان کارمزد کسر می‌گردد.

آی دیجی

فروشگاه اینترنتی آی دیجی (آینه دیجیتال آینده اندیش) به عنوان اولین مرکز فروش اقساطی آنلاین در ایران است که در سال ۱۳۹۰ با هدف ایجاد بستری امن برای خرید اقساطی آسان و آنلاین در زمینه‌ی کالاهای دیجیتال اعم از موبایل، لپ تاپ، دوربین و کنسول بازی فعالیت خود را آغاز کرد. قبل از خرید اینترنتی از آی دیجی در اینجا نظرات کاربران در مورد آن را بخوانید.
همواره فروشگاه اینترنتی آی دیجی درتلاش بوده است تا با حمایت و رعایت کامل قوانین مشتری مداری جهت احترام به حقوق مصرف کنندگان مواردی از قبیل: ۱۰۱روز تضمین بازگشت وجه، ۱۸ ماه گارانتی تعویض کالا و ضمانت اصالت کالا را فراهم نماید.

بست چاینا

بست چاینا، یک ایده متفاوت در خرید مستقیم موبایل از چین است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 2010 از برندهایی نظیر شیاومی، هوآوی، آنر، نوکیا، لنوو، وان پلاس، اوپو، ایسوس و... آغاز کرد. سایت بست چاینا هم اکنون در رتبه اول سایت‌های خرید از چین، تحویل در ایران قرار دارد که عمده فعالیت آن در دسته محصولات گوشی موبایل و ساعت هوشمند است. در حال حاضر، بیشترین فروش سایت بر روی گوش‌های هواوی، شیاومی و اوپو است.

کالاتیک

این فروشگاه کار خود را از تابستان 96 آغاز کرده و در حوزه‌های متفاوت عرضه محصولات دیجیتال فعالیت می‌کند.
فروشگاه اینترنتی کالاتیک توسط چند مجموعه فروشگاهی محصولات دیجیتال، اقدام به فروش محصولات الکترونیک در بازار ایران نموده است. سایت خرید اینترنتی کالاتیک با هدف معرفی، بررسی و فروش محصولات الکترونیک شامل: انواع گوشی موبایل، فبلت، تبلت، گجت، لپ تاپ، کامپیوتر و ... راه اندازی شده است. خرید گوشی و لوازن الکترونیکی نیازمند توجه زیادی است، به همین دلیل قبل از خرید حتما نظرات و تجربه خرید از کالاتیک را مطالعه کنید.

سایت ایگرد

شرکت ایگرد فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستری مناسب برای خرید آنلاین کالای خارجی آغاز کرد‌ه است. ایگرد در طول سه سال فعالیت خود تلاش کرده است که کالاهایی که در کشور موجود نیستند را از بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت‌های آنلاین خارجی همچون آمازون آمریکا، ایبی، والمارت، علی اکسپرس و ... خریداری کرده و با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتریان در ایران برساند. خرید از سایت های خارج از کشور نیازمند اعتماد به فروشگاهی است که این خدمات را ارایه می‌کند، به همین دلیل تجربه و نظرات کاربران سایت ایگرد را در ماتوریتی بخوانید.

سایت تیمچه

تیمچه در لغت به معنای بازار است. این سایت فعالیت خود را در سال 1399 آغاز کرده و اینگونه ادعا می‌کند که هر چه را می‌خواهید می‌توانید با دست باز از میان تنوع کالاها انتخاب کنید و تنها با چند کلیک خرید کنید. مدل تجاری ما در تیمچه، Marketplace یا بازارگاه است و این یعنی هر کسی که کالایی برای عرضه داشته باشد، می‌تواند در تیمچه ویترینی برای عرضه کالاهای خود داشته باشد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28275
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید