امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

معرفی و آشنایی با انواع کابل های اتصال کامپیوتر


1401/07/27
کد خبر : 25967
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 18 نفر

انواع مختلفی از کابل های رابط به ویژه در کابل های کامپیوتر وجود دارند که هرکدام به منظور خاصی استفاده می شوند. در ادامه ی این مطلب به معرفی انواع کابل و مشخصات کامل آن ها خواهیم پرداخت که در صفحه لیست قیمت کابل برق کامپیوتر و کابل های اتصال میتوانید دسترسی کاملی به انواع کابل های کامپیوتر از جمله HDMI، VGA، دیسپلی پورت و کابل های تبدیل نیز داشته باشید.

کابل اتصال USB (Universal Serial Bus)

 کابل


اکثر شما تا به حال نام USB را شنیده و به کمک آن داده های خود را انتقال داده اید. کابل اتصال USB پراستفاده ترین کابل رابطی است که در بیشتر دستگاه های دیجیتالی یک تا چند درگاه برای آن تعبیه شده. علت اصلی محبوبیت این دسته از رابط ها امکان انتقال انرژی همزمان با انتقال داده، جهت تأمین برق دستگاه ها می باشد. USBها دراندازه های مختلفی ساخته می شوند اما در سایز بیشتر از 5 متر انتقال انرژی ناممکن می شود.
در نسخه ی اولی که در سال 1996 از این نوع کابل ارائه شد، انتقال اطلاعات حداکثر با سرعت 1.5 مگابایت در ثانیه انجام  می گرفت. در نسخه ی بعدی در سال 2000 سرعت جابجایی به 60 مگابایت افزایش یافت و USB 3.0 که آخرین ورژن ارائه-شده از این خانواده می باشد توانایی انتقال دیتا با سرعت حداکثر 600 مگابایت در ثانیه را دارد.
 کابل رابط USB در انواع A، B، Micro USB، Mini USB، و C وجود دارد. کابل های  نوع A و B معمولا در دو سر یک کابل به کار می روند. کابل اتصال USB نوع A سر مستطیلی شکل پهنی دارد و در کامپیوترها تعدادی درگاه برای مرتبط ساختن دستگاه های جانبی مثل موس، کیبورد، هدست، دسته ی بازی و ... به وسیله ی این نوع کابل مشاهده می شود. کابل اتصال USB نوع B مربعی شکل بوده و در پرینترها یا دیگر وسایل جانبی کامپیوتر به کار می رود. یواس بی مینی کابل کوچکی است که در گوشی های همراه، دوربین دیجیتال و MP3 Player استفاده می گردد.

کابل اتصال HDMI (High Definition Multimedia Interface)

 کابل


برای انتقال همزمان صدا و تصویر از کابل اتصال HDMI استفاده می شود. این نوع کابل توانایی ارسال سیگنال دیجیتال دارد و بسیار باکیفیت عمل می کند. کابل HDMI یک رابط قوی و پراستفاده در کامپیوترها و لپتاپ ها، نمایشگرهای پیشرفته ای همچون پلاسما و LCD و دیگر دستگاه های دیجیتال صوتی و تصویری می باشد که در سال 2003 با همکاری چند شرکت از جمله سونی، پاناسونیک و توشیبا ایجاد شد. انواع مختلفی از کابل اتصال HDMI وجود دارد که در تعداد پین ها بر روی سوکت، اندازه و کاربرد تفاوت دارند. نوع A، 19 پین و نوع B که از آن بزرگتر است 29 پین در سوکت دارد.
باتوجه به کیفیت و طول کابل های HDMI و نوع دقیق آن را برای دستگاه مد نظر خود به درستی انتخاب کنید که در آدرس زیر لیست قیمت کابل HDMI برای خرید شما قرار داده شده است:
/-hdmiکابل/اچ-دی-ام-آی/https://www.dnetcable.com

نوعC  کابل اتصال HDMI با رابط 19 پینی در دوربین های پیشرفته استفاده می شود. برای ساخت این نوع کابل با طول زیاد محدودیتی وجود ندارد.

کابل اتصال VGA (Video Graphics Array)

 کابل


کابل اتصال VGA در سال 1987 ساخته شده و نام کامل آن به معنای "آرایه های گرافیکی و ویدئویی" می باشد. از این نوع کابل برای اتصال تجهیزات در تلویزیون ها و همچنین مانیتور و کارت های گرافیک در کامپیوتر های قدیمی تر استفاده می شود. در کانکتور کابل VGA سه ردیف پنج تایی پین به چشم می خورد و هنوز هم پورت های آن در بسیاری از تجهیزات کامپیوتری وجود دارد. این کابل از زولوشن 640 در 480 در 16 رنگ پشتیبانی می کند و با کاهش رزولوشن تعداد رنگ ها را می توان تا حد قابل ملاحظه ای افزایش داد.

کابل اتصال IDE (Integrated Drive Electronics)

 کابل


برای متصل ساختن قطعات مختلف مادربورد به هم از کابل اتصال IDE استفاده می شود. در هارددرایوهای قدیمی می-توانید این نوع کابل را مشاهده کنید. کانکتور کابل IDE به طور معمول 40 پین دارد.

کابل اتصال Firewire

سیم آتشین کمپانی اپل یا کابل اتصال Firewire در سال 1995 برای رقابت با USB 1.0 وارد بازار شد. سرعت آخرین نسخه-ی ساخته شده از این کابل (S3200) به 400 مگابایت در ثانیه می رسد. نیاز نداشتن به درایور شناسایی و انتقال صدا دو قابلیت مهم مطرح شده از طراحان Firewire می باشد. خاصیت منحصر به فرد جفت به جفت از دیگر مزایای این نوع کابل است. به این معنی که دو دستگاه که پورت فایروایر دارند، برای انتقال نیاز به کامپیوتر واسطه نداشته و مستقیم به هم وصل می شوند. در دوربین های فیلمبرداری، هارددیسک های خارجی و DVDپلیرها از  کابل Firewire استفاده می شود. طول استاندارد این کابل به 4.5 متر می رسد.

کابل اتصال SATA (Serial Advanced Technology Attachment)

کابل اتصال ساتا نوع جدیدتری از کابل IDE بوده و کیفیت عملکرد بهتری نسبت به آن دارد. سرعت انتقال آن بیشتر از کابل های قدیمی است و در کامپیوترهای امروزی جهت اتصال هارد به بورد اصلی استفاده می گردد. این کابل بسیار باریک بوده و به راحتی جمع و حمل می شود. کابل اتصال SATA، L مانند است و دو کانکتور با 7 پین دارد.

کابل اتصال OTG (USB On The Go)

از کابل OTG برای انتقال فایل ها از گوشی به منبع ذخیره ی خارجی و برعکس، بدون دخالت کامپیوتر استفاده می شود. استفاده از این نوع کابل به عنوان رابطی بین گوشی های اندرویدی و فلش یا هارد رایج است.

جمع بندی

تمامی کابل های اتصال به ویژه انواع کابل های کامپیوتر در این پست برای شما به صورت کامل شرح داده دادیم که پیشنهاد میکنم برای خرید تمامی کابل های کامپیوتر نام برده شده به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مانند دی نت کابل مراجعه بفرمایید تا اصلی ترین کابل ها در به شما تحویل داده شود.
اگر سوال، انتقاد یا پیشنهادی در رابطه با تکمیل محتوای این مقاله داشتید حتما در بخش نظرات آفتاب با ما در میون بگذارید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25967
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید