امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

نکات مهمی که باید برای بازی کودکان در فضای باز در نظر بگیرید


1401/07/27
کد خبر : 28230
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 12 نفر
با نزدیکتر شدن به فصل بهار بهترین فرصت در اختیار خانواده هاست تا حیاط منازل و ویلاهای خود را تجهیز و تزیین کنند. بیشتر خاطرات خوبی که همه ما از حیاط خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان به یاد داریم، به دوران کودکی بازمیگردد. پس چه بهتر که ما نیز یک فضای امن و جذاب برای بازی کودکانمان فراهم کنیم تا نسل به نسل خاطره بسازیم. کودکان در فضای باز به وجد می آیند و بیشتر لذت میبرند. خوشبختانه خردسالان در این دوران پرتوقع نیستند و با صرف هزینه ای معقول میتوانیم آنها را سرگرم و خوشحال کنیم. کودکان با دویدن، جست و خیز کردن و فریاد کشیدن، انرژی خود را تخلیه میکنند و برای خانواده شادی و آرامش به ارمغان می آورند. ماندن در محیط های بسته کودکان را به گوشه گیری و بازیهای کامپیوتری عادت میدهد. آنها زمانی آزادی حقیقی را لمس میکنند که در فضای باز هرچه قدر که دلشان میخواهد فریاد بکشند و بدوند.بازی کودک

اولین نکته ای که بزرگترها همیشه باید به آن توجه کنند، حفظ امنیت کودکان است. این مهم تا حد زیادی با تهیه و خرید وسایلی مانند تاتامی و تجهیز و ایمن سازی محیط با کفپوش و دیوارپوش های فومی قابل انجام است. اگر حیاط خانه و ویلای خود را چمن کاری کرده اید یا با قراردادن وسایلی مانند تاب و سرسره پارکی فضای برای بازی بچه ها در نظر گرفته اید، باید به طور منظم چمن آن قسمت را اصلاح نمایید تا بیش از حد رشد نکند. با کوتاه کردن چمن، اشیاء خطرناک و برنده مثل سنگ ریزه و شیشه در معرض دید شما باقی میمانند و کودکانتان از آسیب هایی مانند بریدگی و خراشیدگی در امان میمانند.

نکات ایمنی بازی کودکان در فضای باز

وجود حشرات مختلف یکی دیگر از دغدغه های والدین برای بازی کودکان در فضای باز هستند؛ زباله های خود را همیشه از محیط بازی کودکان دور نگه دارید و علف های هرز را نابود کنید تا کمتر با حشرات موذی و بعضاً خطرناک مواجه شوید. تجهیزات و ابزاری مثل ماشین  چمن زنی و قیچی باغبانی را نیز باید دور از دسترس اطفال قرار دهید. ساخته و پرداخته کردن یک محیط امن و متفاوت برای بازی بچه ها، همواره دغدغه ای شیرین برای والدین بوده است. در این بخش ایده های بکر و جذابی را به شما معرفی میکنیم تا به بهترین شکل فضای بازی کودکانتان را طراحی و چیدمان کنید:

  • لا به لای گل و بوته های حیاط، مخفیگاه های کوچکی درست کنید تا بچه ها بتوانند در آن به راحتی پنهان شوند و ماجراجویی کنند. اگر محیط بازی کودکان بیش از حد باز باشد، خسته کننده و تکراری خواهد شد؛ پس حتماً مکان هایی را برای مخفی شدن و یا کند و کاو در اختیار آنها قرار دهید.
  • استفاده از تجهیزات خانه بازی و اسباب بازی ها خوب است اما به شرطی که همیشگی نباشد. بچه ها باید یاد بگیرند که با استفاده از هرآنچه که در اختیار دارند و پیرامون آنهاست، تجربه های جدیدی کسب کنند. حیاط خانه ها را با لطیف ترین و خوش بوترین گیاهان تزئین کنید و به کودکان خود اجازه دهید تا به آنها نزدیک شوند و رایحه خوش گل ها را استشمام کنند.چون کم‌کم به فصول گرم سال نزدیکتر میشویم، بهتر است تا قسمتی از حیاط خانه را با نصب سایبان خنک تر نگاه داریم تا کودکانمان فرصتی برای استراحت و بازیابی انرژی داشته باشند.تاب کودک

بهترین راه های استفاده از حیاط گلکاری شده برای بازی کودکان

  • حیاط های چمن کاری و گل آرایی شده، به خودی خود فضای مفرح و زیبایی برای بازی خردسالان به وجود می آورند. اما روشهای ساده ای وجود دارند که به شما کمک میکنند تا از المان های طبیعی اطراف خود بهتر استفاده کنید:
  • با استفاده از تکه چوب های کوچک، نردبان های فانتزی روی تنه درختها درست کنید تا فرزندتان در کنار شما توانایی خود را در بالا رفتن از درخت محک بزند.
  • همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، میتوانید نقاطی را طراحی کنید که بچه ها در بتوانند مخفی شوند.
  • بچه ها بافت نرم و لطیف چمنها را دوست دارند و میتوانند به راحتی روی چمنزارها بدوند و جست و خیز کنند.
  • قسمتی را به نصب یک تخته سیاه اختصاص دهید تا کودکان بتوانند روی آن آزادانه تخیلات خود را ترسیم کنند.
  • گوشه ای از حیاط را میتوانید به یک پیست فانتزی برای ماشین های اسباب بازی و ماشین کنترلی ها اختصاص دهید. مسیری که می سازید میتواند با توجه به میزان فضایی که در اختیار دارید مستقیم و طولانی و یا مارپیچی و کوچک باشد.
  • تاب و سرسره، الا کلنگ و ترامپولین از وسایل محبوب بازی بچه ها هستند؛ اگر محیط شما به اندازه کافی وسیع است، از هر وسیله ای برای بازی و سرگرمی کمک بگیرید.

تجهیز حیاط خانه و ویلا  تنها برای سرگرم کردن و لذت بردن بچه ها نیست، بلکه بازی در فضای باز قوای جسمانی و روانی آنها را تقویت میکند. کودکی که فرصت کافی برای بازی و رویاپردازی داشته باشد و بیشتر اوقات فراغت خود را در محیط های طبیعی سپری کند، در محیط های اجتماعی و آموزشی مختلف موفق تر خواهند بود. اگر شرایط کرونایی را نیز نادیده بگیریم، بازی کردن بچه ها در پارکها و مکانهای عمومی همواره‌ خطراتی به دنبال خواهد داشت. اگر حیاطی مجهز و زیبا برای بازی کودکان خود داشته باشید، میتوانید صمیمی ترین و بهترین دوستان خود را دعوت کنید تا در کنار یکدیگر و بدون ترس از معاشرت با غریبه ها، بازی کنید و لذت ببرید. علاوه بر اینها، کودک شما به طور طبیعی و زیر نور آفتاب، روزانه ویتامین دی مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد؛ ویتامین دی 3 بر طبق مطالعات و پژوهش های انجام شده تاثیر بسزایی در درمان بسیاری از بیماریها دارد. سلامت روانی کودک شما نیز با حضور فعال در محیط های باز و زیر نور خورشید، تضمین میشود؛ حتما به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم های ضد آفتاب چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان الزامی است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28230
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید