امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

نحوه شناخت قهوه خوب


1401/07/27
کد خبر : 27709
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 20 نفر

 آیا می‌دانید چطور می‌توانید از کیفیت خوب قهوه‌تان مطمئن شوید؟ کرم و کف روی اسپرسو باید حدود دو سه میلی‌متر ضخامت و رنگی متمایل به فندقی داشته باشد. وقتی شکر را داخل آن می‌ریزید به‌آرامی جذب اسپرسو شود و بعد از این که شکرها کامل غرق شدند کرم روی قهوه دوباره روی سطح ظاهر شود. در ادامه این مقاله از قهوه خانه همراه ما باشید.
 
اسپرسوی بد،‌ کف کمی دارد و روی آن حباب‌های بزرگ تشکیل شده است. اگر این طور باشد یعنی درست دم نکشیده و عصاره‌ی آن خوب گرفته نشده است. اگر قهوه‌تان خوب نبود یقه‌ی کافه‌چی را بگیرید و از روند درست کردن قهوه‌‌تان سوال کنید. عواملی که یک قهوه را خوب یا بد می‌کنند به دمای آب و مزه‌ی آن، زمان و حرارت دم ‌کردن و حتی نوع آسیاب قهوه بستگی دارد.
 

مزه و بوی قهوه

 
هیچ ‌چیز به اندازه‌ی بوی قهوه،‌ کیفیت آن را لو نمی‌دهد. اگر بعد از درست کردن قهوه بوی خوش آن در خانه‌تان نپیچید، یعنی یک جای کار ایراد دارد. بوی قهوه موقع نوشیدن آن هم باید خود را نشان دهد. طعم گس قهوه باید حتی بعد از تمام شدن آن باقی بماند (که می‌توانید با نوشیدن آب سرد آن را از بین ببرید). از امتحان کردن قهوه‌ی تلخ و بدون شکر وحشت نکنید. لذتی که در نوشیدن قهوه‌ی تلخ وجود دارد در انتقام نیست! حتی اگر به قهوه شکر اضافه می‌کنید سعی کنید آن‌ قدر نباشد که مزه‌ی غالب آن به سمت شیرین بودن باشد.
 
حتما بخوانید: تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

بر روی بسته‌بندی قهوه، به دنبال نوشته زمان تفت داده‌ شدن آن باشید

این زمان حداکثر باید ۲ تا ۳ هفته قبل از تاریخ روز باشد. هنگامی که می‌خواهید قهوه اصل تهیه کنید، اگر بر روی بسته‌ بندی آن زمان تفت داده شدن آن ذکر نشده بود، خودتان زمان آن را از باریستا (فروشنده قهوه) سوال کرده و اگر او زمان تفت‌ دادن این قهوه‌ را نمی‌دانست و یا اصلا برایش مهم نبود، بهتر است تا قهوه‌ اصل را از جایی دیگر تهیه نمایید، زیرا هر فروشنده حرفه‌ای قهوه، این را می‌داند که زمان تفت قهوه تاثیر به ‌سزایی در طعم و عطر مطلوب آن دارد.


 شناخت قهوه

نباید بر روی دانه‌های قهوه اصل اثری از روغن ببینید

اگر بر روی دانه‌های قهوه‌تان مقدار قابل ملاحظه‌ای روغن دیدید، این اتفاق ناشی از تفت داده شدن بیش از حد دانه‌های قهوه است. زمانی که این دانه‌ها تفت داده می‌شوتد، بر اثر گرما گاز کربن‌دی اکسید تولید شده واین گاز باعث می‌شود تا روغن دانه‌های قهوه‌، با فشاری بالا از منافذ موجود در سلول‌های دانه‌های قهوه بیرون بیاید. اگر این دانه‌ها با دمای بسیار بالا و در مدت خیلی طولانی تفت داده شوند، دیواره سلول‌های دانه‌های قهوه خراب شده و از هم باز می‌شوند و در نتیجه غلظت و چسبندگی روغن موجود در داخل دانه‌ها، کم شده و روغن بیشتری از دانه‌ها به بیرون تراوش کرده و روی سطح دانه‌ها می‌ریزد.
اما اگر این دانه‌ها در دمای کمتری سرخ شوند، دیواره سلول‌ها به راحتی سالم مانده و روغن به حدی چسبناک می‌شود که دیگر نمی‌تواند از داخل دانه‌ها خارج شده و بر روی آن‌ها بریزد. قهوه‌ای که بیش از حد تفت داده شود، حالت سوخته گرفته و خاصیت خود را از دست می‌دهد، در حالی که اگر قهوه به درستی تفت داده شده باشد، روغن دانه‌های آن در داخل دانه‌ها مانده و این امر منجر به ساخته شدن یک اسپرسوی خوب و خوش طعم می‌شود.
در اصل شما با تفت دادن نادرست دانه‌های قهوه اصل باعث می‌شوید، تا پودر حاصل از آسیاب دانه‌های قهوه، حالت چسبناک و لزجی به خود بگیرد. پس به خاطر داشته باشید که می‌توان حتی بدون بیش از حد تفت دادن دانه‌ها، به قهوه‌ای کاملا تیره و در عین حال سرخ شده برسید. پس اگر به دنبال قهوه تیره رنگ و برشته هستید، از دانه‌های قهوه‌ای استفاده کنید که حسابی توسط دستگاه سرخ کن، تفت داده شده‌اند.
اگر  همیشه قهوه‌‌های بسته بندی شده تهیه می‌کنید و در یک دستگاه سرخ کن مرغوب آن‌ها را تفت می‌دهید، مسلما دانه‌های قهوه‌ اصل هیچ وقت روغنی نخواهند شد.
جهت خرید قهوه در تهران کلیک کنید

درباره پیشینه قهوه‌تان و این که آن قهوه محصول کدام کشور است، سوال کنید.

حتی هنگامی که به کافی‌شاپ و یا قهوه ‌فروشی رفته و قهوه ترکیب شده (مثلا با شیرخشک و یا شکر قهوه‌ای یا سفید) از فروشنده و یا کارمند کافی‌شاپ می‌خواهید، فروشنده باید درباره این مساله که آن قهوه مورد تقاضای شما، تولید کدام منطقه است، اطلاعاتی دقیق داشته باشد. در صورتی که فروشنده اطلاعات لازم در این ضمینه را نداشت، این امر صرفا به معنای بی‌‌کیفیت بودن قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید نمی‌باشد، بلکه بدین معناست که فروشنده آن قهوه و کارمند آن کافی‌شاپ، اهمیت و تاثیر عناصر اصلی و سازنده یک اسپرسو و قهوه خوب را نمی‌داند. غالبا اکثر قهوه‌ فروشان و کافی‌شاپ‌های خوب، اطلاعاتی عمیق درباره این ‌که قهوه اصل شما محصول کجا می‌باشد و در چه شرایطی به عمل آمده  و چگونه تفت داده شده است، دارند و  از تاثیر عمیق کلیه این موارد بر روی طعم قهوه آگاهی دارند.
منبع: قهوه خانه https://coffeekhane.com



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27709
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید