امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مقایسه مدل‌های سری آیفون 13، جدال اعضاء یک خانواده


1401/07/27
کد خبر : 28426
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 14 نفر

بی‌شک سری 13 آیفون که در شهریور 1400 به بازار عرضه شد، بهترین گوشی ‌های اپل هستند. این سری در 4 مدل مختلف ارائه شده است که باعث این پرسش می‌شود چه تفاوت‌هایی بین این 4 مدل وجود دارد.
با ما باشید تا با تفاوت‌های این گوشی‌ها پی ببرید.

تفاوت‌های آیفون‌های سری 13

اجازه دهید قبل از بیان تفاوت آیفون‌های سری 13 به بیان شباهت‌های آن بپردازیم.
•    همه آن‌ها مجهز به تراشه قدرتمند A15 Bionic هستند؛
ن    هر چهار مدل از فناوری لرزش‌گیر سنسور Shift پشتیبانی می‌کنند؛
•    حافظه داخلی هر چهار مدل در نسخه پایه‌شان، 128 گیگابایت است؛
•    همگی دارای دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی هستند.
حال که با شباهت‌های گوشی‌های سری 13 آشنا شدید، نوبت می‌رسد به بیان تفاوت‌هایشان.
•    نمایشگر: نمایشگر آیفون 13 مینی، 5.4 اینچی است، آیفون 13 و آیفون 13 پرو هر دو به نمایشگر 6.1 اینچی مجهز شده‌اند و آیفون 13 پرومکس دارای بزرگ‌ترین نمایشگر، یعنی صفحه‌نمایش 6.7 اینچی است.
•    نمایشگر پروموشن 120 هرتزی: این فناوری فقط در مدل‌های پرو و پرومکس آیفون مشاهده می‌شود. به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نرخ نوسازی این نمایشگرها تطبیقی است و می‌تواند باتوجه‌به محتوای در حال نمایش، از 1 تا 120 هرتز تغییر کند.
•    دوربین‌: مدل‌های پرو و پرومکس دارای سه دوربین در پشت خود هستند درحالی‌که دو مدل دیگر تنها مجهز به دو دوربین‌اند (دوربین اصلی و لنز تله‌فوتو)؛ در مدل‌های پرو، شاهد اسکنر LiDAR هستیم. 
•    ظرفیت باتری: آیفون 13 پرومکس، بی‌شک یکی از بهترین گوشی‌های اپل است که بالاترین ظرفیت باتری را دارد و آیفون 13 مینی کمترین ظرفیت باتری. ولی با مقایسه سری 13 با سری 12 به‌سادگی در می‌یابیم که سری 13 قادر است بین 10 تا 20 درصد شارژ بیشتری در خود نگاه دارد.
در ادامه شما می‌توانید مشخصات انواع گوشی اپل را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
https://www.apple.com/iphone



 مدل‌های سری آیفون 13

بررسی کیفیت دوربین سری 13

آیفون 12 و 12 مینی با دوربین‌های عریض و فوق عریض روانه بازار شدند و در مدل‌های پرو مجهز به لنز تله‌فوتو مجهز به سنسور LiDAR هستند. این تفاوت را در سری 13 نیز مشاهده می‌کنیم، ولی کیفیت سنسورها در سری 13 بهتر شده است.
به دلیل گشودگی دریچه دیافراگم دوربین فوق عریض و دوربین اصلی در دو مدل پرو سری 13، عملکردشان در نور شب بسیار بهتر شده است؛ طوری که می‌توانند حتی در شب نیز، تصاویری با جزئیاتی بی‌نظیری ثبت کنند. مد شب در سری 13 تنها محدود به دوربین اصلی نمی‌شود و در تمامی مدل‌های این سری وجود دارد.
یکی از جالب‌ترین قابلیت‌هایی که اپل به دوربین گوشی‌های سری 13 خود افزوده، حالت سینماتیک و فوتوگرافیک استایل است که باعث فیلم‌برداری‌های تخصصی و سینمایی و افزودن چهار حالت رنگی مختلف روی تصاویر ثبت شده می‌شود.
بی‌شک، در قسمت عکاسی و فیلم‌برداری، هیچ‌یک از سری‌های پیشین به‌پای سری 13 نمی‌رسد. گرچه تغییرات سخت‌افزاری در این سری چندان محسوس نیست.


 مدل‌های سری آیفون 13

طول عمر باتری

به لطف تراشه قدرتمند A15، عملکرد گوشی‌های سری 13 در نگاه‌داشتن شارژ به شکل قابل‌توجهی افزایش داشته است. اپل مدعی است در صورت پخش مداوم فیلم و ویدئو، عملکرد آیفون 13 مینی از آیفون 12 پرومکس بهتر است.
بهترین عملکرد باتری را در آیفون 13 پرومکس به دلیل باتری حجیم‌ترش می‌بینیم. عملکرد باتری آیفون 13 و آیفون 13 پرو تفاوت چندانی باهم ندارند و در این سری، آیفون 13 مینی، کوچک‌ترین ظرفیت باتری را در اختیار دارد.
خبر بد اینجاست در جعبه سری آیفون‌های 13 هیچ شارژری وجود ندارد و برای شارژر گوشی مجبور به خرید آن هستید. سرعت شارژ آیفون‌های سری 13، 20 وات است که طبق ادعای اپل، در نیم ساعت 50% شارژ می‌شود. همچنین این سری از شارژ بی‌سیم مگ‌سیف با سرعت 15 وات نیز پشتیبانی می‌کنند.

عملکرد تراشه A15 Bionic

A15 را قلب تپنده سری 13 می‌خوانند که می‌توان با اطمینان گفت به‌سادگی تراشه‌های قدرتمند استفاده شده در گوشی‌های اندروید یعنی اسنپدارگون 888 و اگزینوس 2100 را پشت‌سر می‌گذارد.
بی‌شک، از نظر قدرت پردازشی، هیچ مشکلی با سری 13 نخواهید داشت ولی سرعت پردازش در مدل پرومکس به لطف رم 6 گیگابایتی و تراشه گرافیکی 5 گیگابایتی بیشتر از دیگر مدل‌هاست.
بعلاوه، A15 از نظر مصرف انرژی نسبت به مدل‌های پیشین، عملکرد بسیار بهتری دارد.

پشتیبانی نرم‌افزار

تمامی گوشی‌های سری ایفون 13 به سیستم‌عامل iOS 15 (آخرین نسخه از سیستم‌عامل اپل) مجهز شده‌اند. iOS 15 تفاوت چندانی با نسل گذشته خود ندارد ولی تغییرات جدید و کاربردی در آن لحاظ شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به قابلیت‌های جدید FaceTime، افزودن کارت شناسایی به کیف پول دیجیتالی، بهبود نظم نوتیفیکیشن‌ها و موارد دیگر است.
از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزار، عملکرد هیچ برندی همچون اپل نیست، در حال حاضر اپل با 6 سال پشتیبانی نرم‌افزاری، رکورددار است. این یعنی اگر سه سال از عمر ایفونتان می‌گذرد، این نسخه را دریافت خواهید کرد.
با این حال اگر بهترین گوشی اپل را برای خریداری پیدا نکرده‌اید حتما سری به مطلب کدام گوشی اپل بهترین انتخاب برای شماست؟ بزنید.


 مدل‌های سری آیفون 13

اصلی‌ترین رقیب‌های آیفون 13

•    آیفون 12 (بین 23 تا 26 میلیون تومان): اگر فضای اندروید را دوست ندارید، پیشنهاد ما پس از آیفون 13، آیفون 12 است. تفاوت این دو سری خیلی فاحش نیست و می‌توانید با خرید سری 12، در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.
•    گلکسی S21 (بین 19 تا 35 میلیون تومان): در دنیای اندروید، نزدیک‌ترین گوشی به سری 13 آیفون، سری S گلکسی است. از جمله برتری‌های سری S، مجهز شدن مدل استاندارد به دوربین تله‌فوتو، دارا بودن دو دوربین تله‌فوتو در مدل Ultra با قابلیت بزرگ‌نمایی 3 و 10 برابری اپتیکال و 100 برابری دیجیتال، نمایشگر 120 هرتزی هر سه مدل S، شارژ سیمی با سرعت بالاتر و باتری حجیم‌تر است. ولی از آن طرف، پشتیبانی نرم‌افزاری سامسونگ نهایت تا 3 سال است درحالی‌که اپل تا 6 سال در کارنامه خود ثبت کرده است.
•    وان پلاس 9 پرو (بین 30 تا 35 میلیون تومان): یکی دیگر از رقیب‌های سرسخت آیفون، وان پلاس 9 پرو است که از لحاظ قابلیت و امکانات، هم‌ردیف آیفون 13 پرومکس است و حتی در بسیاری بخش‌ها از آن پیشی گرفته است. از جمله مزیت‌های این گوشی، نمایشگر پرقدرت 120 هرتزی، شارژ بی‌سیم بسیار سریع، شارژر 65 واتی درون جعبه و دوربین‌های بسیار قدرتمندش است.
•    ایسوس زن‌فون (حدود 25 میلیون تومان): این گوشی بزرگ‌ترین رقیب آیفون 13 مینی است که نمایشگر نسبتاً کوچکی (البته نه خیلی کوچک) دارد و در یک‌کلام، بسیار خوش‌دست است و حتی می‌توان گفت در برخی از بخش‌ها به‌سادگی از آیفون 13 مینی پیشی گرفته است.

دیگر رقبا

غیر از گوشی‌های نام‌برده می‌توان به گوشی‌های شیائومی به‌ویژه Mi 11 اشاره کرد که نسبت به هزینه‌اش، امکانات و عملکرد بی‌نظیری دارد.
همچنین سری 6 پیکسل گوگل که 28 اکتبر 2021 روانه بازار شد، قابلیت‌های بسیار چشم‌گیری دارد. گفتنی است دوربین این گوشی در یک‌کلام خارق‌العاده است و گوگل ظرافت زیادی برای آن به خرج داده است.

چند پرسش‌وپاسخ

آیا سری 13 آیفون ضدآب است؟
 بلی، بی‌شک سری 13 جزء بهترین گوشی‌های اپل هستند که هر چهار مدل از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کنند. این بدان معناست که می‌توانند تا عمق 6 متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورند.
آیا قاب‌های آیفون 12 سازگار با آیفون 13 است؟
خیر، به دلیل تغییر شکل ماژول دوربین در سری 13 و اندازه بزرگ‌تر آن‌ها نسبت به سری 12، قاب‌های آیفون 12 مناسب سری 13 نخواهند بود.
آیا سنسور اثر انگشت در آیفون‌های سری 13 وجود دارد؟
خیر، اپل در این سری تنها از سنسور تشخیص چهره استفاده کرده است. گفتنی است کیفیت این سنسورها تا حدی است که حتی می‌تواند چهره افراد با ماسک هم شناسایی می‌کند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28426
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید