امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

معرفی گل برگ انجیری گیاه آپارتمانی زیبا


1401/07/27
کد خبر : 28522
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 13 نفر
گیاه برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری یا مونسترا یا برگ انجیری سلوم یا گل برگ انجیری  همگی نام هایی هست که به این گیاه در ایران داده اند این گیاه با نام علمی Monstera deliciosa  از خانواده Araceae گونه شیپوریان می باشد. از جهات خصوصیات ظاهری، گیاه دارای برگ های بزرگ همانند برگ انجیر می باشد و به همین جهت به این نام معروف شده اما در زمان بلوغ و جوانی برگ ها دارای بریدگیهایی می شوند که به مرور این بریدگیها عمیق تر شده طوری که ظاهر آن را چندین برابر زیباتر می کند.


 گل برگ انجیری


گیاه در زمان رشد به صورت بالا رونده رشد می کند و ساقه هایی با ریشه را تشکیل می دهد (ریشه هوایی) که باید دور آن را با خزه   های گیاهی مرطوب نگهدارید گل برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری  دارای مقاومت خوب و نگاهداری آسان می باشد .لذا برای افراد مبتدی که در زمینه نگاهداری گل های آپارتمانی مهارت ندارند می تواند گزینه مناسبی باشد. گیاه  برگ انجیری فر بومی آمریکای جنوبی از جمله کشورهایی مثل مکزیک، پاناما و جنگل های استوایی آن منطقه بوده و با تناسب بومی بودن آن قاعدتا” طالب هوای گرم و مرطوب و بارانی می باشد.

 این گیاه مناسب برای نگاهداری داخل آپارتمان، اتاق های خواب، اتاق کنفرانس، مکان های اداری، بالکن و تراس می باشد خصوصا آنهایی که در بالکن علاقه به نگاهداری دارند، این گیاه به بادها مقاومت خوبی دارد. اما دلیل این شکاف ها چیست ؟! جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش . چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده و مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد. چنانچه آنها را در گوشه دیوار نگاهداری می کنید حتما” هر چند روز یک بار گلدان آن را بچرخانید تا به تمام شاخ و برگ ها نور تابیده شود.

مراقبت از گیاه برگ انجیری

گیاه اَژبُن یا برگ انجیری با نام انگلیسی Swiss cheese plant ، و نام علمی Monstera adansonii می باشد. این گیاه نام خود را از برگهای بزرگ و قلبی شکل گرفته است. با پیر شدن گیاه ، برگها با سوراخهایی شبیه پنیر سوئیسی پوشانده می شوند. این یک گیاه چند ساله گرمسیری از آمریکای مرکزی و جنوبی است که به طور معمول به عنوان یک گیاه خانگی رشد می کند. گیاه اژبن بسیار آسان رشد می کند

گیاه برگ انجیری یک گیاه زینتی استوایی است که ریشه های هوایی دارد که از ساقه به سمت پایین رشد می کند.این گیاه مانند انگور تمایل بالارفتن دارد در صورتی که حمایت کننده ای برای بالارفتن وجود داشته باشد. بدون حمایت کننده ، آنها تمایل به پراکندگی عرضی دارند.

نگهداری و مراقبت از برگ انجیری


نیاز نوری: گیاهان Monstera adansonii بومی جنگل های آمریکای مرکزی و جنوبی هستند که در آنجا تحت پوشش درختان رشد می کنند. بنابراین ، گیاهان در برابر نور غیر مستقیم خورشید بهترین رشد را دارند. اگر تابش مستقیم نور خورشید اجتناب ناپذیر است ، قرار گرفتن در معرض آفتاب صبح فقط دو تا سه ساعت را محدود کنید.
وضعیت خاک: این گیاه در خاک گلدان پایه پیت که دارای یک سوراخ زهکشی بزرگ است ، بهترین رشد را دارد. پیت کمک می کند تا رطوبت در خاک به دام بیفتد و اجازه ندهد که غرقاب شود. برای رشد قوی ، pH خاک را 5/5 تا 7،0 تنظیم کنید

آبیاری: قبل از اینکه به گیاه آب دهید، آزمایش گاورو بودن را انجام دهید، مقداری از خاک را گرفته و در مشت خود بفشارید، در صورتی که چسبید یعنی نمناک است و نیازی به آبیاری ندارد. اگر خاک تقریباً خشک است ، آن را آبیاری کنید. اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود.
دما و رطوبت: بهتر است در یک گلخانه یا گلخانه ای پرورش یابد که در آن رطوبت ، دما و نور به حداکثر برسد. اینها گیاهان عمیق جنگلی هستند که با رطوبت بسیار زیاد در فصل بارندگی و افزایش دما رشد می کنند. تا میتوانید از شرایط طبیعی گیاه تقلید کنید بهتر است.
همچنین می توانید برای مرطوب نگه داشتن هوا یک مرطوب کننده در نزدیکی گیاه قرار دهید. گیاه را در صورت امکان در دماهای بالاتر از 13 درجه سانتی گراد نگه دارید. می توانید گیاهان را در تابستان به خارج منتقل کنید اما نیاز به غبارپاشی دائم دارد.
تغذیه و کوددهی: اگر گیاه یا گلدان را تغییر یا جابه جا کردید ، در صورت استفاده از خاک گلدان گیاهان آپارتمانی ، ظرف چهار تا شش ماه کود دهی نکنید. این خاک ها کود آهسته رهش دارند که از قبل مخلوط شده اند. بعد از این ، هنگامی که در ماه های تابستان و بهار آبیاری می کنید کود دهید ، سپس از تغذیه در ماه های پاییز و زمستان خودداری کنید.
گلدان و تغییر گلدان: در طبیعت ، گیاهان M. adansoniiبالارونده هستند. با این حال بسیاری از تولیدکنندگان از آنها به عنوان گیاهان آویز استفاده می کنند که این امر نیاز به تغییر گلدان کمتری دارد. هر سال در صورت لزوم مجدداً گلدان را تغییر دهید و سالانه خاک گلدان را تازه کنید. عدم نگهداری آنها در خاک مغذی به این گیاهان آسیب می رساند.
تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و  با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.
تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.
تکثیر: گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

روش تکثیر گیاه برگ انجیری

مونسترا می تواند پس از مدتی به گیاه غول پیكری تبدیل شود كه برای كنترل رشد آن گاهی لازم است گیاه جدیدی از آن تكثیر و گیاه قدیمی را دور انداخت. یك سر شاخه با 2 یا 3 برگ بالغ را با استفاده از یك چاقوی تیز جدا كنید و در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر وكمپوست بذر و قلمه قرار دهید. قلمه را در عمق كم بكارید، بطوریكه جوانه انتهایی كاملا بیرون از خاك باقی بماند. یك میله چوبی را با رسیدن یا سیم به قلمه محكم كنید و تكیه گاهی را برای قلمه ایجاد كنید، در غیر اینصورت ممكن است قلمه بیفتد و قلمه را در دمای 21 درجه سانتیگراد و نور مناسب و كافی نگاه دارید. رطوبت مورد نیاز قلمه را با قرار دادن یك كیسه پلاستیكی شفاف بر روی آن بالا ببرید
نتیجه گیری:
گیاه برگ انجیری این روزها می توان در اکثر منازل و خصوصا" آپارتمان ها دید. این گیاه با شکل خاص خود دارای محبوبیت بسیار زیادی در بین خانواده های ایرانی ها پیدا کرده. نگاهداری و پرورش گیاه در نوع خود ساده می باشد لذا اگر خواهان اطلاعات بیشتر درباره گل برگ انجیری و پرورش گیاه برگ انجیری هستید می توانید اینجا مشاهده کنید.
برگرفته از سایت بذرکو (https://bazrco.ir)



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28522
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید